Såhär i det trista julvädret är det skönt att drömma sig långt bort. En dröm som jag ska förverkliga är en jordenrunt seglats när tiden är mogen. Läs gärna historien om Jens Oldenburgs nästan 10-åriga resa med segelbåten Vindela. En fantastisk resa av en pensionär. (www.Vindela.se) Han skulle bara segla till England och tillbaka, var det tänkt. När ungarna är flygfärdiga så ska jag ta skepparexamen och köpa mig en lämplig segelbåt och sen bär det iväg. Jag har seglat en hel del på västkusten men nu är det många år sen sist. Om c:a 10-år så är jag övertygad om att det går att vara uppkopplad i stort sett var som helst på jorden. Den tekniska utvecklingen har gjort seglandet mycket lättare och även om man seglar ensam så är det inte några större problem. GPS,Radar,VHF,kortvåg,vindroder,solceller, m.m Läste om ett par som seglade och dom hade en total budget om c:a 5000 kr/mån. Hälften till båten och dess underhåll, resten till mat. Billigt leverne. hamnavgifter,försäkringar,m.m. Juldagen ser ut att regna bort i söder och jag tar en tur med Vindela igen och fortsätter att drömma om min resa….God fortsättning på er alla ….
...