Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En ny blogg ser dagens ljus ...

Har det inte varit en ovanligt kämpig start på börsåret 2008? Av tradition är man ju direkt bortskämd med en uppgång med 2-3% under januari, en av årets starkaste börsmånader. Hej på er förresten, FatboySlim är min signatur och varumärke i dessa sammanhang. Jag skall försöka att någorlunda frekvent blogga om mina tankar runt investeringar i olika typer av investeringsinstrument samt min syn på marknaden här. Min förhoppning är att bidra med min syn på investeringar och att få dela med mig av min 20 åriga erfarenhet av aktieplaceringar. ...

Pålitliga Saab & marknadssyn för Stockholm

Så kom då Saab med sitt bokslut. Det är med stor tillfredsställelse som jag konstaterar att företaget levererar de siffror som marknaden förväntar sig och lite till på en del områden. Aktien hade ett mycket tufft 2007, tappade otroligt mycket i kurs från toppen runt 216 kr i början av 2007. Nedvärderingen var i mina ögon allt för brutal och handlade mer om, som så ofta tidigare, psykologi än fundamenta. ...

Fina siffror från Almega

Almega - bemanningsföretagen kom idag med årets statistik över bemanningsbranchen. Överlag mycket positiva siffror. Som exempel ökade yrkesområdet Industri/lager (Uniflex) omsättningen med 39% på årsbasis medans Ekonomi/Finans ökade omsättningen med 31%. Att tillväxten skulle få ett abrupt slut 2008, trots fortsatt hyffsad BNP tillväxt, stark arbetsmarknad och god orderingång till verkstadsindustrin har jag svårt att tro. Dessutom konstaterar Almega att företag och arbetssökande ändrat sitt beteende. “Bemanningsföretag skvallrar om att arbetsgivare använder inhyrning som provanställning för att testa individer. Om det funkar anställer sedan företaget själva personen. Arbetstagare testar i sin tur olika arbetsgivare eftersom det är lättare att låta bemanningsföretag hitta jobb än att själv jaga runt.”. ...

2017-05-30 11:13 · henk

Varfor ar Annika Falkengren och Jan Liden sa glada?

Swedbank och SEB ar tva svenska banker som ar utpekade i Fiancial Times for att sitta pa problem-krediter i Baltikum Men verkstallande direktorerna Annika Falkengren och Jan Liden de bara skrattar och ar optimistiska. Det ar inte Svenska Handelsbankens chef Par Boman. Sa har stod det bara for en vecka sedan i Dagens Industri den 7 februari 2008. Handelsbankschefen befarar djup bank-kris. Finanskrisen blir lika allvarlig som den i början av 1990-talet. Den bedömningen gör vd Pär Boman i en intervju. Pär Boman säger sig se problem för banker och bolåneinstitut som inte har tillräckligt högt förtroende för att kunna låna pengar. Verkstallande direktoren Par Boman befarar att krisen for svenska banker kommer att bli varre an senaste krisen. Min bloggkommentar: Bara nagra veckor fore Gota Banks krasch i borjan av 1990-talet sags verkstallande direktoren Gabriel Urwitz pa informationsmote forneka all oro som riktades mot banken. Allt var bra. Det gor ont att se Annika Falkengren och Jan Liden vara sa optimistiska nar amerikanska, tyska, engelska och franska banker hederligt berattar om svarigheterna som bankerna har for narvarande. Varfor sviker Annika och Jan? Varfor sager de inte som det ar?. Det framgar namligen i bokslutsrapporterna att det fixas och grejas ordentligt med siffrorna. Riksbanken har gett SEB specialregler for att kunna visa battre siffror i ar. Finansinspektionen har gett Svedbank dispans for att utfora sedvanlig riskbedomningen. Swedbank har fatt dispens for att anvanda en hemmagjord modell for att riskberakna. Hittills har SEB och Swedbank visat kanonsiffror bade forra aret och i ar. Forra aret battre an SHB. Detta lage sammanfattas bast av en kommentar som jag sag pa Dagens Industris blogg for nagra manader sedan. Det kommenterades da hur bra Svenska Handelsbanken gatt sedan Jan Wallanders dagar. Det kommenterades att varje anstalld pa Svenska Handelsbanken i dag ar miljonar tack vare en personalstiftelse. Handelnsbanken har ju utklassat bade sparbankerna och SEB under artionden. Men nu ligger SEB och Swedbank i framkant. Kommentaren i DI var: - Varje gang SEB tjanar mer pengar an Handelsbanken, da ar det en bubbla pa gang! ...

