Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Biolindansen fortsätter

Fredrik Lindgren hade anledning att vara stolt igår när han presenterade Biolins bokslutsrapport eftersom koncernen för första gången i historien lyckades prestera ett positivt resultat. Det som imponerar var verksamhetsområdet analysinstrument där dotterbolagen Q-Sense, KSV och NIMA ingår. Affärsområdet nådde under Q4 en EBITDA-marginal på över 25 %. Visserligen tack vare att just Q4 är det absolut starkaste kvartalet då den viktiga kundgruppen universitet spenderar återstående budgetmedel, men trots det så var resultatet imponerande eftersom de förvärvade bolagen KSV och NIMA lyckats över förväntan. Det negativa var att Q-Sense försäljning till USA inte motsvarade förväntningarna, påverkad av en försenad statlig budgetprocess. Trots detta så lyckades Q-Sense sälja 8 st instrument av den nylanserade E1, vilket är fullt godkänt. Nettoomsättningen för kvartalet uppgick för affärsområdet till 23,6 MSEK (13,1) med ett EBITDA på 6,4 MSEK (3,2). ...

Bankakuten har vaknat

Riksbanken har den 13 december 2007 fattat beslut om ett antal ändringar i säkerhetskraven för krediter i betalningssystemet RIX. Förändringarna innebär bland annat att Riksbanken kommer att godta säkerställda obligationer som utgivits av låntagaren själv eller av låntagaren närstående institut. Riksbanken kommer också att acceptera värdepapper utgivna av svenska eller utländska banker. Beslutet började gälla den 28 december 2007. Detta galler alltsa Sverige, svenska riksbanken. Det har har jag skrivit om i tidigare bloggar. Men det blev hyperintressant efter en artikel i Financial Times (19 februari 2008). Dar star att amerikanska banker har i tysthet lanat enorma belopp fran FED under de senaste veckorna genom att anvanda ett nytt system som introducerads for tva manader for att hjalpa amerikanska banker att klara krisen. Det explosiva utnyttjandet av FED:s Term Auction Facility tillater bankerna att lana till relativt attraktiv ranta och mot tillgangar som tidigare inte varit tillatet att lana pa. Nu sager man att denna trend visar att de finansiella myndigheterna i USA har blivit accepterande mot att “channelling liquidity into the banking system to alleviate financial stress, after falling to calm money markets last year”. Det har emellertid oroat amerikanska experter som tror att det har systemet redan innebar statligt stod till amerikanska banker. “The TAF … allows the banks to borrow money against all sorts of dodgy collaterial, sager en expert. “The banks are (we guess) increasingly giving the FED the garbage collateral nobody else want to take.. Nu till det intressanta vad det galler Sverige och har kommer min bloggkommentar: Den 13 december 2007 gick centralbankerna i USA, EU, Schweiziska och Svenska Riksbanken ut i en gemensam aktion. Det var den ovan citerade texten fran Sveriges Riksbank som tillater svenska banker att i Riksbanken lana och fa pengar pa tillgangar som de inte kan fa salda eller ens fa varderade pa den oppnade marknanden. Den har bestammelsen tradde i Sverige i kraft pa arets sista handelsdag (28 december 2007), lagom for svenska banker att snygga till sina bokslut. ...

Så kan du hedga din portfölj

En långsiktig placererare vill nå en jämn avkastning oavsett marknadsklimat. Istället för att lägga ut delar av portföljens kapital till olika hedgeförvaltare - ofta till dyra kostnader - så kan man istället se till att bli sin egen hedgeförvaltare. Jag syftar i mitt exempel på de certifikat inom råvaror som ABN AMRO marknadsför. Certifikaten är s.k. open ended och det finns även en möjlighet att valutasäkra investeringen (den underliggande valutan är USD). ...

PVE - ett scenario där de misslyckas med tillväxt- och marginalmål till 2010

OK, idag “rasade” PVE med en krona, så då kanske det är lämpligt att studera ett scenario där bolaget misslyckas att uppnå sina finansiella mål : Omsättningen 2008 på ca 800 Mkr är svårt att rucka på eftersom de redan har fasta order, men tillväxtmålet 100 % både 2009 och 2010 kanske inte uppfylls trots en hel del i orderboken redan nu även för de åren. Jag antar att PVE bara växer 50 % vardera året, dvs hälften mot målet. ...

Angenäma bevakningsposter

Ibland kan det vara bra att ligga kvar med en bevakningspost då det gör att man fortsatt följer bolaget noga. I Odd Molly hade jag turen att casha hem en ganska bra vinst när jag minskade innehavet kraftigt när kursen rusade mot 200 i höstas. Nu ligger en mindre bevakningspost kvar som en angenäm påminnelse om detta. Bolaget är som jag skrivit i en användaranalys spännande och intressant men med nuvarande värdering och i nuvarande börsklimat så tycker jag att det finns intressantare alternativ t.ex: ...

Det rockar om...

