Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dan före dan..

God fortsättning på er alla bloggare. Hoppas att ni hade det kul igår. Äntligen öppnar börsen igen men det blir väl med knapp styrfart (1-2Knop) innan Usa tar över taktpinnen. Vi får hoppas att inte oroligheterna i Pakistan spiller över på Indien allt för mycket , för då kan det bli riktigt otrevligt. Olja som rusar och börser som rasar. Så, då var det negativa sagt. Ben Bernanke kommer att sänka räntan inom kort, tror jag, så vi kanske får en liten dopingeffekt i början av börsåret. I Sverige så är inflationen ett gissel och dom stora löneökningarna är lite som bensin på elden. T.o.m en del fackpampar har fattat detta och hotar med uppsagda avtal om inte inflationen går ner… Hm, sent ska syndaren vakna. För övrigt så är ju ekonomin i fint skick och förra årets bottennapp bland dom tio sämsta börserna i världen, ska vi väl inte upprepa anno 2008. Tradingen sker som vanligt i Large Cap bolagen och riskpengarna måste ju då gå till dom små bolagen. En del kommer att lyckas, andra inte. Det blir spännande att se om något av dom mndre bolagen kommer att lyckas i år. För övrigt noterar jag att många skribenter och bloggare verkar tycka genuint illa, på gränsen till hat, om vissa mindre bolag. Det finns tre orsaker till detta. Man har missat en rejäl kursuppgång när man inte köpte tidigt. Man köpte på en för hög kurs efter kursrusning, dålig tajming, och sen inte klev av innan korrigeringen nedåt var klar. Man tror fortfarande på att det inte kan bli något. Man är helt enkelt skitsur. ALLA små, innovativa bolag har en längre startsträcka än vad man tror, men många av dom kommer att lyckas. Inte alla. Sluta hata och börja agera istället. Denna diskussion hade vi redan för 4-5 år sedan då alla “hatare” sa att Sintercast är en bluff. Idag vet vi bättre. Med Sintercast i en aktieklubb inköpta på 54 kr, idag runt 140 kr, så har vi gjort en bra affär och vi tror att det kommer att bli en fin resa framöver. Resultaten har kommit sakta men säkert. Imorgon tar vi nya tag och hoppas på ett bra börsår. ...

Förhoppningsbolag - nej tack!

Många småsparare gillar att satsa sina pengar i förhoppningsbolag. Läser man inläggen på t.ex. “Börssnack” är inläggen betydligt fler om bolag som Morphic, Impact Coating och Countermine än företag som SKF, Sandvik och Volvo. Gissar att det är önskan om det “snabba klippet” som hägrar. Min definition på förhoppningsbolag är ett bolag som bygger sin verksamhet på oftast en, ibland flera produkter, som skall revolutionera marknaden och därmed erövra en stor markandsandel. Revolutionen består ofta av överlägsen pris/prestanda, eller en helt ny spännande produkt. Företaget går oftast med förlust och måste då och då be marknaden om nya pengar för att färdigställa produkten, allt medans vinsterna ligger i framtiden. Här i ligger kärnan till varför det som privatsparare är svårt att göra en rimlig värdering av dessa bolag. Hur stora och NÄR kommer vinsterna? Ju längre fram i tiden de ligger desto mindre bidrar de till aktiens värde idag. ...

2017-05-30 11:07 · henk

Tredubbelt firande & god middag

Det snöade igår över Mariehamn. Den obotlige optimisten i mig dök genast upp och jag fick förhoppningen om att äntligen så skulle den verkliga julkänslan fullbordas. Jag blev dock snabbt besviken när jag såg hur snön sakteliga förbyttes mot regn och allmänt grått väder. Riktigt trist tycker jag! Nyåret firades lugnt och stillsamt. Min fru och jag firade tolvslaget vid Mariehamns högsta punkt tillsammans med två vänner för att få möjlighet att njuta av det fyrverkeri som skulle upplysa staden. Den tunga dimman ställde dock till bekymmer så det var svårt att urskilja några raketer, vilket påminde mig om hur svårt det är att urskilja kommande raketer på börsen. Var det en varningssignal? Efter tolvslaget återvände min fru och jag tillsammans med vännerna (som under fyrverkeriet passade på att smyga undan och förlova sig) hem igen för att fira nyår en gång till, en timme senare, då Jan Malmsjö ringde in det svenska nyåret. Det blev således ett tredubbelt firande, två nyår och en förlovning, jättekul! ...

Oförändrad reell inflation

Nu varnar Riksbanken m.fl. för ökad inflation. Tsst, vilken senfärdighet, säger jag. Inflationen i Sverige de senaste åren har varit mycket högre än vad någon, inklusive Riksbanken, velat medge - och detta beror på att man inte velat räkna in höjningen av bostadspriserna (bostadsrätt och villa) i konsumentprisindex. De flesta svenskar kommer under den närmsta tiden att uppleva de höga bostadslånen som ordentliga påfrestningar på privatekonomin när räntorna under det kommande året går upp pga att Riksbanken vill hejda inflationspöket; detta även om de flesta fortfarande är förblindade av den ökning av den egna “förmögenheten” som de senaste årens omåttliga värdestegringar har inneburit. ...

Välkommen 2008!

