Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur VD:s effektivitet kollas

Signaturen Michekarls hade en intressant och stimulerande recension av en bok om Warren Buffet. Vad jag vill understrycka ar att Warren Buffet inte ar det minsta intresserad av PE-talet. Dessto mer intresserar han sig nettovinsten plus avskrivningar. Avskrivningen visar ju inte ett dugg om vad foretagsledningen utrattat i detta verksamhets-ar utan ar ju bara en bokforings-manover som stracker sig over oftast 10 ar. (Atlas Copco slog rekordet i slutet av 90-talet nar de skrev av ett uppkop av ett amerikanskt entreprenad-uthyrningsforetag pa 40 ar. Detta ar forbjudet i dag enligt nya bokforingsregler). Warren Buffet vill genomfora nettovinsten plus avskrivningar mot “eget” kapital. Battre ar att genomfora denna vinst med det “arbetande kapitalet”. Eget kapital + skulder. Detta har jag skrivit i tidigare inlagg. Jag har dock nu last att denna formel kan vara en av hemligheterna bakom den svenske miljardaren Rune Anderssons framgang. Han har ju drivit egna foretag men dessutom varit ordforande i SSAB och Electrolux. Att bara jamfora vinsten mot eget kapital ger ingen rattvisande bild pa hur effektivt foretagsledningen arbetar. Eftersom varje foretag lanar pengar i mindre eller storre grad ar det intressant att se vad de lanade pengar har i kapital-kostnad. Men framfor allt hur foretagsledningen arbetar med hela det kapitalet de har till sin anvandning under verksamhets-aret. Da kan man snabbt se vad foretagsledning och foretag ar pa vag. ...

Hur agera i Countermine

Finns säkert många som funderar på vad som kommer att ske i detta bolag. Har själv följt och tradat en del i detta bolag men nu verkar det vara läge att ligga lågt för en tid. När extra stämman beslutade att ta in PLC bolagets aktieägare till en rätt bra värdering (för dom nya ägarna) infinner sig frågan vad dessa nya aktieägare kan tänkas göra med sitt innehav. I PLC bolaget kunde dom inte se marknadsvärdet men nu har dom fått ett sådant i och med budet från moder bolaget Countermine. ...

BVT

Jag har satsat en del i uranletaraktien BVT därför att chansen för flerfaldigad aktiekurs när borrningarna på K9 är avslutade verkar inom rimlighetens gränser, och risken i aktien verkar samtidigt tolkas något överdrivet av marknaden, även om den absolut sett är väldigt hög jämfört med vanliga vinstgenererande bolag eller även bolag i BVTs bransch men med redan befintliga klassade uranfyndigheter. Den mer insatte i BVT kanske uppfattar t ex nedåtrisken i aktiekursen som mindre, åtminstone tror jag ledningen i bolaget gör det med sina mer ingående kunskaper och sin åtminstone i vissa sammanhang uttalade optimism. ...

Gazprom - världens största företag inom ett par år?

För exakt en månad sedan skrev jag följande: “Hur man än börjar vrida och vända på det ser bolaget (Gazprom) ut att börja bli Putins förlängda arm. Nu när han måste säga tack och adjö till presidentposten i Ryssland kommer han sannolikt ändå att sitta kvar bland de som delar ut korten i världspolitiken. Dels via premiärministerposten i landet dels via just styrelseplatsen i Gazprom. Rysslands kronjuvel som ser ut att ha växlat upp tempot rejält” ...

2017-05-30 11:09 · nejab

Mer recession, tack!

