Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Plankan

Fredagen blev en dag som präglades av ordet *inflation* på världens marknader. Detta till följd av följande korta meddelande: “Konsumentpriserna i USA steg med 0,8 procent i november, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad 2006 steg KPI med 4,3 procent. Analytiker hade räknat med att priserna skulle stiga 0,6 procent jämfört med månaden före och stiga med 4,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Kärn-KPI, exklusive livsmedel och energi, steg med 0,3 procent i november och ökade 2,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Analytikernas konsensusprognos låg på en uppgång med 0,2 procent respektive 2,3 procent. ...

2017-05-30 11:05 · nejab

Nytändning för känt modebolag!

Den finska nationalklenoden inom design och mode, börsnoterade Marimekko har under det senaste året fått en rejäl ansiktslyftning som kan göra aktien till en framtida vinnare. Det är således bra läge att ta in bolaget i portföljen. Marimekko är ett välkänt varumärke i de nordiska länderna och uppskattas av många kvinnor, särskilt medelålders. Det populära blommiga mönstret ”Unikko” har under de senaste åren börjat synas lite här och var, från enkla billigare prylar såsom plånböcker, vattenkannor och grytlappar till mer exklusiva gardingobelänger och klädesplagg. Att t.ex. Marimekkos badhanddukar nuförtiden även konkurrerar med pocketböckerna framför kassan i livsmedelsbutiken förstärker tron på att varumärket verkligen uppskattas bland konsumenterna. Det råder alltså inte någon tvekan om att Marimekko lyckats surfa på den 70-tals nostalgivåg som nu successivt erövrar modevärlden. ...

Julmat i tanken.

Såhär i juletider så har man mycket mat i tankarna. Samtidigt så blir man mörkrädd när man ser att det finns människor som faktiskt tror på at vi löser våra transportproblem med mat i tanken. “Etanol är ett jäkla skit, men nu har vi baxat det ända hit”. Vi kan naturligtvis inte köra upp högvärdig mat (spannmål) samtidigt som folk svälter ihjäl , anno 2007..Ren och skär idioti. Detta måste bli en parentes som vi slänger på historiens soptipp. Om Sveriges bilpark skulle köras med etanol från spannmål så skulle halva Sveriges landareal behöva odlas upp. Åfan, tänkte inte på det. Man undrar vad resten av europas bilister ska tanka. Vad ska vi tanka på europasemestern ?? Vetepriset har redan fördubblats det senaste året, likaså majs som många är helt beroende av ..Böndernas lobbyorganisationer har lyckats övertyga miljövänner att detta är bra. Om man bara upprepar en sak så blir det sant till slut. Det finns , enligt mitt förmenande bara ett sätt att lösa massbilismen, och det är eldrift…. Tillverkningen av “matbränsle” är dessutom oerhört energikrävande. I många fall är miljövinsten bara i tanken, och inte i tanken. Nu har jag annat i tankarna, nämligen årets enda julbord på restaurang. Ha en bra helg så får vi ta nya tag på måndag trots att det ser ut att bli en sur start på veckan. Väl mött.. ...

Guideline uppdateringar

Snart är det dags att betala för sina teckningsrätter för Er alla om Ni inte har gjort detta. Tycker lite som kanske många känner just nu att “skall jag verkligen teckna??” nu när kursen är så låg och inga tecken tyder på att det skall vända upp. Det är kanske rätt och magkänslan säger även att risken för att kursen även skall krypa under emissionskursen känns rätt stor. Dock tycker jag det finns tecken på att en del skall hända snart och om man köper på 13, 12 eller 11,50 kanske inte har så stor betydning om 6 månader. Vad som har framkommit senaste månaden är blans annat följande: ...

"Siddubarra!"

“Siddubarra” är ett typiskt åländskt uttryck och synonymt med uttryck som används vid en positiv överraskelse. Kul att så många blev inspirerade att fortsätta skriva på temat från mitt senaste blogginlägg, “aktieanalytikern versus småspararen“. Jätteintressant och berikande att läsa Plupps, Nejabs och Marko Dolenec funderingar, tack för det! Att beräkna sannolikheten är ju ett bra verktyg, men jag tänkte fortsätta på temat idag med att fundera lite på ett annat verktyg som både analytiker som småsparare kan utnyttja, nämligen psykologi. ...

Inflation

Läser att inflationen drar iväg p.g.a högre livsmedelspriser och energi. Sallad hade visst gått upp med 67% och elen blir bara dyrare o dyrare. Ytterligare en höjning av räntan kommer allt närmare ju mer sallad vi äter. Undrar om alla vegetarianer vet vad dom ställer till med. Kraftbolagens dammar är överfulla med vatten och den hydrologiska balansen visar ett överskott på 4TWH och temperaturen i södra Sverige är milt sagt,mild. Ändå ökar elpriset. Tillgång o efterfrågan gäller inte när det råder ett oligopol på elmarknaden och priserna sätts efter utsläppsrätterna, som i sin tur styrs av kolkraftselen som vi sedan importerar när det blir kallt. Inflationstrycket ökar ännu mer…Hujedamej.Om vi nu alla hjälps åt att dämpa inflationen genom att sluta äta sallad och sen släcker vi alla lampor och fyller vedspisen o kaminen till bristningsgränsen samt promenerar/cyklar till jobbet, så kanske vi slipper räntehöjningarna…… Idag tar vi revanch på börsen ..väl mött…. ...

Panik?

Skulle knappast tro det. Amerikanerna skrämmer bara upp sig själva och samtidigt syns det väldigt tydligt hur de “stora” grabbarna bara utnyttjar situationen som råder på marknaderna. Ett fullt normalt beteende som vi sätt gång på gång, år efter år, ja till och med sen stenåldern. Jag kan inte sluta förundras av att vi människor aldrig kan sluta gripas av panik på andras bekostnad och som för den delen inte ens berör oss på andra sidan atlanten. Börsen kommer läka och ta nya krafttag redan nästa vecka samt att jag tror på fler räntesänkningar, redan i januari 2008 med 0,25%. ...

Marknadens småsinta begär

Nästa år kan visa sig bli fullt av utmaningar. I synnerhet om man ser till den amerikanska ekonomin. För några dagar sedan nämnde jag att FED kanske skulle låta bli att sänka räntan under det här året något mer. En åsikt som inte många delade och nog var det bäst att beslutet blev som det blev. Med tanke på marknadsreaktionen kan man ju bara undra vad som hade hänt om det inte blev någon sänkning alls. ...

Hur en professionell spelare tänker

Anledningen till att det kan gå relativt bra för någon som inte kan någonting om aktier, exempelvis en apa, är att allt är förhållandevis rätt prissatt på marknaden. I finansbranschen finns det enorma pengar att tjäna och det drar till sig de absolut mest intelligenta människorna. Men väldigt många av dem lyckas inte få någon överavkastning. Vad säger det oss? Jo, att det är väldigt svårt – det finns inga enkla pengar att tjäna ...

Historiska utfall och egen avkastning

Intressanta funderingar kring begreppet sannolikhet. Utan tvekan är det så att det finns en hel del sätt som gör att man ökar sannolikheten att ligga rätt i marknaden. Jag har de senaste veckorna nämnt att man under perioden november-april har betydligt större sannolikhet att få med sig bra avkastning på sina aktier än under exempelvis perioden maj-oktober. Därmed inte sagt att det kommer att fungera år efter år. Så har det dock varit i åratal hittills och så lär det SANNOLIKT att vara även framöver. Det är troligtvis därför som nedan stående utryck har skapats: ...