Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ang problemet!

Läsvärd blogg av Staffan Kjellin, “Problemet?” Föreslår att många läser och funderar litegrann på vad problemet egentligen är. Helt klart är det så här att det har varit för billigt att låna under lång tid. Ja ända sedan terrorattacken 2001. Inte bara i USA utan världen över. Alla har väl hört talas om fenomenet carry-trade där man under lång tid har kunnat låna till närmast minimal ränta i exempelvis japanska yen för att sedan stoppa in de lånade pengarna på andra håll där de hade avkastat så pass bra att man dels kunde betala räntan på lånet dels skapa en förmögenhet i takt som det mesta (bl a fastigheter och aktier) steg till skyarna. Detta har som bekant inte hjälpt den japanska ekonomin som idag påstås av egen kraft ha hamnat i recession (enl Goldman Sachs). ...

2017-05-30 11:10 · nejab

SEB:s London-dimma

hedgefonds trubbel……………..Ännu mer rykten om hedgefonder i problem. Uppgifter över helgen gör gällande att 2/3 av alla London baserade hedgefonder ska vara ned mellan 4-10% i januari och vissa betydligt värre än så. 10 fonder ska ha stoppat redemptions (däribland en Odey fond och en Henderson fond). ”Price momentum” strategin som många kvantfonder använder ska i onsdags ha haft sin fjärde sämsta dag på de senaste 57 åren. Ovanstaende rader har har jag tagit ordagrant fran www.finansblogg.com.i dag (28/1). Jag tyckte det var sa intressant eftersom jag den 27/1 skrev en blogg pa Redeye med rubriken “SEB vinstvarnar”. Nu uppmanar jag intresserade att ga till min blogg fran i gar och lasa om SEB:s oerhort smarta (?) klipp att mitt i finansstormen ga in och kopa hedgefonder fran ett brittiskt foretag i London. ...

Dagbok 28 jan

Den måttliga negativa position utöver aktieinnehaven, dvs en OMX säljwarrant, ökades på under första timmens handel idag pga upplevt ytterligare förmörkat stämningsläge efter Asienbörsernas ras på måndagen och som kan ge NY-börsen fortsatt nedgång. Min gissning är att OMXS30 kommer gå nedåt senaste botten kring 875-900. Eftersom mina aktieinnehav är fundamentalt sett undervärderade är det inte läge att sälja ut dem tycker jag, utan fredagens sedvanliga minskning efter ett par dagars mycket snabba kursuppgångar och eventuella senare billigare återköp, bör tillsammans med säljwarrants ge en bra avkastning på min placeringshorisont, utan att jag missar långsiktigt förväntade kursuppgångar i mina aktier. ...

Problemet?

