Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vilken dag!! :)

Det var en väldigt fin syn man fick på skärmarna idag.. +3,74%. Såg ut som en riktig rysare igår kväll när man såg att Dow låg på -2% ännu en gång, men sen kom det, vändningen sista 45 min. Nokia drog iväg som ett spjut rakt upp i skyn inför rapporten, sen vilken rapport, tog analytikerna på sängkanten på alla punkter. :) Skönt att se lite revansch från dessa dryga 20% som dom har gått ned i år. Ser nu, +9,5:- till i USA ikväll, man kanske har fyllt kassavalvet innan denna veckas slut trots allt. ...

Sett botten eller ?

Nokia levererade rejält idag, när det behövdes som bäst. Det intressanta var dock Kallasvuos uttalande om att “marknaden är stabil”. Ett par fina amerikanska rapporter kom ju in fint bl.a AT&T och Kimberley&Clark. Motorola undantaget men det var ju mer väntat. Oljeaktierna för en tynande tillvaro och det är helt obegripligt. Oljepriset ligger på rekordnivåer,och dom flesta bedömare menar att där blir det kvar, länge. Tanganyika har börjat klättra norrut och det under hyfsad omsättning. WSIB står still och stampar fastän aktien lätt går att räkna hem på runt 8-9 kr. Pearl har fastnat på nivåer som jag inte trodde var möjligt. 10,35 idag som slutkurs måste betraktas som ett skämt. Köpte på mig lite idag. Tack för det. ...

Dagbok 24 jan

En dag utan svängningar att tala om men istället en “lättnadshausse” av stora mått efter NY-uppgången igår. Huruvida Stockholmsbörsen nått botten känns ännu mycket osäkert, även om dagens uppgång kändes rätt “lugnt” stark och inte så nervös. Mina två överlägset största aktieinnehav PVE och PAR steg hela 7-8 %, dock har de varit extremt nedpressade tidigare, och båda är potentiella kursvinnare resten av året där dock PVE har störst potential enligt mina analyser. Når inte PVE över 100 kr i år blir jag förvånad, men långt högre är möjligt och troligt om bolaget når sitt rörelsemarginalmål 12 %. I det läget skulle vinsten per aktie bli nästan 7 kr och p/e-talet skulle knappast bli under 20, indikerande en kurs på minst ca 140 kr. Den väntade raketväxten 2009-2010 motiverar dock egentligen ett betydligt högre p/e-tal än så. ...

Räcker pengarna i förhoppningsbolagen ?

Det är är A och O i dessa tider att gå till marknaden med mössan i näven och be om pengar blir svårt. Vi har ju ett praktexempel idag och det är ju VKG vem vill finasiera detta ? Jag ser inte att det är lönt att försöka ens . Min porfölj består av många av dessa bolag och de flesta av dem kommer klara 1-2år utan NE och förhoppningen är ju att de faktiskt ska vända till vinst under den tiden så att man slipper detta . ...

Besk eftersmak i Boliden, Janne

Ibland har man flyt, trots missflyt. Det jag tänker på främst är utvecklingen i Boliden. Jag köpte där i hopp om att en ny VD skulle boosta upp stämningen. Så blev det också när väl nyheten kom. Men en enda dag. Sedan började aktien sjunka på nytt och det slutade med att jag tog saken i egna händer…och stoppade ut eländet. Inget snusk här mina damer och herrar, aktiesnack håller vi oss till :) ...

2017-05-30 11:09 · nejab

Snygg vändning

Sent igår kom ett försök till ett andra ben i räddningsaktion amerika. I det att myndigheter varit i kontakt med Ambac gänget för att höra sig för hur deras situation ska kunna lösas/förbättras. Jag tror att marknaden är mer orolig för just den enorma instabillitet det skulle innebära om någon av dessa kreditförsäkrare gick omkull än för en recession i USA. En recession kan man ju se förbi. I alla fall när vi talar två tre kvartal. Gäller bara att våga lyfta blicken. ...

Rayclinic, en ny epok inom svensk sjukvård har startat.