Min favoritforfattare alla kategorier ar Peter Drucker (1909 - 2005). Det ar varldens mest kande management-konsult och till och med innovator till begreppet management som akademiskt begrepp. Jag har 14 bocker av Peter Drucker hemma. Han var ekonom och filosof. Hoga chefer i naringslivet beundrar honom och ekonomi-studenter over hela varlden har haft hans bocker som kurslitteratur. Jag har kollat med studenter fran sa olika nationer som Tjeckien och Maroco. Ett av hans uttalanden och iagtagelser ar: - Aldrig nagonsin i USA har manniskorna varit sa friska som i dag. Men aldrig tidigare har de sa till den grad oroat sig for sin halsa. Jag kom att fundera pa detta nar Amelia Adamo for Bonniers skapade den nya tredtidningen “Topp-Halsa” och halsa da givetvis med tva prickar over a. Min reflektion inspirerad av Peter Drucker blev att nu racker det inte med att ha halsan. Att vara genom-frisk. Nu skall man vara friskare an frisk. Man skall ha “TOPP-HALSA”. Det har stammer precis med ekonomiska konjunkturer. Det jag har forsokt skriva om i mina blogg-inlagg har pa Redeye ar det ar inte bara manniskan som inte far vara sjuk i var tid. Nu far inte naringslivet ma daligt. Man vill forbjuda lag-konjunktur (a med ring over). Sedan i augusti har FED-chefen Ben Bernake bara arbetat for ett enda mal: - Hindra recession! Samma mal hade foregangaren Alan Greenspan. Men redan i augusti/september 2007 skrev varldens mest inflytesrika tidskrift “The Economist” att recession maste tillatas. Den stora ekonomen Joseph Schumpeter (1883-1950) forkunnade i hela sitt liv och i samtliga sina bocker om det helt nodvandiga for framtida valstand att naringslivet, foretag och allt maste fa ha nedgansperioder for att det som ar daligt skall forsvinna. Och for att det som ar bra skall kunna spira och ta over. Vi har alla hort hans beromda begrepp ‘kreativ forstorelse’. I Japan dar de under mycket lang tid inte tillatit lagkonjuktur utan latit rantan ligga pa under 1 procent har narlingslivet stoppats upp. Gamla utslitna och nedgagna foretag och banker blir kvar, nya far ingen chans att spira upp. Det berattas att nagon kung i historien samlade ihop all varldens visa men och satte dem i ett rum och bad dem komma fram med en sanning som var helt oantastlig och som gallde allt i natur- och manniskoliv. Varldens visdom skulle sammanfattas i en enda mening. Efter flera veckor kom de visa fram med devisen: - Allting forstors! Det var ju bade sant och allmangiltigt. Det vill saga till i vara tider. I dag far den ekonomiska bank- och foretagkultur vi byggt upp i vastvarlden ej forstoras. ...

Mer böcker!

Kul att det är så bra kvalitet och frekvens på blogginläggen här på redeye. Det är dock en sak jag saknar och det är bok-tips/recensioner/diskussioner. Jag föregår med gott exempel och hoppas att någon/några nappar och skriver lite (eller mycket) om böcker som har påverkat honom/henne/dem som investerare. Jag törstar efter lästips, så var inte blyga! Först ut: The Warren Buffett Way - Robert G Hagstrom En mycket bra bok som grundligt går igenom Buffets investeringsfilosofi och vad han tittar på när han fattar investeringsbeslut. Hagstrom har benat ut fyra “lärosatser” (tenets) enligt följande: ...

