Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

DIBS - Snabb rapportkommentar

Jag tänkte skriva en ordentligt rapportkommentar lite senare, börjar dock med att skriva detta. Resultatet per aktie blev 2.31 kr vilket var precis under mina (ganska höga) förväntningar, rörelsemarginalen uppgick till 28%. Detta är något lägre än jag räknat med, men tydligen tog bolaget engångskostnader på 1.3 mkr i samband med förvärvet av Cardia som jag inte räknat med. Utan engångskostnader hade VPA 2007 blivit ca 2.45 kr, dvs. en bra bit över mina förväntningar. ...

Decoupling eller inte ?

Visst har det börjat att ske en viss “decoupling” från Usa för många av exportföretagen. Våra verkstadsbolag har visat att det går att leverera även med ett Usa på dekis. Att det tar tid för företagen att ta igen förlorad jaktmark är väl helt naturligt.. Volvo visar mer än väl i sin rapport att resten av världen kan väga upp den kraftiga avmattningen i Usa. Volvo halverar försäljningen av lastbilar i Usa men lyckas ändå öka den totala försäljningen och vinsten för 20007. Ett bra köp för övrigt. Usa har under många år varit den viktigaste marknaden för volvo. Kanske inte längre… ...

SEB vill tydligt informera alla svenskar!

Det har spekulerats i svensk men ocksa internationell press om laget i SEB. En stor amerikansk bank har presenterat information om att SEB skall vara den enda svenska bank som ar exponerade for subprime. SEB skulle bara ha nedskrivit 14 procent av dessa subprimes. Det vore bra for SEB att informa svenska aktiegare om hur exponeringen ser ut. Efter mycket kritik kanner sig SEB tvingad tydligen att saga nagot och da kommer pa deras hemsida denna information. Den har helt otydliga informationen ar till for att ingen skall forsta nagonting. Den lugnare inte. Om det maste informeras pa detta satt sa har SEB mycket att dolja. Framfallt varfor informerar en svensk bank inte pa svenska. Jag kommer att skriva av SEB:s information ordagrant. Information about SEB’s involvement in conduits In order to meet the request for information about SEB’s involvement in conduits or providing liquidity facilities to conduits, we hereby like to inform you about the following total engagement. This information is provided to all equity analysts covering SEB. ...

Hemliga bonusar i SEB

Det har ju vackt uppmarksamhet i pressen att SEB i ar kommer att ge 500 personer i ledningen extra bonus-ersattning med 3 miljarder. Speciellt egendomligt ar att svenska AP-fonder redan forra aret kritiserade hemlighetsmakeriet kring bonusarna och inte fick svar fran SEB:s ledning. De aterkommer i ar med kritiken. Ingen reaktionen blir det dock fran SEB, som fullstandigt nonchalerar motiverad kritik fran svenska folkets pensionsfonder. Hur kan en anstalld ledning fullstandigt nonchalera agarna (aktieagarna). Aven i ar skall SEB fortsatta att hemlighalla dessa uppgifter. De finns inbakade i personalkostnaderna pa cirka 15 miljarder. Men det finns en egendomlighet. Redan nar forsta kvartalet 2007 presenterades for snart ett ar sedan sa var personalkostnaden for forsta kvartalet 3,8 miljarder kronor. Sedan har siffrorna blivit 2:a 3,8 miljarder 3:e 3,6 miljarder 4:e 3,8 miljarder Om nu ledningens bonusutbetalning under varje kapital var inbakad i personalkostnaderna sa maste man for att bringa ordning och hederlighet fraga sig hur SEB redan under forsta kvartalet visste hur arsvinsten skulle bli och vilken bonus som skulle betalas ut under aret. De tre miljarderna bonus ar namligen jamt utklickat under de fyra kvartalen. Det ar i det sammanhanget arets vinst skall ses. Den blev ju hog har vi last i arsredovisning och i pressen. Men hade nagra miljarder till gjorts i nedskrivning av osakra lan sa hade vinsten varit utraderad. Svenska bankanalytiker hade ju trott pa nedskrivningar pa 10 miljarder i ar och tydligen uppfattat det som rimligt. De hade gjort jamforelser med hur internationella banker skrivit ned osakra lan. Det blir spannande att folja SEB under aret. Om det blir sa att det blir nodvandigt med nedskrivningar under de kommande manader sa slar det ju pa 2008 ars resultat. Ledningens bonus for 2007 raddas! ...

Varfor inget nytt aktieikapital i SEB?

