Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SAS flyger snart igen!

Flygbolaget SAS rapporterade sitt bokslut för 2007 mottas med kalla handen av marknaden. Deras fjärdekvartal blev en besvikelse med undantag Blue1 som lyckades leverera ett högre resultat som förklaras av ett förbättat kostnadsläge. Det är inte roligt för SAS som visade förlust istället för vinst. Det finns flera skäl till varför SAS inte levererade en vinst. Strejker, fel strategi och Dash-haverier. Jag tror att SAS måste fokusera på viktiga förutsättningarna som flygbolaget inte har tänkt innan. ...

SJR kort kommentar

SJR fortsätter att gå helt OK. Att äga aktier i ett litet företag gör att periodisering av satsningar påverkar väldigt mycket mellan olika kvartal. Nu har man satsat på expansion på nya platser och man lär knappast ha full sving de första månaderna, däremot är kostnaderna naturligtvis uppe i full fart. Något sämre än väntat men ändå inte säger jag alltså tvetydigt om kvartal 4 för SJR. Köp och behåll en liten post gäller fortfarande tycker jag. ...

Impacts rapport

Man har väntat på den länge. Man vet ungefär vad den kommer att hamna siffermässigt . Dock så är det ju allt annat runt omkring som är mest intressant att läsa i denna typ av bolag . Framtiden ser ljus ut men frågan är hur lång tid det kommer ta ? En sak har man förstått efter att varit med ett tag att tiden för varje affär är lång minst 6-9 månader ofta mer . Och som jag förstår det har man mer jobb än vad man klarar av organisationen blir helt klart ansträngd, och andra sidan måste det vara otroligt spännande och dynamiskt att vara i en sådan situation . ...

Det finns glädjeämnen...

Där kom då Tanganyikas reservuppdatering och det smakar mumma . Mer än mumma faktiskt. Dom bevisade och sannolika reserverna ökar med 11% till 851 miljoner fat. Lägger man ihop bevisade,sannolika och möjliga s.k 3P beräkning så har Tanganyika smått otroliga 10.974 miljoner fat olja i reserverna. Produktonen har stabiliserats och ytterligare riggar är redan på plats. Jag ser fam emot en stadigt ökande produktion . Nuvärdesberäkningen av dom framtida nettointäkterna ökar med fenomenala 120 % till 2336 miljoner dollar. ...

SEB och bokslutet

SEB ar den enda svenska bank som ar exponerad mot amerikanska sub-prime. De har endast skrivit av 14 procent av sina riskfyllda ‘subbar’. Det har laser jag pa www.finansblogg.com som den 30/1 2008 hade en lista de av varldens banker som ar mest exponerade. SEB fanns med. SEB har ocksa problem med den hedge-firma i London som de blev tvingade att ta over i oktober 2007. Dessutom ligger deras baltiska aventyr och vantar pa att “skjutas ut”. Det blir spannande att se bokslutet i morgon torsdag. Riksbanken andrade pa arets sista dag sina redovsiningsprinciper gentemot bankerna. De fick infor bokslutet 2008 ta in dotterbolags tillgangar. Var detta specialsytt for SEB? Peter Wallenbergs senior, har skickat sin speciella assistent, Erik Belfrage, till Saud-arabien for att forhandla om penningtillskott. Annika Falkenberg och Marcus Wallenberg skall dit snart. Kommer SEB i morgon att avsloja sin situation eller kommer de att “halla masken”. Vinsten bor dock halveras om man inte gjort nagon bokforingsmanover for att “skjyla” over. Forra arets vinst for SEB bestod till over 50 procent av inkomster fran baltiska staterna. Eftersom SEB minskat utlaningen dar under andra halvaret 2007, efter ett princip-beslut och varningar fran Finansinspektionen, sa bor val vinsten for SEB ha minskat ocksa. ...

Supertuesday ??

Vill det sig illa kan det bli en riktig supertuesday att minnas och då kanske inte först och främst för primärvalen. Det krävs inte mycket för att nergången ska bli av historiska proportioner. Någon form av Top-5. I alla fall vad gäller indexpunkter. Jag har inte alla siffror i huvudet nu men en sedvanlig “sell-off” sista timmen (för varför i hela världen skulle någon köpa inför imorgon?) gör att vi troligtvis riskerar att hamna där. ...

2017-05-30 11:11 · nejab

Överreaktion eller ?

Sannolikt. Nu blir det väl ändå så att dom asiatiska börserna ska kollapsa imorgon bitti och då blir fallet ännu större imorgon. Mitt “worst case” scenario kanske inträffar ändå. Om vi tappar runt 5-7% denna veckan så är vi där. Mindre sannolikt dock, men fullt möjligt. Oljepriset faller en del idag då man tror att konsumtionen av olja ska minska p.g.a recession. Konstigt påstående då konsumtionen av olja alltid har ökat varje år dom senaste hundra åren. Alltid. Även i dåliga tider. Ökningstakten kanske minskar något men att den totala konsumtionen skulle minska är inte sannolikt. Oljeterminerna för brentoljan för dom närmaste åren ligger på c:a 90 Usd/fat och det visar väl om något hur tajt det är vad gäller utbudet. Visst kan oljepriset dippa ner mot 80 Usd/fat under en period, men lägre än så lär det inte bli. ...

SJR - årets kursreaktion och köptillfälle

Rapporten är vid första anblicken en klar besvikelse. Men den som går igenom sifforna omsorgsfullt kan konstatera att den underliggande marginalen på affärerna utvecklas oförändrat starkt. Som jag ser det har bolaget tagit kostnader för nyetableringar under kvartalet vilket också går att utläsa från dotterbolaget Studentworkers siffror. Expansion kostar i det korta perspektivet det verkar även gälla börskursen. Jag ser dagens kursreaktion som fullständigt vansinnig. En enda aktör, Avanza vräkte ut aktier fullständigt prisokänsligt och smällde kontinuerligt på flera nivåer. Var detta tvångsförsäljningar eller endast en galen spekulant som helt enkelt inte förstår bolaget? ...

Svagt ISM sänkte börserna - Larvigt!

Baisse på börsen igen! Skrev en analys om AstraZeneca i fredags men texterna försvann när jag klickade på “förhandsvisning”. Det stod bara ingress ord. Klickade tillbaka men texterna stod tomt i fälet. Helt frustrerande! Jag borde spara texterna innan men det händer ibland att man inte tänker. Försökte skriva om hela analysen, men det är ganska långt kvar. Arbetade med analysen idag men avbröt då min hund mådde mycket dåligt. Varit hos veterinären för undersökning. Räkningen gick upp till 1575 kronor! ...

Favorit i repris

Minns att jag får någon månad sedan skrev att bra aktier har en tendens att komma tillbaka. Letade fram det där blogginlägget då jag tyckte att det fanns en anledning att återupprepa en del av det jag då hade skrivit. Börsen är ju allt annat än kul för närvarande Det är just i lägen som dessa som man måste vara övertygad om att bra aktier är just bra aktier. Sådana kommer ofta, ja i stort sett altid, tillbaka. No matter what. Ibland tar det kortare tid ibland längre. Men de har just den benägenheten att de kommer tillbaka och ge bra avkastning. Sedan är det ju bara upp till var och en av oss att hitta dessa företag/aktier. Det är inte alltid så enkelt som det låter. Men inte heller så oerhört svårt så att man ska låta bli. ...

2017-05-30 11:11 · nejab