Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guideline, äntligen rapport.

Guideline har varit ett företag som dom första 2 åren av sin noteringstid levde “i börsens bakgård” med liten omsättning och en kurs kring 3-5 kronor. Sedan hände något. Bolagets teknik blev utprövat av stora världsledande företag och lyckade resultat, om än inte perfekta, blev uppvisat. Kursen började stiga lite och så även omsättning och intresse för bolaget. Ledningen för bolaget var inte sen om att hänga på trenden och synades mer och mer i media. Och framgångarna fortsatte. Bolaget tecknade ett avtal med stora världsledande Tesco om utprövning av tekniken där bolaget skulle få ersättning för utvecklingskostnaderna. Bolaget smidde vidare på i media och säkerligen bland investerare. Man köpte även en analys från ett amerikansk bolag för att försöka sprida bolaget på den amerikanska marknaden då ett stort intresse fanns bland investerare i USA. Och kursen fortsatte att stiga i takt med att ledningen lovade nya avtal och stora intresse från både USA och Saudiarabien. ...

Betting Promotion funderingar

Eftersom jag i veckan istället för att köpa tillbaka Betsson (sålde turligt nog inför rappporten) köpte lite aktier i Betting Promotion tittade jag närmare på både rapporten och en del runtomkring det här företaget. Det ser småintressant ut faktiskt och jag ångrar inte mitt köp. I alla fall inte ännu trots att kursen idag är några procent under de 2,20 som jag betalade :) Det finns goda möjligheter att vinsten i år blir bättre än ifjol tycker jag. Främst tack vare EM i fotboll som måste förstärka andra kvartalet. Sedan finns där ju också OS som kanske kan bidra lite positivt det med. Nu är det ju inte så mycket fotboll under OS men det finns ju även annat som företaget möjligtvis kan skapa omsättning på. Lyckas man lyfta båda kvartalen, Q2 och Q3, tack vare dessa evenemang borde vinsten kunna stiga med åtminstone typ 10-15% tycker man. Säg att det hamnar på ca 28 öre vid årets slut och då bygger man väl inte några superhöga förväntningar. ...

2017-05-30 11:14 · nejab

Alternativ energi - bubbla (2) ?

Jag har skrivit nedanstående tankar tidigare. Med tanke på diskussionen kan det vara värt att upprepa en del av det som då har skrivits. Personligen har jag viktat min depå huvudsakligen mot energiområdet (olja, gas, el, sol/vind/vattenkraft) och det för över ett år (ja nästan två) sedan. Tidshorisonten för investeringarna är inte 2008 och inte heller 2009. Så 10-15% ner gör mig inget. Det så länge som min grundsyn är intakt. I många fall kommer jag även vid nergångar på 10-15% fortfarande ligga klart plus på innehaven. Även om kanske inte alla (REC är jag redan nu back på mest beroende på tidigare uppsnittningar -började köpa mina första på lägre nivåer än dagens). Warren Buffett sa vid något tillfälle: ...

Lite mer om alternativ energi och marknadssyn

Vart är börsen på väg? Vi går sidledes för tillfället och vi får se åt vilket håll som utbrottet sker och när. I mina kort ligger en fortsatt sidledes rörelse under mars. För att sedan fortsätta söderut i en sista, tyvärr befarad kraftig, nedgångsfas. Boliden, ett av mina kärninnehav, gick bra under veckan. Upp nästan 10 %. Handlas nu på överköpta nivåer varför en rekyl under nästa vecka är trolig. ...

PVE, Tanganyika Oil, Riksbanken och japansk blåsfisk

Så var ytterligare en vecka till ända fullspäckat med intressanta bokslut som i bästa fall gett oss mer klarheter om framtiden. PV Enterprise lämnade ett bokslut som inte verkade lämna någon oberörd och aktien störtdök på börsen. Bokslutet var en klar besvikelse även om det fanns en del positiva inslag. Aktien är så överexponerad på diverse websidor att jag inte behöver gå in närmre på rapporten. Personligen ger jag dock aktien kalla handen fram till nästa rapport. ...

