Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok 1 feb

Oj oj vilken vådlig period min “hedge” eller negativa indexspekulation kommit in i :-) Efter gårdagens ej realiserade topp nära börsbotten intradag, halverades säljwarranten som värst i värde till i eftermiddag, motsvarande portföljindex-förändring på bortåt minus 2 procentenheter, främst orsakat av Microsofts bud på Yahoo glädjeyra på Europabörserna innan NY öppnat. Budet i sig fick initialt världens börser att stiga troligen över 1 procent i värde, allt annat lika, märkligt nog. Lite blandad statistik från USA fick mindre inflytande. Jag “lyckades” alltså med att hedga portföljen mot överdriven hausse… ...

Ericsson igen - vinsten fel den med

Ericsson har forlorat 3,5 miljarder pa en derivat-affar. Forra aret fanns derivaterna upptagna till ett varde av 4 miljarder. I ar ar de nedskrivna till en halv miljard. Det ar en forlust under aret pa 3,5 miljard. Ericsson visar dock inte forlusten som en forlust. Man skriver av den mot det “egna kapitalet”. Aktie-agarna har forlorat 3,5 miljarder men det marker de inte eftersom det inte visas som en forlust utan skrivs av direkt mot “egna kapital”-kontot. Denna redovsiningsmanover redovisas i arsredovisningen som “omvardaring av derivat”. I engelska versionen talar man om “fair value”. ...

Veckans bästa

Veckans största missräkning måste onekligen Lundin Minings skattemiss klassas som. Vad sägs om felräkning på skatten som för förra årets första nio månader kräver justering om cirka 55 miljoner dollar! Inte kronor, dollar. Det är alltså 350 Mkr som man räknat fel på. Man tror knappt att det är sant. Någon har nog blivit av med jobbet. Veckans analytikergroda tycker jag att snacket om sänkt utdelning i HiQ har varit. Förväntningarna hade av någon anledning legat mellan 2,30 och 2,60 SEK. Detta trots att vinsten blev just 2,60 vilket ansågs vara in-line med prognoserna. Enligt analytikerna skulle firman alltså dela ut nästan hela vinsten i dagens högst osäkra tider och då inte minst med tanke på Ericsson-beroendet. Någon borde nog bli av med jobbet. ...

2017-05-30 11:10 · nejab

Ericsson bluffar - egna kapitalet skrivbordskonstruktion

Ett bra satt att kontrollera om ett foretag gatt bra ar att jamfora bolagets “egna kapital” med forra arets och till det lagga utdelningen. Vid presentationen av bokslutet i dag (1/2 2008) uppger Ericsson att bolagets “egna kapital” okat med en 14 miljarder. Egna kapitalet ar ju foretagets tillganger minus dess skulder. Det ar ju foretagets egna kapital som tilllika ar vad aktieagarna ager i bolaget. Forra aret var egna kapitalet i Ericsson 7,43 per aktie. I ar blir det 8,45. Det ar ju mycket imponerande att aktiens inneboende varde (inte kursen) okat med en krona. Med utdelningen plus okningen av egna kapitalet har alltsa Ericsson-aktie har gett aktieagaren 1,50 kronor under aret i tillgangsvarde (an en gang har inget med kursen att gora). Det ar ju bara att tacka och ta emot. Men ar det sant? Jag redovisar nu hur okningen i stort kommit till: 1) Goodwill har okat med 16 miljarder 2) Varumarken/produktrattigheter med 8 miljarder 3) varulagret har okat med 1 miljard 4) Kundfordringar med 9 miljarder. ...

Konsensusprognosmakarna

Man förväntar sig c:a 70.000 nya jobb i eftermiddag men prognoserna spänner sig mellan 5000-160.000 nya jobb. Skillnaden är ju astronomisk mellan pessimisten och optimisten. Hur kan man komma fram till två så helt olika siffror. Jag menar att en skillnad på låt säga 20-40 tusen kan jag acceptera men inte 155 tusen.. Använder man samma siffeunderlag ? Kastar en av dom tärning medans den andra spår i kaffesumpen.. I eftermiddag lär vi veta, och min alldeles egna prognos får då bli att det hamnar mittemellan 5000-160.000… Svårare än så var det inte. Kör med kristallkulan idag.. ...

