Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

VA: Börsens billigaste klädbolag

Sedan min analys av bolaget Fenix Outdoor (ligger under användaranalyser) har bolaget köprekats av de mycket duktiga analytikerna på Smallcap, SHB samt idag Veckans Affärer som benämner bolaget som börsens billigaste klädbolag. Man drar ett par mycket intressanta paraleller till Ratos och EQT och jag rekomenderar starkt att läsa igenom den korta texten: 2008-02-28 Publicerad kl 07:00 Uteliv med potential Aktiemarknaden gäspar åt familjeföretaget Fenix Out­door. Men riskkapitalisterna tror på friluftsentusiasterna och det gör vi också. ...

Countermine NE: Mina kommentarer

Mina korta kommentarer utlagda på BS i kväll: 1. Jag trodde på PM om order “storskalig maskinell minsanering” före PM om NE och fick således fel om tidpunkterna. 2. NE inbringar i första skedet 31,2 Mkr och i andra (080901-080930) och tredje skedet (090501-090531) ytterligare 62,3 Mkr. Totalt ökar antalet aktier med 39 Mst för dessa tre skeden. Av de 31,2 Mkr ska 1 st OII sättas ihop omedelbart och jag uppskattar kostnaden till 8-10 Mkr. ...

Keep up the good work - VBG!

Såg att Placera.nu rekommenderar ÖKA i VBG (fast det står KÖP inför analysen). Hade tänkt skriva en egen rapportanalys men lät slutligen bli. Tror inte det finns så många som är intresserade. Själv har jag varit aktieägare ända sedan den knoppades av från Hexagon. Det har varit en fantastisk resa och min förhoppning är att den långt ifrån är slut. Att som Placera.nu rekommendera KÖP i en aktie där man ser ca 10% i potential kan man ju tycka sitt om. VBG är ett extremt välskött bolag och borde enligt mig ha betydligt högre riktkurs än 128 kronor. Jag skulle i alla fall inte ha sålt mina till det priset. Det ska nog till priser på minst 160 för att locka ut mina aktier ur depån. Lär nog inte inträffa de närmaste månaderna även om osvuret alltid är bäst. ...

2017-05-30 11:15 · nejab

Det nalkas bokrea!

Idag tänkte jag passa på att påminna er alla om att nu nalkas årets stora bokfest (bokrean). Det finns en hel del fynd att göra kring ekonomihyllorna. Jag var själv in till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm igår och det var precis så smockfullt som det brukar vara. Bra nybörjar böcker som jag själv läst är: *Aktieboken från Unga Aktiesparare. *Aktiehandboken av Björn Wilke. *Stora Aktiehandboken av Ingvar Karlsson. Dessa tre böcker är utomordentligt bra för nybörjare och ger dig bra baskunskaper. Böckerna tar upp en hel del väsentligheter men ger dig också en hel del “kött på benen”. ...

Föredrar storbolag just nu!

Historian visar att storbolag återhämtar sig snabbare efter ett börsras. Det finns säkert spänande småbolag såsom tex Addetach, Acap, Borg och VBG som är mycket köpvärda. Men det tar visserligen mer tid för dessa småbolag att återhämta sig efter det här börsraset. Jag valde ut två uppköpskandidater: Borg och Boliden. Båda är mycket lågvärderade och har nästan alla förutsättningar för att uppköpas. Konsilidering inom metalbranschen är ett faktum idag efter stora nedgångar på världsmarknader. ...

Bragdmedalj till Pricer

Jag tycker att årets bragdmedalj skall tilldelas Pricer. Efter 19 mycket långa år så lyckades man visa svarta siffror för 2007. En enastående prestation som bör belönas. Att företaget överlevt i alla år är en bragd i sig bara det. Det är ett under att Pricer fortfarande excisterar med tanke på att man inte har tjänat en enda krona på sista raden förrän nu. Under årens lopp så har man gjort ett oräkneligt antal nyemissioner, tagit upp lån, konvertibla skuldebrev, m.m.m.m.. Dom ansamlade förlusterna måste väl vara 2-3 MILJARDER. Jag har inte kollat så noga. Det är så mycket att det tar vara på sig själv, som en viss president sa en gång. Aktieägarna måste vara av en speciellt hård sort. ...

Inflationsoro - fortsatta uppgångar för guld, olja & basmetaller

Investerare flyttar nu över kapital från finansmarknaden till råvaror. “Oro över inflationen har överstigit farhågorna kring en recession i USA och råvaror ses nu som det bästa skyddet mot inflationen”, sade Victor Shum, på Purvin & Gertz, till Bloomberg News. Passa på och följ trenden. Bra läge nu när aktiemarknaden är lite starkare igen. Att placera i t.ex. råvarucertifikat ger en bra riskspridning. Allokera mindre aktier och mer råvarucertifikat, mitt tips för dagen. ...

PV Enterprise vid ca 50 kr - vad är diskonterat av marknaden ?

Ja t ex motsvarar det ungefär följande utfall : Omsättningstillväxt 50 % både 2009 och 2010 jämfört med målet 100 % per år, och utgående från årets orderbok ca 810 Mkr som rimlig omsättningsprognos i år. Långsiktigt genomsnittlig vinstmarginal före skatt 3 % Nyemission till 11 M aktier P/e-tal 20 år 2010 (då marknaden väntas växa 20 % om året i 10 år ytterligare, även p/e 20 är försiktigt i en sådan miljö). ...

Strategi i konjunkturmörker

Det är tvärnit för bolån, skriver Dagens Industri. KI varnar för avmattning på bred front, och Handelsbanken kommer in med en sämre rapport än väntat. Hur ska man agera i detta mörker? Det är kanske inte helt fel att husprisernas ökningstakt minskar. Det gör det lättare att se sig om efter hus och att köpa utan stress eller till orimligt höga priser. Avmattningen borde betyda att priserna stannar på rimliga nivåer. Och att räntorna stannar på nuvarande nivå för att så småningom sjunka. ...

Läsvärd intervju!

Det finns idag en mycket läsvärd och intressant intervju med Klaus Jäntti i dagens upplaga av Affärsvärlden. Jag ska väl inte citera allt här men tänkte ta upp ett par saker som jag ser som klart intressanta inte minst mot bakgrund av vad jag själv tidigare har nämt i mina bloggar. På frågan om risker säger han: “Det positiva är att en stor del av den globala tillväxten härstammar från länder utanför G7. Men samtidigt tycker jag att det finns en icke försumbar risk för ett riktigt elakt scenario. Jag tror att vi får nya överraskningar i form av nedskrivningsbehov i kreditportföljerna som får en negativ effekt på kreditgivningen. Det blir en negativ spiral. Bostadspriserna fortsätter falla i USA och de amerikanska hushållen blir sittande med skulder som är större än deras tillgångar” ...

2017-05-30 11:14 · nejab