Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jämförelse mellan olika retail-aktier

Se denna bild: http://hem.bredband.net/mansnet/retail2.gif P/E: baseras på dagens stängningskurs och vad jag uppfattar vara konsensus VPA 2008. Tillväxt: Genomsnittet av den förväntade årliga tillväxten (konsensus) för 2008 och 2009 i procent. PEG: P/E dividerat med tillväxten. Riskfaktor: 1 = Stor risk för avvikelser i förväntat resultat. 2 = Viss risk för avvikelser i förväntat resultat. 3 = Liten risk för avvikelser i förväntat resultat. SLUTSATS Köp Björn Borg, Fenix Outdoor och H&M. Blanka Kappahl, New Wave och RNB. ...

Handbromsvändning?

Det var väl sannerligen en smått chockartad siffra som statistiken i USA bjöd på idag. Dra på trissorna. Jag som saknade recessionsstatistik tidigare. Här fick man så man teg. Det där ser ju nästan ut som om någon plötslig drog i handbromsen. Nästan overkligt. Reaktionen ser ju inte heller ut att vänta på sig. Fast egentligen borde marknaden jubla. Nya feta räntesänkningar i sikte. Minst 50 räntepunkter på nästa möte och vem vet, tills dess hinner kanske marknaden tvinga fram ett nytt rekord. Det vore väl kul att få se en sänkning om 1%. Tokyo…here we come. ...

2017-05-30 11:11 · nejab

Dagbok 5 feb

Hemkommen från sedvanligt soligt, lätt bergslöppass på en mil befanns mina aktier rasa som var så starka innan, tydligen en extremt svag statistikuppgift från USAs tjänstesektor. Tyvärr hade jag en för generös återköpslimit på en del PVE, men har utrymme att fiska fler billigare om så blir möjligt. Säljwarranten såldes med efter kraftig dagsuppgång, synd bara att jag lyckades dumpa andra hälften på rea igår… Jag fick bara en liten återköpspost PAR oxå i detta kursfall. Är dock rätt nöjd med storleken på både PAR o PVE-innehaven nu. PAR brukar annars kunnas ofta köpa lite billigare vid Oslostängningstid vid 16.25-16.30-tiden. ...

Sektorrotation

Enligt Bengt Göransson från Wall street så säljer man av finans,bygg och detaljhandel till förmån för energi och läkemedel. Helt enligt min egen regi. Dock väljer jag att ligga tyngre i olja än läkemedel. PA Resorces tappar lite idag p.g.a förseningar som i sin tur är väderrelaterade. Ingen stor grej och det är en bra möjlighet att komma in billigare i aktien. Tanganyika oil kommer med reservuppdatering i februari och det ska bli mycket spännande. Cybecom drämmer till ordentligt och framtiden ser god ut enlgt VD. Om man fortsätter att växa organiskt med fina 12% plus att synergieffekterna från förvärvet av AU-systems går enligt plan så tycker jag att vinsten 2008 bör landa på runt 6 kr per aktie efter skatt.. Aktien är billig. Aktien ska upp på detta. Christer Ericsson ökade på sitt innehav för en dryg vecka sedan med 188.000 st och det ger en signal om att det står bra till med Cybercom. ...

Rayclinic

Intressant bolag som jag har investerat en del i för tillfället. Tror det kommer fler positiva nyheter från bolaget snart med nya vårdavtal med flera landsting samt även försäkringsbolag i hela Norden. Verkar även som starten av kliniken har gått bra. Positiva i bolaget är att rörelsen förmodligen visar vinst på rullande årsbasis realtivt tidigt och att alla tillstånd mm är klara. Även en stark ägarbild med Karolinska i ryggen är positivt. ...

Enea - kanonrapport ?

Jag har inte följt Enea senaste åren men den kurspress de varit utsatta för verkar underlig om dagens bokslutsrapport varit någorlunda förväntad som en möjlighet. Kursen stiger iofs… Kassan per aktie bör vara ca 0.43 kr. Vinst/aktie enligt rapporten 0.19 kr och tillväxt Q4 13 % varav de viktiga programvaruintäkterna +20 %. Rörelsemarginal helåret 9 %. Sammantaget ger det siffror som gör att man kan gå vidare att analysera om man är nyfiken eller girig. ...

Björn Borg - Nu är det dags!

Det finns mycket som talar för att Borg kommer att gå starkare än index framöver. Aktien visade mycket styrka för drygt en vecka sedan och var uppe i 95 kr. H & M har släppt sin rapport och ser att tillväxten kommer fortsätta i många år till. Många andra företag har rapporterat att de inte ser några större problem i Europa. De bolag man ska akta sig för är de med dyra produkter och försäljning i USA. Björn Borg faller inte inom den kategorin. Borgs VD ser inte att krisen har påverkat dem i någon utsträckning och att bland annat England går mycket bra. Han har haft en mycket positiv ton i de intervjuer han har hållit den senaste tiden och jag tror inte att det kommer förändras när rapporten kommer. Vi får inte heller glömma att det bara var fem-sex veckor sedan då kursen stod 50 % högre än idag. Och allt tyder på att påverkan på bolaget har varit högst marginell. Jag tror inte att kursen kommer stå lägre än vad den gör idag, åtminstone inte efter rapporten. ...

Behålla över rapport!

Många vill stå vid sidan om när bolagen rapporterar. Gäller aldrig mig (möjligen i efterhand). Tycker att det vore som att delta i en lång tävling för att sedan när det hela ska avgöras säga att jag vill inte vara med. Det är ju kul att se om de tankar man haft om utfall ska gå in och om man är smartare än marknadens snitt eller om man är lika korkad . ...

Dagbok 4 feb

De stora innehaven PVE och PAR var fortsatt mycket starka idag vid 15.30-tiden. På sedvanligt vis minskade jag något i båda. Kommer en generell rekyl lär de också dras med ner. Tillsammans utgör de fortfarande över halva portföljvärdet. Därmed har jag en ganska stor kassa att spela med. Den nya analysaktien ReadSoft som jag inte själv ägde vid analystillfället fick nu ändå åka in med en liten aktiepost. PartnerTech som tyvärr gör en “NOTE” (se min rapportkommentar på Redeye - målkursen intakt) nu behåller jag tills vidare. De var dock ett mycket litet innehav eftersom jag minskade förut i börsraset för att kunna köpa ännu mer PVE, vilket visade sig mycket lönsamt. PART bedömdes ju inte gå upp så snabbt eftersom de var motståndskraftiga då. ...

Fenix Outdoor - Ett billigt retailcase

Bolag som Odd Molly och Björn Borg har med rätta tagit en stor del av uppmärksammheten från den svenska retailgrenen av aktiemarknaden under det senaste året. I dagens lite mer osäkra börsklimat ser jag dock låga värderingar som lockande och tittar man lite närmare på svenska Fenix Outdoor så ser det riktigt intressant ut. Bolaget växer ungefär med 15% årligen och håller just nu en rörelsemarginal på omkring 15%. Varken tillväxten eller marginalerna är något som får en att höja på ögonbrynen nämnvärt men det är stabila och starka siffror. Jag räknar med att man i år kommer att tjäna ca 5,5 kr per aktie och att samma siffra under 2008 kommer att vara åtminstone 6,5 kr. Detta ger i daglsäget ett P/e-tal på 2007 års vinst på 11, och på 2008 års estimerade vinst blir samma siffra 9,3. Det anser jag är allt för lågt för detta bolag som åtminstone bör kunna värderas efter en vinstmultipel på 15, vilket skulle ge en riktkurs på 97,5 kr för 2008. ...