Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Brus eller information?

En viktig stödnivå har just brutits och du måste köpa MTG En annan viktig stödnivå har just brutits och vi rekommenderar därför alla att sälja MTG Om kursen på Ericsson stänger över 15 kr kan den fortsätta över 16 kr, stänger den under 12 kr riskerar den att fortsätta nedåt mot 11 kr. Analytikern Nisse säger att just nu är aktier farliga eftersom de sjunker. Nisse säger att man bör sälja och säkra hem sina pengar. ...

Det bubblar i portföljen

Efter en månads seglande av och an på Biscaya är jag nu hemma igen, trött efter arbetsperioden, men med en bubblande optimism angående aktierna i portföljen. I torsdags var det 19 grader varmt i Santander. Våren är på kommande kanske? Frågan är om det även våras för börsen? Har under arbetsperioden följt börsutvecklingen via text-tv i Beneluxländerna, England, Spanien samt Frankrike. Det är märkligt vad jag förstår mycket fastän jag ej behärskar språken, förutom engelskan. Det har förövrigt varit en hel del nyheter och skriverier kring trader-skandalen på Societe Generale. Förövrigt har kreditoron även inneburit att jag dammat av boken ”Vår ekonomi” för att få lite mer kött på benen angående den makroekonomiska utvecklingen. I börsportföljen har det som vanligt varit en turbulent period med en överraskande stor del positiva inslag. ...

Hård kritik mot Fredrik Reinfeldt & regeringen

Jag vet att det inte är en aktierelaterat blogg men anser det är viktigt för näringslivet att de inte ska drabbas av regeringens sjukpenningsförslag. Kritikstorm mot regeringens sjukpenningsförslag. Det blir oerhört intressant att se hur regeringen hanterar kritiska kommentarer från arbetsgivarna och fackförbund när det gäller regeringens förslag att undergräva tilläggsförsäkringar för högre ersättning till sjukskrivna. Den förslagna så kallade minskningsregeln innebär att ingen ska kunna få ut mer än 75 procent av lönen vid långtidssjukskrivning. I kollektivavtal för många löntagare ingår en tilläggsförsäkring som skjuter till pengarna ovanpå sjukpenningen vid just långvarig sjukfrånvaro. ...

Scania starkare 2007 - men Volvo vinner 2008

Grått väder i Stockholm men intresset för nya investeringar på börsmarknaden börjar ta fart igen. Jag skrev tidigare i min blogg att USA går inte in i recession av flera skäl. Marknaden fokuserade på negativa nyheter som t.ex subprimelån och vikande konjunktur. Ben Bernanke och hans kollegor på Fed reagerade och sänkte räntorna ganska sent. Men Fed sänkte räntan ganska kraftigt med 1.25% på en vecka. Det är en markering från Fed. Osäkerheten på börsmarknaden börjar minska när marknaden fått en bekräftelse från Fed. ...

Guideline spekulationer

Alla som dels har läst mina bloggar samt dels har följt med i diskussionerna kring Guideline i allmänhet undrar säkert vad som är på gång i företaget. Det spekuelerar högt och lågt om allt från konkurs till ett multinationellt företag som kommer att lägga världen framför sina fötter. Som vanligt ligger väl sanningen någon stans mittemellan. Har själv ett stort antal aktier i Guideline och mina tankar kring bolaget varierar kraftigt från att vara allt från mycket negativt till väldigt positivt. ...

Sigges portfölj

Acap-invest är numera mitt största innehav. Jag har gjort en bokslutskommentar för bolaget som finns under användaranalyser. Jag var i fredags i kontakt med VD och han håller bl.a med mig att TPS är spännande och intressant. VD säger att 2008 ska man ägna åt att få struktur och fokus på bolaget men sedan kan det hända saker… Det tycker jag låter MYCKET intressant. Jag har stort förtroende för ledningen och de har ju lyckats mycket bra sedan de tog över ACAP för ca 4 år sedan. Jag tror att den fortsatta resan blir fortsatt angenäm fast man är inte väl inte helt opartisk med ACAP nu som sagt största innehav efter ha tankat som fan (ursäkta) när aktien oförklarigt var neråt 100 lappen nyligen. ...

Dagbok 8 feb

Trots riktigt baissig stämning på Stockholmsbörsen större delen av börsdagen höll mina svenska aktier bra emot. Det relativt sett mycket stora innehavet PVE steg marginellt och har gått bäst i år (åtminstone i form av portföljbidrag i kronor) och är ändå det troligen mest köpvärda fortfarande. Min PVE-analys uppdateras löpande på www.redeye.se/site/club/blogg.php?action=blog&id=1304 Även det andra stora innehavet PAR gick hyfsat efter två positiva nyheter där den första innebär att PARs andel av Oselvars potentiella reserver verkar hamna mellan 7 och 19 MBOE vilket är ett bra tillskott för PAR. Den andra nyheten en tilldelad 30 %-andel i en Ekofisklicens var förstås svagare positiv. ...

Lite kvällstankar .

Acap kom med ett överraskande besked om en extra utdelning på 5 kr vilket ger totalt 9,50. Det betyder en direktavkastning på nära 8 %. SJR ska dela ut 3,20 vilket innebär en direktavkastning på nära 11 % (!). Betsson har kommunicerat om en utdelning på 75 % av resultatet vilket antagligen kommer att ge en direktavkastning på 6 %. Exemplen kan göras många och de ovanstånde bolagen är inom min “sfär” så det är därför jag nämner dem. Jag blir inte förvånad om det mesta av utdelningarna med nuvarande låga värdering blir gratisutdelningar… ...

Thalamus-08: Var är haken ?

Bolaget har ett eget kapital per 071231 på 122 Mkr. Tillkommer 38 Mkr i reavinst på försäljningen av dotterbolag, således ett EK på 160 Mkr. Bolaget kommer dela ut 60 Mkr till ägarna 080509, kvar blir då 100 Mkr. Goodwill finns i BR på 37 Mkr (som jag förutsätter tillhör kvarvarande förvärvade P to P) och tar vi bort den mot EK finns 63 Mkr i EK. 63 Mkr/10 Mst aktier ger 6,30 kr/aktie i EK. ...

Veckobokslut

Tack vare Tanganyikas formidabla spurt i sluthandeln så blev det en bra vecka till slut ändå. 8,7% upp. Oljepriset rusar bara det uppstår minsta lilla störning i produktionen och det gynnar oss oljeaktieägare. Vd:n Gary Guidrys uttalande om att man kanske inte behöver kapitaltillskott gör mig än mer säker på att man nu har lyckats få rejäl fart på antalet fat/dag och ser att kassaflödet nu är så stort att man kan klara av det med egna medel. Helt säkert är det dock inte. ...