Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tele5 och Servage

Igår fick vi ett litet PM om att Tele5:s dotterbolag Servage drar ifrån konkurrenterna. Trevligt att se att Tele5 äntligen verkar förstå att bättre kommunicera med marknaden. Jag tror dock marknaden ännu inte förstått vilket utmärkt förvärv Tele5 gjort i Servage. Nedan tänkte jag därför försöka synliggöra värdet litet bättre. De enda siffror vi klart kan utläsa beträffande Servage är utifrån Q1-rapporten 2007, där vi kan få fram Servage siffror genom att ta skillnaden melllan proformasiffrorna och de legala siffrorna. Vi får då fram att Servage omsatte 2 768 tkr med en vinstmarginal på drygt 20 % Q1 2007. ...

2017-05-30 11:08 · hygg

Alltid detta P/E-tal

Tidskriften Affärsvärlden ifrågasätter (i en artikel i det senaste numret) huruvida det är lämpligt att köpa aktier därfor att P/E-talet är så lågt för närvarande. Det är Christer Gardell som uppmanar till aktie-köp i dag med utgångspunkt från just PE/talet. Även flera signaturer på Redeye har den sista tiden visat på de låga och fördelaktiga(?) PE/talen. De har aldrig varit så låga, står det.Men under hela senare delen av 1900-talet har det förts en debatt i Sverige och USA om hur lämpligt P/E-talet egentligen är som grund för investering. ...

Earnings visibility

Recession eller inte, detta är frågan som de flesta nu grubblar över. Personligen har jag inte någon fast ståndpunkt men blir nog inte alls förvånad om recessionen i USA blir ett faktum. De där mjuklandningarna som det så ofta talas om sker sällan. Den stora frågan för egen del är hur de nya ekonomierna påverkas. Drar jänkarna åt svångremen kan det ju bli svårt att bli av med en hel del varor som produceras i bl a Kina. Kommer de nya marknaderna plus Östeuropa att kompensera tappet? Ja den som det visste. ...

2017-05-30 11:08 · nejab

Insider i Guideline

Idag kom beskedet från FI att insider i Guideline fortsätter att sälja av sina aktier i bolaget. Nu senast var det en styrelseledamot som säljer av ca 200 000 aktier varav detta är hela sitt innehav. Även ordföranden Jan Hjort säljer av ca 75 000 aktier förutom dom senaste 15 000 här om dagen. Risken finns nog uppenbart att fler försäljningar kommer att meddelas dom närmaste dagarne. Detta är självklart inte positivt och att något inte är rätt ställd i bolaget framgår klarare och klarare i mina ögon att tekniken ej fungerar tillfredställande eller att något annat i bolaget för tillfället krånglar. ...

När ingenting hjälper...

Så tittar vi på dom roligare siffrorna över tillståndet i världen. Enligt världsbankens prognos så kommer den globala tillväxten att vara 3,3 % för 2007 och 3,6 % för 2008. Detta trots att Usa verkar gå in i en recession. Sannolikt i alla fall, men inte helt sant ännu. Resten av världen bör alltså kunna bära upp den globala handeln även om Usa för tillfället verkar vara på fallrepet. Usa:s Bnp växer ändock enligt världsbanken med 1,9 % för 2007. Börsen är nu ännu billigare och den utförsäljning som sker av bl.a H&M, Sandvik m.fl är helt obegriplig. Jag undrar om det inte är datorhandel vars algoritmer är gravt felkalkylerade. Inte kan det vara mäklare som kastar ut kvalitetsaktier som om dom skulle vara någon sorts Svarte Petter… ...

Äntligen vändning?

Idag kom rubriker jag väntat på; “Ny svart dag på börsen”, “Recessionen är här” på di.se. De negativa tongångarna har accelererat sedan nyår. Hoppet om en vändning grusades direkt första handelsdagen. Ropen på hjälp från FED blir alltmer desperata. De blir också mindre och mindre kamoflerade. Öppet erkänns att det primära skälet är för att börshandeln inte ska haverera. Inte för enskilda människors välstånd. Man kan givetvis diskutera orsak och verkan, vad som är primärt och sekundärt, prioriteringar i all oändlighet. I ett system, t ex ett ekonomiskt, där olika delar återkopplar till varann är det nästan omöjligt att säga vad som är det primära, alla delar är beroende av varann och behöver fungera för att andra delar ska fungera. Vad som bör prioriteras blir mer en politisk fråga. ...

