Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förhoppningsbolagens revansch!

Idag läser jag: Fingerprint + 40,15 % Audiodev + 16,16 % MultiQ + 13,0 % Husqvarna B – 4,89 % Sandvik – 4,72 % Electrolux – 3,23 % Förhoppningsbolagen golvade under årets första börsdag storbolagen redan i inledningsronden. Men matchen är dock inte över än. Att storbolagen valt att börja året med en taktisk räkning till åtta innebär troligtvis inte att de redan gett upp utan antagligen har de valt att samla kraft för att klara de svängningar som uppkommer under en tolv ronders börsmatch. Vem som står som vinnare när matchen är slut är således svårt att förutspå men helt klart är att i år är förhoppningsbolagen kanske bättre förberedda än någonsin! ...

Sådan dag, sådant år?

Det var ingen rolig start på året. Det finns de som säger att såsom den första dagen blir så blir hela börsåret. 2001 och 2002 föll aktierna under årets första handelsdag och dessa år gick det inget vidare. Men det gick ju inte heller så bra år 2000 och inte heller så jätte bra 2003. Dessa år steg väl börsen första handelsdagen. Men visst, inköpschefernas index var inte vidare kul och då blir det som det blir. ...

2017-05-30 11:07 · nejab

Förhoppningsbolag liknar en rysk roulette

Läste intressanta blogg om förhoppningsbolag. Det finns många delade åsikter om förhoppningsbolag här på Redeye. Jag vill framföra mina synpunkter. Jag delar Henks uppfattning om riskerna när man tittar på förhoppningsbolag som bygger sin verksamhet oftast på produkter som skall revolutionera marknaden. Det handlar om det är en bra affärsidé eller inte. Instämmer med Henks påpekande att de flesta förhoppningsbolag går oftast med förlust. Tidigare har jag sett många förhoppningsbolag bett marknaden om nya pengar via nyemission för att förstärka kassan, och färdigställa produkterna. Vinsterna skjuts i framtiden utan säkerhet eller går upp i rök! ...

Ännu mer förhoppningsbolag

Ser att debatten rasar het om förhoppningsbolag här på Redeye så jag tänkte dra mitt strå till stacken. För mig representerar också förhoppningsbolagen drömmen om det “stora klippet”. Skulle aldrig orka ha en portfölj bestående av Investor, AstraZeneca, Ratos, H&M o.s.v. Det vore outsägligt tråkigt och då skulle jag nog hellre köpa en fond och sluta följa börsen. Förhoppningsbolag är spännande. Härligt, härligt men farligt, farligt som den gamla sången säger ;-) Jag har också lyckats riktigt riktigt bra en gång. MSAB hette det lilla förhoppningsbolaget från Solna som hittat på en mojäng för kriminalteknisk avläsning av mobiltelefoner. Jag gick in tungt redan innan vinsterna kommit. Runt 2 kr stod aktien i. På den tiden hade jag runt 200,000 att investera. Nu är det helt andra summor, mestadels tack vare MSAB. ...

Gynnar Morphic

I Sverige har kraftbolagen nu fokuserat på landbaserad vindkraft i stället för till havs. Nyligen träffade Vattenfall ett avtal med det statliga skogsägaren Sveaskog om förstahandskontrakt på attraktiva vindlägen i södra Sverige, skriver Ny Teknik http://www.affarsvarlden.se/art/197620 Ett tips är att redan nu nära 20 kr fylla på sin portfölj. Vi får tacka Björn Wilkes perfekta analys. Skulle det bli en öretags affär hoppas jag det blir Winwind Oy man köper 100 % i. ...

Förhoppningsbolag del 4.

