Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Strategi

Det är söndag kväll och mörkret har lagt sig utanför fönstret medans jag njuter av en god kopp kaffe och tittar igenom min aktieportfölj bolag för bolag. På måndag drar handeln på Stockholmsbörsen igång igen. Den här helgen har det dock varit rätt skönt att ta en paus och kunna andas ut innan nästa ”slaktning” som bör ske kommande vecka. Det är i dessa tider man inser hur viktigt det är att ha en klar strategi för sig. Mitt tillvägagångssätt är väldigt enkelt. Jag tar det mesta av det bästa av alla investerare som jag följer här och på andra börssidor för att sedan försöka ”koka ihop" detta till min egen lilla portfölj där jag gör mina egna antaganden. Jag försöker blanda så gott det går med stora säkra bolag och lite mindre bolag som jag kallar för “kryddaktier” med högre risk men med större potential. Dessa “kryddaktier” är de som drar hem de stora vinsterna men också ”tynger” portföljen när det blir fel. Därför är det givetvis ytterst viktigt att ta rätt beslut när dessa bolag förvärvas till portföljen. När man gör en bra affär så anser jag att många investerare hoppar på nästa “kryddaktie” med sina vinstpengar och fortsätter “klättra” medans andra plockar ut vinsten helt och gör någonting annat för pengarna. Jag väljer själv att plocka ut hälften av vinsten och återinvesterar det i ett av mina säkrare bolag i portföljen för att på så sätt “säkra” vinsten men ändå låta den växa. Andra hälften används till nya “kryddaktier” och med denna strategi har jag varit väldigt framgångsrik men därmed inte sagt att det är den bästa. ...

Början på slutet?

Det var en tung vecka. En rejäl smäll för många, undertecknad inkluderad. Tur att det bara handlar om pengar. Men ändå. Efter ett par riktigt bra år, föregående inkluderat, får man kanske se upp. Skulle de två närmast kommande veckorna bli lika kul som den gångna har hela föregående års uppgång gått i alla fall mig förbi. Kanske läge att dra i nödbromsen eller så att säga göra en nedskrivning ändå? Det är onekligen på ropet. ...

2017-05-30 11:08 · nejab

Morphic köper bolag

Man kan fråga sig vad deras mål är? Att köpa dessa mindre bolag och bli ett allt mer splittrat bolag gör ju inte marknaden positiv till aktien precis. ”Med EIAs produkter och lösningar breddar vi vårt erbjudande till marknaden och vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med Leif Johansson. Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att etablera oss som ett komplett materialhanteringsföretag”, säger Anders Reyier, VD för Dynamis AB. ...

Botten

Botten är snart nådd, tror Hagströmer&Qviberg i en analys idag. Det känns ganska botten i alla fall. En tung vecka är till ända och plånboken är lite tunnare. Oljepriset sjunker och det brukar ju vara bra för börsen. Oljan är ju en av inflationsdrivarna så där borde vi få lite hjälp. När man läser det som skrivs om börsen så verkar det ändå som om fler o fler s.k “experter” tycker att botten är nådd. Det får allt till en riktig tvärnit i Usa om det här börsläget ska bestå. ...

Råvaror och miljö

Förutom bolag inriktade på hvete och spannmålsprodukter som verkar stå emot fallet på världens börser relativt sätt bra faller nu både bolag inriktade på gruv och mineraler samt även miljötekniksbolag på börsen hårt. Även om man aldrig kan träffa botten i dessa aktier så är jag personligen överbevist om att vad vi ser nu är mycket bra köplägen i många av dessa aktier. Bolag som REC och Vestas som är ledande i sina branscher och förmodligen kommer att leda utvecklingen i många år framåt har fallit med ca 20% sedan topperna. Även gruvbolag som våra egna Lundin och Boliden har drabbats av hårda fall. Stockholmsbörsens eget lilla solbolag PVE har nästan halverat sitt värde sedan toppen. ...

ReadSoft - Intressant!!

