Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Norska muskler

Jag skrev igår i mitt tävlingsbidrag Pearl, att intresset för den tunga oljan ökar och att norrmännen har gjort en hel del stora investeringar i bl.a Kanada. Idag så slår då Statoil Hydro till och köper resterande del om 50 % i tungoljebolaget Peregrino, Brasilien. Vid en första snabb titt på affären så ser det ut som om man faktiskt betalar lite drygt 7 Usd/fat för oljan som ligger under havsbotten. Värderingen av den tyngre oljan blir allt högre och tanken svindlar om man flyttar över siffrorna på t.ex Tanganyika eller Pearl. Nu går det ju inte att jämföra siffrorna rakt av men bara så sent som i höstas så menade “oljexperterna” att ett värde i backen på tanganyikas olja borde ligga på runt 3 Usd/fat. Intresset för tungoljan ökar ju bl.a för att prisgapet har minskat kraftigt mellan den lättare och den tyngre oljan , men också för att många stora bolag brottas med minskande reserver. Franska Total, liksom Statoil Hydro, har snabbt krympande reserver och Kinesiska bolag åker världen runt och försöker köpa på sig ytterligare reserver. ...

Diamantaktie uppmärksammas i svensk Internettidning idag

Diamantaktien African Marine Mining (AFA) m fl uppmärksammas i svensk Internettidning idag Artikeln finns hänvisad till och vackert illustrerad på www.realtid.se Direktlänk till själva artikeln : http://www.realtid.se/ArticlePages/200803/03/20080303180006_Realtid885/20080303180006_Realtid885.dbp.asp Länken måste kopieras ihop till en för att fungera ! Aktierna BVT, TAM och PLE omnämns också i artikeln vilken verkar själv ha en mer haussig inställning än jag själv, apropå uppköpsspekulationerna i AFA m m ! Realtid.se:s påstående om att jag själv har vaknat till liv igen verkar dock lite överdrivet, och jag har sett något liknande förut på den sajten. Men det är ju kul att de uppmärksammar dessa potentiella aktieraketer på en förhållandevis låg kursnivå även om TAM och PLE redan stigit omkring 100 % från botten tidigare i vinter. ...

IFS en attraktiv aktie fram till 2012

Det är intressant med IFS som satsar stort med nya långsiktiga mål för tillväxt, lönsamhet och skuldsättningsgrad samt policy för utdelning och återköp av aktier. Det gäller för femårsperioden 2008-2012. Enligt IFS skall produktintäkterna öka från 1134 miljoner kronor till 2268 miljoner tills 2012. Om de då har en marginal på 15 procent på dessa produktintäkter kommer resultatet att vara runt 340 miljoner kronor eller 1.26 kronor per aktie år 2012 (räknar med att det finns 270 miljoner aktier). Detta är endast produktintäkterna. Utöver detta skall IFS antagligen tjäna ytterligare miljoner på konsultatet. ...

PVE har bottnat

…och borde vända upp en bit igen. Det är i alla fall mitt huvudscenario nu :-) PVE har tagit väldigt mycket stryk sedan kursen låg på ca 68 kr innan varningen om ett sämre resultat 2007 än man hade förutspått i en prognos i samband med Q2-rapporten 2007 (korrigerat året!). Aktien stabiliserade sig sedan kring 60 kr innan bokslutsrapportens uppgifter om fördyrade solcellsinköp och därmed förknippade slopade marginalmål sedan sänkte kursen ännu mer. Det blev lite olyckligt troligen en dubbel kurseffekt av egentligen samma omständighet, dvs solcellsprishöjningen. ...

Fenix Outdoor - Vilken vändning!

Sedan jag publicerade min analys på Fenix Outdoor för cirka två veckor sedan har oväntat mycket hänt, och allt är till det positiva: 1. Smallcap.se kommenterar bokslutet och rekomenderar köp 2. SHB analyserar bolaget, rekomenderar öka, och ser en riktkurs på 80 kr som rimlig 3. Veckans Affärer tar upp Fenix som ett av de mest köpvärda småbolagen på börsen, och tar upp möjligheten till ett uppköp från riskkapitalbolag, genom exemplen: Ratos/Haglöfs och EQT/Lundhags. Rikutkursen sätts till 90 kr. ...

