Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Gasen i botten

Adolf Lundin är nog en person som kommer att för evigt att leva i mångas hjärtan. Det är många förmögenheter som har byggts upp på hans bolag även om de från tid till annan innebar en hel del kontroverser. Jag har de senaste dagarna funderat litegrann kring Adolfs, och numera även hans söners affärer, och undrar om inte satsningen på Ryssland och då huvudsakligen Gazprom var det bästa familjen har gjort någonsin. ...

2017-05-30 11:06 · nejab

slavarbete

Det kallas slavarbete när man får “arbeta” utan lön och det känns onekligen lite så nu. Jag skulle ha sökt jobbet som sopåkare. En hyfsad lön på 34.000 kr/mån är inte fy skam i dagens läge. Allt enligt LO:s lönerapport. Den frihet som tradingen har givit mig är inget jag gärna byter bort, trots att det är bistra tider nu. Man noterar att oljebolagen tappar i takt med oljepriset, fast det går uppåt. Insiderköp i Tanganyika oil borde ge en positiv signal, men icke. Räntesituationen är knivig värre med sjunkande exportsiffror och en inflation som börjar kaxa upp sig. Får vi en höjning till eller inte ? That´s the Q …. Enligt mitt förmenande så måste dock inflationen hållas i schack, även om det blir på jobbens bekostnad. För er som letar efter andra papper än svenska kan ju titta på Finska fritidsfiskeföretaget Rapala. Wobblers, spinnare, rullar,spön m.m m.m .. Googla upp och läs rapporterna (ENG) och du hittar ett välskött företag med anor som verkar i en stabil branch. Fritidsfiske. Härlig avkoppling i bistra tider. Lauri Rapala var namnet på grundaren… Nä, det blev inte en krona intjänat idag, så då får väl det bli dubbelt så mycket imorgon… Häpp.. Väl mött ...

Orexo positiva data för Rapinyl

Orexos partner Endo presenterar under måndagen positiva interimsdata för dess fas III-program med smärtlindringstabletten Rapinyl. Från data framgår att Rapinyl har uppfyllt sin primära endpoint - smärtlindring 0 till 30 minuter från dosering (SPID 0-30) - med statistiskt signifikans (p=0,0004). Vidare uppfylldes även alla sekundära endpoints. Det iakttogs statistiskt säkerställd effekt jämfört med placebo redan efter 10 minuter. Bolagets säkerhetsstudie fortsätter men i primäranalysen har inga ovanliga biverkningar observerats. Endo planerar att analysera data ytterligare och försöka ta detta till FDA för en NDA. ...

Julhandeln

Sista veckan innan jul och många förbereder sig inför julen istället för att konsentrera sig på börsen och dess utveckling. Och det handlas, förmodligen som aldrig förr. Årets julhandel kommer med allra största säkerhet att iår bli ATH, för att utrycka det börsmässigt, igen. Kortsiktig så kan det innebära att positiva nyheter kan komma från bolag som kommer att presentera en stark julförsäljning. Gissningsvis då HM, Clas Ohlsson, Swedol, BB mfl. I dessa bolag kommer nog inte kursen att påverkas nämnvärt med anledning av julhandeln. Men det finns mindre bolag som kan påverkas en hel del vid positva nyheter om julförsäljningen. ...

PA Resources och oljan

PA Resources är ett mycket välskött och lågt värderat oljebolag med skickliga affärsmän i ledningen. För den som tror på ett högt oljepris i framtiden är bolaget helt klart köpvärt. Vart är då oljan på väg? Det är det verkligen inte lätt att veta. Den prognos jag tycker är mest trovärdig är den som International Energy Agency ger. Vid en relativt hög tillväxt i världen spår de ett oljepris på 159 dollar år 2030. Det är naturligtvis många frågetecken omkring denna prognos eftersom så många faktorer är okända. För riskspridning och hedge mot för dyrt oljepris tycker jag man skall ha åtminstone ett oljebolag i portföljen. PA Resources är mitt val. ...

