Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Världsekonomin och bloggrespekt

En del sitter hela tiden och tummar på sina Xact Bear och hoppas att världen ska gå under. Så fort det börjar svaja i världsekonomin så tar de på sig de mörka solglasögonen och börjar jämföra med 1929. Man har hört dessa domedagsprofetior många gånger genom åren. Visst kommer nedgångar men det är en annan tid vi lever i nu med skyddsnät och starka krafter som motverkar. Jag tror mer på Kung Stensrud på Skagenfonder Nordens svar på Buffet och Lynch. Intresssant med hans syn på kreditkrisen i USA från VA: ...

Gott nytt börsår

Till Er alla. Startar nya året med följande: - Ratos 10% Hade ett bra första halvår 2007 för sedan att avsluta svagare med bl.a. uppskjuten notering av Bisnode. Tror att 2008 kommer att vara en säker placering. - Astra 10% Kan den bli mer nedvärderat nu? - StatoilHydro 5% Ett fortsatt högt oljepris samt en stabilisering/höjning av dollarn borde gynna Statoil - Björn Borg 10% En inte lika magnifik utveckling under 2007. Tror att 2008 kan bli mycket bra med bl.a. bra utveckling i England och Tyskland samt intåg på någon ny marknad. ...

Opcon-summering

En summering av Opcon-aktien för år 2008 tycker jag är på sin plats även om jag inte är någon regelbunden bloggare. - Opcon-aktien börjar året kring 45-47 kr - Mina egna förväntningar kring avslut för Powerboxen redan första halvåret infriades inte. Opcon fick två pilotaffärer under året vilket var lite tunnt och även återspeglas i dagens kurs. - Förvärvet av SRE har visat sig vara lysande. SRE kan förväntas ge koncernen rejält med både omsättning och vinst. - Lysande avtal med Scania-Cummings kom från klarblå himmel. Det hade nog ingen utomstånde förväntats sig. Avtalet ökar Opcons trovärdighet och bredd. Affären stärker också den industriella närvaron i Sverige och Europa. - Ny affärskompetens till OES ledningen. - Hela nya organisationen börjar ta form och Kina-fabriken fungerar bra. - Nytt affärssegment gentemot raffinaderier och utnyttjande av energi som normalt facklas bort vilket hjälper raffinaderier att uppfylla Kyoto-avtalet (och framtida klimatavtal). - Hela världen sluter upp mer och mer kring problematiken kring växthuseffekten och energiutnyttjande. Det mesta talar för att det blir allt dyrare att använda energi vilket västentligt gynnar Opcons samtliga verksamheter. Och “energi” är ju inte direct någon liten marknad! ...

2017-05-30 11:07 · lan

Nyårsportföljen

Som sig bör så har affärstidningarna presenterat sina portföljer inför 2008 och då det är såväl kul som intressant att spekulera i framtida börsvinnare vill inte jag vara sämre och har därför komponerat ihop en hyfsat diversifierad nyårsportfölj. För att inte haussa de aktier som ingår i min egen portfölj har jag valt att utesluta dem och bygga upp portföljen på case som finns på bevakningslistan. Rent generellt har portföljen byggts upp på ett scenario som inte är ett makroekonomiskt ”worst case”, utan ett scenario där jag spekulerar i att avmattningen i konjunkturen blir temporär och rätt blygsam. Ytterligare tror jag att kreditoron successivt kommer att mattas av under året. Två branscher som jag tror att står inför ett uppsving är råvaru- samt IT-branschen. Portföljen domineras delvis därför av bolag kopplade mot dessa sektorer, särskilt IT då denna bransch med sin sencykliska karaktär kan stå inför en renässans på börsen förutsatt att den konjunkturprognos som jag har slår in. Håll till godo: ...

Sigges nyårskaramell

Jag har fått frågan hur sjutton jag kommer fram till p/e 6-7 på ACAP för nästa år. OK jag gör ett försök till förtydligande: I år har man fått ökade hyreskostnader efter fastighetsförsäljningarna samt gjort en engångsnedskrivning av lager men då Q4 är det starkaste kvartalet lär man ändå komma in på minst 12 kr i vpa. VD räknade vid en presentation med att bolaget skulle växa organiskt nästa år och dessutom ska man köpa bolag för utrymmet efter fastighetsförsäljningar vilket bidrar med 5-6 kronor netto om man lyckas köpa bolag lika framgångsrikt som tidigare. Efter den senaste tidens finansoro har väl dessa chanser snarare ökat än minskat. Enligt VD tittar man på ett tiotal bolag nu men då man inte kan få in hela dessa 5-6 kr under 2008 nu så nöjer jag mig med en vinstprognos på 17-18 kr och vips handlas bolaget på 6-7 i p/e och för 2009 antagligen neråt 5! “Men du kan ju inte räkna med bolagsköp som inte gjorts” säger någon. Jag jämför med att man för andra företag räknar in order för kommande år i deras vinstprognoser. Att köpa och förädla företag är affärsidén och ACAP har det finansiella utrymmet nu och tittar på ett tiotal bolag och säger att man tror att det ska ge ett bidrag till vinsten på 5-6 kr. Det är alltså mitt sätt att se det och sedan får var och en göra som han vill men även utan bolagsköp så är vi säkert neråt 8 i p/e för nästa år. ACAP:s ledningen är verkligen kompetenta piloter som levererar och inte bara snackar som vissa förhoppningsvd:s ingen nämnd ingen glömd. Det är bara att titta på ledningens trackrecord sedan de tog över bolaget för 3-4 år sedan från Bosse “Bus” Håkansson. TPS räknar man med ska visa positivt resultat redan i slutet av 08 och jag tror det kan bli en riktig joker. TPS har tidigare haft en visionärer i ledningen men “Han får inte komma i närheten av bolaget längre” som ACAP:s vd säger…;-) ACAP ser jag som ett mycket intressant case och det finns även andra triggers som framtida IPO av Sono eller varför inte TPS t.ex. ...

