Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Betsson och värderingarna

Nu stormar det på börsmarknaden efter gårdagens negativa tal från Fed-chefen Ben Bernanke och USA:s finansminister Harry Paulson om den amerikanska ekonomin. Enligt Bernanke har utsikterna för ekonomin de senaste månaderna försämrats, och nedåtriskerna mot tillväxten har ökat. Återhämningen kommer att ske först under andra halvåret av 2008. Men FED kommer att agera i tid efter behov för att stödja tillväxten. De erbjuder också en adekvat försäkring mot nedåtrisker. Vi får se hur långt de kan göra för den amerikanska ekonomin. Det blir ingen recession i USA utan ett tillväxttapp kortsiktigt. ...

Uppdatering av Tanganyika

Då kom den väntade investeringsplanen. Det ser riktigt aptitligt ut. 206 miljoner dollar investeras i ett första skede. Det innebär nya borrningar samt uppgraderingar av fälten Tishrine och Oudeh. Man skall återinvestera kassaflödet i investeringen för 2008 och det verkar ändå som att man kommer att klara av utbyggnaden själva. Skulle det behövas mer kapital så är jag ganska säker på att det blir en Private placement och inte någon emission. En ev utspädning får man ta . Jag skrev i en analys att bolaget kommer att tjäna runt 12-13 per aktie för 2008, men den får revideras upp till c:a 16-18 kr per aktie. Man går nu ut med en mycket konservativ beräkning om antalet fat/dag för man har väl lärt sig av misstagen under årens lopp. ...

Zodiaken glöder

Patrick Svensk. Ja han är minsann en optimistisk kille han, som gått av och an mellan kvartalen och lovat att hans bolag, Zodiak Television, skall nå en rörelsemarginal på 10 % för i år. Börsen däremot, har givit honom kalla handen och skickat ned aktien i källaren, där det är mörkt, kallt och ensamt. Hittills har inte heller Patrick lyckats leverera några siffror som tyder på att han skall lyckas med bolagets mål men han har dock kämpat skall ni veta och förvärvspåsen har de senaste tolv månaderna fyllts upp till bredden med lovande produktionsbolag. Under året har bolaget bl.a. utökat ägandet i ryska TeleAlliance, köpt Yellow Bird (Wallanderfilmerna), ukrainska YS Films, engelska BullsEye, Beneluxbolaget Kanakna, indiska Sol samt startat upp det engelska bolaget Lucky Day tillsammans med branschprofilen Damon Pattison. Det senaste året har alltså präglats av hög aktivitet, men stackars Patricks profetior har det dessvärre ej funnits någon som velat tro på och aktien har alltså fastnat i källaren med dörren i baklås och nyckeln ”puts veck!” ...

Köpa tillbaka Betsson?

Jag var nästan säker på att Betsson skulle stiga med minst 10-15% idag av den enkla anledningen att jag själv har sålt. Känner ni igen er? Det brukar ju bli så. Nu blev det inte så här och det är naturligtvis skönt. Rapporten var inte alls särskilt dålig. Att kursen sjunker beror nog på att Betsson själva nämner att marknaden har blivit tuffare. Lönsamheten blev svagare men så tog man ju också en hel del engångsposter. Det är alltid farligt när såna börjar dyka upp plötsligt men jag tycker att de förklaringar som gavs har ju varit tämligen rimliga. ...

2017-05-30 11:13 · nejab

Fenix - Hogt over forvantan

Jag ser idag till min stora gladje att mina forvantningar pa Fenix Outdoor (VPA: 5,15-5,5) var alldeles for lagt stallda. Bolaget redovidade under 2007 en vinst per aktie pa hela 6,17 kr. Detta innebar att bolaget, som vaxer ca 15% arligen och haller en ca 15% ig rorelsemarginal varderas till osannolika P/e 10,5 och detta ar pa 2007 ars vinst. Ny analys kommer nasta vecka, nar jag ar pa hemmaplan. ...

Boliden - är den negativa trenden bruten?