For forsta gangen avslojade FED vad det ar de bekampat hela hosten. Det ar nedgangen pa borsen. Det var det som var malet. Manga har misstankt men inte vagat tro det. Det ar ju inte det som ar FED:s uppgift. FED skall bevara banksystemet i USA och framja sysselsattningen. Det FED absolut inte skall gora ar att radda aktieagare pa borsen fran forlust. Det star nu helt klart att enda anledningen till att FED sankte tisdagen den 22 januari 2008 var en befarad stor nedgang pa varldens borser och inte minst den amerikanska. Nu skriver tidskriften The Economist i senaste numret att en centralbank skall vara den lugna punkten i en kris. Det ar val ingen som kan saga att FED varit just detta det senaste halvaret. Men da blir min blogg-kommentar. Vad ar problemet? Ar problemet att varldens borser gar ned. Nej, det ar ett symtom. Ar det ett problem med bostadskrediterna i USA. Nej det ar ett symtom, nagot grundlaggande bakom som ej ar bra. Nu sager nagra ekonomer att problemet ar att marknadens aktorer ej har fortroende for varandra sa lange de inte vet vilka skulder de olika aktorerna sitter med. Men det ar ju inte problemet utan utan aterigen har vi ett symtom. Bristande fortroende ar ju ett uttryck for att nagot grundlaggande ar fel. Tysklands finansminister har sagt att felet ar att hogmodiga bankdirektorer hittat pa sa manga finansiella instrument. Men det ar ju symtom. Varfor har de hittat pa sa manga olika varianter av derivat. Darfor att sa manga ville lana. Privat-personer och foretag. Varfor ville de lana? Darfor att det var sa billigt att lana. Varfor var det sa billigt att lana. Darfor att rantorna sanktes sa mycket av FED just darfor att det inte fanns nagon inflation att bekampa. Problemet ar helt uppbart att rantorna varit for laga. Det har gjort att pengar varit billigt att lana. Manga har lanat som ej hade ekonomiska forutsattningar. Men om problemet ar for laga rantor da maste val losningen vara att gora tvartom. Att nu bekampa krisen genom att hoja rantorna. I synnerhet som de rantor som sanktes den 22 januari forst far genomslag efter tre fyra mander (uppgift fran The Economist). Nu vet vi att det blir inflation i USA eftersom FED sanker rantorna (Det ar ett axiom. Det blir alltid sa). Da maste rantorna i alla fall hojas! En kris loses ej utan rantehojningar. Varfor sanker FED rantan och vad sager de officiellt. Darfor att det skall stimulera sma och medelstora foretag att gora nyinvesteringar trots kris-tider. Dessutom skall de hushall i USA som har stora skulder (hus, kontokort) ej fa kostnadsokningar. Men varfor har ej FED hojt rantorna. Det var ju det FED-chefen lovade i augusti. Mycket stora hojda rantor under en flerarsperiod. Varfor har detta ej skett? Min bloggkommentar ar att FED vet inte vilket problem de bekampar, Eller vet de det allt for val. De kampar for aktiemarknaden,trots att de inte skall det enligt statliga instruktioner. Varfor gor da FED detta? Det kan man fraga sig men en miljardar och investerare pa mote i Davos hade svaret. Han sa enligt uppgift utlandsk finanspress att FED arbetar for att hjalpa oss rika for att vi inte skall forlora pengar. Det har centralbankerna alltid gjort och kommer alltid att gora. Miljardaren visste inte varfor det var sa, men icke dessto mer visste han att de rika alltid far hjalp av myndigheterna. Det ar vanliga skattebetalarna som far betala. Alla subentionerna till bankerna i hostas i USA och Euro-omradet kommer pa skatten. Sa ar inte kapitalismen avsedd att fungera. Men sa blir det nar politiker och centralbanks-politiker skall ingripa. Presidentkandidaten Hillary Clinton sa haromdagen att om hon blir president skall hon gripa in ordentligt och styra finansmarknaden. Forbundskandidat Angela Merkel i Tyskland ar mycket klokare. Hon fick igenom ett budskap i slutet av december fran sin ekonomiske talesman i att nu maste det blir ett snabbt och klart slut pa Europeiska Centralbankens (ECB) penninginflode till europeiska banker. Jag tror hon blivit lydd av ECB. Sedelpressen tycks bildligt ha stoppat upp! Da finns det hopp for Europa. Men USA? Nu gar Kina, Sydkorea och oljestaterna i Gulfen in med kapital i de storsta investbankerna i USA. Det ar fraga om hundratals miljarder svenska kronor. Varfor maste utlandet rycka in? Darfor att USA:s egna kapitalister inte vill satta in pengar dar. De har inget fortroende for de amerikanska bankerna. Ar det ett problem? Nej, det ar ett symtom! ...

Veckan som varit.. veckan som kommer..

Söndag igen! I veckan som varit handlades det upp rejält på Stockholmsbörsen, speciellt mot slutet av veckan. Vidare så kändes det också lite som en revansch för oss som är ägare i Björn Borg efter torsdagens kraftiga uppgång. Under kommande vecka kommer USA att pressentera räntebesked och en hel del viktig statistik ska redovisas. Även här på “hemmaplan” har vi flera stora tunga bolag som ska “upp i ringen” och pressentera sina bokslut. Jag tänker främst på Getinge, SCA, H&M, Sandvik och inte minst “telekom jätten” Ericsson. ...

Kraschen har redan varit?

