Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fallande knivar

Att fånga såna är inte att rekommendera. Det vet ju var och en av oss. Ändå är det något speciellt med att försöka hitta botten. Man undrar ju varför? Kanske för att sedan berätta för barnen eller barnbarnen eller “stajla” inför aktieintresserade bekanta. Hur som helst tycker jag att det finns två aktier som har fallit så pass mycket att det snart borde vara dags för att sätta i foten och säga: Nä nu räcker det! Det handlar om Astra Zeneca och Meda. ...

2017-05-30 11:16 · nejab

Dagbok - 6 mars

Dyster kväll på börserna i USA - viktiga stödnivåer hos både DJ och Nasdaq bröts - vilket inte bådar gott. Och idag kommer jobbstatistik (kl. 14:30 svensk tid). Dålig statistik där och vi kan vänta oss ett test av “starka stödet” i den kanal som vårt OMXS30 rör sig inom. Från dagens stängningskurs i OMXS är det bara 3 % kvar ned till stödet. Det blir isåfall det femte testet av detta stöd sedan den stora korrigeringen i maj 2006. ...

Time to go offshore

Då var det dags att fara ut på sjön igen en månad för att steka köttbullar. Lite trist måste jag medge, särskilt då denna ledighet att varit riktigt lyckosam för portföljen. Det är alltså text-tv som gäller nu och jag får räkna med åtminstone en veckas abstinens innan jag acklimatiseras till sjölivet. Har för övrigt plockat in rejält med Transatlantic i portföljen, sjöman som man är. RABT är ju billig och rätt trygg med en helt ok direktavkastning. Har googlat runt lite för att kontrollera hur det artar sig på offshoremarknaden och den ser fortfarande urstark ut, bl.a. påbörjar Odin Viking ett kontrakt med PetrolCanada den 7 mars, med en dygnshyra på 95 000 GBP. Läste igår även en norsk artikel från mitten av januari där Carnegie uttalade sig om offshoremarknaden och där de tyckte att offshorebolagens värdering var låga och de ansåg även att de goda fraktraterna inte var diskonterade i dagens kurser pga att marknaden förväntade sig att många nybyggen skulle levereras i år, vilket skulle pressa fraktraterna. Enligt analytiker Maarius Gard kommer dock de flesta nybyggena att levereras först under mitten av 2009, vilket alltså innebär att det fortsättningsvis kommer att råda stor efterfrågan för offshorefartyg, vilket givetvis är positivt för Transatlantic. Känns således rätt tryggt att ha RABT i portföljen och jag har stora förväntningar om att Q1-rapporten kommer att vara urstark vilket kan ge aktien bränsle för en rejäl kursuppgång. Ett p/e-tal på 4 beräknat på fjolårsvinsten skvallrar ju om en viss uppsida. ...

Med värdeplaceringar i fokus

Det finns många olika investeringsstrategier att välja på. Vissa investerar bara i högrisk-aktier eller tillväxtaktier. Andra placerar bara på en marknad eller kanske globalt men enbart i en bransch. Några blandar tillväxt och “value” aktier i portföljen. Själv har jag under årens lopp testat lite olika investeringsstrategier. Sedan 2001 är jag en värdeinvesterare (value stocks) vilket innebär att jag bara letar, med ett globalt perspektiv, efter undervärderade, underanalyserade och opopulära företag, gärna med feta kassaföden och en tråkig affärsidé. ...

Säljer Yara International

Idag sålde jag mitt innehav i Yara. Det norska konstgödselbolaget är fortfarande ett bra val om man vill ha möjlighet att tjäna på de höga matpriserna men värderingen börjar bli ansträngd. När jag köpte Yara hade de ett pe tal på 11 samtidigt som många av dess konkurrenter hade ett pe tal på över 30. Det var med andra ord ett ganska givet köp. I hela branschen har värderingarna nu börjat rusa iväg lite väl fort. Anledningen är de höga matpriserna, och efterfrågan på gödselbolagens produkter lär bestå eller öka ett bra tag till. Men mer och mer av detta börjar bli inprisat i kurserna. Det är en svårbedömd och volatil bransch så när man har en fin vinst kan det vara klokt att gå ut. ...

Dagbok 6 mars - portföljen på plus 2008

De svenska portföljinnehaven går mot strömmen och segar lite uppåt vid lunchtid, med PVE i spetsen nu 10 % över bottennoteringen i början på veckan. Mantrat “Från 2.5 % till mer rimliga 7.5 % marginal-värdering” borde bankas i skallen på PVE-säljarna och marknaden i allmänhet :-) Otroligt att marknaden kan vara så negativ till PVE nivåmässigt egentligen och bara tro på 2.5 %, och det på en såpass intressant lååångsiktig tillväxt marknad där faktiskt PVE är etablerat nu och känt sedan länge. ...

Enea får stororder på 30 Mkr

De ska vidareuveckla realtidsoperativsystemet OSE till ny funktionalitet åt en kund för nästa generation 3G-mobiler. Affären uppges vara betydande även till sin “karaktär” - jag uttyder det som vinstmarginal. “Vi är mycket stolta över affären och det förtroende kunden visar Enea i samarbetet kring vårt operativsystem Enea OSE. Affären befäster ytterligare vår ställning som en ledande leverantör av operativsystem till avancerade 3G-mobiler” enligt VD i Enea i pressmeddelandet. “Enea OSE är ett kommersiellt realtidsoperativsystem som används i hälften av världens 3G-mobiler. Enbart under 2007 levererade Enea mjukvara till 350 miljoner nya mobiler, vilket motsvarar 30 procent av de cirka 1,2 miljarder mobiler som såldes under året. " ...

Dagbok 5 mars

Dagens glada nyhet för mig var att EU-kommissionen ÄNTLIGEN har godkänt IBM’s bud på Telelogic. Tidigare i år - när kursen på Telelogic låg 17 % under IBM’s budkurs på 21 SEK - så tog jag en kalkylerad risk och belånade min portfölj från 0 % till 100 % och placerade hela krediten i Telelogic. Chansen gick hem och likviden från IBM - som kommer senare i mars - ger bra näring till portföljens substansvärde. ...

Nyhet kom nyss om "guldfyndet" Plexmar (PLE)

“PLEXMAR RESOURCES INC. TSX VENTURE: PLE “Mar 05, 2008 11:45 ET Plexmar Formally Invited to Present at Meeting QUEBEC CITY, QUEBEC–(Marketwire - March 5, 2008) - Plexmar Resources Inc. (TSX VENTURE:PLE) is pleased to report that its subsidiary has received a formal invitation to make a presentation at the next community meeting where the Bolsa del Diablo project is located. The Company will then present for approval its detailed exploration program and its benefits to the community. The meeting has not been scheduled yet but will be held just after the rainy season currently under way until mid-April. ...

Tack Telelogic - IFS tar över!

Nu är det klart för IBM att köpa Telelogic. EU har godkänt köpet. Vi kommer att sakna Telelogic som en attraktiv aktie på Stockholmsbörsen. Tack för en spännande resa på börsen. Jag skrev min analys om Telelogic förra året. Det var mars 2007. Aktien handlades till 13.40 kronor. Jag ansåg aktien som köpvärd, med en riktkurs 17 kronor. Ett bud på Telelogic kan kursen bli högre än 17 kronor dvs med 22%. Vilket motsvarar ett värde på 20.74 kronor (nu handlas aktien mellan 20.80-20.90 kornor). ...