Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Räkna inte bort Unibet!

Som vi skrev i början av oktober så sålde vi Unibet vid 237 kr efter en uppgång på 25 % efter fem veckor -utan några direkta nyheter. Risken hade ökat och nu är aktien tillbaka på 190 kr. Man släppte en relativt bra rapport för 3.e kvartalet och man har dessutom avviserat om ett bolagsköp som kan öka tillväxttakten. En del är skeptiska till köpet men jag litar på att Unibets ledning vet vad de gör. ...

Hur fungerar slumpen, eller Tankar kring teknisk analys

Hittills har jag inte använt mig av teknisk analys som metod för aktiehandel, men det kommer jag med, stor sannolikhet, att så småningom göra. Jag har funderat lite på vad jag kan förvänta mig av metoden. Jämfört t ex med att kasta tärning? När tärningen är kastad, och jag fått upp siffran tre, så vet jag att nästa gång jag kastar den, är sannolikheten lika stor att återigen få upp siffran tre. Förutsatt att tärningen inte är preparerad förstås. Tärningen har inget minne, den har ingen riktning. Tärningen befinner sig i nuet, och tänker varken på förra kastet eller nästa. Den ger den siffra den ger utan tanke på den förra. Kanske kunde man räkna på tärningens utgångsläge, den exakta kraft som anbringas samt kraftens riktning. Kanske kunde man ta hänsyn till jordens dragningskraft och aktuellt luftmotstånd. Kanske kunde man ta hänsyn till tärningens utbredning i rummet, dess densitetsfördelning, dess masscentrum. Kanske kunde man ta hänsyn till bordets, som det landar på, beskaffenhet med avseende på elasticitet och ytjämnet. Och på det sättet räkna ut vilken siffra som kommer upp. Men alla dessa okända och svårhanterliga faktorer kallar vi för slump. Det är helt enkelt svårt att räkna ut vilken siffra som kommer att dyka upp nästa gång jag kastar tärningen. Däremot är det enkelt att räkna ut hur stor chansen, sannolikheten, för en siffra är. Tärningen har sex sidor, varje sida är lika sannolik, tärningen föredrar inte en trea framför en sexa. Sannolikheten för en trea, eller sexa, är 1/6. ...

Att tillhöra gudarna...

Idag nås vi av nyheten att UBS skriver ner mer än vad man tidigare hade trott behövdes. Ja, kanske är det verkligen hela sanningen men jag tror att vi har nu nått ett sådant skede där marknaden antar att det värsta är taget och den typen av nyheter inte skapar samma oro som tidigare. Därmed kan nog vissa banker utnyttja läget och skylla en del andra kreditmisslyckanden på subprime-oron. Kanske är ovanstående tanke lite väl konspiratorisk men jag tror inte att det är helt gripet ur luften. Därmed kan det mycket väl bli en del ytterligare nedskrivningar (om än i långt mindre format än tidigare) bland de större bankerna. Nedskrivningar som kanske inte får samma genomslag heller i nuläget. De behöver heller inte komma nu utan kanske först i samband med boksluten i början på nästa år. ...

2017-05-30 11:05 · nejab

Fondfunderingar

Expressen gör en stor grej av att fondernas förvaltare tjänar stora pengar trots att deras fonder går ganska dåligt. I många fall sämre än index till och med och det har verkligen inte gått så bra i år. Det är delvis intressant läsning även om det i mångt och mycket är jakten på löpsedeln som driver artikeln. Men nog är det en mycket stor skara förvaltare som lever gott, mycket gott, på sina fonder trots att de presterar svagt, dåligt och ibland rent av uselt. Sedan ska man faktiskt lägga till att det alltid är svårare att få bra utveckling på en stor fond än på en enkel investeringsportfölj. Det är helt enkelt lättare att dubbla en miljon än en miljard. Allt annat lika. Ännu svårare blir det att dubbla tiotalsmiljarder (utan att ta skyhöga risker). ...