Enligt Skagen fonders senaste månadsrapport så har vi chans på att få detta decennium att bli det sämsta för aktieägarna sedan depressionen på 30-talet (avser S&P). Om avkastningen för 2008-2009 blir lägre än - 6,6% per år så understiger vi det sämsta decenniet (30-talet) under 1900-talet för aktieägande. För att komma upp i snittavkastningen på 10,4% per år behöver vi enligt samma källa uppnå en avkastning på 53,3 % per år. ...

Amerikanska regler och genomlysning

Oron finns att amerikanska lagar ska krocka med svenska och ställa till det för svenska bolag när OMX blir Nasdaq-ägt, varnar Kerstin Hessius. Hon sager det i Dagens Industri. Kerstin Hessius ar ju inte vem som helst utan fore detta vice riksbanskchef och fore detta chef for Stockholmsborsen. I dag som bekant chef for en av AP-fonderna. Hennes inlagg i DI ar intressant for det finns flera aspekter pa de nya regler som redan skall inforas och de som troligen planeras. Det negativa: Redan om tre manader infor OMX en amerikansk lag som omojligor att till exempel pa www.avanza.se folja varje borspost som byter agare. Allmanheten skall forst pa kvallen fa se klumpsiffror om vad varje bank- och fondhandlare netto-handlat. Inte posterna minut for minut. I flera ar har det framkommit i bloggar att vakna aktiesparare som foljde handeln en hel dag sett ett och annat. Ett exempel ar HQ Bank. Har gick Mats Qviberg ut och meddelade i DI-TV i slutet av november 2007 att Oresund hade for avsikt att kopa HQ Bank-aktier. Detta skedde ocksa forsta veckorna i december. Det gick att folja tydligt vilka fondfirmor som kopte. Det kan spekuleras i om det i TV utannonserade insider-kopet fatt till foljd att Investmentbolaget Oregrund vid bokslutspresentation forra veckan kunde visa 200 miljoner hogre varde pa sina HQ Bank-aktier an vad som hade varit fallet om borshandeln fatt ha sin naturliga gang. Mojligen 400 miljoner samre om jamforelse skulle goras hur ovriga bank-aktier handlades under samma tid. Det positiva med amerikanska regler: Nar den borgerliga regeringen Carl Bildt satt vid makten i borjan av 1990-talet var nuvarande riksgaldsdirektoren Bo Lundgren statsrad. Hans statsekretare var nuvarande ordforanden i OMX-Stockholmsborsen och ansvarig for kommande forsaljning till Nasdag, tillika fore detta riksbankschef och i dag ordforande i Industriforbundet.Jag talar om Urban Backstrom. Statsradet och statssekreteraren blev total-lurade av bank- och fondbranschen och och de lockades att genomfora nagra regler som skadad svensk aktiehandel mer an nagot annat. Dels for att fondkommisionarerna fick tillatelse att handla i eget lager, utan kundorder. Forbjudet tidigare. Dels att det blev tillatet att blanka i Sverige. Det var forbjudet tidigare. Men det allvarligaste var att man gick langre an amerikanska borsregler. Sverige tillater blanking i ned-gaende marknad. Absolut forbjudet i USA bade da och nu. Kanske kan reglerna andras i Sverige sa det blir battre blankningsregler aven i Sverige. Sa till indsiderlagstiftningen. Har blir det automatiskt battre nar Nasdaq kommer in. Amerikansk lagstiftning ar jatte-hard. Det fick en svensk palaggs-kalv, assisten och favorit hos davarande bankdirektoren Marcus Wallenberg. Han heter Chistian Norgren och var bara lite over trettio ar nar han under 1990-talet invaldes ABB:s styrelse i Schweiz. Da bodde han pa slott i Lichtenstein som forvaltare av fursteparets privatformogenhet. Nar ABB kopte det beromda asbets-bolaget i USA sa kopte Christan Norgren genom bulvan i USA aktier. Han gjorde sig en rejal hacka som han fick lamna tilbaka nar det hela upptacktes av amerikanska finans-polisen. Men inte bara det. Asbetsen holl pa stjalpa ABB men den som verkligen foll var Christan Norgren. Sedan den handelsen har han forfoljs av amerikanska myndigheter. Det berattas att han for nagra ar sedan forsokte resa in i UK. Det har ju gatt snart tjugo ar sedan hans insiderhandel. Men ingenting av glomt. Han blev haktad och satt anhallen i London flera veckor pa amerikanska statens begaran. Skulle han resa till USA blir han domd och fangslad i manga ar. Han haller sig undan. Hans karriar ar helt odelagt. Sa hard ar amerikansk insiderlagstiftning. Hade han gjort samma sak i Sverige i dag, hade han blivit falld i tingsratt, men friad i hovratt. Far Sverige dessa amerikanska insider-regler om Nasdaq tar over sa ar det bara att tacka och ta emot. Och de bolag som vill lamna svenska borsen av den anledningen, kan garna lamna. ...

