Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mycket tugg om Countermine

Tittade in på DIs BS som är ett forum med fart jämfört med Redeye. En intressant fundering är hur många aktier dom som skriver om Countermine där represeterar äger. Min uppskattning är max 2 miljoner styck. I Countermine finns det efter minoritetsköpet inklucive TO finns det ca 92 miljoner aktier totalt i företaget. Handeln med aktier har varit mycket olikvid fram till i fredags. Tror vi framöver får se en klart bättre handel som framför allt drivs av dom nya ägarna bla. ...

Sigges julklappar (uppdaterad)

Så var man tillbaka efter en tid i solstolen. Den här gången har jag faktiskt kopplat av börsen en del fast lite trading har det blivit ändå. Betsson har rullat på fint och var ett tag på ATH innan Pontus sålde en del vilket jag inte tror man ska hetsa upp sig för då hans portfölj måste blivit enormt snedfördelad… Av TV-reklamen att döma så tar Betsson dock en hel del marknadsföringskostnader under Q4:an. Betsson är största glädjeämnet i portföljen under året och aktien ser dessutom ut att bli årets vinnare på Stockholmsbörsen med en uppgång på över 400 %. Fortsättning följer. Även Odd Molly, Borg och Acap har gett fina bidrag (se portfölj), kort sagt ett bra år. Efter helgerna drar jag igen till solen igen för att samla krafter inför bokslutsrapporter och stämmor…;-) ...

Äntligen Julafton!

Vilken härlig julmorgon! Att vakna på morgonen i en gran doftande sovrum. Tändande ljus överallt. Det sprider mycket jul med glädje. Jag tror att julafton betyder oerhört mycket för oss oavsett om vi är fler eller ensamma. Julafton betyder för mig kärlek! Vill delge er en dikt av Viktor Rydberg: “Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård och gott intill morgontimmar. Månen skänker sin tysta barn, snön lyser vit på fur och gran snön lyser vit på taken. ...

Att värdera saker och ting

Det pratas mycket om värderingar nu ser jag efter PVE:s fantastiska order på 280 MSEK förra veckan. Bolaget värderas till i mina ögon låga 630 MSEK och beräknas växa med 100% de närmaste två åren. Dyrt eller inte, vem vet ? Man måste själv bedöma om man tycker att en investering är värd ens slantar. Odd Molly tex. värderas till över 1 miljard och gör damkläder i ett lite underligt snitt. Tycker du att ett sådant företag är rätt värderat ? Beror nog mest troligt på dig. Saker och ting är olika värda beroende på vilka ögon som tittar på det. ...

God Jul

Vill bara med detta lilla inlägg önska Er alla en riktig god jul och ett gott nytt år. Hoppas att Ni få en trevlig jul och att tomten kommer till Er med riktigt fina presenter i form av goda tips för börsen 2008. Min egen lilla julklapp till Er alla är att jag hoppas Ni lyckas med Era spekulationer 2008 oavsett hur Ni väljer att investera och i vilka värdepapper Ni väljer att investera. ...

En tänkvärd historia

En man kommer gåendes i parken med sin hund, en väldigt gullig tax. En kvinna går förbi och reagerar, gud vilken söt hund, är han till salu. Ja visst, sa mannen. Hur mycket vill du ha för honom? En miljard kronor! Kvinnan blir stött och går där ifrån. Sen går det ett par veckor och kvinnan ser mannen utan sin hund. Så hon går fram till honom och frågar, lite hånfullt. Fick du en miljard för hunden. Jajamensan, jag fick två katter som var värda 500 miljoner styck. ...

Relativvärderingar

Visst är det härligt när det nu till och med börjar lukta Jul här hemma. Snart är fridfullheten total och redan idag tog jag en fantastisk långpromenad med barnen. Under diverse lekar hinner man naturligtvis tänka på ett och annat. Aktieskadad som man är blir det ju en del tankar kring aktiemarknaden också. Fattas bara annat :) Idag kretsade en del av mina funderingar kring relativvärderingar. Hur många gånger har man inte hört att aktie A är köpvärd eftersom konkurrenten B värderas till si eller så mycket. Inte minst på dot.com tiden var detta ett vanligt sätt att fundera eller värdera aktier vilket sedan visade sig klart missvisande. Eler kanske rättare sagt direkt felaktigt val för aktievärdering. Icke desto mindre är det påfallande ofta som vi även idag ser jämförelserna med andra bolag i samma sektor osv. ...

2017-05-30 11:06 · nejab

Countermines framtid

Idag fick vi en klart bättre bolagsstruktur när minoriteten i plc bolaget köptets upp med aktier i CMT. Sen återstår det order som kommer innan årsskiftet! “Vi räknar med att det första servicekontraktet med en stor aktör i Libyen kan undertecknas redan före årsskiftet. Jag är övertygad om att förvärvet av PLC-bolagen kommer att bli gynnsamt för såväl CMT som dess aktieägare.” Dagens nyheter klart besked om att det är nu företaget börjar sin resa mot vinst. ...

Julpaus

Jaha, så var det då dags igen för årets mest stressade helg. I år är dock helgen riktigt lång så jag hoppas att ni har tid att ägna er lite åt er själva också. Lite själslig kontemplation passar alldeles utmärkt så här på julen anser jag. Köpte idag en Bocelli CD åt mig själv när jag handlade lite klappar. Brukar bli lite sentimental så här på julen så jag får väl blanda lite med metal ifall jag börjar lipa allt för mycket. Det skall verkligen bli skönt med lite helg från börsen också, en börs som inte riktigt fallit mig i smaken i år. Förhoppningsvis blir det bättre nästa år, kanske redan under mellandagarna. ...

I Juletid

Var övertygad om att dagens börsdag skulle bli riktigt sömnig för mig. Var iväg och köpte julgran tidigt på morgonen. Skjutsade dottern till skolavslutning. Gjorde några ärenden på stan. Kompletterade mitt whiskyförråd inför helgen med en flaska Balveneie DoubleWood 12 år etc etc. Kom hem och DÄR Plötsligt smällde det till. Äntligen en ny bolagsstruktur i Countermine som gör att vi svenska aktieägare får direkt tillgång till pengaflödet från minröjningen + att bolaget lovar en första Libyenorder redan i mellandagarna. Upp runt +30% idag och det är bara början. ...