Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sannolikheten att lyckas

I ett intressant blogginlägg “Aktieanalytikern versus småspararen” resonerar Kim Dahlström kring frågan “Är aktieanalytiker bättre än vanliga dödliga på att träffa rätt?”. Om jag formulerar om frågan på följande sätt; “Får aktieanalytiker bättre avkastning på sin portfölj än småsparare?” svarar jag, utan att ha statistik, tveklöst “ja”. Formulerar jag om frågan på ett annat sätt; “Får en aktieanalytiker bättre avkastning på sin portfölj än en småsparare?”, svarar jag “inte nödvändigtvis”. ...

Aktieanalytikern versus småspararen

Är aktieanalytiker bättre än vanliga dödliga på att träffa rätt? Definitivt inte målet på en innebandyplan i alla fall eftersom jag igår tillsammans med mitt lag i den lokala åländska innebandyserien besegrade Ålandsbanken under en hård och jämn kamp. Det var även lite kul derbystämning över matchen då vi tränar tillsammans. Skämt åsido, hur är det i verkligheten? Det finns ju en hel del statistik inom detta, åtminstone riktat mot analytikerna, men vi känner ju alla även till berättelsen om den pilkastande apan. Läste igår om skidåkaren Mattias Fredrikssons öde, på börsen alltså. Att förvaltaren ABG Sundal Collier spekulerat bort flera miljoner i misslyckade blankningsaffärer övertygar ju knappast någon om att analytiker är så värst bra på att analysera rätt. Stirrar de för mycket på sina avancerade aktiekalkylprogram eller blir all information som de har tillgänglig för komplex att analysera? ...

Insiderförsäljning 2.

Håller med nejabs inlägg om insiders som säljer då skälen till att sälja kan vara hur många som helst. Köper gör man bara, som sagt, av en enda anledning. Beakta insiderköp noga men bevaka även insiderförsäljningar. Så länge insiders säljer av delar av innehavet så kan man vara lugn. Det finns faktiskt en avhandling gjord på Uppsala universitet om hur kurserna går på 6-12 mån efter insiders har köpt resp sålt aktier in det egna bolaget. Tror att det handlade om c:a 100 bolag i varierande storlek på large cap, mid cap och small cap. Hette dock inte så då studien enomfördes. I lejonparten av fallen så kunde man se klart stigande kursutveckling då insiders hade gjort köp, men, och det är viktigt att betona, det fanns ingen motsvarande negativ kursutveckling i företagen med större andel sälj än köp. Där var förhållandet blandat . En del akter steg och andra sjönk. Nu finns det ju naturligtvis undantag som bekräftar regeln och Micronics vd som i våras sålde hela innhevaet är en sådan. Han sålde på allt på toppe samtidigt som han bedyrade marknaden att allt såg bra ut den närmaste tiden. Nu var ju sanningen en helt annan. Strax efer gick han ut och sa att marknaden är stendöd. Eller rör den på sig. “Pining for the fjords” Sorry it´s an ex market. Om det inte är att ljuga / lura marknaden så vet inte jag vad det ska kallas . Riktigt fult gjort. Att kursen kollapsade efter det behöver ju egentligen inte nämnas. Idag tar vi nya tag och hoppas på det bästa. Väl mött… Kalles farsa ...

Många säljskäl, men enbart ett köpskäl

För bara någon dag sedan skrev jag att bra aktier brukar komma tillbaka. Även om jag resonerade i generella termer nämnde jag i inlägget Betsson som jag till stora delar tack vare det här forumet valde att investera i och som så sent som i början på den veckan nådde ett nytt All Time High. Idag nåddes vi av nyheten att bolagets VD valde att sälja 200 000 aktier i bolaget. Det är ganska mycket då det motsvarar närmare 20% av hela hans innehav. Någon bakgrund till försäljningen har (ännu) inte getts men informationen har utan tvekan mottagits negativt på marknaden. Detta inte minst som det faktiskt inte är den första insidertransaktionen i bolaget som är av säljkaraktär. I alla fall sett sedan början på november. ...

2017-05-30 11:05 · nejab

PV-Enterprise

Tittar man på PVE:s orderstock ser det utan tvekan lovande ut och de finansiella målen för de kommande tre åren är enorma. 100%:ig tillväxt årligen och marginaler runt 13% är ganska långt ifrån det vi ser i dagsläget, men frågan är om det är så otroligt att man faktiskt lyckas. Jag har filat lite på en medium-case kalkyl där jag försöker räkna på ett genomsnitt mellan 08 och 09, för att kunna göra en något sånär bra uppskattning av omsättning och marginaler. PVE säger att man 2008 skall omsätta 800 milj, 2009: 1,6 miljarder och 2010: 3,2 miljarder. Allt detta med en utthållig rörelsemarginal på omkring 13%. ...

