Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Recognize the Enemy: Inflation

Bloombers TV presenterade haromkvallen en datakorning for framtiden dar de med dagens sankta ranta i USA som grund kunde visa att inflationen i USA om nagra ar kommer att vara 12 procent. Det farligaste for ett samhalle och for vanliga manniskors levnadsstandard ar inflationen. FED-chefen fore Greenspan lyckades med konststycket att efter mycket kampande eliminera inflationen i USA. For Tyskland har inflationsbekampningen varit det viktigaste sedan andra varldskriget. Det var ju republiken efter forsta varldskriget som gjorde att Hitler kom till makten. Samhallet dignade under stora krav fran segrar-makterna som i sig sedan skapade den forskrackliga inflationen. Det ar darfor tyskarna under de senaste snart 60 aren satt inflationsbekampning fore allt annat. Sanks ranta sa uppkommer risk for inflation, hojs rantan sa finns instrument for att mota bort inflationen. Jag vill citera vad superinvesteraren Warren Buffet har sagt om inflationen: “The arithmetic makes it plain that inflation is far more devasting than anything that has been enacted by our legislatur. The inflationen tax has a fantastic ability to simply consume capital It makes no difference to a widow with her savings in a 5 procent passbook account wether she pays 100 procent incomsttax during a period of zero infaltion or pays no income tax during years of 5 procent inflation. Either way she is ’taxed’ in a manner that leaves her no realincome whatsoever. Any money she pays comes right out of capital. She would find outrageous a 120 percent income tax but doesn’t seem to notice that 5 percent inflation is the economic equivalent”. (citat from boken “Warren Buffet speaks” av Janet Lowe). Min bloggkommentar: Heja Riksbanken! Hatten av for Stefan Ingves och hans medarbetare i Riksbankens direktion! De ar modiga och har courage att trotsa precis all ekonomisk expertis vi har i landet for att inte tala om alla skribenterna pa Redeye. ...

Ny kommentar om PVEs pressmeddelande 13 feb

Kursutvecklingen i PVE idag visar tyvärr att marknaden beter sig som de mest yra höns ibland. Efter pressmeddelandet från PVE STEG först kursen till 71 kr för att senare RASA till som lägst 50 kr otroligt nog. Det är nog den mest vansinniga kursreaktion jag upplevt i en aktie jag följer noga. PVE hänvisade i pressmeddelandet till en gammal resultatprognos från Q2-rapporten i augusti då man spådde ett ”klart” bättre resultat 2007 än 2006 då förlusten var 8.9 Mkr men nu skulle man bara klara i linje med 2006 års utfall. I Q3-rapporten nämndes inte denna prognos. Jag själv hade knappt noterat den och antog att den var överspelad i och med Q3-rapporten och de stororder som medfört fler anställda m m för den kapacitetshöjning som krävdes och därmed automatiskt höjda fasta kostnader. Kostnadsökningen kommer så gott som alltid något före intäktsökningen i tiden. ...

Svar till BB negativa kommentarer

Har idag sett fler här som är negativa till Björn Borgs framtida vinst och omsätttningsökning. Bl.a nejab, Oskar Fredrik samt Kim Dahlström anser att Björn Borg sagan är på väg mot sitt slut och att man nu antingen skall avvakta köp eller rent utav sälja av sitt innehav. Vill här göra en liten jämförelse med HM som hela tiden har visat upp stark tillväxt både vad gäller omsättning och vinst. Sedan kommer det alltid vissa kvartal där tillväxten avtar eller stannar upp och aktien backar. Även om nu aldrig BB kommer bli något nytt HM så är dessa likheter ganska tydliga. ...

En sämre dag på jobbet...

Blev en sämre dag på jobbet och gårdagens vinst fick lämnas tillbaka. Borg kom in sämre än jag väntat även om q4-06 var ett svårt kvartal att jämföras med. En del kan förklaras av kostnader för t.ex flytt och web men i huvudsak sämre försäljning än väntat. De nya marknaderna tar tid som VD påpekat och det är bara att inse att det tar ännu mer tid. Nu har p/e för 08 dock kommit ner så att det är svårt att hävda att den är dyr. Min bedömning är att det är ett fint långsiktigt läge nu att komma in i bolaget. Borg ger sig inte utan han kommer alltid igen i avgörande set… ...