Har åter börjat att titta på Boliden. Lämnade aktien i slutet av 2007 med en klar reaförlust. Sedan har aktien fortsatt att falla. Idag är värderingen frapperande billig, med en god direktavkastning på toppen. Att göra en fundamental analys på aktien är också väldigt svårt då kursutveckling styrs så mycket av priset på zink och dollarutveckling. Tittar man tekniskt på kursutvecklingen så ser det ut som en rörelse i sidled har etablerats inom kanalen 56-63 kr. Detta kan innebära att den negativa trend som började i augusti 2007 kan vara bruten. Vi får se åt vilket håll utbrottet från kanalen sker. ...

Klädsamt H&M..

H&M ökar försäljningen under januari med 17 % läser vi och man kan inte annat än imponeras av deras ständiga tillväxt. Här märks det inte av några dåliga tider inte. 1524 butiker kommer i år att växa med ytterligare c:a 190 st. Kina,Japan, mellanöstern och sedan i början av 2009 tar man klivet in i Ryssland. H&M växer snabbare än marknaden i övrigt och tittar man på siffrorna så är H&M nästan, jag skriver nästan, att betraktas som ett tillxäxtbolag. En och annan lär väl skriva något om att jag inte vet vad ett tillväxtbolag är . Nu vet jag att vi med tillväxtbolag räknar med högre tillväxt än H%M :s stadiga 10-15 % på årsbasis, men dom seglar i en alldeles egen gräddfil .. Jag anser att H&M måste vara marknadens bästa placering på lite sikt och med en utdelning på fin fina 14 kr/aktie så stundar det pengar framåt vårkanten. H&M verkar klara vilken börsturbulens som helst, vad gäller verksamheten och att kursen har pressats till så låga nivåer är ju inte H&M:s fel, utan börsens fel..Bolaget är helt felvärderat i dagsläget.H&M är billig på nuvarande nivåer. ...

Betsson & SJR & Börsguru

Betsson - live webcast med VD Pontus Lindwall imorgon: Friday, February 15, at 08.30 CET Venue: Operaterrassen, Stockholm Host: Per-Erik Holmström, financialhearings.com CEO Pontus Lindwall presents the year end report TELEPHONE CONFERENCE LIVE UK (+44) 845 634 0041 SWE (+46) 850520270 WEB CAST (ENG) LIVE www.Betsson.se www.financialhearings.com Jag har hyvlat innehavet lite lätt men hoppas förstås på en bra rapport ändå… Nu håller vi tummarna Betssonägare… SJR: Enligt senaste insider förteckning så har optionerna inte löst in. Förklaringen är givetvis att kursen var under lösenpriset 32 kr. Vi kan därmed glömma utspädningen vilket gör kalkylen ännu lite bättre. ...

Dagbok 14 feb

PVE öppnade uppåt idag och låg länge på plus men slutade ändå ner, givetvis fundamentalt galet pga kraftig undervärdering och oförmåga hos marknaden att på rätt sätt tolka pressmeddelandet 13 februari, vilket jag själv redogjort för i bloggar tidigare dvs hur man bör tolka det. Jag kommer sannolikt behålla min mycket stora PVE-post tills betydligt högre kursnivå nås, och kommer i fortsättningen bara skriva dagbok när något väsentligt nytt skett som berör dem, eller eventuellt mina övriga avsevärt mindre innehav dvs PAR, BVT, AFA och PLE. ...

Urstark rapport från Saab

Saab levererade en mycket stark rapport. Vinsten före skatt uppgick till 2449 miljoner kronor (1693) för helåret 2007. Det motsvarar en vinst ökning med 44.6%. Analytikerna hade i snitt räknat med en vinst på 2226 miljoner kronor. Årets resultat uppgick till 1941 miljoner kronor (1347). En ökning med 44.1%. Saab:s vinst per aktie uppgick till 17.60 kronor (11.91 kr). Det är en ökning med 47.77%. Swedbanks vinst per aktie 23.28 kronor (21.11 kr) vilket motsvarar 10.27%. ...