Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Agora

Segmentet är tufft, centrumen i många orter ersätts ju av stora köpcentran belägna vid infarter samtidigt som kommunerna vill hålla centrumen vid liv och Agora säger sig sträva efter djupt samarbete med kommunderna om det. I prospekt från IPO 2015 och bokslut 2016 tittar de på den totala detaljhandeln som ökar 3 % årligen men inte hur den fördelas geografiskt i städer eller hur mycket som är e-handel. Jag har kollat en del nyckeltal på Börsdata och läst i Finansanlytikers rekommendationer om värdering av fastighetsbolag. Direktavkastning nämns som ett viktigt mått. Jag har jämfört Agora. Klövern, Stendörren, Balder. De ligger mellan 1,24 - 5,14 med Agora på 3,46, mitt i. ...

2017-05-31 08:40 · calle

Gabather

GABATHER Siktar på att starta dom kliniska studierna hösten 2017 Bert Junno svarar på ett mail. “Det finns kanske många olika bolag som folk hoppar runt kring och försöker att få avkastning på. Och att alla är nervösa att deras satsning inte ska lyckas och därför “haussar” sitt bolag och försöker att få andra att investera där samtidigt som man obefogat pratar illa om andra. Det enda jag kan säga att vi utvecklar läkemedel som nya produkter och inte forskning för forskningens egen skull. Så där har du indikationen på seriositeten. ...

Litet men spännande bolag

Mitt bästa tips nu: köp Challenger Mobile på Aktietorget innan rapporten 24 maj. Det är första gången de visar på intäkterna efter lanseringen i Oman. Om Oman går bra står flera andra operatörer i kö. T ex Virgin Mobile kan vilja utöka till fler länder än Oman. Denna rapport är lite av “vinna eller försvinna” men jag tror på vinna och då är en kursdubbling möjlig på kort sikt och en tredubbling inom ett år. Jag äger bara Challenger och Africa Oil + fonder. ...

Gapwaves +40 %: Uppköpta av gigant eller en egen fingerprintresa? Gapwaves, därför ökar intresset för aktien när 5G nu kommer, en kort genomgång

Nu när börsen eventuellt känns osäker så kommer folk att leta sig bort från traditionella verkstadsaktier till innovativa framtidsaktier där potential finns att både dubbla, trippla och tusenprocenta i gammal hederlig fingerprintmagi. En börsoro kommer att gynna patentstarka IT- och teknikföretag, som ger trygghet och känns som säkra hamnar att vila i med möjlighet till hög avkastning. Just nu i fokus är framförallt bolaget och aktien som sedan i måndags stigit med 40 %: ...

Nuevolution - när händer det?

-Sannolikt världens största bibliotek med kemiska läkemedelssubstanser vilket bolaget kan ‘fiska i". Biblioteket ca 15-20 miljoner ggr större än enskilda Big Pharmas bibliotek - sannolikheten att lyckas ökar drastiskt….. Utvidgning av biblioteket pågår - Multitarget-avtalet med Amgen utvecklas mycket väl - två in vitro POC efter sju månader, senaste nära eller klar för lead optimisation, dvs kan trigga Amgen betalning redan under 2017 -Jansen Biotech (J&J) - avtalet har ökat i omfattning, kan trigga ytterligare Jansen betalning under 2017 ...

Taurus forskare uppmärksammas på konferens

Det var med glädje i morse jag noterade hur Taurus Energy och dess forskare Nicklas Bonander uppmärksammades i följande Twitter inlägg tillhörande samarbetspartnern Lallemand Biofeuls and Distilled Spirits. Taurus har ju som bekant nu under morgonen svensk tid hållit föredrag på en större branschkonferens i Bangkok, Thailand. Länk till inlägget: https://twitter.com/alcoholschool Jag förväntar mig att presentationen från dagens föredrag kommer att skickas ut till marknaden samt läggas upp på hemsidan efter det att konferensen är avslutad, något som då bör ske efter helgen eftersom eventet pågår 16-19 maj. ...

Paxmans nyemission

Prospektet. 10 februari 2017 köpte Paxman AB, Paxman Group Ltd med dotterbolaget Paxman Cooler Ltd. I prospektet redovisas bara Paxman AB Q1 17 inte koncernredovisning som man borde ha med för att få ett samlat grepp. Sedan visas Paxman Cooler Ltd redovisning för 1 oktober 2015 till 31 december 2016 som jämförs med 1 oktober 2014 till 31 september 2015. Inga data ges på Paxman Group Ltd överhuvudtaget (vad jag hittar). ...

Nu lyfter det för Intuitive Aerial!

Newton monterad på en buggy. Att få riktigt stabila tagningar samtidigt som kameran rör på sig har länge varit ett problem, speciellt när kameran är monterad på till exempel en bil som åker på ett ojämnt underlag. Newton löser på ett fantastiskt sätt som bäst illustreras av att ta en titt på denna video. [video:https://www.youtube.com/watch?v=vntn3H036DU&t=81s] Intuitive har även utvecklat drönaren Aerigon, med prestanda i allra översta toppskiktet av drönare på marknaden. Aerigon har använts i produktioner som Mission Impossible, Captain America och James Bond: Spectre. Nya uppdaterade versioner av Aerigon som kan möta branchens skiftande behov är på väg under 2017/2018. ...

Götenehus siktar uppåt

Modulfabriken I april 2017 beslutade styrelsen att investera cirka 60 mkr i en ny fabrik för volymhusproduktion. Den nya fabriken, som får en kapacitet på cirka 200 lägenheter per år, beräknas stå klar till sommaren 2018. Beslutet är intressant ur flera synvinklar, dels vittnar beslutet om bolagets visioner och starka tillväxtförväntningar, dels visar beslutet på framtida möjligheter till produktion med högsta kvalitet och höga marginaler. Med väderskyddad ”löpande band”-produktion under tak kan hög kvalité hållas samtidigt som produktionen blir effektiv utan avbrott eller försvårande externa omständigheter. Arbetet utförts rationellt och välplanerat. ...

CloudRepublic noterades i fredags - ett fynd?

Bolaget värderas till ca 37 miljoner och bör enligt mina beräkningar ha ca 25 miljoner i kassan. Introkurs inför noteringen var på 27kr så dagens kurs kring 18.50kr känns som en bra R/R speciellt med förvärv i närtid vad jag förstått. Mål att omsätta 300msek 2020 och förvärv verkar vara på G i närtid. https://www.va.se/nyheter/2017/03/14/blir-de-nasta-svenska-borsraket/ “Pengarna ska gå till att stödja bolagets expansionsplaner där målet är en omsättning på 300 miljoner kronor år 2020” ...

2017-05-31 08:40 · boom