Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Funderingar om USA börsen

Man kan vilken väg de amerikanska investerarna kommer ta framöver. Kommer de att forsätta pumpa in pengar på aktiemarknaden eller skifta över till säkrare papper? Ser man under 2007 så skapade amerikanska företagen fina vinster, däribland Microsoft ($14Miljarder, bruten räkenskapsår), Intel ($7 Miljarder, Cisco ($7,3 Miljarder, brutet räkenskapsår. Det ska bli intressant nu är det första kvartalet rapporter, när det kommer i april. Trenden har varit kan tydlig under första kvartalet i år där företagen försöker sälja sina tjänster/produkter med stora rabatter, både till vanliga konsumenter och industriella köpare. Men vad hjälper det när det inte har varit någon speciell ingen speciell köphysteri under januari och andra halvan av februari. Det innebär antagligen att företagen måste sälja väldigt många tjänster/produkter under mars månad om de ska kunna slå Q1 2007. ...

Guideline rapport

Dagens Guidelinerapport var tyvärr mycket negativ i mina ögon eller snarare väldigt intetsägande. Som väntat ingen omsättning alls nästan, utan ett litet bidrag till kaffebröd och VD’s resor till USA under hösten var allt. Mycket av fokus var tyvärr riktat åt Malå och inga större kommentarer kring varken Tesco eller pågående förhandlingar. Mellan raderna kan man dock läsa att Tesco testerna inte utvecklas riktigt enligt plan utan det behövs ytterligare modifieringar och flera konstruktionstimmar vid ritbordet innan tekniken kan utprövas i större skala. Detta är dock varken ovanligt eller direkt överraskande, den STORA frågan som hade behövts besvarats idag som inte kommenterats överhuvudtaget är dock vad som hände med avtalet som var i juridisk fas som ledningen utryckte det för 5 månader sedan. I dagens rapport är texten “förhandlingar förs”. ...

Börsens mest underanalyserade bolag?

Fenix Outdoor är ett av de klockrenaste casen på börsen. Det låga intresset och dåliga likviditeten i aktien är som jag ser det enda anledningarna till att vi inte står i minst 80 kr i dag. Betydligt lägre risk än i annan retail och dessutom fin tillväxt och lönsamhet, som grädde på moset är uppköp/utköpspotentialen stor. Börsvärdet är idag 876 mkr, bolagets kassa är 120.6 mkr. Men när vi lägger in vinsten för 2007 på 81.9 mkr i balansräkningen och tar bort 26.55 mkr för vårens utdelning så får vi en kassa på nästan exakt 180 mkr. ...

Ny börssite, rapporter och ny resa...

Signaturen Gleipner har nyligen startat en ny intressant börsite med info, artiklar och intervjuer. Han har verkligen gjort ett scoop med intervjun som är utlagd idag… Länk: http://www.ironhill.se/ Det har varit en intensiv rapportperiod med ömsom vin och ömsom vatten (se även mina användaranalyser av resp bolag): ACAP-invest kom in ungefär som väntat och där tycker jag det ser mycket spännande och intressant ut. Aktien handlas nu på ca p/e 8 för 08 och ca 8 % i direkt. Mitt klart största innehav nu. ...

Pärlor till svin ?

Dagens reservuppdatering från det Kanadensiska tungoljebolaget Pearl ger mersmak. En riktig pärla. Bevisade reserver P1 ökar med 90 % till 22,574 miljoner fat. Sannolika reserver ökar med 89 % till 28,755 miljoner fat och dom troliga reserverna ökar med hela 509 % till 143,586 miljoner fat. Sammantaget så ökar bolagets 1+2+3 resrver med 285 % till 194,915 miljoner fat olja. Det långsiktiga avkastningsvärdet beräknas nu till 421 miljoner dollar. Pearl har också en del gas i sin produktion men oljan är den viktigare delen. Tungoljebolagen blir allt viktigare spelare på marknaden när dom stora spelarnas reserver krymper i en allt snabbare takt. Pearl producerade den sista september 2007 10.500 fat boepd med ett försäljningspris på 41,94 Usd/fat. Det är svårt att sätta ett korrekt värde på bolaget då man ännu inte visar svarta siffror på sista raden, men enbart reserverna gör att bolaget ska uppvärderas från dagens mycket blygdsamma nivå. ...