Ett nytt år är här! Jag välkomnar det med öppna armar. Ett helt nytt år. Det känns högtidligt och nästan magiskt. Ett helt nytt år, nya månader, nya veckor, nya dagar, nya timmar, nya minuter och helt nya sekunder… Ett helt nytt år fyllt med oanade möjligheter och tillfällen att ta vara på. 2008, jag välkomnar dig med öppna armar och nyfiket sinne. Jag hoppas verkligen att vi får ett bra börsår 2008 med tanke på 2007 som slutade med minus. Undrar om vi kan se hur börsen utvecklas i de kommande tiden? Ingen vet! Börsen drivs av rädsla och girighet och just nu är det rädsla som gäller. Sedan är minnet kort och investerarna blir giriga igen. Då ska alla vara med igen, men när det blir är svårt att säga. Jag tror att börsmarknaden blir stabilare när vi har passerat fjärde kvartalsrapporter, och vi fått indikatorerna om att kreditmarknaden förbättras. Ekonomin stimuleras alltid av lägre räntor även om inflation kan bli högre pga stigande löner och priser. När det gäller aktier drar jag mig åt bolag som inte är känsliga för konjukturen. Kan se på sektorer som kommer att utvecklas bättre. Det är sjukvårds- och konsumentsektorn och de i sin tur är dominerande av Hennes & Maurtiz och AstraZeneca. En del förlorare under 2007 kommer tillbaka, dels för att de kan höja vinsterna och dels för att investerarna dras till dem som eventuella turn around-case. Det finns t.ex Ericsson, IFS och Teligent. Jag ser oerhört fram emot att världens ekonomer och politiker förespråkar för en ny ledande världsbörsmarknad i framtiden. Låt Dubai ta över stafetten från New York. Hoppas verkligen att vi under 2008 kan hjälpa varandra när det gäller analyser och bloggar. Visa respekt för varandra. Detta kan göra Redeye till en intressant analyscentrum för många nyfikna investerare. Jag tror på den vägen! Må så gott, Oskar Fredrik ...

Domedagsprofetior

Det saknas inte domedagsprofetior ser jag efter en kort genomgång av vad som har skrivits. Att sådana uppstår är mer än naturligt under turbulenta tider. Det är ju då som den typen av tvärsäkra uttalanden får betydligt mer mediautrymme. När börsen tuffar på uppåt i sakta takt är det sällan någon som vill publicera dem. Ännu mindre läsa eller ta till sig. Hur 2008 blir vet nog ingen. Men jag tycker att man inte ska fokusera allt för mycket på hur illa det kan bli. Tittar vi på det numera gångna året så märker vi att USA har haft en bostadskris, en kreditkris och dessutom recessionsmoln hängande över sig. Tre ganska allvarliga fenomen som vart och ett av dem på egen hand skulle kunna få USA-börsen på fall. Men vad hände? ...

2017-05-30 11:07 · nejab

Nytt år

Äntligen! Vi kan lägga 2007 till handlingarna, nu är det verkligen 2008! Förra året var ju inte så upplyftande, totalt sett. Den infinitesimala tidsenhet som finns mellan 2007 och 2008 är av mina barn döpt till “tomheten”. Om man fastnar där, kommer det att vara som att stå stilla. Tiden i tomheten står stilla, men allt annat rör sig. Jag tror inte vi har fastnat i tomheten. Jag är optimist, och tror på framtiden. Jag tror på tillväxt, framsteg och utveckling. Takten är oklar, men riktningen består. ...

Moderaterna tror att de vinner nästa val 2010

Vill bifoga en text från moderaternas partisekreterare Per Schlingmann. Min före detta arbetsgivare. När moderaterna blickade framåt efter valsegern såg 2008 ut att bli ett mellanvalsår. Men inget kunde vara mer fel, i alla fall inte för moderaterna. 2008 blir det kanske viktigaste året under mandatperioden för oss och allianspartierna. Det skriver Per Schlingmann i Dagens Industri den 29 december. Val avgörs på valdagen. Det viktigaste för varje parti – och regeringsalternativ – är därför att utveckla en politik så att väljarna möts av en reformagenda som tar sikte på framtiden och som är i takt med de utmaningar Sverige då står inför. ...

Stefan Ingves medger att han gjorde fel

Nu är det mindre än två timmar kvar till årskiftet. 2008 har redan kommit till världen. Människorna i Australien och de asiatiska länderna har redan firat. Snart är det vår tur! Tänker på mina tidigare blogg angående Riksbanken. Jag var kritisk mot Riksbankschefen Stefan Ingves för hans oavbrutna räntehöjningar utan några argument. Men nu inser Stefan Ingves att han skall vara försiktig med räntan. Den ekonomiska tillväxten kommer troligen att dämpas något de närmaste åren, men Sveriges förutsättningar att klara en nedgång i världskonjunkturen och den svenska ekonomin är bättre än på länge säger Riksbanken. ...

Schkål på er ta mej f-n..

Schorry, fastnade med fingrarna i tangentbordet. Nädå, det blir lugnt ikväll med Clintandokumentär. Börsåret är slut och år 2007 är också snart slut. Jag är snart slut p.g.a långvarig snuva o förkylning. Satans enveten. Slutsats: Vin o vatten om vartannat. Nu tror jag som dom flesta av er att 2008 blir ett bra börsår. Sannolikt stänger vi på plus. Snacka om tidig gissning. Dammluckorna i asien har öppnat och det räcker i bra många år. Jag tror heller inte att subprimelånen är av den magnitud att det stjälper världsekonomin. Vi ska veta att det bara är en liten liten del av dom amerikanska lånen som är kassa. Lejonparten är stabila krediter. Några områden jag tror får det svårare anno 2008 är telekom, kläder o mode samt skog. ...