Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Den verkliga vinsten

Undrar när du nämner Bruttovinst är det den som är likställt med EBITA (innan finansnetto och avskrivningar/ amorteringar? Nettovinst+ avskrivningar, är det innan skatt, med amorteringar och ej finansnetto som man bör beräkna i detta? Dessa fragor har jag fatt med Redeyes interna post efter mina bloggar med rubrikerna: Grattis till DI-artikel 2008-01-18 Hur VD:s effektivitet kollas 2008-01-21 Det ar roligt att fa fragor. Det visar att nagra laser och funderar over det man skriver. Men det ar ocksa bra att fa gora klarlaggande. Det var fel av mig att anvanda termen brutto-vinst. Det var inte EBITA jag menade. Amortering ar ju inte en kostnad for bokforeningsaret aven om den hamnar i vinst- och forlustkontot. Det innebar ju ett noll-summe-spel. Dessutom ar ju inte avskrivning heller en kostnad for aret aven om dennaa ocksa skrivs som utgift rent bokforeningsmassigt. Kapitalkostnader och skatt daremot ar ju helt klart en kostnad for aret. Den vinst jag menade var intressant vid varje analys, och som jag tolkar Warren Buffet, det ar den nettovinst som bolaget uppger som vinst, men att det till den laggs amortering och avskrivning. ...

Dagbok 22 jan

Den förtida styrräntesänkningen från FED på 0.75 %-enheter var ganska väntad , men börsspykologiskt kändes det lite som att de “brände sitt krut” lite i fel läge, dvs bara bromsade kursfallet i stället för stärkte en klar uppgång efter en tydlig botten och föregående urblåsning - även om det inte är FEDs uppgift att “rädda börsen”. Frågan är hur NY-börsen ska kunna vända redan nu med de allt dystrare utsikterna för ekonomin. Möjligen kommer Asienmarknaderna visa riktningen de närmaste dagarna. Den svenska aktiemarknaden känns rätt stark nu, och många tycker väl det får vara nog nu och börjar köpa igen. ...

Tack för den, Ben

Något alternativ till sänkningen med 75 punkter fanns naturligtvis inte. Riksbankens vapen är just räntan, och med den så bromsar eller gasar man. Nu gasar Ben på ordentligt då han har insett allvaret i ekonomin. Proffsen nöjda med detta ? Inte då. Man klagar på storleken på sänkningen och menar att nu är det nog ännu värre än vi trodde innan. Jag efterlyser lite egna teorier från proffsen istället för att bara gnälla om att det är fel att göra si och så.. ...

Tröttsamt på börsen!

Jag är inte förvånad över FED:s räntesänkning med 0.75%. Det är bra att FED visar nu att de tar oron på allvar och kommer att göra det för att avhjälpa djupare kris. Egentligen borde FED agerat tidigare med räntesänkningen för att tillfredsställa marknaden. Jag har skrivit tidigare att det är inte bra med snabba räntehöjningarna dvs 0.25% i små trappor uppåt. Det skedde mellan 25 juni 2003 och 29 juni 2006. FED höjde från 1% till 5.25%. Egentligen borde FED höja till 3.75% för att låta den långsiktiga ekonomin komma i kapp, och inte 5.25%! ...

Tankar om agro- och energiinflation

Ja att inflationstendenser brukar dämpas i tider av recession håller jag med om. Nu är det dock en agroinflation som vi upplever och detta till följd av industrialiseringen av nya ekonomier (östeuropa, asien, afrika). Den processen kan vi nog inte stoppa. Även om tillväxten skulle gå ner. Jag tror därför att det är rimligt att tro att prisökningarna på detta område fortsätter eller åtminstone består. Sedan har vi energi. Här är läget något annorlunda. Minskad ekonomisk aktivitet bör definitivt leda till minskat pristryck då industrierna konsumerar mindre. Men för den enskilde individen (läs den amerikanske konsumenten) blir energikostnaden sannolikt den samma. Man minskar inte elkonsumtion eller uppvärmningskonsumtion i sämre tider. Möjligtvis kan man hoppas att priserna går ner så att det man förbrukar kostar mindre. I tider då räntan sänks brukar ju också valutan ta en smäll och det i sig leder till att pristrycket på energi blir i stort sett konstant. Det är i alla fall min tolkning. ...

