Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

2008 ett mycket intressant år!

Börsen och därmed alla vi som försöker vårda våra surt förvärvade pengar fick en chockartad start 2008. Det finns många sätt att reagera på detta men det som är intressant är att vi faktiskt är i ett scenario som vi aldrig varit i förut. Det är första gången som vi i modern tid inte bara har USA som draglok utan flera stora aktörer som står för en stor påverkan både ekonomiskt och politiskt för världens utveckling. USa har under många år varit både världspolis och ekonomins motor samt påverkare och det inte minst under tiden efter “järnridåns” fall. Idag har vi emellertid en situation där vi genomfört eller är mitt i ett paradigmskifte och där flera länder påverkar utvecklingen. Jag tror att 2008 är det år som vi kommer att se verkan av detta och därför är jag inte så orolig för börsens utveckling. Jag tror att vi första två kvartalen kommer att se en svajig börs tills det visar sig att USA:s ekonomi inte påverkar så mycket utan att BRIC-länderna kommer att axla manteln till viss del men även att utvecklingen i övriga delar av de nya regionerna kommer att bidra. Som sagt, ett spännande år 2008! ...

2017-05-30 11:08 · lajo

Guideline i Libyen

Är det någon som vet om företaget har sin unika metod på plats nu när dom öppnar upp landet för borrning efter gas och olja. “ONGC Videsh (OVL), a wholly owned subsidiary of Oil and Natural Gas Corporation (ONGC), is eyeing more gas fields in Libya. The company is one of the 35 qualified bidders for the fourth round of auction in December second week. The auction is to develop 12 fields, totalling 72,500 square kilometres. This was announced by the National Oil Corporation (NOC) of Libya last week. The other bidders are: Exxon Mobile, Gas de France, Pakistan Petroleum, BG Libya, ExxonMobil, Conoco and Shell. “As per our practice, we will confirm and announce participation in exploration and production activities only when we sign the memorandum of understanding,” said an OVL spokesperson.” ...

Rekordöppning

Det var verkligen en börsöppning av 2008 som heter duga. Det har nog aldrig förr öppnat så svagt som i år. Rejäl sättning, ja närmast panik. Om detta blir vägledningen för framtiden återstår naturligtvis att se. Börsen har aldrig missat en lågkonjunktur eller recession. Däremot har den ofta tagit ut en sådan i förskott för att sedan snabbt korrigera misstaget. Vilket det blir i år kan man enbart spekulera kring. Just nu ser de flesta ut att luta mot krasch-boom-bang scenario och visst det är inte svårt för börsbaissarna att få utrymme nu. ...

2017-05-30 11:08 · nejab

52.000

Då kom statistiken in helt fel, som vanligt höll jag på att säga. Tänk vad 52.000 arbetslösa amerikaner kan ställa till med. Det är skillnaden mellan det förväntade antalet nyanställningar utanför jordbrukssektorn och det faktiska. 52.000 . Jag anser att börsen överreagerar som vanligt. Inte ska det sänka börsen med -3,2 % som det är i skrivande stund. Nu får vi sätta hoppet till Ben Bernanke och att han sänker räntan rejält. Annars blir det väl en ökenvandring av det längre formatet. Nu har man ju varit med om detta förut och det reder ut sig den här gången också. Jag ökade på lite i Sandvik då den gick under 100-lappen.. Nu har börsen tappat -5,5% på bara tre handelsdagar och det är för mycket. Den studsar upp igen nästa vecka… Lite surt att avsluta veckan såhär, men jag tröstar mig med saunan och en kall pilsner och V-75 imorgon… Ha nu en bra helg så tar vi nya tag nästa vecka önskar, Kalles farsa ...

Förhoppningsbolag - nej tack! Del 2.

Eftersom mitt första blogginlägg om förhoppningsbolag tog sådan skruv så kommer här uppföljaren… När jag diskuterar förhoppningsbolag pratar jag om bolag som går med förlust och kontinuerligt finansierar sin verksamhet med återkommande nyemissioner. Små tillväxtbolag som själva genererar tillräckligt kapital för sin expansion har jag INTE något emot att investera i, tvärtom tillhör de min favoritnisch (se min aktieprofil). De stora bolagen på gamla A-listan är oftast genomlysta av proffsanalytiker, medans det är lättare för en småsparare att göra en egen analys av ett antal småbolag och upptäcka växande guldkorn. ...

2017-05-30 11:07 · henk

Oljigt värre!

