Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guru vs Guru

Sven Haqströmmer avlösar idag en rejäl känga till analytikerkåren som inte såg svackan komma. Visst, man kan tycka vad man vill och nog har den mannen mycket rätt. Många vågar inte kliva fram och säga vad de egentligen tror utan gömmer sig bakom något slags konsensus. Samtidigt är det inte så att SH gick ut och varnade för regelrätta börsras. Långt ifrån. Vid flera tillfällen påpekade han och hans parhäst att nu börjar aktierna bli riktigt billiga. Via Öresund tankade man ganska friskt i Avanza, Bilia, Skistar och liknande satsningar som idag inte har gett någon större lycka. I alla fall ännu. ...

2017-05-30 11:10 · nejab

Investering eller lotteri

Amerikanska Centralbanken haller pa att omojligora klassisk derivat-handel. Genom sina plotsliga rate-cut samma dag eller dagarna fore en options-losen-dag blir hela finansmarknaden ett lotteri. Under hela varen och sommaren 2007 laddade manga investerare och hedge-fonder for den stora krasch som komma skulle. Alla fundamenta talade for det. Infor augusti-optionernas-losen-dag den fredagen den 17 augusti 2007 var derivat handeln pa topp. Det var sa mycket investerat i derivat i varlden att det slog tidigare manad-optioner-omsattning tre ganger hogre an nagon gang i derivat-historien. Nu skulle alla investerare som gjort helt enligt investeringshandboken inkassera sina val fortjanta pengar. Vad hande da? Tva timmar innan New York-borsens start sa tillkannager FED att de sankt (inte styr-rantan)utan den mindre viktiga rantan som amerikanska bankerna far betala nar de lanar pengar over natt hos FED. Detta fick onormala reaktioner fran finansmarknaden. Borsen vande totalt och pa ett sensationellt satt. I Stockholm dar OMX ocksa hade losen-dag pa augusti-derivaterna steg vissa optioner med 2 900 procent. Det har aldrig tidigare hant pa Stockholms-borsen med vinster av den dimmentionen pa en enda (!) dag. Detta ar ju inte sunt. De som gjort helt korrekt och laddat upp med OMX augusti SALJ fick se ett halvt ars investeringar forlorade. De som gjort “fel” och kopt OMX augusti KOP gjorde klippet. Det var ansamlingen av SALJ-derivat i USA, Europa och ovriga varlden som fick FED att reagera. Det ar uppenbart i dag efter sankningen tisdagen 22 januari 2008. Dar ar det nu konstaterat att det var SALJ-derivaten som blivit for manga. Men FED reagerar pa symtomen “SALJ-derivat” och inte pa sjalva problemet. Ar det sunt att vissa OMX-optioner Januari SALJ (22/1 2008) gick ned med 200 procent. For att KOP-optionerna i stallet steg med lika manga procent. Jag anklagar i all blygsamhet FED for att ha gjort finansmarknaden till ett lotteri. ...

Patienten rör på sig...

Statistiken från Usa kom in fint och order på varaktiga varor kom in med råge över förväntningarna. Novembersiffran reviderades upp från -0,1 till +0,5 så visst sprattlar jänkarna emot. Alla försök att dödförklara patienten verkar åtminstonde för tillfället, ha kommit på skam. Liket lever. En lite spruta med räntesänkning om 25 milligram i morgon och patienten kanske börjar gå själv, utan hjälp. Oljeaktierna har börjat att röra på sig i allmänhet och Tanganyika oil i synnerhet. Min favvo som ungarna säger. Kaupthing upprepar köp idag med riktkurs om 180 kr och en förväntad vinst för 2008 på 12,70 kr. För 2009 väntas en fördubbling av vinsten, om inget oförutsett händer. Syrien är politiskt stabilt, skulle en viss f.d statsminister ha sagt om läget i landet. Punkt. ...

USA & Stockholmsbörsen

Hej på Er! Idag är det tisdag, en januari dag utan snö. Vad har hänt med väderguden som enligt tradition lovat oss vit snö och lätt kyla? Kanske har Sverige flyttat söderut dvs i varmare breddgrader? Kommer vi att kunna bada i havet och plocka blommor på vintertid? Intressant att följa klimat utvecklingen framöver. Är fortfarande irriterad på United States of America. Där sitter en president George W Bush och styr landet. Natten till tisdag talade Bush i sitt sista stora tal till nationen om ekonomi och Irakkriget. Bush manade kongressen att snabbt rösta igenom det ekonomiska stimulanspaketet om 150 miljarder dollar som Bush lade fram förra veckan. ...

Dagbok 29 jan

Mitt största innehav PVE ser verkligen urstarka ut nu, mot bakgrund av den “bearmarket” som ännu får anses råda. Fundamenta tycks nu börja slå igenom. P/s-talet nu ligger på drygt 0.8 på 2008 års omsättningsprognos vilket fortfarande är mycket lågt för en raketväxare med väntad hyfsad vinstmarginal. I skrivande stund är PVE uppe på 66 kr (efter att ha bottnat under 46 kr för en vecka sedan) motsvarande ca +7 %, och bidrar därmed starkt till att mitt portföljindex i en “intradag-notering” kommit på plus för i år, + 1 % närmare bestämt (och avrundat till heltal som vanligt :-) ...