Crisis may make 1929 look a walk in the park

Kreditkrisen i världen har nu varat i fem månader. Flera av världens ledande ekonomer börjar nu varna för att Centralbankerna utkämpar fel krig. Riskerna i ekonomin börjar nu ta världshistoriska proportioner. På redeye.se är ingen orolig utan väntar sig att 2008 skall bli ett fint börs-år. Detta har jag i dag tagit fram från en websida som engelska kvalitetstidning The Telegraph publicerar: ’telegraph.co.uk. Slå på business-sidan och tryck sedan till höger på knappen for most viewed och ni hittar en artikel som heter: “Crisis may make 1929 look a walk in the park”. Där står att centralbankerna fortsätter att föra in gigantiska summor i banksystem och det har än så länge mycket liten effekt. Risken är att FED (USA) och ECB (Europeiska centralbanken i Frankfurt) redan har förlorat kontrollen över utvecklingen. Anna Schwartz presenteras som ’the doyenne of US monetarism och livstidsforskare av The Great Depression. Hon har varit medarbetare till nobelpristagaren Milton Friedman. - Likviditet-tillskott gör ingenting till situationen, säger hon. Problemet ar att bankerna och hedge-fonderna inte själva inte vet vilka som är i trubbel. Det är den verkligt kritiska punkten. Professor Peter Spencer vid York-universitetet, USA, säger att: De globala auktoriteterna har bara veckor på sig att få det här rätt i annat fall bygger de upp for en katastrof. Centralbankerna har snabbt förlorat kontrollen. Genom att inte sänka räntorna tillträckligt snabbt låter de marknadsaktörerna diktera vad som hända skall. Men i artikeln avslöjas också varför ECB i Frankfurt inte sänker räntorna. Inflationen i euro-området är redan över 3 procent. Den största sedan euron infördes. Sänks räntorna ökar inflationen snabbt. Men flera speciellt spanska banker är illa ute och behöver hjälp med sänkt ränta. Men det är ännu inte provat i euro-omradet om t.ex tyska folket är beredda att betala för att rädda t. ex. spanska banker. ECB har visat sig vara ‘kejsaren utan kläder’ då de ej har möjlighet att ta ut skatt i Europa och ej någon garanti i botten. ECB:s styrka prövas för första gången. Min bloggkommentar är alltså att de jättelika summor som fördes in i banksystemet i december inte finns i Euro-området. Det är pengar som trycks upp av ECB. Ja de trycks inte. Det sker elektroniskt. De bara meddelar andra centralbanker att nu finns mer euro i marknaden. Som jag skrivit i flera av mina bloggar tidigare i december så måste FED och ECB låta krisen ha sin gång och inte hela tiden skjuta fram den. Någon gång kommer den. Det är det som är kapitalism. Det är det som för välstånd. ‘Kreativ förstörelse’ av de företag som inte lyckas måste ha sin gång. Som det nu är förtsätter de bankdirektörer och hedgefondsdirektor som skapat denna oreda att sitta kvar och styra sin företag och ta ut sina höga löner och optioner. Hade kapitalismen fått haft sin gång hade de banker som inte sköter sig fått dra sig tillbaka och se sina företag gå i konkurs och tas över av nya aktie-ägare och ledare. FED skjuter in pengar och hindrar ‘kreativ förstörelse’ för att många miljoner amerikanska familjer inte skall behöva gå från sina hem och för att aktiemarknaden inte skall gå ned så att kommuner, pensionskassa, vanliga aktieägare skall bli ruinerade. ECB gör det för att rädda europeiska banksystem. Men allt måste få verka ut. Kosta vad det kosta vill. Det är vår framtid det gäller. ...

Gott nytt år!