Köp Investor!

Investor avyttrar sitt innehav i lastbilstillverkaren Scania till den tyska “jätten” Volkswagen. Priset är 200 kr per aktie och affären ger i sin tur Investor 17,6 miljarder kronor i kassan att använda för framtida nyförvärv. Dessa nyheter fick aktien att stå stadigt i ett annars negativt börsklimat idag. Det är sedan tidigare känt att Investor vill köpa Vin & Sprit och budgivningen är i full gång men det är givetvis en öppen historia. Skulle Investor lyckas vilket jag tror är fullt möjligt är Investor i ett mycket intressant läge. Förutom kampen om Vin & Sprit finns just nu flera skäl till att köpa aktier i Investor: ...

Köp Acap Invest

Idag har jag tagit mig en titt på mindre investmentbolag. Läs gärna min dagsfärska analys av Midway. Ett annat investmentbolag som jag tycker om är Acap Invest. Enligt mina prognoser på 15kr vpa för nästa år handlas bolaget på p/e 8. Förra årets vpa var 12kr vilket innebär ett p/e tal på 10. Detta anser jag vara mycket billigt för ett välskött och snabbväxande bolag med fin riskspridning. P/e talet för hela stockholmsbörsen ligger väl idag på mellan 11 och 12 om jag inte minns fel. Det är historiskt sett väldigt billigt och beror naturligtvis på konjunkturutsikterna. Men varför skall Acap Invest handlas billigare än börsen i övrigt? Risken är ju naturligtvis högre, så än mindre rabatt kan möjligtvis vara motiverad. Dock inte en så här stor rabatt. Ett fint långsiktigt köpläge med andra ord. ...

Manna från himlen...

Det regnar manna från himlen till ledningen i Morphic. Morphics optionsprogram är nu klart och det är mycket tydligt kopplat till ett prestationskrav. Äntligen.. Det har man inte skådat på länge. Minns inte ens när det begav sig sist. Lite kort så skall omsättningen vara MINST 3 Miljarder sek med en rörelsemarginal på 10 % år 2012 och 10 Miljarder i omsättning samma år med en rörelsemarginal på 15 % för att få utnyttja samtliga optioner. ...

Dagbok 3 mars

Börsfallet idag har ännu inte kunnat slå igenom fullt i portföljen eftersom Kanadabörsen inte har öppnat ännu, om nu de aktierna också kommer falla vilket ännu inte är helt givet… TAMs metallpriser stiger t ex. Min portfölj är strax efter kl 12-tiden därför t o m mindre ned än OMXS30 i skrivande stund. Jag ökade i PAR så att kassandelen är på extremt låga 1 %. Med oljepriset kring 100 USD/fat och min målkurs 73-106 kr 2008 beräknad efter ett “evigt” oljepris 70-90 USD/fat framstår en ökning i PAR som mycket lämplig. ...

Blodbad

Så var det dags att stålsätta sig för ett nytt sannolikt blodbad på Stockholmsbörsen imorgon. I fredags kom UBS in med en dyster analys av subprime-läget samtidigt som AIG och Dell presenterat oväntat svaga siffror. Närmast är det väl Asien i natt som avgör hur nergången blir här i Stockholm. USA-terminen imorgon kan väl fungera som en “fallskärm” om den är klart positiv men jag är skeptisk. En svart måndag att vänta med andra ord men det kan också ge många fina köplägen för den som ligger likvid. Bolag som Tanganyika Oil, Lundin Petroleum och Boliden som alla tre är fina bolag i mina ögon har handlats upp rejält under ett par veckors tid nu. Dessa bolag kan säkerligen ge den likvida investeraren fina ingångskurser. Jag kommer personligen avvakta med köp tills kommande USA-Statistik visar åt vilken riktning vi är på väg. ...