Håller med dig frefec vad gäller förhoppningsbolagen. Jag delar även Henks o Sigge portföljs syn på vad ett förhoppningsbolag är. Nu är de ju dock så att många av dessa bolagen de facto lyckas med sitt uppsåt och kommer in på marknaden med sina produkter, även om det i regel tar mycket längre tid än vad man har kommunicerat till aktieägarna. Visst skulle det bli tråkigt med bara storbolag i portföljen. Det blir det däremot vid pensioneringen . En bit kvar dit. Tänk så många fina affärer man har gjort i en del småbolag så som, Netinsight,Morphic,Sintercast för att nämna några. Ett flertal av våra små s.k obskyra bolag kommer ju att lyckas och då kallar vi dom för framtidsbolag istället. Någon som vill skriva om Countermine och varför man skall köpa den ?? Har noll koll på den men läste lite historik på den och det avskräckte mig för tillfället i alla fall. God forsättning på er alla… ...

Förhoppningsbolag självklart men..

..med måtta. Förhoppningsbolag skall självklart finnas med i varje aktiespelares portfölj är min mening. Vad hade portföljen varit med enbart Astra, Investor, Ratos, Svolder mm. Stabil med tråkigt och inte alls roligt och lika spännande att följa dag efter dag och tappar man intresset så tappar man även information och önskan om att hitta den “stora” vinnaren. På sät och vis är även Ratos och Investor mfl. bolag förhoppningsbolag. Dessa bolag investerar i flertal av såkallade förhoppningsbolag med hopp och värdetillväxt för sitt eget bolag och sina aktieägare. Även Astra är ett “förhoppningsbolag” i den mening att dom forskar i nya läkemedel som förhopningsvis skall bli nya storsäljare. ...

Tyskland förbjuder nätspel

Från och med 1:a januari i år har Tyskland förbjudit spel om pengar på nätet. http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601100&sid=aDaDw6KOECpo&refer=germanyhttp://www.dw-world.de/dw/article/0,,3027006,00.html?maca=en-bonn-691-rdf Norge har planer på att förbjuda utländska spelbolag. Tyskland går dock hela vägen och förbjuder allt tyder jag det som. Rakryggat och inte hyckleri som i USA och Sverige. Vi får se om detta påverkar kursen på svenska spelbolagsaktier. Nyheten har i och för sig varit känd ett tag men tror inte den uppmärksammats särskilt mycket i Sverige. ...

Förhoppningsbolag

Delade meningar om förhoppningsbolag vilket väl är hälsosamt. Jag håller nog med Henk att förhoppningsbolag bygger ofta sin verksamhet på oftast en, ibland flera produkter, som skall revolutionera marknaden och därmed erövra en stor markandsandel. Revolutionen består ofta av överlägsen pris/prestanda, eller en helt ny spännande produkt. Företaget går oftast med ganska stor förlust och måste då och då be marknaden om nya pengar för att färdigställa produkten, allt medans vinsterna ligger i framtiden. Problemet är dessa bolag oftas drivs av entrepenörer som lätt undervärderar svårigheterna att ta fram produkterna och att lyckas kommersialisera dessa. Det tar ofta mycket längre tid att ta fram produkterna och till ett högre pris än man trott från början. Sedan undervärderar man ofta konkurrenssitutionen och övervärder potentialen. Det ligger lite i en entrepenör sätt att vara (över)optimitisk. Det är också en förutsättning för att kunna få in mer kapital vilket man bör tänka på. Det finns massor av exempel på detta genom åren och många har fått se sina besparingar gå upp i rök. ...

Förhoppningsbolag - ja tack!

Många småsparare gillar att satsa sina pengar i förhoppningsbolag. Läser man inläggen på t.ex. “Börssnack” är inläggen betydligt fler om bolag som Morphic, Impact Coating och Countermine än företag som SKF, Sandvik och Volvo. Inser och håller med om att det är önskan om det “snabba klippet” som hägrar med flerdubblad kurs som följd. Min definition på förhoppningsbolag är ett bolag som bygger sin verksamhet på oftast en, ibland flera produkter, som skall revolutionera marknaden och därmed erövra en stor markandsandel. Revolutionen består ofta av överlägsen pris/prestanda, eller en helt ny spännande produkt. Företaget går oftast med förlust och måste då och då be marknaden om nya pengar för att färdigställa produkten, allt medans vinsterna ligger i framtiden. ...