Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sälj Telelogic - Köp IFS!

Äntligen måndag och positiva nyheter om Telelogic. EU-komissionen har begärt budgivaren IBM att de under förutsättning offentliggör att villkoren för erbjudandet uppfyllts eller frånfallits, förväntas redovisning av likvid kunna påbörjas omkring en vecka därefter. IBM förlänger anmälningstiden i budet på Telelogic till den 19 mars. Samtidigt bekräftade IBM att kommissionen hittils inte har angivit ett så kallat Statement of Objections i ärendet och bedömer därför att det finns goda möjligheter att beslut om godkännande kommer att fattas vid eller före de preliminära slutdatumet för godkännande den 19 mars 2008. ...

Den gode investeraren

Nu börjar det närma sig utdelningstider , för en del är det en viktig faktor för andra bara en biprodukt, och ibland tycker man ju det kunde kvitta med de småslantar som trillar in när ett boalg delar ut 50öre och man har 100-200aktier . Förra året började jag dock skänka bort en del av utdelningarna till välgörande ändamål eftersom det är skattefritt att skänka bort utdelningen . Det är ganska lätt och både nordnet och avnaza har funktioner för detta och man kan välja mellan massor med organisationer . ...

Riksbanken bör ta det lugnt

Det har riktats en hård kritik mot Riksbankens nya strategi att håla tyst mellan sina räntemöten. Ändå har vice riksbankschefen Lars Nyberg pratat upp räntan. Då har Riksbanken brutit sin egen kommunikationsstrategi. Marknaden verkade snurrig inför Riksbankens räntebesked nästa vecka. Den svenska ekonomin verkar flyta bra vilket innebär att det kan behövas fler räntehöjningar, samtidigt står den amerikanska ekonomin fast. FED har deklarerat att de är öppna för fler räntesänkningar. Frågan är hur mycket? ...

Visst blir man fundersam

Subprimehärvan i USA har sänkt börshumöret i ca ett halvår nu. Som den optimist man är hoppas man att räntesänkningar och annan stimulans ska dämpa problemen där så att konjunkturen ska hållas intakt. Man har hoppats att övriga världen med länder som Kina och Indien ska kunna kompensera bortfallet om/när en konjunkturnedgång kommer i USA. Men visst blir man fundersam när man ser på 60 minutes hur stor huskrisen är i USA: ...

DIBS - Stor potential till begränsad risk

DIBS presenterar sin Q4 på tisdag och varesig man är långsiktig investerare eller rapportspeckare så kan det vara värt att slänga ett öga på bolaget. Internethandeln har ju haft en riktigt bra jul och dessutom tenderar DIBS att växa snabbare än marknaden, vilket främst är tack vare att deras kunders omsättning växer enormt kraftigt. Läs gärna dessa artiklar: http://kreditor.se/nyheter/julhandeln-okar-med-37-procent.htmlhttp://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2007/12/18/rekord-for-julhandel-pa-na/index.xml Mer specifikt räknar jag för Q4 ett resultat per aktie i spannet 0.73-0.83 kr och en bibehållen rörelsemarginal på stabila 30%. Hamnar vi mitt i spannet blir VPA 2007 2.38 kr (ingen skatt betalas tack vare förlustavdrag). Räknar man dock av princip med skatt, vilket är standard i företagsvärdering så hamnar vi på 1.71 kr VPA 2007. ...

Fenix uppmarksammas

(Inga bokstaver med prickar pga vistelse i utlandet) Det ar kul att se att Fenix Outdoor uppmarksammas infor rapporten nasta vecka,http://www.ekonominyheterna.se/vabors/2008/02/08/hall-koll-pa-fagel-fenix/index.xml, och jag ser aven att skribenten Chulito har tagit upp bolaget i en mycket intressant retailtabell. I min tidigare blogg namner jag att jag raknar med en VPA pa ca 5,5 kr for 2007. Kanske kan man till och med na hogre an sa men det behovs onekligen inte for att motivera en storre uppgang i aktien. Kommentaren om konjunkturokansligheten i ovantstaende artikel ar intressant, med det framsta som bor lyftas fram tycker jag ar den forhallandevis laga risk som finns uderliggande i Fenix. Vildmarksklader ar inte lika modeberoende som annan retail och man har manga olika helagda varumarken i sin portfolj. Dessutom har man butikskonceptet Naturkompaniet som ar lite av det enda i sitt slag i Sverige. For er som har det minsta intresse tipsar jag alltsa om att lagga ett par minuter pa att lasa igenom detta bokslut den 14:e. ...

Molekylär diagnostik

Ungefär så kan man beskriva Biotage. Man tillverkar och säljer olika tester och instrument vad gäller just molekylär diagnostik . Det handlar om genetisk analys och medicinsk kemi för att nämna några områden. Svårt för en vanlig dödlig. Boklsutet för 2007 visar en vinst om 1,12 kr/aktie efter skatt. Omsättnngen landade på 496,4 miljoner kr. Hälften av vinsten kan härledas till skatteeffekter då bolaget har stora förlustavdrag, runt 1 miljard kr, som kommer väl till användning framöver. Biotage har en sund och stabil ekonomi och förväntas att växa mer runt 10-15 %.. ...

Billigt, billigare, billigast?

Den 21 januari presenterade Biolin en omvänd vinstvarning. Det preliminära resultatet som framkom vid pressmeddelandet innebär att den prognos som ledningen utfärdat under i princip hela fjolåret håller och att Biolin lyckats uppnå ett positivt EBITDA-resultat. Det preliminära bokslutet visar att bolaget nådde en omsättning på ca 30 Mkr under det fjärde kvartalet med ett positivt EBITDA-resultat mellan 4,5 och 5,5 Mkr, vilket motsvarar en EBIT-marginal på ca 15 %. ...

Ruric en aktie på lång sikt

Under helgen har jag tittat närmare på ruric Bolaget sålde ju halva sin investering till en partner i moika glinka för drygt 1,3miljarder till en vinst på drygt 0,9miljarder . Man ´håller även på med en annan affär som komer inbringa drygt 190miljoner , kassan efter dessa affärer är således stark . På låne sidan har man ca 750miljoner i lån och ett av det dyrare lånen skall lösas i april vilket skulle sänka räntekostnaderna ordentligt . ...

Investor - en godbit!

Investor är Skandinaviens största investmentbolag och portföljen består av flera stor svenska innehav (bl.a ABB, SEB, Atlas Copco, AstraZeneca, Scania och Ericsson) som utgör den “klassiska” svenska aktieportföljen. Investors affärsidé, sedan snart hundra år, är att skapa långsiktigt god avkastning genom att investera i företag med attraktiv värdepotential. Vidare så har Investor historiskt sett haft en hög substansrabatt och i skrivande stund ligger den på lite drygt 30%. Aktien ger en direktavkastning på nära 4 procent vilket är okej men inte mer. ...