Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

DIBS - Ökar inför Q4 och 2008

Jag vill börja med att säga att det är långt ifrån självklart att dagens och månadens nedgångar är ett solklart köpläge. Det finn dock en aktie där jag trots oron tycker att marknadsrisken är värd att ta just för att jag ser en stor potential och obetydlig nedsida, rent bolagsspecifikt. Bolaget jag talar om är DIBS och sysslar med handelslösningar på internet vilket är en marknad som växer markant och kommer att fortsätta göra så, trots en allmänt svagare detaljhandel. ...

Citibank

Visst var resultatet från Citibank en besvikelse för några analytiker men ändå tycker jag att det var inte så dåligt som man trodde just igår. Banken sänkte utdelningen med 41 %. Här väntade de flesta sig: en sänkning med 50 %. Banken tar nedskrivningar på 18,1 miljarder dollar under Q4 varav 17,4 miljarder var relaterade till på subprimelånet. Här trodde många analytiker på en nedskrivning över 20 miljarder dollar. Banken tar in ett nytt kapitaltillskott på 12,5 miljarder dollar genom en riktad nyemission och ytterligare två miljarder dollar genom en offentlig emission enligt ett pressmeddalande. ...

Berätta det här för chefen

Fondkommissionärsfirman Erik Pensers analysavdelning meddelar i dag alla intresserade att “2008 blir ett starkt mellan-år” på börsmarknaden. Se Dagens Industris internet-sida idag. Det var ju synd att analysavdelningen inte berättat detta för chefen Erik Penser. Han har nämligen helt missuppfattat situationen och vidtagit helt andra mått och steg än vad hans analysavdelning nu rekommenderar oss vanligt dödliga. Så här stod det i Dagens Industri den 12 december 2007: Finansmannen Erik Penser befarar en fortsatt nedgång på finansmarknaden och säljer en del av sina tillgångar och placerar pengarna på banken. “Jag har sålt några bolag som ägts av mitt företag Yggdrasil”, säger Erik Penser. Finansmannen betonar att det enda han köper nu är jordbruksmark till sin egendom i England. “Den kommer säkert att stiga i värde”, säger han. ...

På kort eller lång sikt

Det är fascinerande att se nedgångarna och de plötsliga uppgångarna som sedan snabbt vänder nedåt igen. Det är intressant att läsa artiklar om varningar för recession och konjunkturnedgång. Mer optimistiska artiklar, även om de är ganska få, om att lågkonjunkturen är långt borta, och att det finns förväntan om ett bra börsår. Det intressanta är att ingen sitter inne med sanningen. Någon kan få rätt, någon gång, men ingen vet. Även om flera tror sig veta. Och på något sätt kommer det att gå. Kanske kunde man systematiskt tillämpa Stora talens lag som prediktionsverktyg? Stora talens lag säger att om man gör ett stort antal oberoende observationer av en slumpvariabel (i detta fall t e x index utveckling) kommer det aritmetiska medelvärdet med stor sannolikhet att ligga nära variabelns väntevärde. Det vill säga; det är störst sannolikhet att index kommer att gå som medelvärdet av utsagorna i alla artiklar. ...

SEB och FI

För några månader sedan var han vice generaldirektör och chefsjurist på Finansinspektionen. Sedan årsskiftet är han bankdirektor på SEB. Jag talar om Gent Jansson. Det var han som under förra årets ansvarade för utredningar mot bland annat Carnegie och SEB för regelvidrig aktiehandel. De misstänktes på goda grunder för att ej hållit Finansinspektions regler för aktiehandel. Sällan har väl Sveriges små och stora aktie-ägare tjänat så mycket på att denna utredning gjordes. Inte bara berörda banker har ändrat sig totalt. Även HQ Bank som ej var anklagad har infört nya regler. Den utskällning Carnegie fick av FI är ju en av de kraftigastet som svensk myndighet någonsin gjort mot privata svenska foretag. Carnegie blev tvingade att avskeda sin verkställande direktör och förnya sina rutinerna. ...

Odd Molly: värd mer än Du tror

I mitt föregående inlägg idag har Jag nog vart lite för snål med rörelsemarginalen för Odd Molly tycker jag. Om man går igenom finansiella rapporter så märker man att marginaler har förbättrats från kvartal till kvartal. Ta tex Q3 här har vi en rörelsemarginal över 21%. Kan marginaler förbättras ytterligare? Ja, det gör den tror jag. Motiveringen är uppenbar: en svagare dollar och starkare kronan gynnar marginaler hos klädbolag vars produktion sker utomlands. Kort o gott sagt väntar jag mig en rörelse marginal för Odd kring 23 % under Q4 och 25 % under H208. (Fortsatt depreciering av dollar eftersom Fed kommer att sänka med 50 punkter tror jag) ...

Utveckling eller snabb avveckling?

Detta är ej aktierelaterat blogg men bra för börsmarknaden att följa denna utgångspunkt som berör Sverige i framtiden. Moderaterna har länge riktat kritik mot att socialdemokraterna inte ger besked i viktiga framtidsfrågor. Det handlar såväl om politikens innehåll som med vem eller vilka de avser söka väljarnas förtroende. De frågor vi har ställt är: vad vill ni göra, hur och med vem ni vill göra det med? Men plötsligt kommer ett besked. Ett mycket konkret sådant. Carin Jämtin, som leder partiets rådslag om klimat, låter meddela att hon tycker att Sverige ska påbörja kärnkraftsavvecklingen redan under nästa mandatperiod. ...

Borevind: raket med all rätt

Idag kom en mycket viktig nyhet från investmentbolaget (inom förnyelsebar energi) Borevind. Man meddelar att förvärvet av GPV, Gällivare PhotoVoltaic AB har slutförts. I samband med köpet har GPV tecknat kontrakt med SolarWorld om leveranser av solpaneler till ett värde av 1,4 miljarder kronor. Ordern säkrar en stor del av företagets produktion under de närmaste fyra åren, ett viktigt tillskott till redan befintliga beställningar. Dessutom har GPV tecknat ett kontrakt med SolarWorld om råvaruförsörjning av solceller under sex år fram t.o.m. 2013. Tryggade solcellsleveranser ses som en avgörande framgångsfaktor inom hela branschen. ...

Jag Föredrar Odd Molly

Jag ser Odd Molly som bäst i klassen när det gäller kapitalavkastning på medelsikt. Motivering är att bolaget tjäner på: 1- Skalfördelar 2- Svag dollar 3-Fortfarande stark lyxkomsumtion 4-Överdriven kursnedgång Aktien har fallit för mycket och nedgången bör sluta enligt fundamenta i aktien. Sett till årets vinst handlas aktien under 20 gg än vinsten. Vi vet att omsättningen för H108 är känd och klar. Om vi antar bolaget omsätter 250 M med en vinstmarginal på 15 % då får vi en VPA kring 5.5 kr. (Pessimistiskt utfall) ...

Helglektyr

Har ägnat mig lite åt att läsa igenom dom senaste veckornas domedagsprofetior och konstaterar att det ser mörkt ut i Usa på flera sätt. Bankkrisen följs av bostadskris som har följts av ökad arbetslöshet med 0,3 procentenheter och konsumtionen tappar därmed fart. Visserligen så minskade nyanmälda arbetslösa lite förra veckan men det är för tidigt att tala om ett trendbrott. Men, det finns en hel del ljuspunkter som kanske kan uppväga detta till en del. ...