Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Quo vadis domine?

Har man inte varit orolig hittills över tillståndet av USA-ekonomin blev man nog det idag efter presskonferensen som anordnades av USAs president. Förstod man inte allvaret gör man det nu. Läget verkar onekligen krisartat där ute och även om man inte riktigt ville erkänna det rakt ut så tyder det brådskande framträdandet på just detta faktum. Det är nog första gången någonsin som ett sådant drag görs för att undvika en recession och det luktar till och med lite panik och det är det som får en hel del frågor att väckas. Vad är det som man egentligen ser runt om hörnet? ...

2017-05-30 11:09 · nejab

"GLÄDJEYRA på börsen"

Vore det inte trevligt om vi snart kunde se denna typen av rubriker på alla börssidor snart igen. Det verkar som den senaste tiden mest har präglats av rubriker som “RAS”, “RAAAAAAAS”, “fortsatt nedåt”, “USA fortsätter tynga”, “bolånekrisen har bara börjat”, “nu måste FED snart agera” och andra mindre trevliga rubriker på ekonomisidorna. Själv är jag av den uppfattningen att vändningen snart är nära förestående. Dels beroende på att vi nu har varit i en nedåtgående trend i en längre period, dels att nedgången verkar har tagit rejält fart den senaste tiden vilket också brukar vara ett tecken på en vändning upp snart. ...

Grattis till DI-artikel

Det ar bara att saga grattis till Redeye och kronikoren Jonas Bernhardsson som fatt sin Redeye-kronika omskriven i Dagens Industri och darigenom skapat publicitet for Redeye-kronikorerna och bloggarna dar. Visste ar det intressant med den s.k. FED-modellen. Men jag vill tolka resultatet pa annat satt an forfattaren. Aktierna ar naturligtvis inte billiga. Det ar just det Jonas antyder, vinsterna som kan komma att ga ned med 56 procent och darigenom aktie-kurserna. Analyser som publiceras tar inte hansyn till att energi-priset hojs med 50 procent pa ett ar. Sag mig den vara, den produkt, den tjanst som inte beroende av energi. Jag anser att FED-modellen anpassat pa Sverige i dag ar mitt i prick (!). Aktierna pa Stocksholms-borserna borde ha gatt ned 56 procent. Nu har ju modellen trots allt ett fel i kedjan i och med att det ar det omvanda PE-talet anvands. I tidigare blogg har jag utvecklat varfor PE-talet leder till manga och uppenbara fel i aktie-analys. For mig finns det bara ett satt att i efterhand se om foretagsledningen lyckats. Justerat eget kapital (ar 2) - Justerat eget kapital (ar 1) plus arets utdelning. Kursutvecklingen ar ju sekundar om det ar investering som ar avsikten. For familjen Stefan Persson (Hennes & Mauritz) ar det helt ovasentligt hur PE-talet varier och aven kursen. Har galler det att HM:s justerade egna kapital stiger ar och fran ar och att utdelningen ar regelbundet stigande. Det justerade egna kapitalet (JEK) ar mycket viktigt i vara dagar. Manga foretag har under aren satt in for lite pengar i sina pensionskassor for personalen. Detta maste nu ordnas under de narmaste aren. Da har foretagen fatt tillstand av revisions-myndighet att inte boka den insattningen pa Vinst- och forlustkontot utan direkt till det justerade egna kapitalet (JEK). Det har ar inte latt att upptacka trots att det star klart i not i senare arens redovisningar. Det orsakar att Ericsson och Volvo kunnat redovisa hogre nettovinst och darmed hogre PE-tal an vad som ar tillborligt. Det ar ju dagens aktieagare som under nagra ar for betala tidigare ars forsyndelser. Det minskar dagens vinst men ses ej i Vinst- och forlust-rakningen eftersom den ej redovisas dar utan gar direkt till JEK. Detta upptackts endast om man anvander min modell ovan redovisad dar arets JEK dras fran foregaende ars. Mellanskillnaden om den pa positiv laggs till arets utdelningen och aktieagaren far ett jamforelstal som kan adderas till aren som kommer. Skulle mellanskillnaden vara negativ sa dras denna summa fran utdelningen och det jomforelsetal som nu fas fram ar kanske annu mer intressant och bor observeras noga. ...

God morgon

Frågan idag är om vi ska trotsa Usa och göra som i asien och kanske stiga lite idag. Herrens vägar äro outgrundade. Läser att utländska placerare köper stort i Sverige, medans svenskarna med småsparare i spetsen säljer. Rapporterna från Usa som trillar in är ju inte dåliga direkt, men med ett undantag, Bankerna. Fiasko efter fiasko efter fiasko.. Snart finns det inga pengar kvar. Vart tar alla pengar vägen ?? Ett s.k svart hål i rymden kanske. En taktik nu skulle kunna vara att köpa på sig högutdelande bolag och sitta på dom tills utdelningen kommer till våren och sedan sälja av. Kurserna har nu sjunkit så mycket att det kan knappast blir så mycket sämre. Nästa vecka lär vi veta då storbolagen börjar tala. ...

Nu får det vara nog..

NU måste Mr. Bernake sänka räntan och det kraftigt.. Nä, då tycker han att man skall titta på sparpaketen som USA har kommit fram till. Visst låter ju helt fantastiskt men när kommer dom att träda i kraft. Enligt en artikel som jag läste skulle det väl ta minst ett ½ år innan det börjar verka eller kanske tom. längre. Då har börserna och ekonomin sjunkit riktigt mycket. Det är han som måste agera nu och strunta att titta på alla siffror och statistik som kommer hela tiden. Den är inte intressant nu, först och främst måste vi få tillbaka förtroendet i USAs ekonomi sen kan vi tala siffror igen. ...

