Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tele5 - Bra affär

Gårdagens nyhet att Tele5 (som för övrigt byter namn till Servage) avyttrat sitt problembarn Aphone var en utmärkt nyhet för oss aktieägare. Betydligt bättre än marknaden ännu förstått. Redan i Q3-rapporten aviserade Tele5 att de kommer fortsätta sin omorganisation av verksamheten till att bli ett internationellt bolag med ett mer renodlat fokus på prenumerationsbaserade högvärdestjänster, även numera kallad mjukvara som tjänst (Software as a Service, SaaS). Genom avyttringen av Aphone har vi nu fått ett mer renodlat SaaS-bolag med hög tillväxt och mycket höga vinstmarginaler. Detta bör påverka analytiker och investerare positivt och medföra att Tele5 värderas till klart högre vinstmultiplar än tidigare. ...

2017-05-30 11:12 · hygg

Riksbanken löpte linan ut...

Så blev det ändå en höjning. Man väntade senast men höjde nu. Rätt eller fel kommer de lärde tvista om men att en höjning låg i luften kan väl ingen säga något annat om. Personligen hoppades jag ändå att man skulle vänta. Men det är klart, Riksbanken måste ju följa en bana man anser vara korrekt och huvudspåret är väl att bekämpa inflationstendenserna. Här hemma har vi ju (ännu så länge??) vare sig någon utpräglad kredit- eller fastighetskris. ...

2017-05-30 11:12 · nejab

Maxfas den viktigaste uppfinningen sen stålet

Det uttalades vid ett seminarium för ett ca ett år sedan , och maxfas är verkligen ett högintressant ämne, eller rättare sagt en hel grupp olika ämnen som man forksar kring . Materialet har många unika egenskaper och det finns bla intressen om att bygga hela motorblock i materialet då det har mycket intressanta egenskaper när det gäller kylning och värmeledning vilket skulle skapa möjlighetr att göra mycket lätta och kompakta motorer . Vilka företag som håller på med detta är dock höjt i dunkel men sandvik har forskning kring ämnet . ...

Man blir fundersam....

Redan igår blev man fundersam över hur en respekterad man som W.Buffet går in och köper/tar över dåliga kommunobligationer från obligationsförsäkringsbolagen. 5200 miljarder kronor…Jisses vilket belopp… Vad sysslar karln med ? Ska han täcka upp ev stora förluster med egna pengar ?? När nu krutröken börjar lägga sig, så visar det ju sig att det bara är dom bra kommunobligationerna Buffet är intresserad av. Klart som korvspad. Vem vill frivilligt förlora pengar ?? Inte slänger han pengarna i sjön för att rädda försäkringsbolagens dåliga återförsäkringar. ...

Investerad kontra likvid

Många ställer sig frågande till varför jag inte ligger mer likvid under längre börsfall (snittar på 20%). Varje gång svarar jag med att varken du eller jag vet när marknaden bestämmer sig för en kraftig rekyl uppåt. Vad vi dock båda vet är att den kommer och jag vill inte stå med “byxorna nere” när så sker. Idag öppnade handeln svagt uppåt och efter att ha njutit av en god lunch bestämde jag mig för att ta en liten joggingtur. Väl hemma någon timme senare slår jag på datorn för att slänga ett öga på OMX. Vad har då hänt under min joggingtur? Jo, investeraren Warren Buffett erbjuder sig att återförsäkra problemtyngda amerikanska obligationsförsäkrare för ofattbara 5.200 miljarder kronor. Detta i sin tur har gett OMX ett glädjeskutt och åter igen blir man påmind om hur lätt det är att missa dessa uppgångar om man ligger kraftigt likvid. Slutligen vill jag på allra ödmjukaste sätt säga att min stragegi nödvändigtvis inte måste vara den bästa. Men jag känner mig trygg med den här strategin och den har historiskt sett fungerat utmärkt för mig med stor framgång. Imorgon väntar Björn Borgs rapport och jag är nog inte den enda som ser fram emot det. Mitt VPA tips ligger på 4,75. Ha en fortsatt trevlig kväll, på återseende! ...