Stockholmsbörsen har världens lägsta p/e-tal

Godmorgon på er! Stockholmsbörsen backar med 1.63%. Det är shakeout. Tittar man på p/e-tal på Stockholmsbörsen. Det är 11.6 vilket är lägsta talet av världens börser. Det är hög tid att återinvestera aktier på Stockholmsbörser av flera skäl. Jag har inte tidigare visat statistik över hur börsen utvecklats i december månad, och då visat på att vi normalt inte får så mycket till ”Julrally”. Tvärt om blir det ofta en dipp på ca -8% i genomsnitt, från en topp i början av december och fram till botten strax före jul. Så blev det även 2007 med en topp den 10 december och sedan en dipp på ca -7% fram till botten den 19 december. ...

Baissade legendaren Robertson

Pa mycket lasvarda www.finansblogg.com fanns i gar (8/1 2008) ett uttalande av en legendarisk amerikansk investerare vid namn Julian Robertson. Dar stod att han skulle sagt att han var glad att han var sa gammal (76 ar) och hade dragit sig tillbaka sa han skulle slippa uppleva det som komma skulle av ekonomisk krasch i varlden. Han forutspadde att demokratiska regeringar skulle fall och annat otrevligt. I dag var citatet borttagetpa www.finansblogg.com. Nar jag laser pa natet finner jag att det gatt rykten om vad Julian Robertson verkligen sagt under hela hosten. Men pa natet har jag sett vad som ar upphovet till spekulationerna. Han intervjuades den 24 maj 2007 i amerikanska TV-programmet CNBC. Det gar pa natet att se intervjuen ord for ord. Men jag tar direkt och ordagrant fran natet en sammanfattning om vad han sagt: The current environment is the most disturbing he’s seen The American consumer has been the engine of growth, and the American consumer is out of gas The real estate bubble is a significant risk that puts people’s very homes and lives at risk, in addition to their saved capital. There is probably no easy way out The government (aka the Fed) are likely to try to inflate their way out of the problem and are to some degree already doing so, which explains the reason for the weakness of the dollar in the past couple of years That a soft landing is nonetheless possible. Slut ordagrant citat fran natet. Men jag uppmanar intresserade att soka pa ‘julian robertson cnbc’. Han var namligen ute redan 2004 ocksa och varnade redan da for samma sak. En mycket erfaren och legendarisk investerare som ser tillbaka pa ett langt liv och da ser att han under inte minst 2007 upptacker tecken i ekonomin som han aldrig sett tidigare. ...

Nu är det verkligen dax..

Nu är det tid för Ben Bernanke att ge oss en del positiva syner på nu -och framtiden. Får ta och sänka räntan ordentligt så att köplusten kommer tillbaka på både bostad och börsmarknaden i USA. Om köplusten kommer tillbaka kommer tillväxten och efterfrågan därefter. Men alla förstår vi att det är kul att ha pengar i Fed bössan och att man inte vill dela med sig till övriga. Det är väl lite så Mr. Bernanke tänker, sänker jag räntan så har jag inte lika mycket pengar kvar att roa mig med =) ...

Nytänkande behövs!

Den andra januari ansågs ABB-aktien vara värd 182,50. Fem dagar senare, igår, kunde man köpa den för 162 kronor. Värdet, om vi antar att det finns ett reellt värde oberoende av spekulation och plötsliga nycker, kan orimligen ha förändrats så mycket på så kort tid, utan att något spektakulärt inträffar. Det någon inte tycker är värt att ha kvar längre, och säljer, tycker någon annan är värt att köpa av någon anledning. Av vilken anledning? Vilka är det som säljer, vilka är det som köper? Vilka mål har de? Spekulerar de i uppgång, spekulerar de i nedgång? På lång sikt eller på kort sikt? ...