Blood on the dancefloor

Jaha, då har vi ytterligare en fantastisk dag bakom oss. Sett till kursutvecklingen i USA. Man börjar bli härdad och nu lyser väl ändå paniken igenom. MLI:s rapport blev något som kanske kan komma till historien. Makalöst dåligt och om inte huvuden börjar rulla där så vet jag inte vad som krävs. Men jag läste att de ändå har betalat bra med bonus till sina anställda. Krismedvetenhet var ordet. Dagens nedställ kan nog bero på att marknaden inser att räntesänkningar som FED chefen utlovar (ser nästan ut som omd et blir innan mötet den 30/1) inte är någon snabbfix på den här krisen. Mycket riktigt har Big Ben poängterat att det krävs annan form av stimulans och det snabbt. Men valår gör det extra knivigt. Paketet får ju inte rikta sig mot de mest välmående utan till medelklassen. Att fixa ihop en sådan stimulansinjektion för George W Bush, ja det kan bli tufft det. ...

2017-05-30 11:09 · nejab

Idag är alla BORGare loosers

Jag är väl inte den enda BORG-ägare som sitter och grämer mig, varför sålde man inte tidigare, så kunde man ha fyndat idag. Ja idag sitter vi alla BORGare med “dumstruten” på. De som var långsiktiga har varit med om en hissnande berg och dalbana. De som köpte “billigt” på 110 (som jag gjorde) inser idag att det inte var så billigt ändå utan det skulle bli ännu billigare. Först “skenade” aktiekursen upp till närmare 160 kr. Därefter - notera utan att någon ny information lämnats från bolaget - har aktien successivt handlats ned till under 80 kr. En halvering av värdet på företaget med andra ord. ...

2017-05-30 11:09 · henk

Svenska bank- och fondmäklare är oseriösa

Jag är väldigt konfunderad på Stockholmsbörsens låga p/e-tal. Det är världens lägsta p/e-tal 11.4. Att jämföra med amerikanska börsernas p/e-tal som ligger runt 19. Många utländska investerare har i de senaste tiden sålt mycket aktier på Stockholmsbörsen, och svenska bankmäklarna sitter och tittar på. De avstår handla aktier och låter Stockholmsbörsen falla mer. Svenska bankmäklare och fondmäklare använder aktier ur bankernas depå och fonder för att köra ner börskurser till lägre kurs. Sedan köper mäklare och andra institutionella kunder aktier i lägre kurser. Därefter köper börs- och fondmäklarna upp aktier tillbaka allt som de sålt tidigare på spararnas bekostnad. Det är väldigt oseriöst! ...

Livet lunkar på trots en tråkig börs

Vilket elände 2008 hittills fört med sig till oss aktieinvesterare ! Nog trodde jag väl att ett nytt år skulle starta bättre än så här men ack så fel jag hade. Jag vet inte hur alla ni upplever det här men jag måste säga att det hittills inte bitit på mig alls. Jag ser portföljen flyga upp och ner var och varannan dag men nu har jag slutat att titta. Det spelar helt enkelt ingen roll vad min portfölj är värd i detta specifika ögonblick. Det som spelar någon roll är att jag räknat rätt i mina analyser och att min fingertoppskänsla för vad som är rätt inte sviker mig. Förr eller senare visar sig det rätta värdet på mina investeringar ! ...

Skicklig analys!

Klädkedjan RNB, med vd Mikael Solberg, rasade på börsen i gar efter en vinstvarning. Problemen skylls på JC. Aktien kollapsade och föll med 32 procent. Detta kan alla lasa i Dagens Industri och andra tidningar i dag. For bara en manad sedan (13/12 2007) kunde DI publicera en analys och koprekommendation fran ABN-AMBRO-Bank. Citat: RNB:s aktiekurs har tappat 23 procent sedan bolaget presenterade sin rapport for fjarde kvartalet, en nedgang som ABN-AMRO anser ar helt obefogad. - Vi anser att nuvarande vardering utgor ett attraktivt lage att ga in i aktien och rekommenderade KOP. Det har ju diskuterats mycket vad bankernas kop-rekomendationer egentligen betyder. Leif Vindevag var tidigare Stockholmsborsens utredningschef. Han deltog for flera ar sedan i det da sa populara radioprogrammet “Ekonomiska klubben”. Han papekade gang pa gang att bankernas kop- och saljrekommendationer inte ar valgorenhet. Det ar inte av ren godhet som bankerna sander ut sina rekommendationer. Min bloggkommentar ar: Jag har ofta sett hur speciellt fondkommissionarer sander ut en kop-rekommendation. Samtidigt ar de dagen efter da kurs gatt upp, de storsta netto-saljarna. I bland undrar man varfor tidningarna och nyhetsbyrerna publicerar dessa. Analytikern Per Lindberg, tidigare anstalld pa tysk banks London-kontor, har ju gjort bort sig atskilliga med sina koprekommendationer i Ericsson. Jag har tidigare ar ringt till Dagens Industri, till davarande Finanstidningen, till nyhetsbyran Direkt med flera stallen och fragade anledningen till att hans rekommendationer togs in. - Hans och andra bankers kop- och saljrekommendationer har stort lasvarde. Lasarna vill ha det. Det hor till det mest lasta i tidningen. ...