Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Gräshoppor på vintern...

Fick åka in en sväng till den lilla staden för att handla och köpa dom sista julklapparna idag. Likt en svärm gräshoppor vandrade folk fram på gatorna och handlade utav bara f-n…Var kommer alla ifrån ? Verkar som om ingen jobbar och alla är lediga och handlar. Pengar tycks heller inte vara ett problem. Blip blip i kassorna, och plastkorten ryker..Usa:s bnp bygger ju som bekant på konsumtion till 2/3 delar och läste att vi i svedala har kommit upp till c:a 50 % av bnp.. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men vi verkar närma oss Usa med stormsteg i det fallet. Skrev lite om Sintercast igår och idag kom en liten notis om att verksamheten ångar på riktigt bra. En skribent sågade mig jäms fotknölarna , men det tar jag för om man inte tror på det man skriver så kan det ju kvitta… Ingen trader eller annan för den delen heller går väl ÅL-IN såhär innan året är slut men väl direkt när börsen öppnar 2008. Några aktier som jag tycker att man kan bevaka noga och vara beredd att gå in i är: Tanganyika oil som har fått alldeles för mycket stryk . Mest p.g a AGB Sundals stora försäljningar senaste veckan. Helt klart värd runt 100-lappen redan idag. Boliden ser billig ut och skulle metallpriserna åtminstonde stanna kvar på dom här nivåerna så är den köpvärd . Uppköpsryktena får man som krydda. H&M är enligt mig börsens tveklöst säkraste placering..För en överskådlig tid. Epicept är alldeles för billig med tanke på hur nära dom är marknaden med flera produkter. Precise biometrics är ju ännu ett av förhoppningsbolagen som haft det kärvt under många år men nu verkar det ha lossnat ordentligt med flera fina ordrar, och glöm inte att dom har saker på gång i Thailand och ett arabland också. Spanien tror jag kan bli PB:s nästa stora marknad och sen kanske det börjar rulla på ordentligt. Hög risk men det kan betala sig bra. Morphic har framtiden för sig även om det kan ta en tid så tror jag att det blir riktigt,riktigt bra när det släpper. Ett litet axplock i mängden. Nu hoppas vi på dom amerikanska konsumenterna för då stänger vi på plus för första gången på åtta dagar. Inte en dag för tidigt. Fredag och Saunan med en kall öl kallar kl 17.30.. ...

Black Earth Farming

Som tidigare informerat har nyemissionen varit kraftigt övertecknad till trots för att fler tidningar och såkallade experter har varit lite pessimistiska inför nyemissionen och noteringen på FN som sker 28/12. Nu får BEF in ca 1,7 miljarder kronor att investera och förädla jordbruk i Ryssland och dom forna öststaterna för. Vi kommer säker att få se en expansiv och aggresiv förvärvstrategi dom närmaste månaderna från BEF´s sida. Det skulle heller inte förvåna mig om det allerede finns ett antal köp på gång som har legat och väntat en stund i väntan på nytt friskt kapital. ...

Framgångrik nation = framgångsrika bolag

Ni svenskar måste ju vara rejält stolta över vad ni lyckats åstadkomma i näringslivet. Tänk att ett så litet land har med hjälp av en stark företagskultur lyckats skapa en mängd globala företagsjättar. Jag tänker givetvis på bolag som Ericsson, Volvo, IKEA, Electrolux och H&M. Listan kan i princip göras hur lång som helst och t o m i en relativt avlägsen bransch som olja börjar det dyka upp framgångsrika bolagsjättar som byggts upp av en svensk. Även nya potentiella jättar är på väg att växa fram bl.a. Axis. Detta är en framgångskaramell som samtliga svenskar borde suga på, länge. ...

Nu bär det upp...

säger min magkänsla mig. Efter en bedrövlig månad i december så här långt finns det något inom mig som säger att det är en vändning på gång. Har personligen tagit fasta på detta och ligger numera med enbart aktier och köpoptioner på börsen inför en vändning uppåt. Jag hoppas på trevliga nyheter i bl.a. Guideline efter möten som har hålts i USA i december, idag kom det information om insiderköp i Epicept. ...

Julhälsning

Hörde precis på radio ”Let them know it´s Christmas time” med Band Aid spelas. Min absoluta favoritlåt när det gäller Julsånger. Av flera skäl men det var inte det jag hade tänkt nämna här. Utan istället tänkte jag så här strax före Jul anknyta till sångens motto. Vi som möts på det här forumet är hur man än vrider och vänder på det hela oerhört lyckligt lottade. Oavsett om börsåret har gett oss positiv eller negativ avkastning har vi i alla fall haft pengar att dels investera dels eventuellt profitera på. Det är så oerhört mycket mer än vad man kan säga om så många andra här i världen. Börsbaissen som vi har upplevt under andra delen av 2006 kan helt enkelt ses som ett i-landsproblematik eller lyxproblem. Hur smärtsam den än ibland kan te sig som. ...

