Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Probi: Bra för portföljen, bra för dig

Tillväxt från fyra ben Probi är världens enda helintegrerade och fokuserade probiotikaproducent. Genom förvärvet av Nutraceutix 2016 sammanfördes ett Probi med stort forskningskunnande och ett Nutraceutix med en stark ställning på den amerikanska marknaden, med egen tillverkning och en egenutvecklad deliveryteknik. Integrationen av de två bolagen går snabbare än väntat och bolagen har redan lanserat tre nya produkter för den amerikanska marknaden under samlingsnamnet Probi Select. Vidare satsar man nu på att bygga ut den egna produktionen dels för att kunna leverera större volymer, dels för att kunna leverera mer högkvalitetsprodukter. Probis ledning har således bevisat att de klarar av att förhandla fram och integrera förvärv. Det ger kredibilitet till Probis uttalade strategi att växa via förvärv. ...

Targeteveryone turn around ett faktum!

Analysguiden har tagit upp targeteveryone på bevakning och har riktkursen 4,60kr / aktien. (Länkar längst ner) De gjorde ett lyckat förvärv av Vianett 2016 med en riktad emission och utgivna konvertibler som kan lösas in till och med 30 mars 2018 till kursen 5,01 kr. Efter andra kvartalet med positiv ebitda så kan man allt säga att turn around är gjord. Omsättningen i kvartal 1 landade på 29,1 miljoner samt ett ebitda resultat på 2 miljoner. Bv just nu är ca 95 miljoner. Insider köpte 29 000 till kursen 3,443. ...

Vitec Software - säkert i det osäkra

Kort om mig - jag är en investerare som under många år inte kunnat handla då jag var en investment bankir och arbetade med M&A främst utomlands på en global bank. Idag arbetar jag med investeringar inom private equity. Då jag inte längre har konflikt pga mitt yrke, har jag återigen börjat aktivt förvalta och investera för den privata portföljen. Genom åren då jag haft “förbud” (och tack vare min yrkeserfarenhet) har jag helt och hållet bytt investeringsstrategi samt lärt mig en hel del om vad som kännetecknar bra bolag. Begreppet “bra bolag” är svårt att definiera, då det innebär olika för olika personer. När jag letar efter bra bolag, letar jag efter: ...

Ny lag kommer trippla kursen i Eyeonid

De nya kraven KRÄVER att ett intrång ska anmälas inom 72 timmar efter upptäckt. Gärs inte det, blir det dyrt. Handen på hjärtat, hur många verksamheter har ens möjlighet att upptäcka ett intrång? Nästan alla bolag på börsen ligger därför i riskzonen och de allra flesta är dåligt skyddade enligt en färsk undersökning. Elbolag, kommuner, E-handelsbolag, banker, försäkringsbolag och bolag man inte ens tänker på samlar på sig uppgifter och lagrar dem. Ica, Coop, medlemsklubbar etc. Listan med bolag som är tvungna och måste agera NU kan göras hur lång som helst. ...

Tourn International: Hög strukturell tillväxt och goda bruttomarginaler

Tourn har hög strukturell tillväxt, goda bruttomarginaler, bra kostnadskontroll och hög andel återkommande intäkter. Marknaden Digitial marknadsföring är ett vanligt använt uttryck och såhär skriver Wikipedia ”Digital marknadsföring är marknadsföring av produkter eller tjänster via digitala kanaler och plattformar, som datorer och mobiler som smarta telefoner, surfplattor, smarta klockor etc. Ofta omfattar digital marknadsföring taktiska aspekter, som att hantera metoder och verktyg för att få kunder att landa på en webbplats eller mobilapplikation samt att få dessa att genomföra ett köp.” ...

Interfox– vad händer, hur blir det, vad blir priset?