Äntligen fredag

Jag noterar att UBS idag är mycket positiva till Tanganyika oil. Eldunderstöd är alltid tacksamt. Gå aldrig emot marknaden är ett talesätt. Let the trend be your friend är ett annat. Håll dig till dina uppsatta regler m.m. Använd stopploss. Det finns många bevingade ord om hur man ska agera på börsen. Det viktigaste som jag ser det är att veta när dom s.k reglerna måste brytas. Dom måste brytas ofta och inte minst när det ser som mörkast ut. Har man gjort sin läxa så ska man agera efter det och köpa/sälja oavsett vad alla “experter” säger. Black monday ? Redan glömt eller ? Folk paniksålde kvalitetsaktier utan urskillning och många av oss tog tacksamt emot. H&M 315 kr, Sandvik under 90-lappen,oljeaktier slängdes ut till vrakpris för att nämna några. Att göra som alla andra är aldrig en bra idé för då blir det varken hackat eller malet.. Jag skrev om PVE igår och sa att det är “dead money” för en tid framåt och det vidhåller jag idag, men vad jag glömde nämna var att konkurensen har hårdnat betydligt branchen och det gör inte saken lätare för PVE. Min börsvecka har varit bra tack vare oljeaktierna. Ha en bra helg så hörs vi nästa vecka igen.. Kall öl och sauna väntar i vanlig ordning.. ...

Marknaden misstror Stefan Ingves igen

Skriver med en anledning till Riksbankens oväntade räntehöjning förra veckan. Jag blev tagen på sängen när jag fick beskedet från Riksbanken. En höjning till 4.25 procent när allt fler dystra siffror kommit från USA och de internationella börserna pendlat upp och ner har Riksbanken varit ljudlös. Riksbanken har en dålig kommunikationsstrategi vilket har fått marknadens misstro mot Riksbanken ökat. Jag skrev i min tidigare blogg om “Skarp kritik mot Riksbanken” förra veckan. Nu säger riksbankschefen Stefan Ingves att Riksbanken gjort rätt att höja räntan även om de inte kommunicerade med finansmarknaden. Det är ett riktigt lågvattenmärke av riksbankschefen. ...

PVE - MYCKET brett framtidscenario för kursen 2010

Tillväxten kan i ett brett scenario antas bli 50-100 % om året t o m 2010, dvs nedåt hälften av tillväxtmålet men i linje med marknadstillväxten de åren. Det innebär omsättning, om man utgår från 810 Mkr 2008 som de har order för, 1822 - 3240 Mkr år 2010. Vinstmarginalen före skatt kommer sannolikt enligt min bedömning att hamna någonstans inom det breda intervallet 5-9 % där de lägre procenten inte är mkt att skryta med. ...

Mr Butcher på väg på grönbete

Miljöbolagen och dess aktieägare ligger fortfarande ute i gröngräset, tuggar på ett halmstrå och tittar upp mot skyn, en himmel som fortfarande är klar, även om det börjat synas vissa stackmoln i horisonten. I solbrännans sveda stryks det även på mer och mer svalkande förväntningar för att motverka den hotbild som på senare tid dykt upp, att miljöbubblan är på väg att spricka, en hotbild som nyligen även förstärkts av sänkta marginalmål samt reviderade tillväxtprognoser. För de aktieägare som mot förmodan väljer att sätta sig upp och ta av de mörka solglasögonen, lyckas även urskilja skuggan av Mr Butcher som står i grinden och väntar, redo att gå på grönbete. ...

Alternativ energi - bubbla?

Ser att miljöteknikaktierna utpekas som vår tids bubbla ála dot.com yran år 2000. Jo så kan man naturligtvis se det i ett flertal fall. Det finns bolag i sektorn som aldrig kommer att tjäna några pengar och som värderas idag som om miljardvinsterna bara låg ett par år bort i tiden. Ingen nämnd, ingen glömd. Att rent generellt tala om en bubbla tror jag däremot är fel. Även ur dot.com föddes ju ett antal riktiga vinnare. Google som inte fanns 99-00 uppstod just under den stora IT-svackan och är väl idag nästan en maktfaktor på nätet. Internet som medium fick ett rejält genomslag det senaste decenniet och är väl snart viktigast. Däremot var värderingar i högsta laget när det begav sig. ...