Inte lätt att vara småsparare

Efter en månads arbete på sjön är jag nu hemma igen, givetvis med brända fötter och tår efter den senaste månadens börsutveckling. Att vara småsparare och intresserad av aktier sätter sannerligen en på svåra prövningar just nu. Det känns som att man sitter ensam, förvirrad, någonstans i ingenmansland och har absolut ingen aning om vart man skall gå. Förvirringen ökar med hjälp av media som kablar ut statistik, prognoser och profetior om det ena efter det andra. Ord som inflation, stagflation och recession avlöser raskt varandra när alla ”förståsigpåare” dundrar ut med pessimistiska skräckscenarion. Det är sannerligen inte lätt inte, särskilt när optimisterna tror att vi är i en superkonjunktur. Så vad skall då en liten småsparare som jag fundera på? ...

Underkläder inne - även nästa år...

Såg precis på Nyhetsmorgon på TV4. Där var det en stylist som pratade om underkläder och vad som kommer gälla från nu och framgent. Hon sa att underkläderna ska synas och man ska visa upp dem även framöver. Trenden som vi sett senaste åren med att underkläderna ska vara en del av vår övriga outfit kommer således gälla framöver. Stylisten sa att underkläderna ska vara som smycken. Det har vi ju sett nu ett tag med nedhasade byxor som gör att vi ser människors kalsong/trosmärken. Detta kommer att fortsätta. ...

2017-05-30 11:05 · xavi

Fuskhandel på börsen

Dagens industri tar upp ett problem som jag tyvärr tror är mycket mer vanligt än vad som framkommer i media och till Finansinspektionen. I syfte att kunna åstakomma större kursrörelser i enstaka bolag så handlar man en och samma aktie med sig själv, men då genom olika depåer. Som ekobrottsmyndigheten påpekar tros även mörkertalet vara stort. Framförallt är det mindre bolag på dom mindre listorna som det är lätt att skapa dessa stora kursrörelserna. ...

En riktig pärla.

Tungoljebolaget Pearl kan vara en riktig pärla på sikt. Kanadensiska pearl är som bekant ett oljebolag i Kanada som producerar tung olja och gas ökar sin produktion stadigt. + 15 % i Q3 till 7900 boepd. Tillgångarna finns företrädesvis i Kanada och Usa. En Kanadensisk analysfirma har en riktkurs på c:a 76 sek . Detta förutsätter att produktionen ökar, minst i nuvarande takt . Man fick betalt 42 Usd för oljan i Q3 och priset bör kunna öka uppemot 50-52 Usd för Q4 med ett världsmarknadspris på 85-90 Usd för den lättare oljan. Den som har tröttnat på dom rena svenska oljebolagen som PA Resources, Lundin , m.fl kan med fördel börja bevaka Pearl. Den tunga oljans betydelse kommer at öka markant då reserverna vad gäller den lättare oljan minskar, och då kommer även priset för den tunga oljan att öka stadigt. Den tunga oljan är ju dyrare att raffinera och därmed får man ett lägre pris. Har i skrivande stund inga Pearl i depån men jag bevakar den och köper förmodligen i veckan som kommer. Det kan vara en äkta pärla. ...

Min portfölj för 2008

Nu när året är på väg mot sitt slut tänkte jag ge mitt förslag på lämpliga aktier för 2008. Så här kommer min portfölj se ut: Hennes&Mauritz Lägre värderat än de brukar vara. Fantastisk historik och mer generös utdelningspolicy. Dessutom vinnare på svag dollar. Kappahl Lågt värderat, välskött och aktieägarvänliga. Precis som H&M en vinnare på en svag dollar. Midway Lågt värderat investmentbolag. Ger fin riskspridning och hög utdelning till relativt låg risk. Stark kassa. ...

Julrea?

Det mesta ser ut att ha hamnat på plats. Jobstatistiken i USA har inte varit någon katastrof men inte heller så pass stark att marknaden skulle oroas för utebliven sänkning. Det mesta tyder med andra ord på att det blir en sänkning med 0,25%. Allt annat vore nog en överraskning. Såg igår på Afv:s hemsida att man där gjort sin hemläxa för att komma fram till samma slutsats som jag här tidigare framfört, att perioden november-april är den bästa statistiskt sett. Min statistik baserar sig på en längre period men även 16-17 år får väl kanske gälla som tillräckligt lång tid för att kunna dra statistiskt säkerställda slutsatser. Artikeln finner man här: ...