Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Två klockrena köp inför 2008

För knappt tre veckor sedan rekommenderade jag Unibet och trodde att kursen skulle stå 20 % högre om tre månader. Lyckligtvis gick det snabbare än så. Nu har kursen stigit 19 % på en svag börs och inga nyheter och släppts från bolaget. Långsiktigt tror jag fortfarande på bolaget men nu är risken stor att kursen backar tillbaka lite samtidigt som jag ser en större potential i andra aktier. Nu har jag sålt mina aktier och köpt mycket i Broström 48 kr och Björn Borg 114 kr. Det är båda mycket billiga bolag fast på olika sätt. ...

Mera utblick mot nästa år

Läste med intresse Nejab’s blogg som i mångt och mycket speglar min egen syn på var man skall respektive inte skall investera sina slantar inför kommande år. Vill komplettera med några egna tankar och konsekvenser. Jag tror att den monetära obalansen som under ett drygt decennium byggts upp genom USA’s policy att låna av omvärlden för att konsumera, och som nu lett till att stora innehav i dollarrelaterade tillgångar finns i ett flertal länder med god tillväxt kommer att få konsekvenser som blir skönjbara under -08. US kommer, tror jag, att tvingas backa internationellt i politiskt, ekonomiskt eller millitärt perspektiv för att i stället fokusera på inhemska problem. Har vi otur kommer någor fodringshavare (Frankrike har ju gjort det förut) att tröttna på den osäkra dollarn och smita ut genom dörren vilket sannolikt kommer att leda till att flera kastar sig mot utgången och dollarn kollapsar. Dock tror jag inte detta är det mest sannolika scenariot. Jag tror mer på en diskret investering/omflyttning (t ex via statsfonder etc) till guld, politiskt viktiga råvaror, och en o annan amerikansk bank eller infrastruktur-bolag när tillfälle ges. Med denna bakgrund skyr jag i investeringshänseende USA och är även tveksam till Europa som lär smittas av avtagande köplust och högre internationell konkurrens från US. Utöver Nejab’s Sol, Vind och Vatten samt olja/gas tror jag på Guld/Silver (både metall och bolag) och “nya” emerging markets som Afrika, mellanöstern etc. ...

2017-05-30 11:06 · lapek

Dubai framtidens börsmarknad

Hoppas ni har haft en underbar julhelg tillsammans med kära och nära! Morgonen började med lite hausse på börsen. Det känns viktigt att vi får en ökad tilltro till marknaden efter flera skakiga månader på börsmarknaden pga kreditfrossa i USA. Det känns tröttsamt att världsekonomin måste styras från USA. Jag efterlyser en förändring i världsmarknaden. Minska fokus på USA och öka fokus på Dubai. Varför Dubai? Jo, Det är framtiden som gäller för världsekonomin. Bygga en balans i ekonomin mellan börserna världen runt som t.ex asiatiska länderna Kina, Indien och Japan. På andra sidan Europa och USA. Ryssland ligger i samma tidzon som Dubai. ...

Potential i Borg

Inlägg från BS som jag tycker är intressant och visar lite av potentialen i Borg: Enligt en artikel i danske Buisness (http://www.business.dk/article/20071004 /detail/ 71004007/) så kommer den danska distributören i år att omsätta 150 mkr med en vinst före skatt om upp till 50 Mkr. Eftersom Norge har samma omsättning i varumärkesled som Danmark torde distributören i Norge tjäna ungefär lika mycket. I artikeln spås vidare en 25% omsättningstillväxt under 2008 i Danmark, så distributörerna i Norge och Danmark borde tjäna 125 Mkr tillsammans före skatt 2008. Det är nog i danska kronor, om jag tolkar artikeln rätt som är skriven på danska. Alltså ca 160 Mkr före skatt för 2008 i svenska kronor. ...

Countermine - Grova sakfel

Har tyvärr cirkulerat under helgen i olika aktieforum i en s.k. analys skriven av signaturen allinwithB. Två av de viktigaste är Oracle II-maskinens kapacitet och priset per kvadratmeter. Jag ska nu reda ut dem en gång för alla. De färskaste datat finns på Countermine PLC:S hemsida. http://www.countermine.com/en/services/oracle.htmlHär står: ORACLE Capability Tool width 3,2 m Forward speed 5 km/h m2/hour 15,000 m2 Per 10 hour day (83%) 150,000 m2 Mechanical The most speed, safety and cost effective. ...