Exportstjärna före sin tid

“Det är tuffa tider för drömmare” …är det inte så som den svenska exportstjärnan Gessle sjöng häromåret? Ser man till börsens utveckling valde de flesta andra att istället nynna på “Always look on the bright side of life…” Kanske var han före sin tid, Gessle. Nu är vi dock där och visst ser det tufft ut för en annan av Sveriges exportstjärnor (fallande?), Ericsson. Marginaler sjunker, tillväxten avtar, konkurrenterna attackerar… då går kniven. 4000 tjänster tydligen, en hel del. Ja nog kunde det vara roligare. Marknaden har visserligen tagit höjd på allt detta redan (även besparingsprogrammet som det lägligt nog ryktades om - sällan! - för någon vecka sedan) men även med detta i beaktning är det svårt att se någon vidare uppsida för aktien något som i sig är oerhört viktigt för Stockholmsbörsen. Visst, värderingen kanske inte är hög men besparingar förväntas tynga årets resultat och besparingar drar man ju igång när man har problem. Friska personer behöver knappast medicin och så bör det väl vara med företag i näringslivet. ...

2017-05-30 11:10 · nejab

De svenska rederierna halkar efter

De två senastse regeringarna har bedrivit en i det närmaste komisk politk . Först utreder den socialdemokratiska regeringen under lång tid frågan och man kommer fram till att ett Tonnageskattesystem i likhet med majoriteten av övriga europeiska länder vore en bra lösning. Man hinner dock inte besluta i frågan innan valet och det blir alliansens bord. Allianspartierna har tidigare stött frågan men nu skall det utredas igen . Svenska redare tröttnar nu och tex broström flaggar inte längre svenskt pga av detta senfärdiga agerande , varje fartyg är i regel en investering på minst 300miljoner och skapar ett 30tal jobb ombord och några ytterliagare i land. ...

Åter i Svedala

Då var man tillbaks i Svedala ett tag igen. Men det kanske ni misstänkte när det flaggades i ACAP….;-) Jag planerar fler och längre resor men då måste jag nog aktivera mig mer på börsen för nu har jag släppt den mycket och bara njutit trots börsoron. Min laguppställningen är densamma med tungvikten på ACAP, Betsson och Borg där jag ökat i ACAP och lite i Borg under oron. Därefter SJR, Odd Molly och lite Meda. Jag har även köpt lite i ett nytt bolag som det är för tidigt att skriva om än. Nu väntar en spännande rapportflod i följebolagen och trots allt är det skönt att vara hemma ett tag. ...

"Ericssons bokslut in på förväntningar" positivt?

Jag antar att det är många analytiker och småsparare i Sverige som får svårt att sova inatt med en ankommande rapport från indextunge ERIC. Jag menar dock på att nedsidan bör vara begränsad. Det är inte mycket negativt som inte har inprisats i Ericssons kurs under den senaste tiden. Jag har själv inte ägt aktien sedan sommaren 2006 men givietvis följer jag bolaget dagligen. Aktien har näst intill halverats på mycket kort tid och det är anmärkningsvärt för ett så folkärt bolag som Ericsson. Jag menar därför på att en rapport som kommer in på, eller strax under förvätningarna troligtvis kommer att tas emot positivt av marknaden. Dessutom finns en potentiellt ganska betydande uppsida om herr Svanberg har några oväntade ess i rockärmen. ...

SJR - potentiell kursdubblare upprepas

SJR - så här tänker jag.. Visst bemanningsbranschen är cyklisk. Det har varit en enorm tillväxt de senaste åren. Tillväxten för branschen kommer att avta kraftigt under 2008. Det tror iallafall jag samtidigt kommer branschen definitivt att växa då alla prognoser tyder på sysselsättningstillväxt även under 2008. Jag ser den enorma konjunktursvacka som vi hade i början av seklet som once in i lifetime. Värt att notera är också att SJR har höga marginaler vilket gör bolaget mer motståndskraftigt. ...