2017-05-30 11:09 · nejab

skakig tid

Mitt första inlägg. oj vad portföljen har tappat i värde sedan toppen , jag har omdisponerat en hel del och skapat lite mer likviditeter för fyndköp . Hade grym tur när jag såld indien och bricfonder och träffade toppen precis har nu likvider till att gå in i nya spännande placeringar köpte igår kungsleden och idag köpte jag tillbaka arcam och morphic som legat utanför portföljen . I arcam och morpic är det svårt att träffa botten så jag har bara gått in med 1/4 av maxkapital för att kunna snitta ner mig om nödvändigt , kommer rätt nyhter så kommer bolagen vända uppåt igen . ...

Se där... 75 punkter. Konstgjord andning?

Så kom då räntesänkningen som många började spekulera i redan efter första handelstimman i Europa. Som väntat kommer FED till aktiemarknadens undsättning. Man sänker rakt av med 0,75%, precis som marknaden har spekulerat i. Därmed har man sänkt räntan med nästan 2% på kort tid och det i tider som inflationen är som högst på många år. Historiskt och tiden får utvisa om det bara var kortsiktig stimulans, någon form av konstgjord andning. ...

2017-05-30 11:09 · nejab

Fed putten aktiverad

Så smällde det bara till och FED slänger ut alla shorts med huvudet före. De skulle bara få det bekräftat att Ambac går miserabelt. Att sitta kort efter flera dagars kraftiga ras är en riskabel lek med FED-putten. Lär väl komma en kvarting till på nästa möte också. Ge dagens sänkning några dagar så är det säkert dags att ta nya positioner. Lite tankar om konstgjord andning. Min uppfattning är att USA senaste tjugoåren levt i en respirator bortsett från några bra år på 90-talet. Fed kommer jämt in när börsen svajar för att stimulera konsumenten. Det är därför USAs ekonomi till 70 procent är beroende av konsumtion idagsläget. ...

Marknadspsykologi

I en uppsats vid Linköpings universitet http://www.ep.liu.se/abstract.xsql?dbid=1715 så har man skrivit om ämnet för dagens betraktelse. Marknadspsykologi och dess betydelse för värdering av aktier. Jag gör en kort sammanfattning av deras synpunkter och lägger till lite egna tankar. Man noterar flockbeteende och säsongsmönster som inte skulle vara möjliga om alla vore rationella. Placerarna följer flocken eftersom det är obehagligt att hamna utanför och ha en egen åsikt. Fondförvaltaren följer index och vi småsparare leker ”följa John”. Folk jagade med flocken i uppgången runt IT-haussen( och även nu när allt bara ska ned – min kommentar). Man konstaterar att folk har svårt att erkänna förluster och därigenom sitter kvar med förlustaktier. Detta eftersom man är beroende av referensvärden som vanligen är inköpspriset. Man inväntar att aktien ska ikapp det man köpte den för och vägrar att sälja. ...

Black Monday

Januari var första månaden då US Inköps chef index rapporterades under 50. Vi kan nog kallt räkna med att det kommer låga index det närmaste halvåret. Därutöver kommer utvecklingen av arbetslösheten att tas som indikation på tyngden i nedgången och förstås kommande rapporter från de amerikanska bolagen. För er som tror på teknisk analys stämmer den nuvarande nedgångens vågprofil på Stockholmsbörsen mycket väl in på en klassisk nedgång. Fas 1 avslutades med en dubbelbotten, fas 2 toppade enligt skolboken något under toppen som fas 1 startade i, fas 3 som vi nu befinner oss i är normalt den längsta, den kommer att avlösas av en fas 4 som innebär en rekyl uppåt, slutligen avslutas nedgången med en fas 5 där nedgången passerar botten i fas 3. En tumregel brukar vara att mittpunkten i fas 3 karakteriseras av att det är då marknaden generellt accepterar de fundamenta som driver nedgången, tex konjunktur omslag. Om så kan vi nog säga att vi passerat mittpunkten av fas 3. ...