En bra dag på jobbet

Björn Borg +13,23% 87,75 Betsson B +10,78% 74,50 En bra dag på jobbet :-) I bägge fallen handlar det om antagligen om rapportspek förstås och man får hjälp av positiv USA-börs som ju styr oss sjukt mycket. Återstår där att se om det är tillfälligt eller om det har bottnat. Hoppet är ju det sista som överger en obotlig optimist…;-) Rapport i morgon för Borg och egenligen är det vad man säger om framtiden viktigare än om vinsten kommer in 4,60 eller 4,80 för 2007. För Odd Molly så har marknaden länge räknat på 2008 tack vare deras orderrapporter men för Borg verkar man hålla på med 2007 än så länge. Även om man räknar med en modest tillväxt nästa år så hamnar man då på ett mycket lågt p/e för ett sådant kvalitetsbolag. Det börjar bli dags att höja blicken och se vilken potential Borg har med alla de nya marknader man börjat intåget på. Jag har i allafall passat på att fylla säcken med Borgaktier under den senaste tidens dipp och det tror/hoppas jag att jag inte behöver ångra. ...

DIBS igen

Jag snabbkollar lite på rapporten men tycker att man saknar en del info. I vilket fall tänker jag så här för att få fram ett motiverat värde idag. 2007 års resultat (18,5 Mkr*0,72)/9497000= 1,40 i VPA för 07 vid normal skatt. Jag sätter PE till 30 och får då motiverat värde på 42 kr. till detta lägger jag underskottavdraget på 30 Mrk delat med antal aktier och får alltså ett tillägg på 3,16 kr per aktie ...

Precise Biometrics & mobiltelefoner

Precise Biometrics har blivit utsedd som finalist i den världsomfattande tävlingen SIMagine som arrangeras av det världsledande smartkortsbolaget Gemalto tillsammans med SunMicrosystems och Samsung Electronics. I tävlingen belönas den mest lovande innovationen inom morgondagens SIM-kort baserade på Java Card TM teknologin. Den innovation som kvalificerat Precise Biometrics till finalen är deras biometriteknologi ”Precise BioMatch TM J”, som i ett pilotprojekt ingår i ett Proximera NFC SIM-kort anpassat för mobiltelefoner. Detta kommer sannolikt att innebära ordentlig uppmärksamhet för Precise Biometrics som kommer att presentera denna teknologi vid GSMA Mobile World Congress i Barcelona den 11-14 april, där även vinnaren kommer att utses. Men för att få kännedom om hur stor potentialen är inom detta behövs först en förklaring om vad egentligen NFC är? ...

Imorgon är dagen med stort B

Björn Borg kommer med rapport och man förstår av alla inlägg på BS och redeye samt andra aktiesnacksidor vilket intresse det numera är för Björn Borg. Det översvämmas av inlägg och tävlingar mm om hur rapporten kommer vara och även aktiekursen påverkas märkbart av morgondagen. Just nu är aktien upp över 6% beroende enbart på spekulationer kring morgondagen. Personligen tror jag inte BB kommer göra oss besviken. Har på andra sidor spekulerat i ett VPA på 4,68. Det var kanske lite högt, men en vinst/aktie i nivåer kring 4,4 - 4,5 skulle inte förvåna mig det minsta. ...

Dagbok 12 jan

Portföljens minsta aktieinnehav ReadSoft kom med en bokslutsrapport där stora FoU-kostnader drog ned resultatet. Omsättningen 2007 blev annars 525 Mkr dvs “bara” 4 Mkr mindre än jag räknat med. Min målkurs är oförändrad och hyggligt attraktiv. Jag utnyttjade kursfallet för lite lyckosam daytrading som mer än väl kompenserade för kursnedgången för den lilla aktieposten. Det likaledes lilla innehavt i PartnerTech fortsätter sin kursåterhämtning, liksom även det stora PAR-dito. Det klart största och mest undervärderade innehavet PVE har förmodligen bottnat nu i sin senaste rekyl och laddar för ett möjligt kurslyft efter rapporten torsdagen den 21 februari, dvs om främst bruttomarginalen når minst de 15-16 % som räcker för stor vinst 2008. Blir det ännu bättre kan det bli ett riktigt race ! ...