Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Snus och/eller Björn Borg...

Jag har för en vecka sedan slutat snusa. Har hållit på i ca 10år och tyckte att nu var måttet rågat. Det är inte bra helt enkelt att vara beroende av något skadligt. Dessutom blir snuset än dyrare efter årsskiftet. Aktien Björn Borg har jag inte ägt i 10år men likväl i ca 3år. Jag måste tillstå att jag är beroende av aktien men hittills har jag inte direkt sett att den är skadlig… ...

2017-05-30 11:07 · xavi

Precise B och marknaden

Den 12 november släppte Precise Biometrics ett pressmeddelande om att Oki lanserar en elektronisk krets med inbyggd biometrilösning från Precise Biometrics. Denna nyhet orsakade ett rejält rally i aktien med en uppgång på över 60 %. I samband med pressreleasen avslöjade VDn Thomas Marshall att han hade förhoppningar om att fler liknande avtal kunde bli aktuella inom den närmaste framtiden. Det märkliga var att aktien dagarna efter sakteliga sjönk tillbaka mot årslägsta. Det har tidigare i år varit rätt tunnsått med nyheter från bolaget vilket även pressat aktien rejält. Det som är mest häpnadsväckande är dock att efter Oki-nyheten så ser det ut som att ketchupflaskan nu tappat korken, då ytterligare tre positiva nyheter kommunicerats till marknaden: ...

Vinnare förblir vinnare

Så var då året nästan till ända. Ett fåtal handelstimmar återstår och var och en tänker igenom sina sista affärer. Sedan handlar det naturligtvis om att positionera sig inför nästa år. Det är detta fenomen som är lite småintressant. Frågar man börsexperter är det nästan alltid HM som lyfts fram som ett företag att äga inför ett nytt år. Visst, sett med facit i hand har det visat sig ha varit bra tips de flesta år. En framgångssaga utan dess like. Stabil vinstutveckling och fortsatt tillväxt. Växande global marknad (i takt med nya länder utvecklas ekonomiskt) gör ju att det finns möjligheter att fortsätta på den redan inslagna banan. Så det där med HM är nog ett tips att ta till sig. Även om det här knappast är ett banbrytande sådant. Kan närmast liknas vid en om inte hel- så åtminstone en halvgardering i rena tips-sammanhang. ...

2017-05-30 11:07 · nejab

Guideline rasar...

Jag har följt med i Guidelineresan seda kursen låg kring 3,- för något år sedan. Efter många förhoppningar och positiva uttalanden från VD samt även en hel del positiva händelser kring bolaget det senaste året, men framförallt en enorm hysteri och uppsnack på olika chatsidor medförde att kursen stack iväg till över 25,-. Även undertecknad har varit med i den allmänna euforien som har varit kring Guideline och trott att mycket mer skulle komma…men så sker ej. ...

Vem är du?

“Vem är du, vem är jag, levande charader”, sjunger Arja Saíjonmaa med sin typiskt finlandssvenska dialekt. Frågan är rätt intressant ur ett börsperspektiv, för ur min synvinkel är det ju du som är aktiemarknaden. Skulle jag bara veta hur du agerar så skulle allting kännas betydligt enklare. Jag vet dock att du använder t ex blankning, vilket inte jag gör. Skulle det inte vara enklare om vi skulle ta varandra i hand och gå åt samma håll? Jag tycker även att du agerat väldigt irrationellt den senaste tiden. Jag har svårt att förstå varför du valt att trycka ner alla småbolagsaktier så pass kraftigt som du gjort. Är detta något som kommer att bli bestående? Gillar du inte småbolagsaktierna mer? Ett litet tecken skulle du väl kunna avslöja så jag åtminstone vet färdriktningen? ...

Goda bakterier

Probis bakterie Lactobacillus Plantarum finns i allt fler mejeriprodukter världen över och expansionen fortsätter med oförminskad kraft. Man tillsätter hälsobefrämjande bakterier i juice,youghurt,frukttshots,m.m och dom har bevisat goda hälsoeffetkter på mage-tarmkanal bl.a.. Min favorit är Provivas mangojuice. Probi har avtal med Institut Rosell,Skånemejerier, Danone och amerikanska Nextfood för att nämna några. Functional food är på stark frammarsch och försäljningen av mejeriprodukter med Probis LP har börjat i Indien och Kina. Marknaderna där är ju som bekant gigantisk. Årets första nio månbader blev omsättningen 30,6 miljoner med ett netto på 4,8 miljoner efter skatt. Motsvarar 0,51 kr. Likvida medel var 45,5 miljoner . P/E talet är vid en första blick mycket högt en plockar man ner resultatet i mindre delar såsom kassan så blir det mer attraktivt. Kassan motsvarar 4,8 kr/aktie. På helåret bör vinsten bli runt 0,80 0,90 kr efter skatt. Med Probis starka tillväxt och stabila kassaflöden (15,6 miljoner årets första nio månader) så är aktien en säker placering på lång sikt och när asienmarknaden drar igång ordentligt 2008 så komer vinsten att öka dramatiskt. Handeln i aktien är dålig och det är inget för klipparen. Köp Probi till ungarna och njut av tillväxten under lång tid framöver. Mina har ett par poster var. Functional food ligger i tiden och Probi finns representerat i dom tre folkrikaste länderna . Ett säkert köp på lång sikt. ...

ReadSoft - Fynda inför Q4!!

Nu är det tredje gången under senaste månaden som ReadSoft är nere vid 14,20 - 14,50 SEK. Allt talar för att en bottenformation bildats för att ta kraft för en längre tids kraftig uppgång. Både tekniskt och fundamentalt ser det mycket spännande ut inför 2008. I mina ögon är ReadSoft kraftigt undervärderad och den som tankar aktien idag får den till ett riktigt fyndpris. Då ReadSoft har gått ner med hela 47 % sedan årskiftet finns en grym uppsida i aktien inför 2008. ...

Tvivel med Countermine

Alla förhoppningar kanske bara blir förhoppningar. Vi har fått PM sedan sommaren 2006 och än har vi inte sätt något som kan motivera dagens värdering. Att man förenklar ägarstrukturen kanske var nödvändigt, men till vilket pris. Utan någon substans i form av order är Countermine ingen effektiv minröjningsbolag precis. Men kan på pappret röja si eller så mycket men i verkligheten gäller det att få någon som vill betala något som tycks svårare än själva röjningen. ...

PLC > CMT Aktier

Räknar man ihop alla emissionsbelopp så får man att de externa investerarna har lagt in totalt 60 400 000 kr i PLC. Det skulle ge dem ett genomsnittligt aktiepris på 2,03 kr för de nyemitterade aktierna. De blev blåsta på AIM-noteringen, men numera har de likvida aktier i CMT med 150% vinst. Någon som tror att de är sugna på att sälja efter att varit inlåsta i PLC under 2½ år med bara besvikelser? Vad händer med kursen om 30 miljoner aktier, drygt 38% av bolaget, helt plötsligt ska omsättas? ...

Ett klockrent köp inför 2008

Skall jag rekomendera en enda aktie inför 2008 måste det bli Epicept. Även om finanserna är svaga, nyemissionerna duggar tätt och bolaget lever med ett dårligt rykte från svunna tider så måste det bara bli ett köpråd på Epicept. Dels därav ovanstående anledningar så är kursen nedtryckt och låg. Av allt att döma kommer Ceplene att godkännas som läkemedel i Europa under våren/sommaren och vid det scenariot kommer även bolaget att bli nästan självförsörjande under några år. ...