2017-05-30 11:06 · nejab

Börsen och vädret

Ja så har då ännu en gång andra och tredje veckan i december visat sig vara klart negativa för dem (oss) som har långsiktiga positioner. Precis som majoriteten av historiska utfall har varit. Visst är det märkligt? Nä egentligen inte alls om någon frågar mig. Men detta är ju en helt annan femma. Det intressanta nu är inte vad som har hänt utan om det kanske börjar bli läge att damma av köpknappen för den som har lite extra resurser sparade någonstans utifall att? Tittar man på vad historien säger så har vi ett minst sagt intressant läge: ...

Multiq - VD avhopp pressar aktien

Jag minns när Aftonbladets nytillträdde chefredaktör Jan Helin tidigare var chefredaktör på Ålandstidningen. Han kom som en frisk fläkt från väst, svepte in, tumlade runt i landskapet och spred en självkänsla till ålänningarna under ett par år för att sedan återvända och nu sätta sig på tronen för en av Sveriges största dagstidningar. ”Han kom, han såg och han segrade” och effekten var således uppenbar och avsaknaden av honom blev stor när återvände. ...

Globaliseringens sanna anlete

Det är inte utan att man lyfter på ögonbrynet när man tar del av senaste tidens nyhetsflöde från USA. OK att vi lever i en allt mer globaliserad tillvaro men vissa saker hade nog varit otänkbara för inte så länge sedan medan de idag, i krisens spår, är helt naturliga. För att inte säga rent ut välkomna. Först kom Abu Dhabi med en kapitalinjektion år Citi Group. Det är kanske inte första gången som arabiska intressen kliver in med ägande i USA men nog är det, mig veterligen, i alla fall första gången som man agerar räddningsridare hos en av de stora investmentbanker i landet som av de flesta förknippas som kapitalismens sanna moder. Så nog var det anmärkningsvärt. Fram till idag! ...

Realisera förluster

För närvarande betraktar jag bara kursrörelserna på börsen, utan att göra något. Jag har sålt mina Ericsson, och den enda tveksamhet jag känner nu gäller Academedia, vilket jag kanske återkommer till senare. I övrigt känner jag mig för tillfället nöjd över fördelningen i min aktieportfölj. Trots det kan jag ändå inte låta bli att stilla förundras över de kraftiga nedgångar som för dagen drabbar både Studsvik och Biogaia. Studsvik har jag noga analyserat, och funnit vara köpvärd. Om vi för ett ögonblick bortser från möjligheten att jag dragit fel slutsatser, och antar att den verkligen är köpvärd, i meningen att branchen är på frammarsch och att företaget är stabilt och väl positionerat för framtiden. Varför har då kursen gått ner under flera dagar? Nu gör jag nästa antagande, nämligen det att det finns en rationell förklaring till kursnedgången. Eftersom kursen gått ner under flera dagar, drygt 10 % på kort tid, tycks det vara mer än normala (stokastiska) fluktuationer. ...

Balansakt

Riksbanken balanserar på slak lina kan tyckas. I det korta perspektivet så gynnas åtminstonde jag av oförändrad ränta. Att Ingves skulle spela ett “högt spel” som en ekonom skrev tror jag inte ett dugg på. Beslutet att inte höja räntan bygger på en samlad bedömning av den ekonomiska utvecklingen och inflationstakten. Att räntebanan kan komma att skrivas ner är ju faktiskt fullt möjligt. Först inflationen: Livsmedel och energipriserna var starkt bidragande till att inflationen tog fart och då ska vi veta att vissa livsmedel har stigit väldigt kraftigt , bl.a frukt o grönt(sallad 67% Kim ) men även mjölken. Säsongsvariationer är en faktor som gör att priset stiger alt sjunker . Energipriset, läs el, är det som retar mig lite. Man skulle med lätthet kunna öppna dammluckorna några snäpp och sälja den rena elen för runt 15-20 öre/ kwh och ändå göra stora vinster. Magasinen är ju överfulla .Idag ligger den på 47 öre/kwh. I vårat oligopolsystem så blir det ju ingen konkurens att tala om men det sjuka är ju kopplingen till kolkraften som används som ett argument till att höja elpriset. Energibolagen ger inflationen en hjälpande hand skulle man kunna säga. Om vi nu får en varm vinter i åtminstonde södra Sverige och livsmedlen inte stiger mer så kommer det att ha en dämpande effekt på inflationen och om ett år så kanske det t.o.m bli tal om räntesänkningar…Detta är inte sant, men sannolikt .. Vem sitter inne med sanningen ?? Jag bara frågar… väl mött Kalles farsa ...