Bolaget rayclinic har jag följt sedan börsnotering skedde på NGM för ett bra tag sedan. För ca ett år sedan skrev jag bl.a. följande på BS: “Tänk Er själva att Ni skulle bli sjuka i cancer och den offentliga verksamheten kan inte ta emot dig för behandling direkt och det finns ett alternativ!! Nu har detta alternativ kommit. Enligt bolagets egna prognoser skall lönsamhet nås år 3 enligt prospektet, vilket borde vara i år. Beräknar en omsättning krin 50M iår med en röelsemarginal på ca 25%. ...

Finansmarknaden alkohol-skadad

- Ekonomen Steinar Juel lurer på om sentralbanksjef Ben Bernanke vil tørre å nekte finansmarkedene et nytt rentekutt i neste uke. - Finansmarkedet oppfører seg som en alkoholiker; etter en første drink må han bare har mer, skriver sjeføkonom Steinar Juel i Nordea Markets’ morgenrapport onsdag. Min bloggkommentar till detta ar: Varfor dessa rante-sankningar. Om det ar sa enkelt att varldens ekonomi kan raddas med lite rante-sankningar sa vad ar problemet. Det ar val bara att satta rantan till 0 sa loses allting. Da kanske vi ar av med alla nedganger i ekonomin for all framtid. Det var i juli som alla fick klart for sig att vi narmade oss en svar tid ekonomiskt. Det borjade med att USA:s finansminister varnade om en suprime-kris. Cirka en vecka efter detta uttalande sammantradde FED men lamnade rantan oforandrad (6 augusti 2007). I stallet borjade FED att kasta in pengar till marknaden. Det hela skulle losas den vagen. Men plotsligt sanktes den ranta som FED anvander till bankerna nar de vill lana med en halv procent, inte vanliga rantan. (17 augusti 2007), Sedan kommer det konstiga . Bernanke gar ut och lovar EJ rantesakning. (31 augusti 2007). Sedan blir det annu mer vilseledande. Nar vi har manaden september gar Bernank ut med foljande sensationella uttalande: - Pa tva ars sikt gar rantorna upp. Detta borde aktiemarknaden ta i beaktande, det ar inte inprisat i marknaden (12 september 2007). Nu ville FED-chefen Ben Bernanke ha ned aktiekurserna. Sa gar det en vecka. Vad hander da. Nu blir det rante-sankning i USA en halv procent till 4,75.(18 september 2007). Sedan var det lugn och frid till slutet av oktober. Da kommer FED med sankning igen med 0,25 procent. Nu ar rantan nere i 4,50. (31 oktober 2007). Sa kommer december och da sanker FED rantan med 0,25 igen. (11 december 2007). Nu ar rantan nere i 4,25. Sa kom den stora sankningen med 0,75 procent den har veckan (22 januari 2008). Ben Bernake har fatt mycket kritik for sitt satt att direkt vilse-leda marknaden som han gjorde i september och for att vara oklar ovrig tid. I dag sager kommentatorerna att Ben Bernake ar tuff. Han vagar ta i med 0,75 procent. Jag skulle dock mer vilja karaktarisera honom med att saga att han ar nagot what we in Sweden call “velig'. ...

Dagbok 23 jan

Jag tycker dessvärre inte det ser ut som det brukar när botten är nådd under börsoro. Då brukar en rejäl urblåsning ske när nästan inga har råd att fyndköpa längre. Tisdagens initiala ras kändes mer som en våg som studsade upp igen och ingen riktig panik. New York segar mer nedåt men det borde pyra en osäkerhet där också. Domedagsprofetior förekommer rikligt men det kan paradoxalt nog vara en räddning för börserna som då redan “hört allt” :-) ...

Intressant läge i Ruric

Markanden är skakig men teknik rapporterna har varit i linje med förväntningar, motorolas utalande tydde mest på bolagspecifika problem vilket kan var bra nyhter för SE och Nokia . Gårdagens ökning +30% Ruric på 220kr Jag har under en längre tid ägt Ruric . bara ett mindre innehav till att börja med . Jag har nu succesivt ökat innehavet och nu utgör den nästan 20% av portföljen . De senaste dagarna har det förekommit stora interna försäljningar och det gör att man kan spekulera om det är några större ägarskiften på gång . ...