Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tankar i börsmörkret

Det börjar nu bli hyfsat negativt där ute. Allt fler talar om att det kommer stora nedgångar och att man gör bäst att göra sig likvid (nu när börsen har rasat i snart sex månader!). Detta enligt mitt sätt att se på läget borde alltså tyda på att det är många som har lämnat aktiemarknaden åt sitt öde alla redan. Man ger ju som bekant inte den typen av råd förrän man själv har agerat. Och nog finns det en hel del domedagsprofetior att ta rygg på just nu. ...

2017-05-30 11:08 · nejab

Börsen lurar många investerare

Vi har en haft en otroligt volatil och nervös börs de senaste veckorna. Indexen har gjort stora svängar in och ut ur negativt område, med svängningar på +/-2-3 procent intraday. Den korta trenden har varit klart ner efter årsskiftet och vi har fått en januaridipp helt i enlighet med det statistiska mönstret jag redovisat tidigare. Jag har angett den 9 januari som reaktionsdatum, som vanligt baserat på S&P i USA. Vi fick en hygglig upprekyl i Europa idag, även om det kom av sig lite mot slutet. I USA är övertygelsen inte lika stor ikväll och det ser ganska negativt ut just nu, en timme före stängning. ...

Billigt....

Sitter just nu och skriver en liten snutt medans jag åker tåg på Västkustbanan. Vackert är det här på västkusten! Inte lika vackert är/har det varit på börsen senaste halvåret. Ja för det är så länge det har hållit på nu. Börsen är ner cirka 30% sedan toppen i Juli. “Alla” aktier handlas ner urskiljningslöst och det kan man tycka vad man vill om. Visst är det psykande men det är ingen idé att prata om rättvist och dylikt. Börsen handlar om fundamenta och psykologi i faslig röra. ...

2017-05-30 11:08 · xavi

Tanganyika

Då kom det äntligen positiva nyheter från Tyks om oljeproduktionen för Q4 . Fältproduktionen ökade med 37 % till 12.220 Fat/dag dom sista två veckorna i december. Om man istället tittar på produktionen netto,till bolaget, så blev ökningen hela 141 %. Nu är det inte det viktiga i sammanhanget utan det viktiga är att man äntligen visar att det går att få upp oljan (heavy oil) och att ytterligare tre (3) oljeriggar är på väg. En “ramp up” i produktionen till 20-24 tuset fat/dag i slutet av Q2 2008 är nu fullt möjlig. Den osäkerhet som funnits om bolagets möjligheter att ta upp oljan har vl delvis försvunnit nu. Vi ska komma ihåg att man brukar värdera tung olja till c:a 3Usd i backen och med TYks 2P reserver om knappt 780 miljoner fat så borde aktiekursen stå i 150-170 kr idag. Varför den endast i dagsläget värderas till låga 0,5 Usd fat i backen beror just på alla tvivel som funnits om att det kanske inte går att pumpa upp oljan, och då spelar det ju ingen som helst roll hur mycket man har i backen. Idag visar Tyks att det går, och jag ser fram emot ytterligare produktionsökningar i takt med att oljeriggarna anländer. Reservuppdateringar i februari att vänta ser vi som grädde på moset.. Köp Tanganyika oil… tycker ...

Tiotusenkronors-frågan

Börsåret 2008 har i Sverige börjat särskilt illa, men även i övriga delar av världen sjunker aktievärden i varierande takt. Hur skall man då förhålla sig till investeringar 2008? Att USA’s ekonomi är i stora svårigheter blir alltmer uppenbart. De förluster på bolånemarknaden som, med hjälp av ändrade redovisningsregler, kunnat döljas under 2007 kommer obönhörligen fram i ljuset under Q1/Q2 2008. Jag förväntar mig ingen glad läsning där och tillika förfaller majoriteten av “tender-rate” lånen under samma period och räntan justeras. Att skriva bort amorteringen mot värdestegring som tänkt var är i de flesta fall omöjligt p g a sjunkande priser. Vid horisonten synes ett dammoln efter kreditkortslån och billån där förfallna och obetalda räkningar accelererar kraftigt i riktning mot oss. ...