PVE - förklaring till varför resultatet Q4 inte var någon överraskning

…dvs för de som tidigare försökt räknat nog på utfallet i Q4. Om man tar och summerar från Q3-rapporten : Övriga externa kostnader, Personalkostnader, Avskrivningar och Övriga rörelsekostnader under Q3 får man 5.853 Mkr. Det var med utgående antal anställda 46 st i Q3. Men ingående var, enligt Q2-rapporten 28 st. Således ett SNITT på 37 stycken under Q3, dock ej helt vägt tidsmässigt eftersom vi inte vet när de mer precis anställts och hur mycket de kostar inbördes. ...

Det börjar dra ihop sig

I morgon är det dax för Betssons bokslutsrapport. Q4 är ju bolaget bästa kvartal och man flaggade redan i förra rapporten att kvartalet börjat starkt. Frågan är hur mycket ökade marknadsföringskostnader man tagit under kvartalet och om avmattningen som Svenska spel anger också drabbat Betsson. Branschen har ju dessutom diverse hot om blockering av sajter från länder som Turkiet, Norge, Tyskland, Holland och Frankrike vilket det ska bli intressant att höra bolaget kommentera. Jag har fått lite kalla fötter efter Borgrapporten och minskat lite i Betsson för att istället öka i ACAP-invest som numera är mitt klart största innehav. Jag tycker att ACAP är synnerligen intressant och man har ju dessutom 9,50 per aktie i utdelning som antagligen blir rakt ner i fickan för det måste väl bli gratis pengar på den här nivån eller…? ...

Anka Vank..

Inflationen måste stävjas till varje pris, även om det sker på bekostnad av en högre arbetslöshet. Visst är räntehöjningen rätt, och räntesänkningen i Usa är lika rätt. Den inflationspolitik som bedrevs under många år under 70-80 talet har gröpt stora hål i medborgarnas plånböcker. Vi har tappat stort i köpkraft genom åren och ekonomin “dopades” under flera år genom devalveringar av kronan till förmån för exportföretagen. I realiteten har vi blivit fattigare under lång tid. Då det begav sig var riksbanken inte självständig utan politikerna styrde det hela. ...

Betsson och BB två börsfavoriter med olika förutsättningar

Björn Borg har historiskt haft ungefär lika stor omsättning Q3 som Q4. I Q307 utmärkte man sig dessutom genom att ha relativt hög marginal. Ett resultat på 1,40 eller strax under hade varit motiverat utifrån historiska resultat. Den som läste forums inlägg inför rapporten kunde se att förväntningar på runt 2 kr var vanligt och att det skedde omfattande köp av aktier från fondkommissionärer som man kopplar samman med småsparare. Betsson har historiskt haft betydligt bättre Q4 än Q3 med högre Q-tillväxt under Q4. Generaliserat innehåller Q4, 3 bra månader medan Q3 endast har en. Marknadens förväntningar inför rapporten ligger runt 200 milj. i omsättning vilket man når om Q4 visar samma Q-tillväxt som Q3. Hittills har det inte förekommit någon uppenbar spekulations våg om man ser på handeln även om det skedde en spektakulär uppgång för ett par dagar sedan. En indikation på resultatet är att Betssons poker nätverk slog all-time-high under december i omsättning. Poker står för ca 1/3 av verksamheten i Betsson. Det har förekommit en del spekulationer om marginalen och man har vissa ”extra” kostnader i bonus ersättningar och utvecklings projekt. Samtidigt kommer skalfördelarna fram vid expansion och Betsson ledning har historiskt utmärkt sig i klassen genom att ha bäst kostnads kontroll. ...

When in doubt, stay out...?

Läste Sigges blogg igår och såg nyheten om Svenska Spel. Det gav en del att tänka på. Tittade genom siffrorna från spelbolaget och valde imorse faktiskt att kliva av mina Betsson. Visst, nog kan det vara så att Svenska Spel tappar mot de nyetablerade konkurrenterna och vågar ej erkänna det. Q4 för deras del var ju inget vackert även om det nog inte går någon ko på isen där inte. Men skulle det handla om generell avmattning och bolaget (Betsson i det här fallet) har tagit rejäla kostnader för marknadsföring kan resultatet bli klart lägre än många väntar sig. ...

2017-05-30 11:13 · nejab

Silverplats för Precise

Skrev i mitt senaste blogginlägg om Precise Biometrics deltagande i SIMagine-tävlingen. Jag blev en aning fundersam när det stod på Precise hemsida att tävlingens vinnare skulle utses under Mobile World Congress i Barcelona i april. Detta var givetvis fel eftersom det rätta datumet är 11-14 februari. Vinnaren i finalen som bestod av åtta deltagare har alltså redan utsetts. Tävlingsjuryn bestående av deltagare från Gemalto, Sun Microsystems samt Samsung Electronics belönade Precise Biometrics med en hedrande andraplats för bolagets innovation; den biometriska lösningen “Precise BioMatch” som nu alltså finns integrerad i ett SIM-kort för mobiltelefoner. Detta innebär givetvis positiv uppmärksamhet för bolaget och juryn ansåg även att affärspotentialen för teknologin är stor. ...