Sorgebarnet Ericsson

Vid något tillfälle under året köpte jag Ericsson, i maj tror jag det var. Analysen var snabb. Jag hade läst i Dagens Industri om att man tog hem order på order. Och Ericsson är ett stort och stabilt företag. Väl? En blandning av high tech och lång tradition. Det har varit min bild av Ericsson under lång tid, utan att egentligen ha gjort en djupare analys. Jag vet att de satsar på forskning, driver projekt tillsammans med institutioner på högskolan, spjutspetsteknik, eller ska vi säga spjutspetsteori. Det gillar jag, forskning och utveckling, viljan att ligga långt framme, teoretiskt och tekniskt. Det bara måste vara bra! ...

Vill ni skratta? Läs här!

Hej kära vänner! Det har varit en härlig söndag. Bara åtta dagar kvar till julafton. Den bästa dagen för hela familjen. Många handlar julklappar och förbereder med mat och dryck. Stresslivet trappas upp i högre takt - men! Vill delge er en rolig historia som jag fick höra från en av min mammas goda vänner i Bruxelles. Vet att det inte är börsrelaterat men vi behöver skratta lite. Skratt förlänger livet eller hur? ...

Micronic - 2008 års turnaround ?

Jag har börjat att smått plocka in Micronic i min portfölj inför 2008. Jag räknar med att aktien kommer pressas hårt fram till årsskiftet pga. den enorma sänkningen aktien fått stå ut med under 2007 och många kommer att använda den som förlustavdrag. Varför vill man plocka in Micronic undrar ni nu ? Jo, jag har studerat Micronic och sett att mellan topparna och bottnarna i deras “konjunktur” är det ungefär 30 månader historiskt sett, alltså 15 bra månader, 15 dåliga. Enligt denna metod borde vi just nu befinna oss i en period vart tillverkarna är mitt uppe i en nyinvesteringsfas.Man kan ju inte lita på historiken men den ger en fingervisning på ungefär hur lång livslängd Micronics maskiner har. ...

Tro, hopp och köttfärs!

Okej, ICA fuskar med datummärkningen för köttfärs. En produkt som klassas som färskvara med kort hållbarhet. Detta är givetvis beklagligt och en katastrof för ICA då konsumenternas förtroende för bolaget nu sannolikt havererat. Vi konsumenter har alltså blivit grundlurade när vi på väg hem från jobbet, svettiga av dagens hårda arbete, sprungit in via ICA, lagat köttbullar som vi sedan ätit, sovit gott, “mått bra” och upprepat samma procedur följande dag. Konsekvenserna av den gamla köttfärsen har alltså passerat obemärkt förbi. Det är då samtidigt lite ironiskt att vi under den lediga helgen, klätt upp oss fint, träffat bekanta, ätit en fantastiskt god middag på kvarterskrogen, tumlat runt på dansgolvet, somnat och vaknat upp illamående dagen efter med uppkastningar som följd och kritiserat oss själva för att vi druckit för mycket, då det mycket väl kunde ha varit maten det var fel på. ...

Framgång...eller anti-klimat ?

Jag har fokuserat en hel del på makrofaktorer den gångna veckan. Men för egen del var det faktiskt inte FED-mötet, inte centralbankernas plötsliga aktion och inte heller den klart inflationsbetonade statistiken från USA som var veckans viktigaste händelse. Det var, i alla fall på förhand, FNs klimatmöte i på semesterparadisön Bali. Det var upplagt för något stort, något banbrytande. En fantastisk tid som kunde förena nytta med nöje för alla berörda som närvarade. Såväl miljöministrar som andra. Någon form av betald semester med lite allmän mingel, nätvärkande och diverse diskussioner men kanske framförallt en tydlig enighet om att det är hög tid att förändra miljöpolitiken världen över. Ett historiskt ögonblick! ...

2017-05-30 11:05 · nejab