2017-05-30 11:08 · lapek

Inte helt lätt

Om man följer vad analytiker och ekonomer siar om börsen och framtiden så blir det hela än mer förvirrande. Köp nu, sa en och menade att börsen är billig. Det håller jag med om. Köp först den andra halvan av 2008 skriver en annan. Alla lägger också in brasklappar för att vara helt säkra på gardering om det nu inte skulle gå som dom siar. Var är Saida ?? En sak tycks dom flesta vara överrens om och det är att det blir räntesänkningar på bred front, inte bara i Usa, och det kommer att gynna aktier framför räntebärande papper. Även om vinsterna faller 2008 mjämfört med 2007 så kommer den sänkta räntan att hålla företagen under armarna. Det är som sagt inte helt lätt att agera bland avgrund, djupa hål, bottenlösa sjöar och kvicksand . När det ser som mörkast ut brukar det ju vända och nu känns det som om vi är där, tror jag. Sannolikt är det i alla fall. Får vi ett positivt slut i Usa ikväll så kanske,kanske vi orkar resa oss upp ur träsket imorgon. Lite trist att vara trader när det är såhär, men jag är på plats imorgon kl: 08.00 igen och hoppas på lite roligare börs då. Usa fint på pus i skrivande stund. Väl mött Kalles farsa ...

Guideline fortsätter raset.

Som “inbiten” spekulant och förespråkare för Guideline under en längre tid kanske det är på sin plats att jag kommenterar det kursraset som nu pågår i Guideline. Ser detta som ett typiskt beteende i ett förhoppningsbolag av typen Guideline. Bolaget har nu kommit in i ett stim med negativa “vibbar” från marknaden och istället för att tro på ledningen, tolkas nu dessa som osanningar och bolaget verkar ha hamnat i en stor förtroendekris jus nu. Dels beror mycket av raset på bolagets ägare och ledning själv som dels säljer av både aktier och teckningsrätter, dels inte väljer att kommunicera med marknaden. Om Ni har läst mina tidigare funderingar kring bolaget så är även undertecknad numera inte riktigt lika positivt inställd till bolaget och dess teknik. Dagens meddelande om ytterligare insiderförsäljningar i bolaget samt även bolagets ovilja att kommentera uppdateringar med Tesco, pågående avtalsförhandlingar samt dom stora insiderförsäljningarna som sker i samband med nyemissionen. Min “magkänsla” att köpet av Malå enbart var i syftet att skapa mer substans i Guideline då tekniken inte fungerar tillfredställande har inte minskat den senaste veckan. Men……jag hoppas ennu jag har fel, då jag har ett betyande innehav kvar i Guideline och trots mitt bättre vetande har jag idag köpt ytterligare några poster. En liten kommentar till Adacta´s tidigare blogg: Guideline har ingen teknik ute på marknaden ennu så något Guideline i Libyen är nog bara önsketänkande. MVH frefec ...

När det fundamentala glöms

Det som jag tror skiljer en duktig investare från en sämre är förmågan att hålla huvudet kallt i jobbiga situationer samt förmågan att kunna se ett steg längre än de flesta. Du behöver inte ha ett stort försprång för även det lilla gör stor skillnad i det slutliga resultatet. Idag har jag suttit och tänkt lite på insiderförsäljningarna i Betsson och kom då även in på Borgs insiderförsäljningar. Betsson VD har minskat sitt innehav och två styrelseledamöter har gjort det samma. En styrelseledamot har ökat sitt innehav och frågan är: Har detta någonting med hur Betsson kommer att gå i framtiden ? ...

Köpläge

Många pessimister basunerar nu ut sin syn på både börs och amerikansk ekonomi och den kris vi nu är på väg in i medför att nedgången vi nu har sett enbart är början. Andra anser att vi är inne i en superkonjuktur och ekonomier i Asien med Kina och Indien i spetsen samt även Ryssland står beredda att överta stafettpinnen från i USA som världens tillväxtmotorer. Personligen hör jag till den senare kategorin och tror att nedgången vi nu har sett sista kvartalet 2007 och inledningen av 2008 ger många fina köplägen på börsen för dom som är lite långsiktiga. ...

- Bedrövligt värre

Så sa den Amerikanske presidenten G W Bush i ett uttalande förra året. Vad vi har sett nu under några månaders tid har fått en att undra vilken ankbörs Sverige egentligen har. En riktig ankbörs! Som yra höns i ett världskrig. Nyheten är gammal, vi alla vet om att USAs ekonomi är sämre än vanligt. Deras ekonomi påverkar oss mer än vad den påverkar dem, indexmässigt. Hur som helst så kan vi alla bevittna om att börsen alltid går upp! Men jag tycker bara att det är beklagligt att vi på andra sidan atlanten skall påverkas så enormt negativt. Vi har fantastiska bolag i Sverige som slår sina resultat kvartal efter kvartal. ...