Guldbyxor & flytetyg

Det är med ovanligt stora guldbyxor som Transatlantics (RABT) nytillsatte VD, Carl-Johan Hagman, spatserar med längs kajen i Skärhamn när han muntert skådar ut över havet för att få syn på något av de trettiotal fartyg som finns i rederiets flotta. Det är dock inte lastfartygen, alltså affärsområdet Industriell Sjöfart som ger VDn anledning att bära dessa tunga guldbyxor, utan det är rederiets andra verksamhetsområde, Offshore/Isbrytning som orsakat att kassaflödeskranarna står vidöppna och att det i en strid ström rinner ner brittiska pundsedlar i bolagets kassakista. ...

Teknisk analys

Trots lite uppgang den sista tiden pa borserna i varlden signalerar Dow Jones index salj-signal. Det har indexet gjort sedan 7 november 2007. Jag laser i egna anteckningar att den 6 november 2007 sa den amerikanske storinvesterren Jim Rodgers i tidningar och TV i USA att kreditbekymren kommer att vara i atta (8)ar. Han trodde att kreditkrisen kommer att forfolja oss till ar 2015. Dagen efter, 7 november 2007, sa superspekulanten George Sorros att att han var hundra procentigt overtygad om att FED inte forstod krisens allvar. Sedan dess kom ju Sorros med i januari 2008 att finanskrisen ar det varsta varlden upplever sedan andra varldskriget. Men nar Dow Jones index borjade visa saljsignal da hade alltsa Jim Rodgers och George Sorros varit ute och varnat ganska ordentligt. Det har ar intressant for alla som for tekniskt chart har val sedan i augusti 2007 haft kontinuerligt nedgang som resultat, dag efter dag, manad efter manad. Men den sista veckan har nagot hant. Tekniska analytiker i Dagens Industri och andra tidningar och tidskrifter ar nu tveksamma om framtiden. Ar det uppgangs-signaler som visas. Jag tror personligen att vi skall lita pa Dow Jones-indexet som inte later sig paverkas utan pekar nedat. I tidskriften The Economist (16 februari 2008) skrivs det om detta beromda index. Det har funnits mycket lange och ar mest beromt for att i god tid innan kraschen 1929 visat klara signaler om vad som komma skulle. Aven senare har indexet visat sig tillforlitligt. Iden bakom indexets uppbyggnad ar industriutvecklingen och transportutvecklingen. - For a sell signal to be generated, Dow Theory requires there to be big declines in both the Dow Industrials and in the Transportation Average (the idea is that economic weakness should show up in the shares om manufactures and the companies that ships their goods. (The Economist 16 februari 2008). Men analytikerna i svensk affarspress anvander point & figure. Det ar det som borjar vackla nu. Men enligt mitt satt att se ar det en felvisning. De som ar lite aldre kommer ihag professor Sixten Ohman som under 80-talet var stort orakel i svensk affarspress och aven i TV. Den tid nar Sveriges i borjan av 90-talet lamnade fast vaxelkurs sa visade Ohmans och alla andra kollerors till honom, point figure en ordentlig nedgang. Han gick ut i svensk TV och varnade. Svenska folket salde sina fondandelar. Sa kom den beromda 500 procent-rantan och sedan kapitulationen. Da startade en uppgangs-fas som varade hela 90-talet. De som litade pa teknisk analys hade salt innan. De missade den stora uppgangen initialt. Sedan dess har professor Sixten Ohman aldrig upptratt i svensk TV eller nagon annan stans heller. Men jag vill forsvara Ohman. Teknisk analys enligt modell point & figure bygger pa vad aktie-koparna gor och vad aktie-saljarna gor. Inget annat. Den kan inte forutse helt ovantade handelser som att Riksbanken da lamnade fast vaxelkurs och som i dag nar USA:s centralbank gor helt ovantade rate-cuts. Darfor skall nog inte aktie-koparna just dessa veckor handla slaviskt efter sin tekniska analys. Vi ar just nu i en tid dar det hander saker utanfor aktiehandeln som inte gar att forutse med teknisk analys. Just i dag ar det battre att lyssna till fundamental analys som det index som the Economist nu drar uppmarksamheten till. ...

