Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Biotage värt en chansning

Medicinteknikbolaget Biotage gjorde en vinst på 0,64 kr per aktie efter skatt för året nio första månader 2007. Trots en minskad omsättning för perioden. Man har vänt ett kapitalslukande bolag till ett vinstgivande. Med en oförändrad omsättnig för resten av 2007 så bör vinsten landa på 0,85-0,95 kr för helåret efter skatt. Bolagets mål att växa organiskt med c:a 10 % på årsbasis gör att vinsten för 2008 ökar till 1 -1,05 kr med en förväntad omsättning på 500-550 miljoner. Vi får ett p/e-tal för 2008 på 10 och det är billigt. ...

Det går undan i Svedala..

Medans “dommedags profeterna” i tidningar och olika websidor skriker högt ut SÄLJ när börsen rasar så följer “flocken efter” på gott och ont. Jag har nu insett åter igen att jag begår ett misstag när jag inte köper MER under dessa perioder. Jag inser även hur svårt det är att “pricka in botten” och köpa billigt. Jag satt länge och funderade på att plocka upp en andel i PV Enterprise runt intervallet 45-50 kr. Jag hann knappt sätta kaffet i halsen innan kursen hade stigit till 69 kr (i skrivande stund). Varför? Jo för att jag är girig men man lär sig av sina misstag. Jag har analyserat bolaget och enligt min mening ser allt intakt ut. ...

Going for gold

I en numera försvunnen blogg föreslogs investeringar i div metallbolag på svenska börsen. Den ädlaste metallen av de alla är guld och har den egenheten att den i stort sett inte har något användningsområde förutom investering (tackor, smycken, mynt etc). Det mesta guld som till dags dato utvunnits finns därför också kvar. Avkastningen är ej beroende på mer eller mindre lyckade industriella beslut etc utan beror enligt min uppfattning i huvudsak på två faktorer; dels värdebeständigheten i en inflatorisk omvärld, och dels “oros-faktorn” d v s ju större oro i marknaderna desto fler väljer att investera i guld. ...

2017-05-30 11:11 · lapek

Börsläget

Sentimentet verkar vara positivare än på mycket länge. Men frågan är om chocksänkningar av räntan, Microsofts köp av Yahoo och ett för börsen “statistiskt positivt” resultat i SuperBowl kommer att rädda USA-börserna och ekonomin i allmänhet? Kanske på kort sikt, men de underliggande fundamentala problemen i ekonomin är inget man vänder på över natt. Jag tror därför det blir svårt för S&P 500 att avsluta 2008 på +. Däremot blir det mer spännande att se hur det går hemma i Svedala och hur starkt vi kommer att korrelera med de amerikanska marknaderna och påverkas av dess dalande ekonomi. Detta kommer de stundande rapporterna skvallra om och de kommer därmed att bli av största intresse. ...

Rapport imorgon: Getupdated Internet Marketing (fd Eastpoint)

Är värd att hållas koll på enligt min mening. Framtidsutsikterna är riktigt bra. Kommer ut med en längre analys när jag har tid över, håll utkik. Följande mål har företaget för helåret 2007: · Omsättningen för helåret förväntas uppgå till 200 MSEK och på proformabasis cirka 300 MSEK · Vinst efter finansiella poster bedöms till 25-30 MSEK Det innebär att omsättningen borde bli drygt 65 MSEK (66,9 MSEK för att vara exakt) och resultat efter finansiella poster 11,2-16,2 MSEK (eftersom omsättning och resultat efter fin. poster Q1-Q3 är 133,1 MSEK resp 13,8 MSEK). ...

En ny aktieanalys kommer i morgon

Man kan nog räkna det till ett kvalitetsföretag inom sin bransch, trots att det har några förlustår bakom sig detta decennium. Min gissning är att slutkursen kommer vara mellan 5 och 10 % högre på måndagen än föregående fredags stängningskurs, förutsatt en ganska neutral till lätt positiv börs. Analysen kan vara väl försiktig när det gäller underlaget för bedömd framtida tillväxt, och därmed även för målkursen, då 2008 förmodligen har börjat mycket bra. Aktien har som många andra fallit tillbaka kraftigt under det senaste året, men kan nu ligga i “vinnarhålet” och bör bli en “rund miljon” - åtminstone om man satsar ett belopp något eller några 10-tal procent mindre än så :-) ...

Den stora stygga vargen?

De senaste veckorna har det varit gott om domedagsprofetior där ute. Så är det nästan alltid när börsen viker. Fram till en början tog jag ganska lätt på såna där uttalanden om att slutet var nära. Inget nytt. Men så hände något som fick mig att brja tvivla på allvar. FEDs räntesänkningar av historisk och nästan overklig dignitet. Först den ena sedan den andra. Dessutom ett uttalande om att fler kan komma. Det är just då som oron började gry någonstans i magtrakten. Kanske finns där något som man borde ta på större allvar? ...

2017-05-30 11:11 · nejab

SKF imponerar - Börsen 2008

Det känns skönt att skriva blogg igen efter ha fikat på Systrarna Voltaire´s café på Djurgården. Caffe latte och en stor kardemumma bulle i en riktig behaglig atmosfär. En stor rekommendation för som söker efter en trivsam café. Jag tänker på SKF som imponerade marknaden med sin rapport. Deras bokslutsrapport var starkare än vad marknaden väntat sig. Resultatet före skatt för fjärde kvartalet blev 1.7 miljarder kronor något högre än analytikernas genomsnittliga prognos på 1.5 miljarder kronor. Omsättningen blev högre än väntat, och rörelsemarginalen uppgick till 12.1 procent. Mycket starkt av SKF! ...

Aktier är den bästa sparformen..

Jag blev nyligen “blåst” på en bostadsrätt i Stockholms innerstad av olika personliga skäl. Tanken var att köpa lägenheten med en del av mina likvida medel eftersom jag absolut inte ville sälja någon av mina “ögonstenar” i portföljen. Att köpa en lägenhet i Stockholms innerstad var i första hand för att höja min dagliga livskvalitet. Som hobbyinvesterare så tittar man givetvis också på den ekonomiska aspekten. Jag har varit bosatt en längre tid utanför Sverige och har därför hamnat utanför den svenska bostadsmarknaden. Ett köp just nu lockade mig av naturliga skäl mer än någonsin som en bra investering eller till och med ett kap då marknaden ser ut som den gör. ...

Är det någon som tror att Ericsson kommer tillbaka?

Kineserna verkar ta upp kampen inom telecom. Är det något som talar för att Ericsson kommer tillbaka? eller kommer Aktie att fortsätta gå ner? Är det fler än jag som tror att aktien är för lågt värderad? Går det att få fram ett relevant substansvärde? Om man går igenom redovisningen är det inte lätt att få en klar bild över läget. Optimisten som hänvisar till att hoppet är ju det sista som överger människan! ...