Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Show me the money

Det ser ut som om asiaterna uppfatade presskonferensen i fredags på samma sätt som jag. Jag skrev bl a: “…Har man inte varit orolig hittills över tillståndet av USA-ekonomin blev man nog det idag efter presskonferensen som anordnades av USAs president. Förstod man inte allvaret gör man det nu…” “…Inga siffror nämndes och i stort sett inga detaljer heller som stimulanspaketet skulle innehålla. Nada!…” “…Jag måste säga att jag inte riktigt kan sätta fingret vad som oroade mig mest. Krisbudskapet som sändes ut med oerhörd otydlighet eller faktum att Henry Paulsson inte gjorde något vidare intryck? Det kändes allvarligt talat lite som om han talade om saker och ting som han inte riktigt kunde skriva under i det här läget…” ...

2017-05-30 11:09 · nejab

Dagbok 21 jan

Tack vare säljwarrantarna och XACT Bear klarade sig portföljen något bättre idag jämfört med de tre föregånde börsdagarna. Fortsatt stora kursfall i PVE och PAR drog ändå ned värdet initialt, ända tills PVE meddelade att de fått ännu en stororder. Denna gång genom en inbrytning i Italien och på hela 300 Mkr för innevarande år. Plötsligt var därmed hela PVEs orderboksmål 800 Mkr för 2008 uppnått! Med en trolig vinstmarginal på 8-10 %, givet 15-17 % i bruttomarginal blir p/e-talet på slutkursen 51 kr ca 9-11. Det är obegripligt lågt med PVEs rakettillväxt 2008 och väntade snabbväxt därefter och jag tycker det ser ut som det kanske bästa svenska “caset” sedan min analys av Connecta år 2003 som ungefär 6-faldigades i kurs på bara något år (och sedan fortsatte upp i flera år). I PVE har vi ett möjligt 4-faldigande på ett års sikt. ...

DAX för en vändning

-7.11 procent i Tyskland. De har bestämt sig för att knappa in på ledaren här uppe i norden. Svårt att se marknaden inte falla vidare mot stängningen idag. Får se om min rekylbotten vid 900 håller eller om det är ett minne blott imorgon. Känns hur som helst lite skönt att tempot höjts så att vi kan få en ordentlig ursköljning, kanske redan imorgon. Det är väl bara frågan om när FED-putten kommer in. Innan öppning imorgon eller om man väntar ännu något. ...

Fy F.....

Alla förstår nog vad jag menar med rubriken. Det verkar inte finnas någon botten i börsen just nu. För varje liten ljuglimt så kommer det fyra nya moln fram och täcker över den. Man kan jämföra börsen med dom senaste två månadernas väder här på Västkusten. Solen lyser med sin frånvaro och det är mestadels svarta moln på himlen. Vid lite eftertanke är det lite märkligt att vi deppar faktiskt. Dom flesta som har varit någorlunda insatt i börsmönstret och utvecklingen det senaste över har varit rörande överens om att den sättningen som pågår just nu inte bara är väntat utan även behövlig. ...

Black monday

Nu har vi sålt skinnet innan björnen är skjuten. Det blir väl så när alla får panik. Cut your losses säger man är viktigt, men det innebär ju inte att man ska kapa sitt eget huvud och sedan tro att man kan handla rationellt. Börsen är billig hur man än räknar och nu gäller det att våga. Inte kommer vinsterna att halveras i år p.g.a Usa. Dumheter. Kina finns kvar på kartan liksom Indien och resten av världen. Idag ska man satsa på dessa tre aktier: Swedebank, fallit alldeles för mycket sett till den förväntade vinsten. Tanganyika oil, för den enorma potentialen och positiva uttalanden av Lukas Lundin idag , samt Sandvik för den är inte så beroende av Usa , utan har försäljning world wide (130 länder) och verkar mot brancher som är och kommer att vara heta många år framöver, nämligen energi och råvarubranchen. Blanka en dag som denna skulle jag aldrig göra, så några blankningskandidater har jag inte.. Den som vågar blanka har helt enkelt andra glasögon än jag och ser en mycket dyster framtid. ...

PVE - målkursen höjs.

“PV ENTERPRISE: PV ENTERPRISE TECKNAR FÖRSÄLJNINGSAVTAL MED ITALIENSKA HELIOS TECHNOLOGY VÄRT CA 300 MILJONER KR PV Enterprise har tecknat ett större försäljningsavtal med italienska Helios Technology. Avtalet som innebär att PV skall leverera solcellspaneler motsvarande 11,5 MW under 2008 är värt ca 300 miljoner kr. Detta är PV Enterprise första större order i Italien. Italien kommer att bli en av världens viktigaste marknader framöver i och med att de nyligen infört ett förmånligt subsidiesystem för solkraft och landet har goda förutsättningar för solkraft. ...

