Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Läge för en swingtrade - MSAB

I dagens börsklimat där stor osäkehet och oro färgar marknaden så tror jag inte att det är en dålig idé att använda en del av portföljen till att placera på lite kortare sikt och ständigt utvärdera ny info som kommer marknaden tillhanda. Det är rent ut sagt omöjligt att sia om den korta trenden på börsen och fokus bör istället ligga på att analysera bolagsspecifikt men med en del makro i bakuhuvudet. ...

Dagbok 28 feb

Senaste dagboksnoteringen var visst 21 feb så här följer en ny till slut. PVE är fortfarande största innehav även om jag givetvis trixat lite och minskat det relativt sett megastora innehavet, kortspekat, och återköpt för att minska “impacten” av överdriven marknadsreaktion (som vanligt vid dylika fall). Nu kan alltså sägas, som visats i tidigare blogg, i börskursen diskonteras en genomsnittlig framtida vinstmarginal under 3 % och tillväxt hälften mot målet 2009 och 2010, vilket jag tror sammantaget är alldeles för lågt. ...

USD/SEK: 5 års lägsta

USD fortsätter att tappa mot övriga valutor, så även mot vår svenska krona. Dagens USD/SEK kurs på 6,15 är 5 års-lägsta. Sedan Q2 2003 har USD befunnit sig i en fallande trend mot SEK. Kursen var då USD/SEK 8,65. Idag är det ca. 40 % upp till den kursen. Ingenting - jag menar verkligen ingenting - tyder idag på att trenden kommer att brytas under den närmaste tiden. När jag för ett par månader sedan senast tittade på denna trend så trodde jag på en fortsatt nedgång till USD/SEK 5,60-5.70 under första halvåret 2008. ...

Bondfångeri

Läste idag på AFVs blogg att tidningens aktieråd var klart bättre än index i år. De portföljer som AFV hade gett förslag på hade i snitt tappat 9% medan index hade fallit 11%. Av 15 förslag har 13 tappat i värde medan 2 hade stigit. Enastående prestation verkligen! Jag förstår mycket väl att man är stolta. Hoppas också att alla som har betalt prenumerationen är nöjda med att ha förlorat lite mindre än någon annan (index). Den känslan är säkert värd prenumerationspengen. ...

2017-05-30 11:15 · nejab

BNP-tillväxt för fjärde kvartalet = gammalt skåpmat

Det är beklämmande att se börserna reagera negativt på BNP-statistik för fjärde kvartalet. Marknaden insåg inte att det var börsoro under andra halvåret av 2007 sänkte BNP-tillväxt. Det är inte lätt att pricka rätt. Enligt reviderad statistik steg BNP i USA det fjärde kvartalet med 0,6 procent, vilket innebar samma tillväxttakt som i tidigare uppskattning. Utfallet var snäppet under konsensustron (+0,7%). Tredje kvartalet ökade BNP 4,9 procent. Fjärde kvartalet växte privat konsumtion 1,9 procent (+2,0% i tidigare statistik), företagens investeringar var upp 6,9 procent (+7,5%), bostadsbyggandet föll 25,2 procent (-23,9%) och de offentliga utgifterna steg 2,2 procent (+2,6%). Exporten ökade 4,8 procent (+3,9%) medan importen sjönk 1,9 procent (+0,3%). Det innebar att det positiva BNP-bidraget från utrikeshandeln var större än enligt tidigare siffror. Lagerförändringen reviderades från -3,4 miljarder dollar till -10,1 miljarder, vilket gjorde att lagren “snodde” mer från BNP-tillväxten (-1,5%-enhet) jämfört med första uppskattningen (-1,3%-enheter). Den slutliga efterfrågan (BNP-förändring exklusive lagereffekt) justerades från +1,9 till +2,1 procent. ...

Kanadensiska TAM återköptes - analys av aktien

dock med en liten aktiepost bara (dock ökade jag under torsdagen). TAM gav portföljen det största vinsttillskottet 2007 när de som mest 6-faldigades till knappt 3 CAD för att sedan rasa till under 0.50 igen. Men de stigande metallpriserna på zink, bly och koppar har mer än fördubblat målkursen på några månader. Blir nuvarande prisnivå eller högre bestående i genomsnitt under 2008-2009 kan TAM 2-3 faldigas från nuvarande kursnivå kring 1 CAD. ...

