Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Startar börsveckan offensivt

Eftersom jag var på spelhumör när jag vaknade i morse så köpte jag in en turbo köp warrant med OMXS30 som underliggande, när OMXS30 låg -1,2 % Utvecklingen på denna turbo warrant är kraftig, åt båda håll. Detta är en stor chansning med jag bygger det hela på att stödet 909-911 håller även denna gång och att få stor inför en kortare upprekyl. RSI ligger relativt lågt vilket också kan tala för en uppgång. ...

F2M målkurskalkyl 2008

Min kalkyl för Free2Move målkurs 2008 8.30-15.70 kr, senast betalt 7 mars 4.19 kr En ganska försiktig eller rimlig uppskattning av Free2moves utsikter för 2009 innebär t ex att de efter en tillväxt på omkring 70-90 % om året 2008 och 2009 omsätter 35-44 Mkr 2009 med en vinstmarginal på 10-15 %, motsvarande 0.40-0.75 kr/aktie. Skalfördelarna vid tillväxt förbättrar vinstmarginalen. Med tanke på rakettillväxten är ett p/e-tal på minst 25 motiverat även inkluderande småbolagsrabatt, vilket med 6.31 M aktier motsvarar en målkurs på 10-18.8 kr 2009. Med 20 % avkastningskrav per år innebär det en diskonterad målkurs 2008 på 8.30-15.70 kr, dvs ungefär 2-4 ggr aktiekursen 7 mars. F2M har alltså en oerhört bra kurspotential till ett bedömt utmärkt risk/reward på kurser kring 4-5 kr. ...

Bevakning inför veckan

Jag tror att detta kan komma att bli en avgörande vecka. Volatiliteten har nu under ca 1 månads tid vart lägre än vad vi sett tidigare månader och det indikerar att vi har ett större utbrott framför oss. Personligen tror jag inte att det är omöjligt att vi ska testa 870 igen, och det är det scenario jag håller som mest troligt. En annan idé är att vi vänder redan vid 915, men det känns mer otroligt just nu. ...

Ett ljus i mörkret - oljan

Om förra veckan var positiv och upplyftande för oss aktieägare så var det minst sagt det motsatta den här veckan. USA kom ut med en hel del dålig statistik och oron för en amerikansk recession tilltar. Alla bolag, bra som dåliga tar stryk. Nokia tecknade till exempel ett jätteavtal med China Postel men ändå backar aktien. Ericsson nådde nya rekordlåga nivåer men det är vi vana vid. Man talar om en omvänd splitt vilket bevittnar vilken total kris Ericsson befinner sig i. När ska eländet ta slut? ...

Portföljuppdatering

Bolag: Hennes & Mauritz Branch: Detaljhandel Placeringshorisont: 1-30 år Portföljfördelning: 16,7% Kommentar: Klädjätten H&M har idag ca 1500 butiker i 28 länder. Vidare så planerar man att öppna 190 nya butiker under 2008, en fortsatt geografisk expansion i Asien samt att man 2009 vill ge sig in på den ryska marknaden gör att aktien ser onekligen intressant ut. Både Asien och Ryssland har stor potential i mina ögon. Bolaget gynnas av en svag dollar och är föga konjuktursberoende. En aktie som jag tycker alla långsiktiga sparare borde inkludera i sin portfölj. ...

Små Sparare bestraffas hårt!

Kreditfrossan är rätt åt hungriga så kallade bankjättar utan samvete. De lurade folk under många år för att handla upp aktiekurser genom att låna ut till vemsomhelst. På det sättet höll de kreditvolymer uppp, vilket ökade ränteinkomster. Nu är de illa ute. Men tyvärr får vi små sparare mest stryk av de hungrigas backhåll. Kredirfrossan straffar små sparare mest. Det här måste ta en slut. Allt är alldeles för billigt. Idag läste jag en artikel om turkiska banker som har ingen exponering mot subprime marknaden och har en av de bästa kassorna i världen handlas med ett p/e tal omkring 5. Det är bara storägarna som tankar aktier. Folk flyr aktier med enorma förluster utan någon motivering. ...

Ökad exponering mot det svarta guldet

Passar idag på att öka exponeringen mot oljebolagen. Mina tidigare exponeringar är genom StatoilHydro (NO) och Petrobras (BR). Kompletterar idag med en lång turbo köpwarrant i PA Resources, passar på då aktien faller 4-5 % idag. Annars så tycker jag nog att oljeserviceföretagen worldwide, med i många fall påfallande låga värderingar, är bättre case än oljebolagen.

Fredag, igen ..

Vi lägger en mycket bra vecka till handlingarna, och det tack vare oljeaktierna. Dom står med rätta emot nedgångarna som kommer med jämna mellanrum. Jag har faktiskt svårt att förstå folk som säljer av oljeaktier så fort det kommer in dålig statistik. Det spelar ju liksom ingen som helst roll hur “statten” kommer in då oljepriset ligger på skyhöga 105 Usd/fat.. Det kommer att visa sig i resultaten redan Q1 …. ...

Björnarnas favoritpjäs

För gamla baissare och riktiga björnar är väl nedanstående gammalt skåpmat som inte ens är värt att ta notis av. Det där vet ju var och en då sånt sitter i ryggmärgen. För den mer normalt inriktade (läs -> för den huggade och kanske obotlige optimisten) är länken däremot väl värd att studera närmare. Om inte annat för att bilda sig en uppfattning om vad de allra mest inbitna björnarna tror om framtiden. ...

2017-05-30 11:16 · nejab

Dagbok 7 mars - ett nytt aktieköp

Jag slog till efter att det lilla teknologibolaget Free2move fått en genombrottsorder i USA, och köpte en “chanspost”. I detta fall är köpet också underbyggt av signaturen hyggs, som jag tycker utmärkta, gårdagsfärska aktieanalys här på Redeye. http://www.redeye.se/medlemsanalys/20960 Omsättningen i aktien verkar tyvärr usel, men ibland KAN det vara tecken på att aktien är mycket undervärderad dvs när få vill sälja. Omsättningen brukar sedan stiga kraftigt när aktien “upptäcks” av fler, vilket jag hoppas blir fallet här. ...