Utveckling av taktik för 2008

Jag har tillbringat några lediga dagar med att försöka förkovra mig, åtminstone teoretiskt. Läst artiklar och betat av några böcker, om aktiehandel, med målet att utveckla bättre strategier för mitt eget agerande. Jag har laddat ner aktiekurser från nätet och tillämpat några matematiska analysmetoder. Det är faktiskt mina egna metoder, eftersom jag har lite svårt för de formationer och filtreringsregler som används i gängse teknisk analys, förmodligen beroende på att jag helt enkelt inte behärskar metoderna men är desto mer hemma på statistiska metoder och parametriska modeller av mer generell art. Med tanke på hur många människor som lagt ner tid på att fundera över dessa tekniska analysmetoder, är det inte särskilt troligt att jag hittar en mer tillförlitlig, men det är mitt sätt att “känna” på data och bli bekant med dynamiken. Och för det syftet får mina egna metoder duga. ...

Utblick mot nästa år

Allting har sitt slut, så även årets julfirande och naturligtvis även året i sig. Det börjar nog bli hög tid att fundera på vad som 2008 kan tänkas föra med sig? Blir det ett bra aktieår eller inte? Ser man på förhandstipsen i affärpressen lutar allt fler åt ett problemfyllt år. Vet ej hur ni andra funderar men för egen del är det ett positivt tecken. 2007 har väl inte varit det allra bästa aktieåret och då främst med tanke på dess andra hälft. Utvecklingen fram till sommaren kan man inte klaga på även om det blev viss Kina-frossa i skarven på februari-mars (vem minns den idag?!) Men även på det hela taget ska man nog inte klaga. Det gör i alla fall inte jag. Blir 2008 lika bra som 2007 blir inte jag ledsen i alla fall. ...

2017-05-30 11:06 · nejab

Kapacitet på Oracle II

Jag tänkte ta upp en punkt när det gäller Oracle som har att göra med dess kapacitet. Tittar man på countermine.se så säger de att kapaciteten är 40.000 kvm per dag. Om man tittar på countermine.com (PLC) så är de lite mer specifika och säger att under optimala förhållande körs Oracle med 5 km/h och har en röjningsbredd på drygt 3 meter. Detta innebär alltså att den kan röja 15.000 kvm i timmen. (De hävdar 150.000 kvm / dag under en tiotimmarsdag) ...

Aktieanalyser

Jag har hållit på med aktier i snart 25 år på mer eller mindre hobbybasis. Jag har nog gjort de flesta fel som går att göra när det gäller aktieinvesteringar, men detta har varit läraktigt och jag har gör idag mina investeringar baserat på mina egna slutsatser kring framtidsmöjligheter för de företag jag väljer att titta på. Jag läser gärna analyser från både proffs och även från amatörer (vilka förvånansvärt ofta framstår som mer kompetenta än vissa proffs). Jag läser både positiva och negativa analyser. Jag är inte rädd för att prata med företagsledningarna och ställa frågor. ...

En seglardröm

Såhär i det trista julvädret är det skönt att drömma sig långt bort. En dröm som jag ska förverkliga är en jordenrunt seglats när tiden är mogen. Läs gärna historien om Jens Oldenburgs nästan 10-åriga resa med segelbåten Vindela. En fantastisk resa av en pensionär. (www.Vindela.se) Han skulle bara segla till England och tillbaka, var det tänkt. När ungarna är flygfärdiga så ska jag ta skepparexamen och köpa mig en lämplig segelbåt och sen bär det iväg. Jag har seglat en hel del på västkusten men nu är det många år sen sist. Om c:a 10-år så är jag övertygad om att det går att vara uppkopplad i stort sett var som helst på jorden. Den tekniska utvecklingen har gjort seglandet mycket lättare och även om man seglar ensam så är det inte några större problem. GPS,Radar,VHF,kortvåg,vindroder,solceller, m.m Läste om ett par som seglade och dom hade en total budget om c:a 5000 kr/mån. Hälften till båten och dess underhåll, resten till mat. Billigt leverne. hamnavgifter,försäkringar,m.m. Juldagen ser ut att regna bort i söder och jag tar en tur med Vindela igen och fortsätter att drömma om min resa….God fortsättning på er alla …. ...