SEB vinstvarnar

Det ar nagra handelser angaende SEB som presenterades forra veckan. Det lyftes fram som “mycket positivt” for SEB. Men jag tolkar det som en uppenbar vinstvarning. Fran Davos meddelar SEB:s styrelseordforande att SEB arbetar mycket intimt med Sveriges Riksbank for att fa fram en bra losning pa bankkrisen. Det var ju oroande att svenska myndigheter nu skall radda svenska banker igen och darmed familjen Wallenberg. For nu har ju SEB verkligen stallt till det. I Dagens Industri presenteras ett hedge-fond-kop som SEB gjort som ett verkligt ‘fynd". Nu skall det borjas grava guld med taljkniv som det kan tolkas. Det presenteras att SEB nu ar storst i Sverige pa hedge-fonder. Ett stort engelsk kop skall ha skett i oktober. Nu ar SEB storre an Brummer, trumpetas det ut. Men det ar val inget att skryta med att man tagit marknadsandelar i nagot som verkligen ar pa vag ned, namligen Hedge-fonder. Nasta kredit-krasch-bransch. Det ar ocksa SEB:s forsaljningschef for fonder som far presentera denna ‘glada’ nyhet. Alltsa en kvinna lite ner i heriarkin. Hade det varit sa bra bra som det gors gallande i DI:s artikel hade val topp-garnityret statt dar och ‘skrytit". Nej, jag tolkar Marcus Wallenbergs intima samarbete med Riksbanken och SEB:s enorma satsning pa hedge-fonder som en rejal vinstvarning. ...

Liten presentation av AFA - ett potentiellt diamantfynd i portföljen

Jag har en liten aktiepost i Afri-Can Marine Minerals, noterat som AFA på Kanadabörsens Venturelista (TSX-V) och som sysslar med diamantprospektering på havsbottnen utanför Namibias kust. Geologer uppskattar att det finns över 2 miljarder karat diamanter av vilka endast några procent hittats. AFA har ägarandelar i två stycken koncessioner dels Block J (70 %, resterande ägs av Woduna Mining Holding (PTY) Ltd) där en tidigare NI 43-101 rapport uppskattade de potentiella diamanttillgångarna till ca 1.6 miljoner karat på endast en del av den intressanta mineraliserade ytan, där varje upptagen karat värderas en bit under 300 USD på marknaden, och dels Namibian Gemstones (60 %) med troligen potential i minst samma storleksordning som Block J. Senare undersökningar har stärkt sannolikheten för potentialen som dessutom kan vara större. ...

TRO ej = VETA

Det blåser onekligen friskt där ute. För en gångs skull menar jag då inte börsen utan världen runt omkring en och då främst vädret. Under den sedvanliga helgpromenaden blåste tankarna återigen iväg en hel del. Som så många gånger handlade en hel del av dem om aktiemarknaden. Vad annars? Var det botten vi såg i veckan? Jag tror faktiskt det. Alltså, om det var en långsiktig botten á la 2003 eller så vet jag inte. Det bryr jag mig egentligen inte så mycket om heller. Men sett i ett medellångsiktigt perspektiv, säg 1-10 veckor tror jag att vi inte ska ner så mycket mer. Möjligtvis kan det kanske bli aktuellt med att söka sig mot veckans lägsta noteringar men för de allra flesta aktierna tror jag att vi såg riktiga bottnar som får stå sig åtminstone kvartalet ut. ...

2017-05-30 11:10 · nejab