Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Yersterdays news

Det är onekligen fantastiska rapporter vi får se från vissa av storbolagen. Jag menar SKF, Alfa Laval, HM, Scania och NCC var ju inte direkt dåliga. Till och med SEB var klart bättre än vad man hade kunnat tänka sig. Men det hjälper inte. Rapporter är ju lite av yesterdays news och speglar läget under Q4 2007. Tittar vi på vår index och kurserna för nämnda bolag stod vid samma tidpunkt som rapporterna avser ser man en tydlig skillnad. ...

2017-05-30 11:11 · nejab

Inför rapport: UNIFLEX

Bemanningsföretaget Uniflex kommer på tisdag (12/2) med sitt bokslut. Förväntningar: Under årets nio första månader ökade omsättningen med 53% medans vinsten förblev oförändrad. Detta berodde på uppstartskostnader för nya kontor samt marknadsföringssatsningar för att göra företaget mera känt, dessa satsningar drabbade främst de två första kvartalen. Under perioden hösten -06 våren -07 öppnade Uniflex 10 ny kontor, varav ett redan har stängts ner pga olönsamhet (Uppsala). Normalt dröjer det c.a. 6 månader innan ett nyöppnat kontor blir lönsamt. ...

2017-05-30 11:11 · henk

Dagbok 7 feb

Väldiga svängningar igen. Mitt största (drygt 1/3 av portföljen) innehav PVE som avslutade så starkt igår vände åter ned under allmänt svag börs. Ännu en gång ökade/återköpte jag en del billigare än vid minskningen i slutet av gårdagens handel. Tydligen har börshumöret nu svängt för ett tag till det negativa efter den relativt sett positiva och starka svenska börsen alldeles nyligen. Jag kunde inte låta bli att tidigt återköpa min favorit-säljwarrant, och tog dock redan nu hem en hygglig vinst. I motsvarande läge nyligen lyckades jag ju dessvärre behålla dem för länge tills det börsen vänt upp igen, får se vad som sker denna gång. ...

PartnerTech uppköpsspek ?

Det är visserligen under låg omsättning som PartnerTech stigit 10 % som mest idag. Men kursen ligger nu inte så långt från läget INNAN den första vinstvarningen som kom förra året om att resultatet blir mycket svagt Q4 och att de dessutom skulle ta 50 Mkr i strukturkostnader (och som alltså blev ännu mer i måndagens bokslutsrapport). I skrivande stund har PART fallit tillbaka till +6 % men det är ändå anmärkningsvärt på en ganska svag börs. ...

Fler tankar kring Inköpschefernas index (tjänstesektorn)

Som alla har märkt blev det duktigt ner när siffran presenterades häromdagen. Det var i övrigt den första riktiga recessionssiffran på senare tid. Nästan depressionssiffra om man ska vara ärlig. Så dålig att den nästan är overklig. Allt fler bedömare, även jag, tycks tro att något har vlivit fel. Gunnar Örn skrev häromdagen i DI att sämre utfall än efter 11/9 2001 manar till eftertanke. Då var ju det mesta lamslaget eller rent av stängt. Ändå blev utfallet då något bättre eller i paritet med det nyligen publicerade. Det känns nästan overkligt att läget skulle vara lika dåligt just nu. ...

2017-05-30 11:11 · nejab

Neonet spännande mål !

rapporten var ju lite sämmre än väntat , eller kanske var det q3 som var för bra . Dock så blir ju de finansiella målen och utdelningen riktigt trevliga överaskningar och det var helt klart värt att kliva upp halv sju idag . Lyssnade på webcasten och det var intressant , tycker det är mycket självförtroende i simons presentation . Om man tittar på tillväxt så finns det ju mycket att göra och jag tror 25-30% per år inte ska vara några problem under de närmsta åren . ...

NeoNet - Rapportkommentar

NeoNet är ett fint bolag och resultatet kom in i linje (strax under) med vad jag förväntade mig i min första analys. www.redeye.se/medlemsanalys/15134 +Oerhört välskött bolag med god kundanskaffning. +Höjda finansiella mål +Utdelningen -Värderingen är ganska ansträngd redan, P/E 28 på 2007 års vinst är inte jättelockande i rådande börsklimat. -Lägre omsättning Q4 trots skyhög volatilitet och därmed hög omsättning på världens börser, inte bra alls. -Risk för hög konkurrens och pressade marginaler i framtiden. ...

Kvällslektyr..

Jag noterar att avsluten i Epicept har flyttat upp några tioöringar till 10.15 som sista avslut. MLI fortsätter sin kanonad av försäljningar och man undrar ibland om dom aldrig får slut på lagret. Intresset verkar ändå ha skruvats upp ett par snäpp. Nu ligger Epicepts nära framtid helt i händerna på Emea känns det som, och blir det ett positivt besked därifrån så blir det bingo. Trippelbingo. Skulle det, mot förmodan, bli ett negativt besked, så blir det “dead money” under en lång tid framöver. Jag ligger naturligtvis kvar med mitt lilla innehav. ...

Dagbok 6 feb

Dagen började baissigt för PVE och PART, i PVEs fall definitivt inte pga någon befogad oro. Dessbättre vände speciellt PVE upp kraftigt från låga 64 kr och stängde på dagshögsta 68.50 kr. Därmed ligger jag på plus i alla fall på den senaste ökningen i PVE under dippen igår och tog dessutom hem en liten partiell vinst. Idag räckte inte pengarna till för fisket… En storägare i Enea flaggade upp till kontrollpostnivå strax över 10 % ägarandel. Enea är ju ovanligt billiga, och med uttalad strukturgrepp-önskan tillsammans med den feta kassan kan de både köpa och köpas. ...

Ökat i Björn Borg

För första gången sedan jag köpte ett antal poster i BB straks efter börsnoteringen för några år sedan har jag idag ökat i BB. Kursen som Björn Borg står i idag anser jag vara ett utmärkt köpläge. Rapporten närmar sig med stormsteg och jag skulle bli mycket förvånad om inte Nils V & co överraskar marknaden positivt igen. Som Vinberg själv säger i VD intervjuen med Redeye så förväntar han sig resultat från dom nya marknaderna relativt snart och för första gången tror jag vi kommer märka av England i rapporten. Enbart den engelska marknaden tror jag kan ha bidragit med en betydande tillväxt i företaget. Jag är dock mer tveksam till dom gamla etablerade marknaderna som Sverige, Norge och framförallt Holland. Tror inte tillväxten där har varit lika bra som tidigare år, men en tillväxt kring 20-30% skulle jag nog förvänta mig. Även som Olaamanda påpekar i sin blogg tidigare kanske Belgien kommer att överaska positivt. ...