Guldgruva för ReadSoft: 1) Regeringen har gett ESV (Ekonomistyrningsverket) i uppdrag att leda och samordna införandet av elektronisk fakturering hos samtliga statliga myndigheter senast 1 juli 2008. 2) Ett av företagen som har ramavtal för e-faktura är Itella Information AB som samarbetar med Agresso AB. Ett gemensamt bolag har bildats för leverans av funktionalitet. 3) Vinnare av ReadSofts prestigefulla pris “Partner of the year” gick i år till Agresso. Priset delas ut till den samarbetspartner som sålt mest Readsoftlicenser under det gångna året. Agresso har utvecklats till en av ReadSofts största samarbetspartners, vilket nu visar sig med tanke på den fina utnämningen. Readsoft produkter används tillsammans med Agressos INVOICE MANAGER för att automatiskt skanna och tolka fakturor vid elektronisk fakturahantering. ...

We shall overcome :)

Dagar som dessa vill man verkligen inte tala om aktier. Tittar någon på min profilsida är det lätt att förstå varför. Det blev helt enkelt en dyr dag. En sådan som man egentligen borde ha sovit sig igenom REC och Vestas: -7% Q-cells, Betsson, SJR, TYKS, Pare, PVE: mellan -3% och -5% Resterande måttliga nergångar i linje med index Ja det är onekligen så man vill hälla i sig en rejäl whiskey för att sedan börja sjunga “We shall overcome” :) ...

2017-05-30 11:08 · nejab

Rättvisa....

Sitter just nu och på västkustbanans SJ-linje på väg från jobbet. Har haft “nöjet” att kunna titta till mina aktieinnehav: Borg och H&M. Många gapar på BS om att det är helt sjukt och att det inte är klokt och så vidare och så vidare………. Ganska tröttsamt att höra tycker jag. Finns inget som heter rättvisa när det gäller aktieplaceringar. En akties värdering är filosofiskt sätt alltid rättivs i just det ögonblick du tittar på värderingen. Två intressenter, en köpare samt en säljare samsas vid kurs x om att byta pengar mot aktie. De gör inte upp när kursen står i y utan just x. ...

2017-05-30 11:08 · xavi

Kort minne..

Vi som var med när det begav sig i slutet av 1980-talet kommer ihåg hur illa det gick när bankernas restriktioner (läs staten) gällande lånekrediter togs bort över natt. Pengarna flödade och utlåningen formligen exploderade dom följande åren. Sen sprack det hela med en riktig smäll. Först gick fastighetsbolagen i konkurs följt av, just det, bankerna själva. Skattebetalarna fick gå in och städa/rädda ett antal banker med det då ohemula beloppet 65 Miljarder kronor. Det var rätt att göra det då, för annars hade våra finansiella system hotats av kollaps. Sparpengarna hade gått upp i rök dom också. Nu ser det likadant ut i Usa med alltför stora lån, dåliga lån, och effekten blev samma som här. ...

Tankeexperiment

När klockan ringer på morgonen masar du dig trött in i duschen och slår på kranen. Det är iskallt! Din kropp får en chock och du drar på varmvattnet. Du står där och fryser, inget händer, så du drar på lite till. Helt plötsligt får du hett vatten över dig, och du reagerar instinktivt och drar ner varmvattnet, och hoppar förmodligen ur duschstrålen. En stund senare är det iskallt igen, och du drar på … Ju längre tid det tar mellan aktion och reaktion, desto större svängningar får vi, eftersom vi ofta reagerar proportionellt på saker och ting. Dvs din insignal, hur mycket du vrider av eller på varmvattenkranen, är proportionell mot hur kallt eller varmt vattnet är. På det sättet inser man att morgonduschandet kan bli en mycket instabil och obehaglig historia, med växlande varmt och kallt vatten. Om man har ett duschsystem där vattnet blandas snabbt via korta ledningar från källorna, till din dusch, kommer du att få en mycket behagligare morgondusch med skönt varm temperatur ganska snabbt. ...