Tufft för Björn Borg 2008

Jag läste två analyser av Frefec (Morten Eriksen) och Kim Dahlström. Båda analyser är bra även om de har olika synpunkter vilket är intressant för oss att utvärdera aktiens värdering. Rapporten från Björn Borg landade på morgonen som fick marknaden kalla handen. Bolaget redovisade sitt resultat för det fjärde kvartalet. Omsättningen blev 139,8 miljoner kronor vilket var över prognosen på 129,3 miljoner kronor. Däremot var bruttomarginalen dock betydligt under prognosen. Hade velat se 63 procent men det blev 53,8 procent. Rörelseresultatet landade på 42,3 miljoner mot prognosen på 44 miljoner. Det kan vara därför marknaden reagerade negativt på rapporten. ...

Aktier engagerar...

Kul med alla analyser och blogginlägg. Man hinner knappt med att trada om man ska läsa allt och alla. Björn Borg, som jag ju missat helt, verkar dela folk i två läger, sälj o köp.. Nog kan man läsa sig till att det har gått en hel del grus i maskineriet och framtiden beskrivs inte direkt i positiva ordalag. Köpläge ? Kanske, nu när den har kommit ner på lägre nivåer, men det känns ändå som dead money en tid framöver. Jag avvaktar men sätter upp den för bevakning… H&M är mitt självklara val i klädbranchen .. Där är det full fart och 16% tillväxt i januari. ...

Dyrköpt spekulation

Det blev en sannerligen dyrköpt spekulation för dem som tog rygg på den stigande kursen i Björn Borg igår. Själv har jag länge hållit mig ifrån aktien och såg ingen anledning att köpa just igår. Läste faktiskt med intresse Kims analys nyligen och gav den ett bra betyg. Jag antar att han från och med nu kommer att klassas som oseriös, opåläst och gud vet vad mer med tanke på att han inte stämmer in i raden av hyllningskåren. ...

2017-05-30 11:12 · nejab

PVE - helt sjuk kursreaktion på pressmeddelande om 2007

“14:27 PV ENTERPRISE: PV ENTERPRISE SWEDEN JUSTERAR PROGNOS FÖR HELÅRET 2007 I delårsrapporten för andra kvartalet 2007 som meddelades den 27 augusti 2007, meddelade bolaget att omsättning och resultat för helåret 2007 klart kommer att överträffa detsamma för 2006. Omsättning för 2007 beräknas uppgå till ca 106 miljoner kr och överträffar därför mycket klart omsättningen för 2006 som då uppgick till 41 miljoner kr. Resultatet för helåret 2007 kommer dock ej att klart överträffa resultatet, men bedöms vara i linje med 2006 års resultat som då uppgick till -8,9 miljoner kr. ...

Skarp kritik mot Riksbanken

Riksbanken höjde räntan till 4.25 procent. Beskedet blev helt oväntat för många som förväntade sig en oförändrad ränta. Riksbanken med Stefan Ingves i spetsen ville annat. Riksbanken menade att de vill höja räntan med 0.25 procent för att bekämpa inflationen. Jag ser deras argument för en räntehöjning är helt grundlösa. Riksbanken tittar för mycket på siffror i Sverige och inte på utvecklingen i världen. USA har genomfört kraftiga räntesänkningarna, och EU lämnade räntan oförändrad men samtidigt ser de en nedåtrisk i ekonomin. ...

Dagbok 13 feb

PARs rapport var väl ungefär som jag väntat, men något oväntat var de att de sänkte de iofs ytterst offensiva produktionsplanerna även 2009-2016. Å andra sidan en desto större och av mig oväntad ökning i obetingade resurser som kan övergå i reserver, liksom stor potential i riskvägda prospekteringsresurser (de senare hela 271 M fat). För marknaden är det väl dessutom lugnande att se att Didonfältets reserver ökat - bortsett från den under 2007 producerade oljan. ...