Varmt välkommen till den sista säsongen av IFOX – vi närmar oss den stora finalen! Äntligen kommer vi få svar på: Blir det verkligen försäljning till Fame Dragon, i så fall när? Vad är ett rimligt värde/aktie vid försäljning? Varför var inte FEPI med bland garanterna för NE? Varför väljer Max att lämna styrelsen just nu? Blir det samgående med Nickel Mountain – vad är alternativen? Är konflikten med AT över nu? Min förhoppning är att detta inlägg ger dig ett bättre beslutsunderlag än alla de rykten och förvrängda tolkningar som finns i olika forum. Sen är det förstås upp till dig att tro eller inte tro på IFOX affärsmöjligheter framöver. ...

2017-05-31 08:39 · hx60

Myfc, roadmap samt tankar om den.

Myfc presenterade sin road map för några veckor sen där första steget var Jaq, nästa steg var Jaq hybriden eller 2.0 som den också kallas. Nästa steg i utvecklingen blir skal och sedan integrera direkt i mobiler med lamina deras tunnaste bränslecell eller rättare sagt världens tunnaste. Detta är meddelat sedan tidigare och mottags bra av marknaden. Jaq hybriden (Jaq 2.0) är en kombination mellan en vanlig powerbank och myfcs bränsleceller och ifall man kollar riktigt noga på bilden om deras road map (länkad längst ned) så ser man att den lila delen är själva laddkorten. Bakom i nedre delen sitter troligen batteriet och i den övre delen bränslecellen med ventilations hålen. Nu till det riktigt intressanta, de har redan lamina integrerat i Jaq hybriden om man kollar storleksordningen i mappen deras så är hybriden betydligt mindre än både mobilskalet och Jaq 1. Bekräftades även i årsredovisning att den innehåller just lamina. Vilket kan anses vara rätt så snabb utveckling sedan den för första gången presenterades i vintras. (står om lamina i Jaq 2 i samma länk under roadmap samt årsredovisningen.) ...

Oncology Venture - ett spännande år

2016 Släppte det för Oncology Venture, där Peter Buhl Jensens karismatiska ledarskap visade vägen. En VD som gärna pratar varmt om sitt bolags möjligheter att bli en av dom största - har jämfört sin potential med bolag som Genmab och Tesaro och visat stor optimism kring deras möjligheter att lyckas. Med hjälp av Drug Response Predictor (DRP) ska de ta marknaden med storm. Under 2016 fick de bevis på att den ledande kandidaten LiPlaCis kan göra nytta i patienter med metastaserande bröstcancer efter att en patient med en svårbehandlad tumör visat på partiell remission efter behandling. Detta blev startskottet på en mycket trevlig resa för aktieägarna. Från 10 kr där emissionen innan sommaren låg, till en topp på 79 kr. ...

ÅAC Microtec (AAC) - Rymden kan bli en ny basindustri för Sverige.

ÅAC Microtec (AAC) - Rymden kan bli en ny basindustri för Sverige. Rymdbranschen är hetaste branschen på marknaden just nu. Sektorn växer snabbast tillsammans med IoT (Internet Of Things) och förväntas vara värd 22 biljarder dollar kommande åren. Rymden har tagit hela världen med storm men inte minst i Sverige. Rymdhajpen påminner om samma typ av hajp från 1960-talet. Ökade rymdintresset står Elon Musk (Tesla) och Jeff Bezos (Amazon) i en klass för sig. ...

Är SSE kunden från 2015? - IMINT

Memorandum I memorandumet inför IPO:n finns följande stycke att läsa “Bolaget har även under sommaren 2015 på förfrågan från en global kund utvecklat ”image stabilization” integrerat med videostabilisering.” Med beskrivningen “global kund” så kan man städa undan de flesta aktörer. Lifvendahls resor till Kalifornien Någon gång under hösten 2014 så började det göras ett antal resor, främst till Kalifornien. Dessa resor fortsatte sedan under sommaren 2015. I samband med detta så började Moonsik Jeong att följa AL på twitter. Moonsik Jeong ligger bakom många av Samsungs patent inom Computer vision. ...