De förlorade aktiernas vecka

I fredags presenterade biomaterialföretaget Artimplant en lovande rapport med mersmak och som innehöll förhoppningar om att bolagets negativa försäljningstillväxt nu upphört och att Small Bone Innovation, som har licensrättigheterna för Artimplants huvudprodukt, Artelon CMC Spacer, nu fått igång försäljningen på allvar. Aktien som pressats rejält sedan niomånadersrapporten tog ett rejält kliv upp på vinnarlistan. Då jag följt utvecklingen för bolaget under ett par år gläder det mig verkligen att Artimplant med VD Hans Rosén i spetsen nu börjar bevisa att de är värda en högre värdering. Som ett resultat av rapporten steg alltså aktien rejält i fredags och på sikt borde det finnas utrymme för ytterligare kursuppgång. På kort sikt tror jag att aktien kan spekuleras upp rejält om bolaget lyckas få igenom ansökningen om ersättning från det amerikanska försäkringssystemet till patienter i USA, vilket omedelbart skulle ge fler patienter möjlighet till operation. Glädjande är det också att försäljningen av bolagets andra huvudprodukt ”Sportmesh” också ser ut att ta ordentlig fart, samt att risken för en nyemission ter sig mer fjärran än någonsin. En spännande aktie med en fortsatt stor uppsida i alltså. ...

Äntligen söndag kväll...

Stockholm tog som brukligt ut en eventuell negativ stängning i Usa i förskott genom att sälja ner börsen i fredags. Nu hände ju det som dom senkomna säljarna inte trodde/ville , nämligen att alla indexen stängde på plus i Usa.. Imorgon måndag, kan det bli dyrare att köpa tillbaka. Trots att oljelagren i Usa nu har ökat 4-5 veckor i rad så biter sig priset envetet fast vid 98-99 Usd/fat. Peakoil eller inte ? Vem vet, men jag har svårt att se några dramatiska förändringar i oljepriset på kort sikt. Skulle det höga oljepriset stå sig en längre tid så måste vi göra nya kalkyler vad gäller oljebolagens vinster. ...

Kredit-krisen i dag och i morgon

Nu kanske ocksa svenskarna borjar vakna och inse att kreditkrisen ar allvar. Artikeln pa E24 (23 februari 2008) av Per Lindwall ar den forsta storre genomgang jag sett i svensk press. Det var pa tiden. Varfor fortsatter kreditkrisen. Kan inte myndigheterna stoppa den. Sa har star det i en ledare i International Herald Tribune (22 februari 2008). - Today’s economi problems are complex. But playing down the dangers only leads to donfusion, false hope and half-measures. Resolving the problems with the least amount of pain would be easier if policymakers, and candidates, were frank about the tough times ahead. (slut citat fran denna tidningsledare i International Herald Tribune. Varfor loses da inte kreditkrisen som nu varat i sex manader. Nar jag laser ett gammalt nummer av Business Week (29 0ktober 2007) sa hittar jag en forklaring fran FED-chefen Ben Bernanke. Vid ett mote pa New York Economi Club den 15 oktober 2007 yttrade sig FED-chefen for forsta gangen sedan mitten av augusti. Bernanke sa: - We have a situationen today where…subprime mortage or even prime, jumbo mortage are not trading activly in a secondary market, and therefore it’s very difficult to know what the apporpriate price is when evaluating the assets of a special structured investment vehicle or even of a bank or an investment bank, Min bloggkommentar: FED-chefen skyller krisen pa att ingen langre koper de subprime-lanen och ovriga suspekta instrument. For en utomstaende maste det val te sig bra att ingen koper dessa egendomliga papper. De ar ju vardelosa darfor att ingen vill kopa dem fran och med augusti 2007. Tidigare manader och ar har de ju varit valdigt handlade. En jamforelse med Hennes & Mauritz. Om de tar hem klader i butiken som ar undermaliga. Da koper ingen Kladerna blir vardelosa. HM far ta forlusten. Nar det galler subprime-lanen sa far kunderna i banken som kopt “subbarna” sta for forlusterna, medan bankerna fortsatter att ta upp “subbarna” till samma varde som de hade i juli 2007, nar de stod pa topp. Nagra duktiga amerikanska storbanker tog ju snabbt tag i problemet och skrev ned lanen med miljarder dollar. Sedan tog de in nytt aktiekapital fran bland annat China, Sydkorea och nagra olje-stater. Men FED vill genom rate-cuts och genom att kasta in pengar till marknaden fa folk att kopa dessa “subbar” och undermaliga lan igen. Ingen vill dock kopa nagot undermaligt och vardelost. Det som aterstar ar att de banker och finansinstitut som annu ej har agerat, tar tag i problemet och meddelar vilka lan de har. De skriver ner “subbarna” till noll. Eller gar i konkurs. Da kan nytt friskt kapital komma in i verksamheten. De som orsakat skadan blir avskedade. ...