Skandaldrabbade Société Générale lanserar en nyemission med kraftig rabatt för att få in närmare 52 miljarder kronor. Det har laser jag i Veckans Affarer. Nyemissionen ger aktieägarna rätten att förvärva fyra nya aktier för varje aktie man har i dagsläget. Teckningskursen i emissionen är 47:50 euro per aktie, vilket är 39 procent under fredagens stängningskurs på börsen i Paris. Totalt ska emissionen dra in 5,5 miljarder euro, närmare 52 miljarder kronor. Ovanstaende har jag tagit ordagrant fran VA. Min bloggkommentar galler SEB och jag gor en jamforelse mellan de amerikanska bankerna och de svenska. Det som imponerat mest i denna finans- och kreditkris ar hur snabbt de amerikanska bankerna har reagerat. De har sparkat ut cheferna, snabbt skrivit ned skulderna och sa tagit in nytt aktiekapital fran China, arabstaderna och Syd-Korea. Det ar imponerande hur snabbt och oppet de handlat. In har kommit betrodda namn i ledningen. Sa val allmanhet som finansvarlden har fortroende for. I Paris skall alltsa aktiekapitalet hojas med nya insatser. Aven i Storbritannien har man agerat oppet med krisbanken Northern Rock. I Sverige har SEB tagit in extra kapital pa 4,5 miljarder i december helt i hemlighet. Det ar inte offentligt vem som fatt investera. Det ar 7 procent ranta pa kapitalet i tio ar. Som en obligation. Det ar Wallenberssfaren som ar storst i SEB. Varfor har de inte inbjudet till nyteckningen och hojning av aktiekaptitalet. Man far formoda att Investor som ar storste aktiegare i SEB och under 2007 kopt fler aktier i banken dyrt under 2007 nu inte vill riskera mer. Vardet har sjunkit med halften sedan arshogsta (12 manader). SEB far sin kapitalinjektion som 10-arigt inlanat kapital i stallet for hojning av aktiekapitalet. Det gar att formoda att Investor och Wallenbergs-sfaren inte vill investera men samtidigt vill de inte att andra intressen skall komma in och ruska om i agarledet. ...

Lupe - en sovande björn

I den här bloggen tänkte jag lyfta fram Lupe (Lundin Petroleum) som är i ett mycket intressant läge med flera “triggers” som väntar runt hörnet. Lupe är ett internationellt företag engagerat i prospektering och produktion av olja och naturgas, noterat på Stockholmsbörsens Large Cap lista. Företaget bildades 2001 ur gamla Lundin Oil AB. Huvudägare för alla bolag i Lundinsfären är familjen Lundin. Produktionen kommer från tillgångar i Frankrike, Holland, Indonesien, Norge, Ryssland, Storbritannien och Tunisien. Tillsammans med prospekteringstillgångarna i Sudan, Irland, Etiopien, Vietnam och Kongo har Lupe en fin och balanserad portfölj i mina ögon. Vidare så har Lupe sannolika reserver på 184,2,4 miljoner fat oljeekvivalente och en förväntad produktion 2008, netto om 36 500 fat oljeekvivalenter per dag. ...

Dagbok 11 feb

Svenska börsen var åter feg idag medan New York ännu en gång vände upp… PartnerTech steg hela 10 % idag och trots att ytterligare 3 kr/aktie (dvs ca 9 % av börsvärdet)nedskrevs i eget kapital i Q4-rapporten utöver tidigare kända ligger kursen nu ca 10 % över nivån precis innan rapporten. Totalt innebär det en omvärdering med uppåt 20 %, iofs absolut sett mycket låg värdering fortfarande med dubblingspotential på 1-2 års sikt. ...

Mormors lilla kråka

Mormors lilla kråka ”Än slank det upp och än slank det ner och än slank det ner i diket!” Så skulle man kunna travestera den gamla barnvisan. Den halsbrytande resan på börsen fortsätter. Vår svenska börs har - som vanligt – visat att den fortfarande är en trogen drabant på aktiestjärnhimlen till storebror i väst och följer Nasdaq tätt i spåren, men tar gärna ut svängarna lite extra. De amerikanska subprimelånen har i slutändan värst drabbat den svenska börsen, som hamnat på en global jumboplats (omräknat i dollar) tillsammans med Tokyobörsen, fast våra banker inte tycks ha varit i närheten av dem. ...

"Supertuesday" för doldisar

Imorgon presenterar två av börsens tråkigaste bolag sina bokslutsrapporter, nämligen industrikonglomeratet Duroc samt kontraktstillverkaren NOTE. Trots att pessimismen klibbat sig fast som ett tvåkomponentslim över framtidsutsikterna för världskonjunkturen kan dock dessa två doldisbolag komma att presentera överraskande starka rapporter, och framförallt, fortsatt optimism angående framtiden. Med dragloket Ericsson i fronten har EMS-bolaget NOTE rasat rejält på börsen under de senaste månaderna. Orsaken är att Ericsson är en betydelsefull kund för NOTE och att Ericssons försämrade resultat orsakat rejäl ovisshet om hur mycket detta kommer att påverka NOTEs siffror när Svanberg & Co börjar dra åt tumskruvarna. Ytterligare hör kontraktstillverkarna till den bransch som drabbas först vid en konjunkturnedgång och tillsammans med branschkollegan Partnertechs kraftigt försämrade resultat har detta således framkallat ordentlig skrämselhicka bland investerarna. När sedan NOTE offentliggjorde att de varslar 124 medarbetare i Sverige om uppsägning blev det återigen trångt vid utgången för de placerare som fortfarande trotsat den osäkra framtidsbild som uppenbarat sig likt mörka moln på affärshimlen. Dessa negativa händelser väcker givetvis en hel del frågor men är det verkligen så här dystert? Eller har aktien fallit alldeles för mycket pga marknadens subjektiva syn på bolaget? ...

Inför rapport: Björn Borg

Eftersom många har synpunkter på Borg, såväl positiva som negativa tänkte jag skriva ner mina förväntningar på årets resultat. Först och främst kan man konstatera att man som alltid skall skilja mellan företag och aktie. Som företag beträffat har året varit en formidabel succé med en omsättningstillväxt på runt 60%, och en vinsttillväxt på knappt 100%. Det är inte många företag i Sverige i Borgs storleksordning som kan matcha dessa siffror. ...

2017-05-30 11:12 · henk