Ett av vara storsta forsakringsbolag (Lansforsakringar) slutar helt med egen aktieforvaltning. Under senaste manaderna har aktier for 5,5 miljarder salts. Tidskriften Affarsvarlden berattar pa sin hemsida i dag (21 februari 2008) att det ar finansdirektoren som pa en konferens i USA fick hora forskning om att det i stort sett aldrig lonar sig for ett forsakringsbolag att agna sig att forsoka tjana pengar pa aktieforvaltning. Han diskuterade med chefen for LF om hur de skulle gjort i fall de startat fran noll och i dag skulle bygga upp en lonsam aktieforvaltning. De kom fram till att de skulle inte anstalla en massa aktieforvaltare och kopa aktier i egen regi. Sagt och gjort! Hela strategin andrades. Finansdirektoren raknar med en avkastning genom index-och andra fonder pa 30 procent om aret. Det ar namligen snittsiffran som de fonder de tittat pa genererar. Den stora vinsten gors dock i aktieforvalningskostnaderna. De sjunker med rejala tal. Nar jag laste detta i Affarsvarlden kom jag i hag vad som skrevs pa den intressanta ekonomi-bloggen www.finansblogg.com. i oktober. Det har inlagget har jag tagit ordagrant fran finansbloggen. Jag hittade det direkt nar jag i dag fyra manader gick tillbaka for att lasa: - “Ett annat område där norrmännen fullständigt utklassar svenskarna är vad gäller förvaltning av pensionspengar. Några enkla observationer här. För det första, Norges Bank har betydligt bättre förvaltningsresultat än vad någon av de enskilda AP Fonderna har var och en för sig, och hysteriskt mycket bättre resultat om man ser på AP Fonderna som aggregat. Norges har slagit sitt aktiebenchmark åtta år på raken. För det andra, förvaltningskostnaden för Norges är rekordlåga 0.09% av totalkapitalet (det är fully loaded cost). Och för det tredje, Norges Bank är nu en sådan bjässe på finansmarknaden att man kan vara med vid vilket förhandlingsbord man vill, oavsett om det gäller corporate governance, att squeeza fram bra villkor hos investmentbanker, att få den bästa informationen samt att kunna attrahera de bästa människorna. Med detta som bakgrund framstår det ju som vansinne att man en gång i tiden valde att ha sju stycken svenska AP-fonder och lika stort vansinne att man inte bara biter i det sura äpplet, tar stoppen och slår ihop dem till en riktig player. (www.finansblogg.com den 26 oktober 2007. Hela stycket ordagrant citat). Min bloggkommentar blir: De goda tiderna ar nu slut for alla aktieforvaltare som befolkat vara statliga AP-fonder och de privata pensions- och forsakringsbolagen.
...