Dagens produktionsrapport från WSIB övertygar. Vid utgången av det fjärde kvartalet uppnåddes en produktion på 40 500 fat per dag. Det genomsnittliga erhållna oljepriset ökade under kvartalet till 54 USD per fat. Nettopriset, efter transportkostnader ökade preliminärt under kvartalet till 39,40 USD jämfört med 33,55 USD under det tredje kvartalet. Under 2008 planerar WSIB att öka produktionen från nuvarande tillgångar med mer än 40 %, vilket innebär totalt ca 15 miljoner fat för helåret. Beräknat på det senaste utfallet från produktionen om 40 500 fat per dag behöver man således inte vara något mattesnille för att förstå att bolaget har goda möjligheter för att nå och eventuellt överträffa detta produktionsmål. ...

Mindre kapital for att kopa XACT-aktier

Det ar ju fantastiskt att det finns en sa bra produkt pa borsen som XACT-aktierna. Det ar Handelsbanken som ager och administrerar dessa. Tror du pa uppgang (kop XACT Bull) Tror du pa nedgang (kop XACT Bear) Det gar att pa hemsidan XACT.se varje kvall se hur manga procent som koper Bull respektive Bear. I gar var 22 procent som agde Bull och trodde pa en uppgang. Men hela 78 procent agde Bear och trodde pa en nedgang. Vad skiljer XACT fran OMX-optionerna. Det finns nagot som heter “tidsvarde” nar det galler optioner. De har att datum nar optionen inte galler langre och for varje dag forsvinner varde i optionen i forhallande till hur lang tid det ar till det optionen loses in och forsvinner. For XACT-fond-aktierna finns inget tidsvarde. De ar ju aktier som galler for all framtid. Tidigare maste XACT-aktierna kopas i stora borsposterna. Det kunde halla den lille borsaktoren utanfor. Men fran och med 2 januari ar det andrat. Nedanstaende ar kopierat direkt fran XACT:s hemsida. OMX Nordiska Börs Stockholms (Stockholmsbörsen) lista för börshandlade fonder far nya börsposter. Börsposterna sänks för samtliga noterade fonder till en (1) andel, vilket gör att börsposterna i praktiken avskaffas. Tidigare har börsposternas storlek varierat mellan 25 till 100 fondandelar beroende på fond, vilket gjort att börspostens värde varierat mellan ca 2 300 kronor till ca 17 000 kronor. Att börsposten sätts till en andel gör att det blir enklare att handla enstaka andelar och udda poster. Denna förbättring gagnar främst privatpersoner och mindre investerare som funnit det opraktiskt med höga värden på börsposter” säger Jacob Sternius, produktutvecklare hos Xact Fonder. ...

Norges rikaste man spar nedgang pa 30 procent

– Hvordan går børsen neste år da, tror du? – Jeg er optimist, men ser ikke bort fra at børsene kan falle med 20-30 prosent neste år. – 20-30 prosent? – Det tror jeg nok. – Bør småsparere kjøpe aksjer neste år? – Jeg er ikke så god på det med aksjer. Men i lengden har det som regel vist seg å gi god avkastning. Ovanstaende ar tagit fran intervju pa websidan Dn.no.i dag (4/1 008) Det ar den norske naringslivstidningen Dagens Naringsliv som intervjuat Norges rikaste man Stein-Erik Haugen. Det ar amerikanska magasinet Forbes som raknat ut att Stein-Erik Haugen ager 23 miljarder norska kronor och darmed en av jordens 200 rikaste personer. Det kan val vara intressant att han tror pa en stor nedgang pa borsen men att det for smaspare i langden ar bra att kopa och aga aktier aven nar det ar lagkonjunktur med tanke pa framtida utdelningar och vinster. ...

Guideline och förhoppningar

För att återigen kliva på tråden om förhoppningsbolag vill jag gärna berätta lite mer om Guideline specifikt och förhoppningsbolag speciellt. Som fler påpekar så är ledning och företag som tror sig han en superb produkt på väg ut på marknaden ofta mycket lyriska om sin produkt och sitt företag. Det gäller fler bolag som bl.a. Morphic, Countermine, Glycorex och Guideline och många fler än så. Vid positiva nyheter så är man mycket snabba med att medella marknaden detta, från minsta lilla nya analys som publiceras till nya avtal och samarbeten med kreti ch pleti världen över. ...

Countermines genombrott

Kan det tänkas bli denna vecka? Tror det kan hetta till vid ingången när nyheten kommer. Är den sedan av rätt kaliber blir det fart. Ett serviceavtal med ett oljebolag på x antal miljoner är då ett bevis på att någon vill ha med Countermine att göra. En annan mycket spännande konstelation är Iran Libyen som nu fördjupar sina relationer. Libya and Iran signed Thursday ten memoranda of understandings (MoUs) on mutual cooperation that would prepare grounds for expansion of ties between the two countries. http://www.libyaninvestment.com/libya-news/2007-12-29-15-Libya-Iran-Sign-Ten-MOUs-for-Bilateral-Cooperation.php ...