Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Starkt av IFS!

Vad har hänt med IFS-aktien? Affärssystembolaget IFS levererade en rapport för 2007 som innehåller positiva siffror. IFS överträffade sin egen prognos vilket är mycket positivt. IFS ökade vinst från 75 miljoner kronor till 129 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning med 72%. Vinstmarginalen ökade till 10.2% från 7.95% för fjärde kvartalet. För helåret ökade vinstmarginalen från 3.39% till 5.47%. Omsättningen ökade från 2209 miljoner kronor till 2356 miljoner kronor. Både produkt- och konsultintäkter visade positiva siffror. Kassaflödet blev lite mindre än 2006 men det betyder inte att det är negativt. Enligt IFS ska kassaflödet förbättras under 1:a kvartalet. ...

Epicept - smäller det snart?

Magkänslan säger mig att när nu uppdateringarna kring NP-1 är på väg in vilken dag som helst kommer detta att avgöra i vilken riktning Epicept skall ta. Intresset för aktien verkar stort och många verkar ha tagit positioner för vad som komma skall. Även omsättningen i USA har ökat senaste månaden. Enligt Jack T skall resultaten presenteras vilken dag som helst nu och även om dessa resultat inte är av megastor betydning för företaget så är det väldigt viktigt ur spekulativt syfte och även den framtida kursutvecklingen och bolagets trovärdighet, så jag tror mycket står på spel för företaget. ...

Treschow ut, ny Ericsson-chariman

Det ar sallan man far lasa ett sa klart besked om ett ordforandebyte. Det blir alltsa Michael Treshow som far ta konsvekvenserna av Ericsson-fiaskot. 1) han ar 65 ar 2) men det viktigaste skalet ar att han blir styrelseledamot i Wallenbergs-stiftelsen. Nar Treschow blev ordforande i Ericsson kravde Industrivarden att han slutade som styrelseledamot i Investor. Det var en post for nara familjen Wallenberg. 3) Nar Treschow nu blir styrelseledamot i Wallenbergsstiftelsen sa talar man “mellan raderna” om att han avgar som Ericsson-ordforande vid bolagstamman i maj. 4) Dessutom visar Wallenberg att de har fullt fortroende for Treschow. Han behover inte ga med svansen mellan benen. Han sparkas uppat. ...

Dagbok 31 jan

Inte överraskande föll börsen under den första timmens handel efter gårdagens relativa NY-besvikelse på slutet och inte särskilt starka rapporter här. PVE som har sett mycket starka ut kunde inte hålla emot, men jag passade på att öka innehavet så att PVE åter gick om PAR som största innehav. Gårdagens ökning i PAR var tydligen minst någon dag för tidig… Kassandelen i portföljen har därmed minskat till omkring 15-20 %, vilket ändå ger fortsatt handlingsutrymme. Hedgen behåller jag tills vidare även om kortsiktig vinsthemtagning kan komma att fresta som vanligt, vilket den just gjorde och såldes kanske bara kortsiktigt :-) ...

Dold agenda?

Ja då var det gjort. Ny sänkning på plats och marknaden spekulerar redan i nya 50-75 räntepunkter inom ett par månader. Vem är det som styr ränteutvecklingen och vad är det som egentligen händer i USA? För 2-3 veckor sedan fanns det ingen som trodde att räntan i slutet på januari skulle vara 3% i USA. INGEN! Idag ställer sig flertalet frågan om sänkningen i själva verket inte kom för sent? Hmm, vad säger man egentligen? Marknaden har onekligen blivit oerhört kortsiktig och mediedriven där alla påverkas nu av diverse diskussioner och spekulationer. ...

2017-05-30 11:10 · nejab

Dagbok 30 jan

Den amerikanska räntesänkningen kom som på beställning av marknaden och möjligen var det en vettig åtgärd jämfört med att inte göra någonting alls. Inflationsriskerna kanske på sikt motverkas t o m tillräckligt av “deflationen” från den fallande husmarknaden ? Vi får se, men jag vidhåller att DJ Index verkar ligga lite väl högt relativt toppen och vinsterna Q1 borde inte bli bra i USA. Jag sålde 1/3 av min hedge idag precis innan Stockholmsbörsens stängning när OMXS30 dippade. En troligen kortsiktig spekulativ ökning i PAR med 50 % - kanske tänkt som en positiv “hedge mot min hedge” OM det blir rally :-) - medförde att de blev största innehav före PVE. Totalt sett var jag därmed trots innehavd hedge ändå klart positivt positionerad, fast för mig är det mycket ovanligt att hedga över huvud taget eftersom jag brukar tro på just mina aktier nästan oavsett börsklimatet, så man kan som jag tidigare skrivit här hävda att det är mer lite småspek i att NY-börsen ska fortsätta dra med sig Stockholmsbörsens stora bolag nedåt. NY-börsen nyktrade till efter initial kursrusning efter räntebeskedet och slutade på ca minus 0.3 % dvs ungefär där det låg innan räntebeskedet kom. ...

Uppdrag granskning

Kvällens program var intressant men inte nytt för mig . Men det är säkert nytt för många svenskar , och problemet blir ju nu om folk börjar undvika fonder pga av detta program. Visst fonder kostar pengar men för amöterer och småsparare så är det ett utmärkt val särskilt med småbelopp. Bankerna blåser sparana på pengar och ju äldre och större fonden är desto sämre avkastar den i regel . Jag ser ingen anledning att köpa fonder om man inte vill ha en speciell inriktning på typ en tillväxtmarknad eller inom en branch . ...

Spretigt värre..

Sysselsättningen i privat sektor ökar med 130.000 nya jobb mot förväntat c:a 40.000. Sedan följs det av en svag BNP siffra om 0,6 %. MEN , när man räknar exkl lager så steg faktiskt BNP med 1,9 % allt enligt HSBC Bank. Vi får inte sälja skinnet riktigt än. Det drar åt olika håll hela tiden så man vet snart varken ut eller in. Snart sänks räntan och vi hoppas på en välbehövlig injektion. Tanganyika tuffar på idag igen. Oljan håller sig på höga nivåer trots att lagren i Usa är välfyllda. ...

Det ryktas om...

..mycket nu för tiden. Idag går rykterna mest om hur mycket FED senare idag skall sänka räntan. Återigen får vi ett bevis på hur mycket övriga världen och framförallt Sverige är beroende av hur USA’s ekonomi utvecklas. Fär egen del tror jag på en sänkning på 0,25%. Tror inte Bernake vågar sänka mer idag efter förra veckan. Sedan ryktas det om att den saudiska prinsen med det exotiska namnet Al-Waleed bin Talal är intresserat av att i första hand ha ett samarbete med SEB och kanske till och med köpa hela bolaget. SEB förnekar självklart ryktet, men det ligger säkert något i dom. Det är nog inga vanliga “småkunder” SEB skall besöka när både VD och styrelseordföranden skall åka med. Att prinsen har kontanter så det räcker råder dock ingen tvekan om. ...

En ny Svarte Petter

Den amerikanska bankkrisen, orsakad av de lömskt inpackade och dessutom kanske ett flertal gånger ompaketerade s.k. subprimelånen - från början ”en rent amerikansk angelägenhet av mindre format” - har som ringar på vattnet spritt sig till den övriga världens finansiella system, där den vid det här laget så omtalade Svarte Petter fortsätter att sticka upp huvudet lite här och var i form av fler och fler krisande storbanker med ny panik på börserna till följd. Förtroendet för hela banksystemet har successivt underminerats, och ingen vet ännu vilka de yttersta konsekvenserna blir. ...