Brandsläckning

Jo det är naturligtvis så att FED känner sig tvungna att sänka räntan. Det behöver inte blir fel (även om storleken på sänkningen om man ser i ett 2-3 månaders perspektiv definitivt kan diskuteras i synnerhet om den följs av ny sänkning imorgon) men blir helt verkningslöst och kanske till och med negativt om det inte går i hand med andra stimulerande åtgärder. Infrastruktursatsningar, företagsstimulans, skattelättnader m m. Det amerikanska konsumenter (och inga andra heller för den delen) behöver just nu är inte att ha tillgång till mer kapital i form av billiga lån. Räntorna är redan ganska låga (i ett historiskt perspektiv) så räntesänkningarna bör ha marginell effekt på deras amorteringsproblem. Det de behöver är extra pengar i plånboken och detta sker enbart om de får nya jobb, skattelättnader av något slag eller annat. Det trista är att de som är mest utsatta kommer sannolikt inte påverkas av något skattepaket (de ligger väl under gränsen redan) Skulle de göra det så kommer det mesta gå till skulderna och ej till konsumtion. Bankerna kan må hända skatta sig lyckliga (det blir vinster som kan övergå i fina bonusar) men ekonomin mår naturligtvis inte bättre om folk inte kan bibehålla sitt tidigare konsumtionsmönster. Jag har sagt det förr, jag skulle inte vilja sitta på Big Bens plats idag. Det är ett tufft år han har framför sig. När den ena branden släcks, blossar det nog upp en annan på ett annat håll. ...

2017-05-30 11:10 · nejab

SEB och en mina

Det hedge-fondsbolag som SEB kopt i London ar troligen inget “fynd”. SEB var tvungen att ta over foretaget da SEB lanat ut pengar till det, latit bolaget forvalta ett av SEB:s prestigefonder. Dessutom har uppenbarligen SEB rekommenderat sina kunder att kopa fonder av detta bolag. Under 19 ar har detta okanda fondbolag varit mycket lonsamt. Ar detta forsta tecknet till att SEB har stora bekymmer just nu? Nagra tecken oroar? SEB och Riksbanken har samarbetat mycket intimt under host och vinter. Det ar hemliga uppgorelser som allmanheten ej har insyn i. Det har bland annat gallt om Riksbanken skulle godkanna ‘kopet’ av Key Asset Mangement. Under mandagen (28/1 2008) gick vice riksbankschefen Lars Nyberg ut i media och “lugnade” svenska folket. Han kunde beratta att det ar ingen fara for hedge-fonderna. De ar inget hot mot ekonomin snarare har hedge-fonderna ‘stabiliserat’ marknaden. Den uppfattningen har nog inte SEB och troligen inte Nyberg sjalv heller. Det far inte bli med Svenska Riksbanken som med FED i USA. Allt kanns fint till centralbanken gar ut och “lugnar”. Forst da blir man orolig. Tala klarsprak! Har SEB gatt pa en mina! ...

Dagbok Ödet

2008 har inte startat som man tidigare fantiserat för sig själv. Man har varit frustrerad över hur krisen verkligen har dragit ned oss i denna negativ spiral. Man har emellanåt tappat förtroendet för denna fantastiska “hobby”, men går samtidigt ej att undvika att börsen alltid går upp med tiden vilket som tur är håller en levande. Som jag nämnt ovan har 2008 minst sagt startat surt och beskt. Vad kan man då förvänta sig i framtiden? Redan denna vecka? Ödet får säga sitt, och Ben Bernanke sitt och sedan är det bara att invänta reaktionen. ...

Skojare och bovar

Den franske tradern lyckas spekulera bort 45miljarder och riskerar 7års fängelse . Och varför ? det kan man fundera på han är 31 år gamal bara ett par år ingre än mig. Han har förmodligen alltid varit bäst i klassen och varit väldigt duktig . Han har ju inte gjort det för direkt ekonomisk vinning även om man kan anta att det utgår höga bonusar vid en lyckad förvaltning. Frågan är hur han sett på pengarna om det bara varit elektronsika siffror ? Själv känner jag det så ofta så och man blir snabbt fartblind när portföljvärdet ökar . ...

Flera problem

Fed har flera problem att brottas med, men Feds huvuduppgift måste ändå vara att se till att det råder prisstabilitet och att betalningssystemen fungerar och är säkra. Om penningvärdet tillåts urholkas genom okontrollerad inflation så är ett land illa ute. Feds vapen är räntan och ingenting annat. Nu brottas Usa med flera problem såsom det stora handelsunderskottet, kraftiga prishöjningar på livsmedel och energi vilket gör att inflationsspöket ständigt knackar på dörren. Jag tror jag ju inte för en sekund att Fed sänker räntan för att rädda enskilda aktieägare. Nu är ju situationen extraordinär då flera av Usa:s storbanker sitter på gigantiska kreditförluster och skulle man ignorera det så kan det få katastrofala följder för hela ekonomi. Banksystemen får inte kollapsa. Det gjorde det i Sverige och dit vill vi inte en gång till. Om det skulle hända i Usa så får ändå skattebetalarna ta notan. Alla förlorar på det. Allas våra pengar, och då menar jag allas, pensionspengarna bl.a finns i dom finansiella systemen världen över och ingen, och då menar jag ingen, vill se dom försvinna i ett svart hål. Sänkt ränta ger en välbehövlig injektion till marknaden, men jag menar inte att det enbart är av godo. Det är dock det enda Fed kan göra. Vad skulle alternativet vara ?? Höja räntan ?? Någon ? ...