2008 ett mycket intressant år!
Börsen och därmed alla vi som försöker vårda våra surt förvärvade pengar fick en chockartad start 2008. Det finns många sätt att reagera på detta men det som är intressant är att vi faktiskt är i ett scenario som vi aldrig varit i förut. Det är första gången som vi i modern tid inte bara har USA som draglok utan flera stora aktörer som står för en stor påverkan både ekonomiskt och politiskt för världens utveckling. USa har under många år varit både världspolis och ekonomins motor samt påverkare och det inte minst under tiden efter “järnridåns” fall. Idag har vi emellertid en situation där vi genomfört eller är mitt i ett paradigmskifte och där flera länder påverkar utvecklingen. Jag tror att 2008 är det år som vi kommer att se verkan av detta och därför är jag inte så orolig för börsens utveckling. Jag tror att vi första två kvartalen kommer att se en svajig börs tills det visar sig att USA:s ekonomi inte påverkar så mycket utan att BRIC-länderna kommer att axla manteln till viss del men även att utvecklingen i övriga delar av de nya regionerna kommer att bidra. Som sagt, ett spännande år 2008! ...