Hittills har jag inte använt mig av teknisk analys som metod för aktiehandel, men det kommer jag med, stor sannolikhet, att så småningom göra. Jag har funderat lite på vad jag kan förvänta mig av metoden. Jämfört t ex med att kasta tärning?
När tärningen är kastad, och jag fått upp siffran tre, så vet jag att nästa gång jag kastar den, är sannolikheten lika stor att återigen få upp siffran tre. Förutsatt att tärningen inte är preparerad förstås. Tärningen har inget minne, den har ingen riktning. Tärningen befinner sig i nuet, och tänker varken på förra kastet eller nästa. Den ger den siffra den ger utan tanke på den förra. Kanske kunde man räkna på tärningens utgångsläge, den exakta kraft som anbringas samt kraftens riktning. Kanske kunde man ta hänsyn till jordens dragningskraft och aktuellt luftmotstånd. Kanske kunde man ta hänsyn till tärningens utbredning i rummet, dess densitetsfördelning, dess masscentrum. Kanske kunde man ta hänsyn till bordets, som det landar på, beskaffenhet med avseende på elasticitet och ytjämnet. Och på det sättet räkna ut vilken siffra som kommer upp. Men alla dessa okända och svårhanterliga faktorer kallar vi för slump. Det är helt enkelt svårt att räkna ut vilken siffra som kommer att dyka upp nästa gång jag kastar tärningen. Däremot är det enkelt att räkna ut hur stor chansen, sannolikheten, för en siffra är. Tärningen har sex sidor, varje sida är lika sannolik, tärningen föredrar inte en trea framför en sexa. Sannolikheten för en trea, eller sexa, är 1/6.
...