Nitlotten Ceplene

Så blev det som det oftast går, helt åt skogen! Syftar givetvis på dessa forskningsbolag som det ofta spekuleras och haussas vilt kring på aktieforumen. Dessa har ju ofta enligt skribenterna en helt revolutionerande produkt och även om det rör sig om läkemedelsprojekt som har ”orphan status” så basunerar optimistiska drömmare ut att plötsligt skall halva världens befolkning drabbas av denna ovanliga åkomma. I fantasin jämförs sedan dessa forskningsbolag med Astra Zenecas börsvärde för att aktieägaren skall kunna fantisera om hur hög den eventuella avkastningen blir när läkemedlet kommersialiserats till fullo. När sedan bakslagen kommer så tröstar sig aktieägarna med att deras pengar går ju trots allt till välgörande ändamål. Vadå välgörande ändamål? Det blev ju ingenting! ...

Ingen bra dag för EpiCept

EpiCept är en av mina riskaktiker. Ja, kanske ska vi säga att alla är risk. Men EpiCept är mer risk än de andra skakiga placeringarna jag har. Sedan förra vårens topp har värdet legat och skvalpat på en tredjedel av den toppen, 9-10 kronor. Idag var jag sen vid datorn, och såg EpiCept bland förlorarna på DI:s lista. 29 % ner då. Det som hade hänt är det som vanligen händer när bioteknik/läkemedelsbolag tappar, någon myndighet ger avslag eller kräver in mer material, mer information. Den vetenskapliga kommittén i EMEA hade röstat emot en positiv rekommendation av EpiCepts cancerläkemedel Ceplene. Ett beslut väntas inom en månad. ...

Dagens surströmming

Det smakar surt i Epicept idag efter att Emeas rådgivande kommitté avslår ett godkännande för Ceplene. Man säger visserligen att Ceplene har den effekt som Epicept visar, MEN man vill ha “ytterligare en klinisk studie”. Här satt man med fingret på den stora köpknappen och så blev bara en fingetutt av det hela. Hur lång tid tar en klinisk studie ?? Kostnad ?? Nu kan ju visserligen Emea rösta för ett godkännande ändå men det verkar mindre troligt. Bolagets finanser är inte dom bästa och VD:n Jack Talley, kommer att få plocka fram den stora kollekthåven redan i april-maj. Nyemission stundar aktieägarna. Private placement kanske ? Nya banklån ? ...

Rabatten i RABT

Ni får ursäkta men jag kan inte låta bli att spinna vidare på Transatlantic och den rabatt som aktien har. Läste igår en artikel på AFV:s hemsida där det publicerades en intervju med bolagets VD, Carl-Johan Hagman, där han uttrycket sin förvåning över det låga värde aktien har. Han avslöjade även att det är bolagets uppgift att se till att värderingen ändras. Som ett första steg så valde ju bolaget att med hjälp av oberoende värderare få på papper om det finns några övervärden i fartygsflottan. Bolaget kommer nu i fortsättningen att publicera även övervärdet i boksluten framöver för att alltså ge marknaden en rättvisare bild över substansen i bolaget. I bokslutet framkom det alltså att övervärdet i fartygsflottan bedömdes till 40 kr per aktie, vilket i princip innebär att Transatlantic handlas till en rabatt på 50 procent. Visserligen skall man inte lägga så stor vikt på just detta eftersom fartygsvärden nästan är som spotmarknaden på Nordsjön, alltså kraftigt volatil, beroende på utbud och efterfrågan, men ändå ger utfallet av värderingen signaler om att aktien är mycket billig. Det är ju inte heller frågan om ett bolag som är nära konkurs eller som visar ordentliga förlustsiffror, utan det är ett höglönsamt rederi med tillväxtambitioner och med en offshoredivision som presterar rörelsemarginaler på nästan 70 procent! ...