Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Att lära sig av misstagen

Enligt finansmannen George Soros var den största anledningen till hans framgångar att han hela tiden lärde sig av sina misstag. Han var väldigt kritisk till allt han gjorde - allt kan bli bättre.. Förvånansvärt många människor tänker inte så. Man bortförklarar istället sina dåliga affärer med att man hade lite otur. Jag har lärt mig mycket under de tio åren jag har varit aktiv. Jag minns när jag trodde att de riktkurser banken satt upp var ungefär den kursen aktien skulle stå i efter 6 månader. Det var ju trots allt en expert som hade uttalat sig. “Vi har en köprekommendation på Kabe med riktkurs 120 kr”. Oj då, vilken möjlighet tänkte jag - nu står kursen i 96 kr. ...

Förväntningar

Fed sänkte styrräntan 25 punkter ikväll, vilket tydligen var den mest förväntade åtgärden. Ett rejält ras på börsen i USA blev resultatet. Begreppet “förväntan” har en intressant betydelse i finansvärlden, liksom i en del andra världar. I ytterligare andra världar brukar man bli glad när förväntningar uppfylls. Det är något positivt. Uppfyllda förväntningar i finansvärlden innebär i själva verket besvikelser. Det är som när den kräsne matgästen, blasé av att äta på Michelinstjärnprydda krogar, kommer in på restaurangen som just uppgraderats i senaste utgåvan av Guide Michelin, och förväntar sig att få sitt gourmetlystmäte tillfredsställt. Han får en välkomponerad meny, vällagad mat, perfekt avpassat vin. Precis som han förväntat sig. Precis det, och inget mer. Han går därifrån besviken. ...

Björn Borg

Just hemkommen efter 3 timmars tennisspelande…puh! Det är ju inte precis så att jag har världens bästa kondition. Det är i alla fall riktigt kul och extra roligt är att väggarna runt om banan pryds av Björn Borg-reklam. Ser också att aktien Björn Borg har tuffat på fint idag. 129kr är en fin uppgång. AMA och NEO verkade vara på riktigt shoppinghumör. Att aktien går upp så mycket under relativt hög omsättning ser jag som mycken positivt. ...

2017-05-30 11:05 · xavi

Äntligen, Gary

Efter en berg o dalbaneliknande resa så har Tanganyika, Tyks, nu kanske bottnat. VD:n Gary Guidry har äntligen lättat på plånboken och handlat 35.000 st igår enligt Canadian insider. Det är en mycket bra signal utåt när vd köper aktier i det egna bolaget. Uppköp på gång kanske? Tyks har ju haft otaliga problem med att “rampa upp” produktionen med bl.a elförsöjningsproblem, som nu ska vara lösta sen en tid tillbaka. Nu handlar vi dock Tyks för dom enorma reserverna och inte för den minimala produktionen. Om vi nu kan få lite positiv info om verksamheten i Syrien så kanske aktien får ett välförtjänt lyft. Fler riggar är på plats, tre st, och vi kanske kan se fram emot rejält ökad produktion redan Q4. Vi väntar med spänning på vad jultomten Gary kan ha i sin säck.. Ett Kinesiskt bolag kanske… ...

Varför en börskrasch inte är att vänta 2008

Med tanke på att vi befinner oss mitt i en kreditfrossa underbyggd av amerikanska, riskfyllda subprime-lån tycker jag det är värt att understryka ett par kriterier som talar för en fortsatt stark global ekonomi. En lätt tillbakablick på ett par Q3-rapporter visar olika bilder. Flera rapporter från stora bolag har kommit in över förväntningar, exempelvis H&M. Ericssons överraskande vinstvarning blev som en lätt höstförkylning som smittade av sig och drog med sig hela börsen ner i sumpen. Ericsson handlas idag i låga P/E 10. Ericsson är ett av världens mest analyserade bolag, så att bolaget skulle vara övervärderat förefaller tämligen orimligt. ...

Årets Blogg?

tilldelas sannolikt Kim Dahlström för en intressant analytisk genomgång av en fullständigt utbombad sektor. För den långsiktiga värdeinvesteraren som är beredd at ta lite mer risk ser förhållandet mellan risk/reward synnerligen intressant ut för ett bolag som Partnertech med ett eget kapital över 40 kr. Där kan iallafall inte jag hålla fingrarna borta…

Bra aktier kommer tillbaka

Det var inte länge sedan som det var brant utför på börsen och allt målades i svart. Säljkandidater och annat eftersöktes om jag minns rätt. Börsen kunde bara gå ner. Sentimentet var kört i botten och allt såväl konjunkturkänsligt som ej föll, kurserna slaktades skoningslöst. Det är just i lägen som dessa som man måste vara övertygad om att bra aktier är just bra aktier. Sådana kommer ofta, ja i stort sett altid, tillbaka. Ibland tar det kortare tid ibland längre. Men de har just den benägenheten att de kommer tillbaka. ...

2017-05-30 11:05 · nejab

IFS får utmärkelsen “Årets bolag” i Storbritannien

Det är väldigt roligt för IFS att få en utmärkelse för “Årets bolag” i Storbritannien. Det är en bekräftelse att IFS är på rätt väg. Jag är fortfarande konfunderad på marknaden som inte värderar bolaget överstigande 2.5 miljarder kronor. Bolaget värderas till 1.6 miljarder kronor i dag vilket är mycket låg. Lägger ut nyheten från IFS:s hemsida som ni kan läsa nedantill: IFS stärker sin position inom projektintensiva branscher och har fått utmärkelsen ”Årets bolag” från tidningen Construction Computing i Storbritannien efter en omröstning bland tidningens läsare. ...

Kontraktstillverkning - en bransch att rata?

De nordiska kontraktstillverkarna har haft en minst sagt medioker resa på börsen i år. Flera EMS-bolag hör till börsens absoluta förlorare och uppsägningar samt nedläggning av fabriker har under året varit snarare mer regel än undantag. Det var således inte så värst överraskande igår när PartnerTech spädde på branschoron med att avisera ett åtgärdsprogram med uppsägningar och engångskostnader som följd. Nyheten mottogs givetvis negativt på börsen och resulterade i att aktien föll med ca 10 %. Kontraktstillverkning är en svängig bransch och hör dessutom till en av de branscher som drabbas först vid en avmattning i konjunkturen vilket således knappast övertygar så många att det nu är köpläge. Den osäkra framtiden har givetvis även resulterat i att stora frågetecken nu uppenbarat sig framför EMS-bolagen. ...

Med vind i segeln

Idag kan man läsa att den brittiska regeringen planerar att 60-faldiga landets vindkraftsproduktion fram till 2020. Syftet är att alla brittiska hushålls elbehov ska kunna täckas av vindkraft där landet ska ha som mål att bli världens största vindkraftsproducent. Djärvt mål naturligtvis (med tanke på var ex länder som Danmark och Tyskland finns idag) och det återstår att se om man lyckas med målsättningen. Förutsättningarna är som bekant goda. Storbrittanien är inte bara kända för att ha fotbollstokiga invånare utan även närmast tokigt väder på ön som kännetecknas av inte bara regn och rusk men även just vind. ...

2017-05-30 11:05 · nejab