Att vänja sig vid klimatet

Av olika anledningar missade jag att läsa nyheterna imorse, och uppdatera mig på vad som kan förväntas på börsen idag. Så när jag körde till jobbet, försökte jag känna efter hur dagen skulle bli idag. Kommer det gå upp eller ner? Det är lite vår i luften vissa dagar, ljuset återvänder. Och visst blir man less på dessa nedgångar! Med tanke på psykologin tänkte jag att nu börjar människor vakna lite ur vinterdvalan, se en antydan om vår. Folk har haft tid på sig att fundera över sina investeringar, tre veckor av det nya året har gått, oavsett om de är professionella eller privata. Pengarna måste ta vägen någonstans. Det måste vända idag! ...

Hemligt kapital

Börsbolagens insiders kan runda svensk insiderlagstiftning och hålla stora aktieinnehav hemliga. Finansinspektionen insynsregistrerar inte köp och försäljningar som görs via kapitalförsäkringar. Ovanstaende ar ordagrant avskrivet fran en Dagens Industri-artikel i dag. I artikeln star det att av ett misstag har det blivit ett hal i lagen sa att aktie-innehav inte skall redovisas till Finansinspektionen. Men det har ar inget misstag. Det uppmarksammades for fler ar sedan av Mats Qviberg som skrev brev till bade Finansinspektionen och meddelade davarande regeringen detta. Det har nu gatt flera ar och inget hander. Anledningen ar naturligtvis att varken den forra eller nuvarande regeringen vill andra pa det har. Det var regeringen Persson (s) som genomforde det har. 1) Syftet var att formogna svenskar skulle kunna gora aktieaffarer utan reavinstbeskattning. Vanliga ‘sma" aktie-agare som ar lite tunga i gumpen och inte hanger med skulle fortsatta att betala sin reavinst. 2) Men en icke oavsiktlig anledning ar ju ocksa att nu kan formogna socialdemokratiska politker hemlighalla sitt aktie- och fondkapital. Inte bara bara forre statsminister Persson utan tidigare finansminister Ringholm ar ju formogna. For att inte tala om alla EU-politiker. Men var har de sina pengar? Fore detta statsradet och tidigare chefen for EU-revisionen i Luxemburg, Jan O. Karlsson har ju i TV skrytit om att han ar den hogsta svenske tjanstmannen nagonsin i EU. Efter det har ju Lars Tobission (m) haft den posten och forre riksbanksdirektoren Lars Heikenstam (s) har den nu. Manga svenska EU-politiker och EU-anstallda tjanar mycket pengar i dag. Mang-miljon-belopp. ...

PVEs huvudägares åtagande...

Min förfinade teori som visar att huvuägarna agerat för PVEs bästa(självklart nog) och torde tro starkt på bolaget : “Nyemissionen är riktad till Nordea som en del av en finansieringslösning till förmån för bolaget varvid Nordea avser att vidareplacera tecknade aktier till ett begränsat antal institutionella investerare, men har även möjlighet att minska sin exponering genom försäljning över First North. Finansieringslösningen har möjliggjorts genom att bolagets tre största aktieägare (huvudaktieägarna) i bolagets intresse och utan ersättning har avgett ett förlusttäckningsåtagande till förmån för Nordea. Åtagandet ger inte huvudaktieägarna någon direkt eller indirekt kontroll över, eller vinstmöjlighet baserat på, de aktier som tecknats av Nordea.” ...

Bankfrossa

Man kan tro att det är dom svenska storbankerna som sitter med stora subprimelån av kurserna att döma. Bankerna är klart köpvärda i allmänhet men swedebank är det i synnerhet. Min egen bank. Även om baltikumverksamheten, c:a 30% av resultatet, kyls av påtagligt det närmaste året så kan det uppvägas av inbrytningen i Ukraina. Ett land med närmare 50 miljoner invånare och rikt på naturtillgångar. Jag tror att swedebank kommer att lyckas i Ukraina och med det följer stigande intäkter. Med en förväntad vinst i år på c:a 23-24 kr så får vi ett p/e tal på smått bisarra 7,1 räknat på fredagens slutkurs…. Även om det kommer att komma in en del dåliga krediter och vi sänker estimaten med 25% p.g.a detta, så blir det ändå ett p/e på 9,2.. Billigare än billigt. ...