Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok - 18 feb

En stark börsstart på veckan - trots att ledstjärnan NYSE har helg ledigt - det hör inte till det vanligaste. Ibland känns Stockholm som en blind höna när signaler inte kommer från den stora ekonomin i väst. Annars blev detta en hel inaktiv dag för mig - inga affärer alls. Noterar att basmetallerna ser ut att börjas stärkas igen. I kopparns fall ser man redan begynnelsen till en ny stigande trend. Utvecklingen för basmetaller är fortsatt intressant att bevaka. Finansiella kriser eller ej - stigande priser på basmetaller, energi och jordbruksråvaror är en megatrend - och en sådan skall man delta i om man jagar god avkastning. ...

Tala mus, tala..

Riktigt kul att se Kims “favvoaktie” stiga rejält,(Thalamus) och med lite eldunderstöd från Börsinsikt idag så kan det finnas mer att ge på kort sikt. Själv sitter jag utan, men inte utan att mina går bra dom också. H&M börjar röra på sig och Tanganyika är starkt på gång. Sandvik har rest sig ur avgrunden och är åter över 100 kr nivån. En rivstart på veckan, helt klart. Oljan håller sig på rekordnivåer och det borde ge stöd till en större uppgång bland oljebolagen. Lupe rapporterar ju snart och det ska bli spännande att se om det höga oljepriset visar sig på sista raden. I fredags dök kurserna till följd av dålig statistik, som kom in sämre än väntat och idag tokrusar börsen på vadå ? Ingenting egentligen. Inga nyheter är bra nyheter säger man ju. Nu tappade vi lite väl mycket i fredags och visst är det märkligt hur alla rusar mot utgången i flock direkt statistiken från Usa kommer. ...

PVE - potential för 8-faldigad kurs på 2 år

PVE har potential att 8-faldigas till 500 kr på 2 år –om så gott som allt klaffar För att visa att mitt målkursintervall 190-238 kr 2008 inte är något extremt utfall kan man göra följande kalkyl: Utgå från att bolaget klarar sina mål t o m 2010. Det innebär i så fall vinst 12 % av 3200 Mkr i omsättning motsvarande (antaget ökning till 11 M aktier då) 25 kr/aktie. Om PVE värderas med måttliga p/e 20 då, dvs som marknadstillväxten väntas vara i procent om året i snitt från 2010 ända till 2020, får man motiverad kurs 500 kr redan om 2 år, dvs 8-faldigande. ...

Capital Oil: Nulägesuppdatering

Per dags datum har Capital Oil mycket i görningen. De håller, förutom uppföljning av geofysiska prover från hål #1, även på att kicka igång testproduktion som bör inledas inom 2-3 veckor (hål nummer 1) Borrhål nummer två har nått ett djup om, uppskattningsvis, 140m - 180m. Måldjupet ligger i intervallet 950m - 1050m beroende på vad man hittar. Arbetet med borrhål nummer tre bör inledas i början av April och målet är att ha utfört 4-5 (beroende på vad som krävs) prospekteringsborrningar innan sommaren för att fastställa reserver. Efter det blir det endast produktionshål som borras. ...

Countermine mot 11 kr ?

Undrar hur många som egentligen läst rapporten och vad den normalt ytterst försiktiga och defensiva vd CB egentligen skriver. 1. Bolaget kommer skicka ned båda OII till Libyen så snart tillstånden är klara och då exploateringsområdet är 11 566 km2 räcker det att en eller ett par promille av den ytan ska minsaneras för att båda OII ska kunna göra “fullskalig maskinell kommersiell minsanering” och riktkurser på de 11-22 ska uppnås som jag skrev om i fredags på bla BS. ...

Odd Molly vs Björn Borg

En osäker konjunkturbild har satt detaljhandelssektorn i rejäl gungning och Stockholmbörsens konfektionsbolag har under den senaste veckan pressats rejält, starkt påverkad av Björn Borgs rapport och den lite suddigare framtidsbild som ledningen målat upp. Nästa bolag till rakning är Odd Molly som släpper sin bokslutsrapport på tisdag. Bolagets aktie har fallit med dryga 20 % sedan årsskiftet och i väntan på rapporten sitter placerarna spända som en högspänningsledning och väntar på offentliggörandet. Frågan är om Odd Molly kommer att skalperas likt Björn Borg gjorde efter rapporten? Eller finns det orsak att vara optimist? ...

Privat vård

Har ägnat en stor del av helgen till att ytterligare försöka skaffa mig information kring bolaget Rayclinic som finns listat på FN. Bolaget bedriver privat vård av cancerpatienter i Knvista utanför Stockholm. Som dom flesta kan förstå är denna affärsidé mycket kontroversiell i lilla Sverige, med den vårdkulturen som finns här. Dels med anledning av detta så har inga bidrag eller hjälp från det offentliga varit aktuell under uppbyggnaden av kliniken. Men så fort kliniken var färdigställd så skrevs ett avtal med Stockholms läns landsting. Direkt efter öppningen kom även dom första patienterna och vad man kan förstå och även läsa av deras hemsida där man söker personal verk beläggningsgraden på kliniken vara hög även i detta tidiga skede. ...

Helgfunderingar II

På min favorit TV-kanal börskanalen CNBC säger experter att folk inte förstått vidden av nuvarande kreditkris. Man säger att inte ens hälften av nedskrivningarna är tagna än. Hmm svettiga månader som väntar då för banker och börs. Mot detta så kan man läsa en av mina börsgurufavoriter Kristoffer Stensrud på Skagen fonder i en intervju i Aktiesparen säga bla.: “När Kristoffer Stensrud blickar ut över världen från fyren i Stavanger ser han ingen lågkonjunktur. Han tror snarare att vi är “mitt i cykeln”. Frihandel, demokrati och marknadsekonomi i allt fler länder borgar för en fortsatt stark konjunktur, även om USA saktar ned. Världskonjunkturen är den bästa på 50–60 år - aldrig tidigare har så många människor haft det så bra som nu. Slutet av 2007 präglades av att tillväxten ifrågasattes, något som bottnar i begränsningar inom miljö, naturresurser och en finansmarknad som inte är tillräckligt genomlyst. ...

Ännu en börsvecka är avklarad ...

… och för min del så blandades goda nyheter och beslut med sämre dito. Den mest positiva nyheten var att IBM’s uppköpsbud på Telelogic förmodligen går i lås. IBM meddelade att de har förlängt budtiden till den 19 mars. Jag har sedan en tid tillbaka allokerat upp allt mer kapital i Telelogic och även belånat min depå för att kunna öka på positionen ännu mer. Saab´s utmärkta årsbokslut var också en god om än inte helt oväntad nyhet. Kursuppgången fortsatte idag på en för övrigt negativ börs. Uppgångarna i Telelogic (största innhavet) och Saab (fjärde största innehavet) gav bra näring till substansvärdet den här veckan. ...

Capital Oil: Första inlägget

En blogg tillägnad Capital Oil och deras framsteg med oljeproduktion i västra Ukraina. Har under en längre tid skrivit om Capital Oil i diverse forum (Börssnack, Avanza och VCW) men det har alltid blivit så hafsigt och forumsystemen gör att många viktiga diskussioner har missats av många intresserade. Mina pseudonymer har varit Davtom och David_m, men har valt att köra på alter ego nummero två här på Redeye. Jag har vidare varit aktieägare i Capital Oil sedan 1,20-emissionen och följt utvecklingen på nära håll genom en god kontakt med ledningen. Anser mig ha byggt upp en god kunskap om oljebranschen, COIL i synnerhet, och hoppas därav kunna bidra med något till intresserade. ...