Tanganyika idag. (Tyks) Dagens uttalande från bolaget om att man ligger väl i fas med prognoserna är ytterligare ett bevis på att Tyks nu fått upp ångan och oljan ordentligt. VD:n tror att man redan inom detta kvartal kommer att ligga på 20.000 fat/dag. Detta är mycket snabbare än vad jag hade förväntat mig. Min tidigare analys om Tyks gäller med det tillägget, att om man redan detta kvartal kommer upp i 20.000 fat/dag, som det ju verkar, så kommer man faktiskt att kunna landa på det övre intervallet på 27.000 fat/dag vid årets slut. ...

Björn Borg: Varifrån skall tillväxten komma?

Roade mig under helgen att gå igenom Borg’s varumärkesförsäljning på resp. marknad ihop om att hitta något positivt att hänga upp framtiden på. Eftersom Borg redovisar försäljningen i heltal av procent blir resultatet inte exakt, men ger en god vägvisning av vart respektive marknad är på väg. Nedanstående siffror bygger på fakta från kvartalsrapporterna, medans resonemanget ikring får tas med en nypa salt. Inom parentas motsvarande kvartal -06. Sverige: Omsättning: Q4: 145,7 Mkr (143,6 Mkr), tillväxt 1%. ...

2017-05-30 11:13 · henk

Capital Oil: Reserver

Beträffande reserverna i Capital Oil är scenariospannet stort. Det rör sig om 19 MMBO vid ett pessemistiskt utfall och 57 MMBO vid ett förväntat. Vid ett optimistiskt scenario gick man i ett tidigt skede i Capital Oils historia ut med siffror kring 140 MMBO, men har i senare presentationer, prospekt och liknande nöjt sig med uttrycket “betydligt mycket mer”. Capital Oils egna beräkningar om intjäningsförmåga och liknande har under hela resan beräknats med ett scenario mitt emellan det pessemistiska och det förväntade, alltså någonstans kring 38 MMBO. ...

Höga värderingar bör ifrågsättas

Odd Mollys rapporten kom i morse utan att övertyga marknaden. Deras bokslut gick över förväntan. Vinsten ökade efter skatt med 279 procent. Men deras fjärde kvartal gick sämre än förväntat. När det gäller 2008 vill inte Odd Molly ge prognoser även om de räknar med bättre siffror än 2007. Marknaden gillade inte osäkra prognoser. Aktien föll med 4 procent. Det är inte hög tid att investera i Odd Molly med tanke på höga värderingen. Jag instämmer väl med Sigges rapportkommentar om Odd Molly. Det är en utomordentlig bra och genomförd analys! ...

Bernanke blir ej omvald

Det ar inte mycket man vet om framtiden. Men en sak gar nog att forutsaga. Under nasta period heter FED-chefen inte Ben Bernanke. Redan i amerikanska tidningar spekuleras det om vem som skall bli nasta FED-chef. Nuvarande Citibankschefen och forre finansminister Robin Rubin sa redan i slutet av januari 2008 att det saknas ledarskap pa FED. Ledarskap innebar att bestamma riktlinjerna for en verksamhet. Management ar att administrera sa att dessa riktlinjer blir verklighet. Problemet med Ben Barnanke ar att ingen forstar riktigt vad han vill med sina rantesankningar. Det gissas i tidningar och bland investerare. Men vad malet ar fran FED ar inte utsagt. FED har varit aktiva och reagerat snabbt. Men varfor har de reagerat som de gjort och varfor har de varit sa snabba.och varfor har besluten varit svara att forsta. I borjan av augusti sankte inte FED rantan utan borjade kasta in pengar i kreditsystemet. Sista dagen i augusti 2007 gick Bernanke ut och lovade att det ’ej’ blir rantesankning. Nagra veckor senare i mitten av september sa att Bernanke att ”pa tva ars sikt gar rantorna upp”. Sedan gick det bara en vecka sa borjade rante-sankningskalaset som pagatt i fem manader och pagar annu. Att saga en sak och gora en annan, det ar olampligt i alla sammanhang. Men om en Centralbank gor likadant sa blir hela finans- och aktiemarknaden forvirrad. Investeringar kommer av sig. Banker och finansinstitut borjar forlora pengar. Det var Paul A. Volcker som var FED-chef mellan 1979 – 1987. Han lyckades fa bort inflationen i USA:s ekonomi. Det Paul A. Vocker genomforde levde nasta FED-chef pa under sin tid som chef pa Amerikanska Centralbanken som varade mellan 1987 till 2006. Det ar naturligtvis da legendomsusade Alan Greenspan som avses. Sedan kom Ben Bernanke 2006. Han har fatt presidera pa FED under en mycket orolig finansiell tid. Han kan ju inte lastas for att tiderna blev karvare. Men han ar ansvarig for att de fortgar och det i dag inte gar att se slutet pa krisen. Troligen har hans atgarder forvarrat den, Jag har varit inna pa detta i tidigare bloggar. Tidningen Wall Street Journal spekulerar den 15 februari 2008 och namner namn pa lampliga eftertradare. Att Ben Bernanke inte omvaljs for nasta period tas som en sjalvklarhet. ...