2007 har varit ett mycket bra år främst tack vare Betsson och Odd Molly. För 2008 verkar det finnas två läger dels de som tror att kreditoron ska sprida sig och ge en lågkonjunktur där även oljepriset hjälper till. Dels de som tror att visserligen fortsätter USA:s problem men att konjunkturen tuffare på ett tag till med hjälp av tillväxten i länder som Kina och Indien. Framtiden får utvisa men jag följer Lynchdevisen att investera i företag och inte i börsutvecklingen. Som Lynch säger så finns det alltid något att oroa sig för och det bästa är att vara fullinvesterad då aktier är överlägset över tid. Det är lätt att försvinna i makron det har vi många exempel på. ...

Bokslut 2007

Då var det dags att göra bokslut för den gångna året. Visst finns det några dagar kvar av året att slappa på, men ur finansiell utgångspunkt är böckerna stängda. Mitt år kan man sammanfattas med den gamla talesättet “upp som en sol, ned som en pannkaka”. Årets första nio månader var kanon, men hälften av uppgången raderades snabbt under årets sista tre månander. Surt sa räven. Orsaken känner vi alla till, oro för den framtida konjunkturen. Bolagen i min portfölj har t.o.m. Q3 rapporterna i stort infriat mina förväntningar. Kursnedgången på runt 20% har gjort värderingarna än mer aptitliga - OM man tror på en fortsatt vinsttillväxt. Det är just det som är den springande punkten, hur kommer vinsterna att utvecklas under 2008. ...

2017-05-30 11:07 · henk

Inga "happy days are here again"

Det var samma vecka som kraschen 1987 som Veckans Affarer kom ut med en klassisk forstasida dar det stod “Happy days are here again”. Det ar markligt att lasa svenska tidningar gentemot utlandska aven i dag. Trots att svenska borsen har gatt ned mest i varlden i host sa ar optimismen lika stor. Detta trots att sa manga “svenska kapitalister” varnat. Det borjade med Daniel Sachs i Proventus som i juni i Dagens Industri sag de ekonomiska problemen i varlden. Sa kom Sven-Olof Johansson i Fastpartner som berattade i DI att han salt alla sin akter utom i egna bolag. Sedan kom Mats Gabrielsson, Boras Wafverier, som talade om att han sag ett “svart hal” i varldsekonomi. Sedan kom Patrick Brummer i Dagens Industri som sa att “krisen i varlden ar sa stor att inga centralbanker i varlden har pengar att klara detta”. Darefter kom nu november Erik Penser i Dagens Inudstri och berattade att han salt alla sin aktier utom i eget bolag med tanke pa vad som komma skulle i ekonomin. En amerikansk storbank kommer att ga omkull forutsag han. Mellan alla dessa profetior far vi lasa om fran svenska tidningars experter om “vilka aktier som ar kopvarda”. Dar vilar inga ledsamheter. I somras rekommenderade tidigare sa tillforlitliga Affarsvarlden sina lasare att kopa bankaktier. Vi vet alla vad som hant i host med dessa aktier. I dag raknar ekonomisk tidningar och tidskrifter i sina rekommendationer med PE-tal som ar grundade pa forra arets vinst. Ar de inte medvetna om att oljepriset hojts med 50 procent. Skall detta inte avspegla sig i produktion och konsumtionsprodukter och i framtida vinster. Tre bankanalytiker fran SEB, Swedbank och HQ bank var fore jul ute i svenska tidningar och forklarade om borsen och ekonomin att “det varsta ar over” trots att utlandska tidningar ar mycket bekymrade over dessa enorma penginginjektioner som FED och ECB sprutar in. Alla forstar ju syftet. Ingen 30-tals-krasch mer. I dag “vet” ju alla “experter” att det var for lite likviditet i marknaden som skapade krisen 1932. Det far icke orsaka en krasch igen. o Ingen vet dock vad som hander nar ECB i Frankfurt pa en(!)dag slanger in i marknaden lika mycket som den genom aren samlade norska oljefonden. o Inget vet vad som hander nar Europeiska Centralbanken (ECB) som den 18 december 2007 (for en vecka sedan) pa en (!) dag pumpade in i marknaden lika mycket som 130 procent av den arliga bruttonationalprodukten i Schweiz. Kalla for jamforelsen med Schweiz: The Wall Street Journal, 28 december 2007. . ...

Gravöl eller inte ?

Vill bara såhär i elfte timmen önska alla bloggare ett Gott Nytt år. Jag har haft bättre börsår men gravölen får lysa med sin frånvaro till förmån för en vanlig kall(Tjeckisk Krusovice) öl till saunan. Nästa år tar vi nya tag och hoppas på ett bättre utfall. Jag tycker tvärtemot en del att man kan blogga om annat ibland än bara aktier. Det blir lite trist att läsa alla som SKRIKER KÖP hela tiden. Ingen nämnd,ingen glömd. En anekdot om livet i all stillhet är läsvärd den också. Ja, jag vet att bloggen är tänkt för aktier, ekonomi, m.m men ibland kan man ju blogga om något annat. Vi kan inte bli älskade av alla . Nu fick jag det sagt. Ha det nu riktigt bra så hörs vi av på forumet nästa år. Ser ut som om börsen får in ett tröstmål i slutet av matchen. Alltid något att glädjas åt. ...