Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ordet vi riskerar att få höra mer av.

Ordet som jag syftar på är ett ord som man helst inte vill höra talas om alls. Men redan under februari kunde man läsa om det i en del affärstidningar eller höra det nämnas i ekonominytt i TV. Ordet jag syftar på är stagflation. (Stagflation = konjunkturläge som kännetecknas av låg tillväxt, stor arbetslöshet och hög inflation). Det är detta som i värsta fall håller på att inträffa i USA och som utgör ett hot mot dagens värderingar på finansmarknaderna. ...

Portföljutfall februari - diskussion - utsikter m m

Januari slutade min portfölj med minus 1 %-enhet (OMXS30 - 11 %) efter en initialt mycket bra period med +5 % som högst, men sedan som lägst minus 8 % under det värsta börsraset. Under februari minskade portföljindexet endast 2 procentenheter dvs till -3 %. Toppen hamnade på samma procentnivå som under januari medan botten var just minus 3 %. Det stora kursfallet på 28 % för det stora - och under en kort tid väldigt stora - PVE-innehavet har således ganska väl kompenserats av annat i portföljen som istället stigit mycket. Portföljindexet varierade t o m mindre än under januari - mätt som skillnad mellan topp och botten. ...

PVE

MÅLKURSKALKYL 2008 **2008 års omsättning bör bli omkring 800 Mkr, och med en bruttomarginal på 14-16 % kunna ge upphov till ett resultat på omkring 800 x (0.14 till 0.16 ) Mkr minus 72 Mkr (avseende övriga kostnader inkl finansiella dvs alla utanför bruttovinsten) eller ca 40-56 Mkr motsvarande en vinstmarginal före skatt på 5-7 % och ca 2.9-4.0 kr/aktie med befintligt antal aktier (10.1 M). För den fundamentala aktievärderingen är det den långsiktligt genomsnittliga vinstmarginalen som i huvudsak ska bestämma aktiepriset. 2009 räknar jag med en omsättning på 1200-1600 Mkr. Med vinstmarginal 5-7 % före skatt som bedömt fortsatt rimligt blir vinstprognosen per aktie ca 3.93-7.33 kr med 11 M aktier, efter en förmodad nyemission under 2008 eller 2009 för utökat rörelsekapital.** ...

Köpläge för den långsiktige

Jag vill mena på att börsen bjuder på ett alldeles utmärkt köpläge för den som har tålamod. Argumentationen till det är ganska enkel. För ett år sedan när börsen var betydligt dyrare än idag var konjunkturutsikterna goda. Då hade marknaden prisat in fortsatt goda nyheter. Dåliga nyheter kom och vinstprognoserna och värderingarna gick ned. Nu däremot har marknaden prisat in dåliga nyheter ordentligt. Globala aktier har inte varit så här billiga på nästan 30 år i förhållande till räntan. ...

DIBS URA 46

Någon som VET hur man ska redovisa värdet av personaloptioner i DIBS-fallet? Jag vet det inte men tänker ungefär såhär. Det finns optioner på 96000 potentiella aktier där man säger att VD och styrelse fått köpa optioner till marknadspris. Sedan har man 140 000 potentiella aktier som utgått vederlagsfritt till personal. 44000 2005-2008 tecknas sept 2008 gratis 25,5 kurs 86000 2006-2009 tecknas sept 2009 gratis 26,75 kurs 96000 2007–2010 tecknas sept 2010 betalda 32,25 kurs ...