Kaupthing och HQ bank

Torsdagen den 31 januari blir en spannande dag med manga bokslutsrapporter. For egen del ser jag fram emot vad Kaupthing och HQ skall visa upp. Det har i Financials Times under hosten statt att det kommer att blir stora problem for islandska Kaupthing om nedgangenpa varldens borser blir mer langt-gaende. I ekonomisidan E 24 presenteras i dag en forsta artikel om vad som hander pa Island om det gar samre for Kaupthing. Bank-agandet ar av ask-i-ask-modellen pa Island star det. Vi har alla under manga ar beundrat islandarnas fracka framspel i hela Europa och inte minst i Sverige. Men det har varit hogbelaning! Det ar kanske inte sa konstigt att Kaupthing har forlorat halva sitt aktievarde sedan arshogsta (tolv mander)nar den ekonomiska nedgangen i varlden blivit sa stor. Men nu till den intressanta fragan. Varfor har HQ Bank gatt ned lika mycket. Mest av de svenska bankerna? Det borjade redan hosten 2006 nar Mats Qviberg avgick som ordforande i investmentbolaget Oresund. Qviberg meddelade dock att han skulle samarbeta mycket nara med nye VD. Det skulle behovas for det skulle komma svara tider i ekonomin, uttryckte sig Qviberg. Oresund ar ju storagare i HQ Bank. Sa hordes inget speciellt fran sfaren foran det var kraft-skiva for koncernen pa en restaurang pa Djurgarden i Stockholm. Det var alltsa i hosten 2007. Det berattas i tidningarna att Mats Qviberg gatt omkring och varit otrevlig mot personalen. Mest hade han skallt pa verkstallande direktoren i HQ Bank. Denne skulle ha satsat fel! Resultat blev att efter bara nagra dagar hade bankdirektoren begart avsked, vilket Qviberg enligt tidningarna kommenterade. - Ja, den direktoren har alltid haft sinne for timing! Det avslojades ocksa att HQ Bank gjort forluster pa sa kallad egen-affarer. Det ar nar banken handlar i eget lager. Alltsa inte for utomstaende kunder. Handel i banken utan att kunder begart detta. Sedan hordes ingenting mer an att HQ Banks aktier borjade ga tillbaka kraftigt pa borsen under hosten. I slutet av november stallde Mats Qviberg upp i DI-TV och forklarade om den ekonomiska krisen: - Nu var det varsta over. Nu borjar Oresund handla aktier igen. Han uppmanade alla TV-tittare att gora det samma. Det var i HQ Bank det skulle handlas. Plotsligt forsta veckorna i december steg HQ Bank med 15 procent. Under mycket liten handel, skall papekas. Nagon dag hade kursen under inledningen av dagen gatt ned tio kronor. Under dagen kom nagra valplanerade aktiekop som hastigt fick upp kursen igen. Det skall samtidigt papekas att samtliga banker i Sverige under dessa veckor nar HQ inkasserade sadan framgang pa borsen, gick ned med samma procent-tal. Sa stangdes bockerna for investmentbolaget Oresunnd for aret. Redan pa en gang efter nyar foll HQ Bank igen. Till dags dato har aktien sedan arsskiftet fallet med 15 procent. Samma siffra som den sa sensationellt gick upp med infor arsskiftet. Nu blir det bokslutsbesked torsdagen den 31 januari. Aktieagarna far da reda pa varfor HQ Bank under det senaste halvaret, trots uppgangen i december forlorat halvten av sitt aktievarde. Orsaken kanske blir uppenbar. Ingen uppgift i media har gett nagon som helst fingervisning. Varfor det ar sa nerat i Kaupthing vet alla. Om inte annat sa blir det sakert otroligt intressant att lasa E 24:s artikel om Kaupting och det islandska undret som fortsatter pa nu pa mandag. ...

Dagbok 18 jan

18 jan tradade jag i PAR med liten vinst och nettoökade sedan en del. Dessutom ”råkade” jag sälja min säljwarrant med liten vinst men köpte strax tillbaka något billigare när börsen var på plus igen. Vid ytterliggare uppgång köpte jag dessutom XACT Bear eftersom jag tycker läget ser alldeles för labilt ut nu på börsen. Därmed har jag en underliggande negativ position motsvarande över halva aktieportföljen, dock oaktat mina aktiers höga volatilitet. Den negativa positionen höjde portföljindexet ca ½ procentenhet, allt annat lika idag, men det hjälpte inte så mycket när PAR och PVE föll. ...

Dagbok 17 jan

17 jan började bra, men ytterst svag USA-statisk medförde tillbakagång. Jag tog hem en halvhygglig vinst på det sent igår eftermiddag inköpta tradinginnehavet i PAR. Tillsammans med gårdagens daytrading gav det en vinst på en knapp procentenhet på portföljindexet. Pga att NY-börsen såg svag ut men Stockholm höll emot ovanligt bra utnyttjade jag det för att köpa en liten hedge i form av säljwarrants med lösenpris OMXS30 1025 och löptid till 30 maj. För första gången, lite väl sent, blev det alltså ett sådant köp till slut ändå :-) . ...

Portföljresonemang vid årsskiftet inför 2008

Jag ska om min tid och inspiration räcker till löpande då och då kommentera mina portföljinnehav och min aktiva förvaltning här på redeye.se. För att ge en bakgrund följer nedan ett avsnitt om hur jag resonerade på min hemsida vid det senaste årsskiftet. Redan då stod det alltså klart att jag ämnar vara betydligt mer långsiktig 2008 än med den av Kanada-aktier helt dominerade portföljen 2007 vilken trots extrem kursvolatilitet i dess aktier och tråkig börsutveckling nådde +75 % 2007 i avkastning (och därmed +37 %/år i geometriskt genomsnitt för portföljindexet sedan 30 dec 1998 ), ett utfall som jag förstås var mycket mycket nöjd med även om den som mest låg på +96 % vid ett tillfälle i september månad. Mitt mål 2007 var +50 % minst, dvs betydligt över mitt normala baskrav + 20 % pga att jag såg en mycket stor potential hos vissa Kanadaaktier. Jag började växla över till svenska aktier under slutet av 2007 eftersom jag fann att börsfallet inbjöd till många fundamentalt sett långsiktigt intressanta köp : ...