Archelon/KilstaMetall

Snacka om undervärderat bolag. Kan inte låta bli att uppmärksamma detta. Archelons prospekterings portfölj ser onekligen spännande ut, Kan ju gå lite hur som helst från att bli nåt riktigt stort till att lyckas mindre bra. Hur som helst har dom skapat ett visst värde i den verksamheten som väl motiverar det låga börsvärdet ca 30mkr just nu. Dessutom och det jag menar är ett riktigt guldkorn redan nu är innehavet i Kilsta Metall 13,5 % som varit verksamt i drygt ett år nu. Det företaget är redan mycket lönsamt och försäljningen per sista sept var 31,5 mkr med vinst före skatt på 11,5 mkr. Första 3-6 månaderna kännetecknades av igångstart. Med tanke på att bolagets prognos är kraftig tillväxt av försäljning inför nästa år är det rimligt att tro på en vinst för första året uppåt 20 mkr. Detta plus innehaven i Trollhättan Mineral, Amour gold och ägandet av skogsfastigheten Lindveden gör att bolaget känns synnerligen attraktivt värderat i nuläget. Personligen tror jag på en rejäl uppvärdering när som helst om inte förr så när Kilsta Metall noteras i feb- mars enl VDn. Någon mer som uppmärksammat detta bolag? ...

Pilum - upp till bevis!

Pilums Q3-rapport var en resultatmässig besvikelse då såväl affärsområdet Technologies som Engineering presterade förlustsiffror. Enligt bolaget så härstammar problemen inom Engineering från leveransförseningar i ett projekt och inom Technologies har ej lönsamhetsutvecklingen följt plan. Orderingången under perioden har inte heller motsvarat bolagets förväntningar, vilket jag besviket samtycker med. Orderingången inom främst rökgaskondensering har såväl under perioden samt efter den varit en klar besvikelse, vilket känns oroande. Personligen var besvikelsen givetvis stor efter rapporten och jag känner mig även lite skamsen över min analys av bolaget. Även fastän jag varnade att det kan ta tid innan orderingången sätter fart så var jag troligen för överoptimistisk angående min beräknade prognos för nästa år. Att jag ofta är överoptimist ser jag som ett problem, men det är dock ett identifierbart problem, vilket innebär möjlighet till förbättring. Att jag lade in en alltför optimistisk prognos i slutet av min analys var dumt eftersom jag tycker att analysen annars blev bra. Det vore bättre om jag hade förtydligat att det handlade om ett räkneexempel för att tydliggöra bolagets låga värdering vid ett optimalt utfall. Nog om detta. Hur ser jag i dagsläget på Pilum? ...

Slut på hösten

Så var det då slut på hösten :) Vadan nu detta tänker man kanske? Jo, Boliden har utsett en ny VD (posten skulle tillsättas i höst) och valet föll på ett ganska tungt namn i form av Lennart Evrell. Tycker faktiskt att det är ett riktigt bra val och nog gör marknaden det samma för stunden i alla fall. Aktien stiger (eller gjorde det nyss) nämligen en dag då det annars är ganska tungt på sina håll. ...

MSAB - Storaffär på gång?

Us Army har för närvarande en större inköpsorder ute på portabla Phone Forensic-system. De räknar med att köpa runt 100 om året. Demonstrationer av system ska göras nu i början av december. Lite oklart när vinnaren utses. Krav: The system must be rugged, light weight, field portable, battery powered, and capable of extractin g data from the most current and popular cell phones and PDAs. The system must quickly extract digital data from cell phones and PDAs in a manner that protects the original evidence being sought and in a manner that is consistent with standard forensics p ractice. The proposed forensics kit must be all inclusive and operational out of the box. The estimated number of units is 100 per year. ...

C'est la vie!

Så blev det som det blev, ganska väntat. 25 räntepunkters sänkning med uteblivna nya löften om framtida sänkningar. Jag har under den gångna veckan flera gånger “bloggat” kring FEDs stundande beslut och skrev bl a följande: “*sänkning 0,25% och besvikelsenergång som följd. En nergång som förhoppningsvis bromsas när marknadsaktörerna inser att det finns möjlighet till framtida stimulans” Att nu nergången blev så pass stor som den blev bygger alltså på en del faktorer som jag ser det. För det första handlar det naturligtvis om faktum att man inte utlovar nya sänkningar. Detta ser jag dock inte som något större hot. Jag har ju som bekant varit förespråkare av ingen sänkning alls på den här sidan om årsskiftet. Ush, tänk om så verkligen blev fallet igår. Undrar hur de oerhört kortsiktiga börserna hade gått då :) ...