Dagbok - februari

Då är börsmånaden februari 2008 förpassad till historien. Den blev mer positiv än januari om än turbulent och volatil. Lyckades få en positiv avkastning på 2,2 % men ligger -7,6 % från årsskiftet (placerar globalt). Några saker som jag tar med mig från denna börsmånad är: - Genomslag för inflationsoro. - Investerare flyttar från tillgångsslag aktier till investeringar i råvaror p.g.a. just inflationsoro. - Genombrott för handel i råvarucertifikat, kraftigt ökad omsättning i detta utmärkta placeringsinstrument. ...

krash på börsen

många gånger jag hade skrivit här men inläget blev bort tagen på grund av jag skerv inte för många ord. detta är inte okej därför att jag vill inte skriva ett tusental ska som stämmer inte med verkligheten eller det skulle tar tid för läsare att läsa inlägg : jag skriv alltid ett kort motiveringn värför jag tro på sälj eller köp. nu handlar om krash på börsen som på väg . de som tycker att detta fel gärna skriver mot . 1-rejäll infaltion uppgång i usa och i eruopa som har värre infaltion problem 2-fed skappade kaos i usa ekonomi genom att deras ränta plotik 3-stigande olja priser som drog upp sp men snart denna ska till källarte. 4-kridit oro på väg till eruopa folk spendrerart mer de tjäner.baltikum kommer att drabbad mesta 5-bank aktier i usa har inte fått rätt värderingn de ska ner mint 30 procent. även i sverige 6-svagare konjuktor på väg. 7-val i usa som kommer att göra svårt för investerare att kunna lita på de. 8-svagare dollar kommer att göra många svenska bolag att dra ner deras vinster. 9-bubllan i hus markanden. (nedgångn väntas att smitar även i eruopa) 10-börsen hade gått upp i flera år på grund av stigande konjuktor och växande fföretag vinser nu bli tyvärtom . mindre vinser väntas för många företag. omx kunde inte når 980 vilket detta var falsk köpsignal som vi såg föra veckan. värför usa börsen ska uppåt mot 13000 eller stanna 12000 när usa ligger i kris. som jag hade skrivit : 880 först sen 770 lycka till. ...

Back to reality?

Det var väl egentligen inga vidare nyheter som kom från USA under slutet på den gångna veckan. Inflationen fortsätter att pinna på och konstigt vore det annars egentligen. Det mesta i omvärlden pekar ju i den riktningen. FED-chefen påstår att han ogärna håller räntan under inflationsnivån under en längre tid. Ändå tänker han sänka med 50 räntepunkter om knappt tre veckor och därmed få sedelpressen att snutta ett extra varn per minut. Då lär han hamna ju definitivt hamna därunder och sedan är det ju frågan när han kan höja räntan igen. Är man måna om tillväxten lär det ju dröja. ...

2017-05-30 11:15 · nejab

SAS är ett riktigt köpfynd

SAS flyger vidare utan problem, men aktien på Stockholmsbörsen ser mycket risigt ut. SAS-aktien har fallit ner från 169 kronor till 50.25 kronor på sju månader. Vi vet vilka orsaker som fick aktien falla ner så mycket. SAS drabbades av negativa händelser som t.ex olovliga strejker och flera tillbud med Dash-plan. SAS:s resultat pressades av engångseffekter under fjärde kvartalet. Rensat för problemen Dash och strejker gör SAS miljardvinster, och SAS kommer att göra det långt framöver. ...

Äntligen fredag, igen...

Oljebolagen har tagit sin rättmätiga revanch och det känns naturligtvis bra då jag har “schåsat” branchen en tid. Läste att Chicago inköpschefsindex inte fästs så stor vikt vid, och när den damp ner i brevlådan för en stund sen så störtade indexen världen runt.. håhå jaja säger man och blir lika förvånad varje gång. Plötsligt slänger man ut aktier i panik och då passar det bra att fiska upp dom. Oljan kostar i skrivande stund 101 usd/fat och säljarna dumpar ?? Jag ökade på innehavet i Tanganyika idag då jag tycker att den fortfarande är mycket, mycket billig. Ska Ingves sänka räntan ? Oförändrad ränta ??? That´s the question.. Jag har sagt det förut och vidhåller att inflationen inte får springa iväg, under några omständigheter , kosta vad det kosta vill, höll jag på att säga.. ...